Gå til innhold

Bjørnar Pettersen

Members
  • Innholdsteller

    118
  • Ble med

  • Siste besøk

Om Bjørnar Pettersen

  • Bursdag 07. jan. 1966

Bjørnar Pettersen's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Beklager bryderiet - kom meg inn nå - vet ikke hvorfor. Tråden kan slettes av aktuelle...
  2. Tenkte jeg skulle logge meg inn for første gang på et år... begynne å forberede meg til online-moro, som jeg ikke har fått testa før. Men jeg får error ved pålogging: "Error from server: Invalid protocol revision (10)" Hva tyder det på? Bjørnar P
  3. Betyr det da at når en ankomst på natta ikke befinner seg på Avinors ankomst-web, så er det fordi ingen fra det selskapet har meldt inn dette til Avinor - eks. fordi ingen hos Norwegian er i operativ tjeneste på det tidspunktet? Hva med Brussel - som vel styrer slot-tider etc. - er de noe inne i bildet i slike tilfeller, eller er det kun serveren i Oslo hos Avinor alt går igjennom?
  4. Jeg kjører til tider taxi i Bodø, og der har vi samme info på taksameteret som det som kommer på tavlene i avgangshallen. Det betyr at vi er oppdatert på forsinkelser og estimerte tidspunkter for avganger/ankomst. Ved slike oppdateringer - f.eks. forsinkelser hos en flight, dårlig vær/overflyving/omdirigering, hvordan er de konkrete prosedyrene? Hvem gjør hva av avgjørelser og informasjons-flyt? Vi har merket at det på ettermiddag/kveld, går mye tregere å oppdatere denne informasjonen. Er det tilfelle, og hva forårsaker i så fall forskjell i tid? En annen ting jeg la merke til - sist tirsdag kveld var det en flight (DY) som ankom først kl. 03.00 på natta. Denne stod ikke oppført i det hele tatt om jeg gikk på Avinors webside for avgang/akomst Bodø Lufthavn. Er avgang/ankomst på Avinors web ikke pålitelig? Det virket å være store forskjeller der i forhold til det som kom på tavlene (og i taxiene). Hadde vært interessant å få litt input på akkurat dette med flightinfo og prosedyrene der. Bjørnar P.
  5. Takk for det Flemming - da er det nok neppe noe poeng å prøve der.
  6. Takk for svar så langt! Nyttig med innspill! Vedr pris - joda, jeg er klar over at jeg nok må punge ut en del, men derfor begynner jeg forberedelsene lang tid i forveien. Mente jeg så en pris på i overkant av 1000 Euro/t hos Sabena, tilsvarende rundt 8.000 pr time. Pris varierer sikkert veldig etter hvor det er, og omfanget på det man leier )simulator, instruktør, forberedelser etc) Tar gjerne imot flere tips om dere har. BAP
  7. Jeg er begynt å forberede en spesiell "happening" et stykke frem i tid, der jeg ønsker å inkludere bl.a. leie av en ekte simulator (eks. B737, A320 e.l.), men ønsker informasjon om hvor dette er mulig å få til i nærheten her i Skandinavia, litt om hva det evt. koster osv. Gjerne websider med kontaktinfo også. Noe tilsvarende Sabena Flight Academy (www.sfa.be) Ønsker å motta tips til dette fra de av dere som er kjent med slike muligheter! BAP
  8. Scenery er jeg litt usikker på - la inn noe Scandinavian Airports, og usikker på om Kastrup var med der - tror det. Hvis ikke så er det default. Flyet er fra Wilco's Airbus VOl 2. - et veldig flott fly å sitte bak spakene på. Flyr egentlig mest PMDG 737, men denne Airbus-serien 330/340 bruker jeg på lange turer. Skulle gjerne hatt SAS-livery på den - om noen vet av?? Har til 330-utgaven. BP
