Gå til innhold

Newbee eller rookie


Hans Christian Lindgren

Anbefalte innlegg

Hei alle. Har et spørsmål. Høres kanskje litt dumt ut, men siden jeg er rookie, så er jeg helt blank i akurat dette feltet.

1: Hvordan kommer man igang etter at man har filet en flight plan? Er det jeg som tar kontakt med twr/ctr, eller blir man kontaktet?

2: Har sittet og lyttet litt på dere andre. Hvorfor snakker man så fort og snøflete, er det bare for å forvirre, eller har jeg misforstått.?(betyr det at jeg kan snakke like snøflete og sette igang, for sånn høres det nemlig ut for meg) ""

3:Hvis det ikke er noen ctr i eget luftrom er det bare å fly da på lykke og fromme?(selvfølgelig innenfor det normale)

Dette og en mengde andre spørsmål hagler rundt. Har lest her på forumet(Tom Arne Paulsen sitt innlegg)og på vatsim sine sider, men ikke blitt særlig klokere

""

Jeg ser frem til tilbakemeldinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

1. Du tar kontakt,hvis TWR er på kontakter du dem!

2. det er garantert ikke for å forvirre "" men man korter ned på det meste for å få trafikk avgårde og få dem ned på bakken

3. hvis du ikke er i kontrolert område av APP/CTR så skal du skifte frekvens tell Unicom husker ikke frekvensen akkurat nå, men dær skal du skrive hva du gjør.

Håper det hjalp, ta kontakt på PM om du trenger mer hjelp ""

Edit: PK hjalp meg litt her Unicom on 122,800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei å velkommen på vatsim...

Ja når du er klar tar du bare kontakt med den aktuelle kontrollern å spør om klarering for din flight.

Spm.2 Som ofte går det litt for i svingene å utydelig,men når du kommer inn i dette så går det som smurt.Sett Newbee i flight plan så blir du tatt hensyn til forhåpentlig vis,husk vi har alle begynnt der du er så dette må bare trenes på.Spm.3 Når du er i ett luftrom uten kontroller så bruker du tekst frekvensen 122.800 å den har vell en radius på 2000 km,start med å skriv hvor du er feks. ENGM trf.des 4000 ft for SOTUK 3F arrivle 19R,da gir du en beskjed til piloter i området at du går ned til 4000 fot å inn på STAR SOTUK 3F for landig på bane 19R..nu treng ikke du å bruke SID/STAR som er nybegynner,men da må du skrive NO SID/STAR i flight plan din for kontrollern vil gi deg en SID når du spør om klarerig for ifr/vfr fra ENGM-ENVA feks.

Håper dette sa noe,begynn gjerne med tekst på vatsim vist det kan hjelpe å komme igang

 

Oiiiii..her va det en som var litt kjappere å skrive,men,men

 

Mvh:Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det at det er så vanvittig mye trafikk bestandig, og det er nok noen som slenger på ekstra liten swung i stemmen for å høres mer real-ATC ut. Helt unødvendig selvfølgelig fordi det gjør at man blir mindre forstått.

 

Men det er nok sånn at du kommer inn i det etterhvert som du hører, leser og lærer. Etterhvert vet man hva man skal høre etter og snapper kjappere opp det viktigste.

 

Skriv newbie i remarksfeltet og du skal garantert få alle beskjeder tydelig og klart, og gjentatt så mange ganger som du trenger det. Dårlige ATC'er (for de finnes jo) sier du bare "Say it again for XcallsignX" så mange ganger at de til slutt skjønner at de må snakke tydligere. Bruker å si det ofte selv. ""

 

Jeg vil imotsetning til noen andre her oppfordre deg til å begynne med voice. Det er litt skrekkinngytende, men du lærer MYE fortere, ATC kan hjelpe deg bedre, og overgangen fra tekst til voice blir bare større om du begynner med tekst (hilsen en som gjorde akkurat det ... angrer veldig "" )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cato - Du prøver vel ikke å fortelle meg at første gang du hørte en full samtale mellom flyger og flygeleder, så forstod du alt sammen?! I såfall må du være en gave for luftfarten, for de fleste bruker litt tid på å forstå hva som blir sagt. Det er et nytt språk! I en klarering vet du nøyaktig hvilken rekkefølge ting skal komme. Det er logisk for deg som har brukt dette språket en stund nå. For "utenforstående" kommer det bare masse koder i tilfeldig rekkefølge... Jeg regner med at du nå ikke lenger trenger å høre alt som blir sagt, du trenger bare høre nøkkelordene i en readback for å forstå at jeg har lest riktig tilbake til deg. Det har med erfaring å gjøre, og det er langt fra alle i VATSIM miljøet som lytter på flyradioen, og snakker på denne, på fulltid slik du gjør.