  9. Etter en lang reise fra Seattle til Europa etter SAS sine ruter, kom jeg til et veldig tåkelagt Kastrup. Innflyginga var normal, men plutselig var det en vegg av tåke! Takket være ILS'en kom jeg trygt ned med 340'en. Vel - trygt og trygt - det skulle vel vise seg. ********************************************** Endelig skimtes stripa gjennom tåkehavet! Sakte men sikkert ned - ca. 100 fot over bakken. Jeg vet jeg er dristig som har fulgt trafikken inn på rway 30 - den er jo ikke så lang som de andre, men håper den holder for denne fuglen. Like før touchdown! Ahh - nede! Ikke helt på center, men.... Inn med reverse... Noen sekunder etter er jeg linet opp på center... reverse av (litt tidlig...) Men så! I 95 knop skimter jeg noe som dukker opp på rway foran meg! 80 knop - and rolling on! Towards a DASH exiting the runway! HEY! Move it!! 70 knop! Dette går ikke bra! 45 knop! I slike situasjoner er store vinger et minus - definitivt!! 30 knop! Og få meter fra sammenstøt! PUHH! Nesten stoppet helt - det gikk bra! Og her var også rway slutt! Flaks på flere måter med andre ord! Best å komme seg av banen og være klar til å møte ledelsen med ei god forklaring på den dristige landinga! Får henvist taxi til stand, og nå kommer også snøfiller dalende! Nå skal det bli godt med en kaffe og et wienerbrød på kaféen innendørs! Takk for følget under ladninga! Bjørnar P.
  10. Takk for det! Du finner det på Flightsim.com - søk på "canary" under 2004-scenery. Der finner du 3 store filer med navn projca61, projca62 og projca63. Heter vel offisielt "CanarySim", som det står på bildene på siden der. Om det er for FSX vet jeg ikke - det står under installasjon (i scenery-editoren) at de to siste øyene jobbes med (da dette ble laget), så det er kanskje på vei for FSX med tiden. Bjørnar P.
  11. (Beklager lang billedserie - men håper dere nyter bildene av min oppdagelsestur på Gran Canaria) I dag fant jeg et scenery som dekker de fleste Kanariøyene, og tenkte jeg skulle se litt på hva det inneholdt. Turen jeg tok holdt på å ta pusten fra meg! For hver kilometer var det nye, flotte steder å se! Fantastisk hva de har fått til de som har produsert dette! Tenk om norske-kysten fikk samme FS-kvalitet? :grin: Turen burde egentlig vært som film, tillagt god musikk, men dere får nyte stillbildene så lenge. NB! Turen er i FS 2004. Enjoy! ****************************** Finner meg en passende klatre-hest og tar med meg en kompis som styrer mens jeg fotograferer. Motorene har rusa seg opp, så vi kan begynne å gli mot stripa. Ready for take-off. Halen løfter seg, så det er mulig å se litt forover på normal måte Og plutselig er vi noen fot over stripa. Here we go....! Jippi-ay-eyyy! Vi vender nesa opp mot dalen rett overfor flyplassen, og får snart sola i øynene. Her var det trangt gitt. Våger vi oss nedi? (Off the record - vi klarte ikke å komme oss over toppen øverst i dalen ) Overalt oppi fjellene, så vi små landsbyer. Etter å ha vært oppe på toppen, snur vi nedover igjen, og får et overblikk over landskapets kompleksitet. Dette lover godt for resten av turen, inn over fjellene. Vi må bare få litt høyde først, etter tabben i dalen. :blush: På tur innnover fjellene - formiddags-disen fra havet har seget inn over land. Finner et nytt dalføre vi må se litt nærmere på... ...og ved enden av dalen, finner vi dette... En sveiping over byen før vi må inn i fjellene igjen. I det vi svinger inn i fjellene igjen, kommer vi over en vindmøllepark, som står og snurrer i vinden. Nydelig! Så gir vi fart igjen - nå skal vi over fjellene og ned på andre sida av øya. Vi klatrer og klatrer.... og er spente på hva fjellene vil vise oss. Det er i allefall bebyggelse langt inn i fjellområdene. Da var vi oppe, og med god utsikt, ser vi et landskap som vi nesten mister pusten av! Nyt synet! Sjekk alle de små veiene - jeg ser for meg bøndene som sliter med seg eselene på vei hjem opp i fjellene etter en dag i byen ved havet. Vi nærmer oss den bratte kysten på andre sida av øya. Enda flere tunge stier som nok har slitt ut mang en bonde uten bil... Her begynner nordlendingen i forsetet å føle seg hjemme.... En liten kikk nedover kysten før vi snur. Måtte bare en avstikker opp en av de flotte dalene.... Ute ved kysten igjen. Nye småbyer dukker opp. På vei "hjem" retning flyplassen igjen, kikker jeg litt ut av sidevinduet på de flotte landskapsformasjonene. Når vi nærmer oss flyplassen, finner vi enda en vindmøllepark, og må bare leke oss litt... :whistle: Ombestemte meg - kom plutselig på at det skulle vært spennende å se naboøya, Tenerife i stedet... Etter en tur over et stykke hav, ser vi Tenerife i det lave skylaget. Vi tar peiling på sørenden av øya, men i det vi skal begynne å utforske, roper kompisen min fra baksetet at det er tid for tisse-pause! Jaja, vi får ta en pause på bakken. Nærmer oss flyplassen, og ser enda mer vindmøller! De tenker fornybar energi her i strøket, det skal være sikkert! Opss.... rett før landing nordfra, hadde jeg glemt å åpne hjulene, så det ble behov for en vending ut på sjøen mens disse kom frem, og vi tok en landing i andre enden. Og har vi ikke tissa ferdig enda, så er vi nok fortsatt her, og venter på å få utforske de andre øyene i dette flotte sceneryet! Takk for følget!
  12. I kveld hadde jeg - med god hjelp til det verbale - den første flighten på VATSIM. Skummelt til å begynne med, fordi jeg selv ikke er vant til å "tolke" det som sies live på ATC. Men dette hadde jeg som sagt god hjelp til av en tidligere Widerøe-pilot på stolen ved siden av meg, som sørget for pratinga. Å oppleve live ATC var forferdelig morsomt!! Og det gav så absolutt mersmak! (selv om jeg bare skjønte ett og annet ord.....) :-) Nå opplevde jeg samme problem som jeg ser flere her inne har slitt med - at jeg ikke så de andre VATSIM-flyverne, bare default-trafikken i FS. Jeg skjønte at det var fordi SB ikke koblet seg til multiplayer server via lobby - dette stoppet opp. Nå er det mulig jeg fant ut av løsninga, for jeg gikk inn på Flight-menyen, og inn på Multiplayer. Der fant jeg en Squawkbox-session i lista, og jeg trykket bare connect på denne. Da så det faktisk ut som om det koblet seg til uten problem, og jeg kunne stille meg på en flyplass med trafikk, og fikk se de andre VATSIM-flyene helt fint. :grin: Så til de som sliter med at de andre ikke synes - prøv å bare bruk tilkoblinga i Multiplayer-menyen i FS - i tillegg til Connect i SB. (Jeg prøvde først å disable brannmuren i VISTA, men dette gav ikke noe resultat etter det jeg skjønte. Kan ha vært en kombinasjon, da jeg fortsatt har den avslått da.... ) I allefall blir det heretter å sette seg mer inn i ATC-språket, så kommer jeg nok sterkere tilbake! Utrolig spennende å prøve VATSIM! :cool:
  13. Årsaken til at jeg startet temaet, var fordi jeg fikk problemer da jeg ikke tok hensyn til at høyde innvirker på IAS. Jeg skjønte ikke hvorfor jeg fikk overspeed så mye raskere høyt oppe enn ved lave høyder, når jeg satte cruise-speed i IAS ut fra mach .82. Det blir selvfølgelig feil. Og det er jo logisk siden det er påvirkningen fra luft-tetthet som avgjør IAS - noe som minker jo høyere opp man kommer. Jeg ser jo også (med bitte små tall) under IAS-måler, at det fortsatt står eks. mach .82 i cruisehøyde, og stoler da på at det er rett hastighet. Takker for oppklaring i allefall! BPET
×
×
  • Opprett ny...