 

Jeg kan veldig godt forstå at Hans Christian synes det går fryktelig fort på "VATSIM radioen"! Det er masse uttrykk han kanskje ikke kjenner fra før: QNH, Flightlevel, Sigdal four foxtrot, radar vectors osv, osv. Ting som du tar for gitt og ikke bruker en hjernecelle på å forstå. Jeg synes du har en arrogant holdning... Har du prøvd deg på VATSIM du?

 

I tillegg skal jeg love deg at VATSIM radioen er råtten i forhold til den virkelige bærebølgen. Det kan til tider hakke, skrape og bråke. Noen har sendevolumet på knapt hørbart og andre har det på full guffe så jeg kan høre det i stua. Noen har masse motorlyd på og man hører nesten bare dem i steden for stemmen.

 

Om det kan trøste deg, så vil jeg si at jeg synes snakkinga på VATSIM til tider går veldig, veldig sent. Jeg tapper mine fingre på bordet og snakker til meg selv "jadda, jadda, bli ferdig!". De fleste på er VATSIM hobbypiloter. De flyr i det virtuelle luftrommet for å ha det gøy og kanskje fordi det er spennende til tider også? Jeg tviler alikevel sterkt på at det kommer opp til den realismen du får hver dag... Det er nok bare noe du må innse allerede i dag. De som flyr på VATSIM er snekkere, leger, butikkansatte osv og de kan ting som ikke du kan.

 

Jeg anbefaler deg å få deg en ID på VATSIM, så kan du fly og jeg kontrollere. Det hadde vært artig! Bytte roller liksom. Velkommen skal du være.

 

 

 

Hans Christian - Vil bare komme med et lite tips til deg som kanskje kan gjøre nybegynnertilværelsen litt lettere. Jeg velger å klippe ut og lime inn mitt eget innlegg fra en annen tråd:

 

--klipp---

 

Vær så snill å spør om det er en klarering du ikke forstår! Du kan godt ta det på privat text om du ikke ønsker å spørre på den åpne frekvensen.

 

Personlig synes jeg det er ganske frustrerende (og veldig urealistisk), om jeg gir en ruteklarering, får lest tilbake, og så viser det seg underveis at den som flyr faktisk ikke har forstått bæret. Da er det så mye bedre å spørre, så får man en forklaring på klareringen, eller en helt ny en.

 

Eksempler på klareringer og svar jeg helst ikke vil ha tilbake når jeg er ATC:

 

"<aircraft>, cleared to Stockholm, SUTOK 6C departure, sqauwk 6143"

"Squawk 6143, <aircraft>"

 

"<aircraft>, Cleared direct Torp"

"Cleared direct Torp, <aircraft>"

(Men fortsetter rett mot Skien som før)

 

"<aircraft>, cleared to Kjevik, TRF 4D, 4000 feet, SKI Trainsition, squawk 4642"

"Copy, <aircraft>"

(Da vil jeg lese klareringa en gang til)

"<aircraft>, cleared to Kjevik, TRF 4D, 4000 feet, SKI Trainsition, squawk 4642"

"Cleared to Kjevik, squawk 4642, <aircraft>"

(Og igjen)

"<aircraft>, cleared to Kjevik, TRF 4D, 4000 feet, SKI Trainsition, squawk 4642"

 

Min helt personlige mening er at nybegynnere som vet hva de kan og ikke kan er bare moro! Da prøver man som ATC å legge nivået ned litt. Men dersom man som nybegynner bare svarer "Roger", "Copy" og "Yes, Sir!" så blir min tålmodighet satt på prøve.

 

Gir jeg deg en klarering du ikke forstår deler av eller i det hele tatt. Spør! Så oppklarer vi det. Dersom du svarer tilbake regner jeg med at du har forstått, og forventer at du følger klareringa.

 

--klipp--

 

Dette er absolutt ikke et inlegg som skal tolkes dit hen at man må kunne alt! Det er egentlig veldig lite du trenger å kunne, men en av dem er å sende privat text melding til ATC, hehe! Spør du om hjelp får du all den hjelp du skal ha (forhåpentligvis). Jeg kan garantere deg at læringskurven kommer til å gå opp som en rakett om du tør å spørre. Og jeg kan også garantere deg at ATC har fått temmelig mange "dumme" spørsmål oppover. Gir du et inntrykk av at du vet hva du driver med, så blir servicen fra ATC deretter også. Da vil du få klareringer som er mer avanserte, og som jeg regner med at du forstår. Gjør du noe helt annet da, eller ignorer dem, skal det ikke mange gangene før jeg blir rød i toppen i hvertfall. For hva er da vitsen med at jeg logger meg på som ATC, om du ikke gidder høre på hva jeg sier alikevel, det være seg hvilken squawk, retning eller høyde du skulle få...

 

Jeg ønsker deg velkommen i det norske virtuelle luftrommet, og mange artige timer bak "stikka". Så satser jeg på at jeg får det like artig bak min "radar skjerm"?

 

Stå på!

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips til alle newbies...

 

If ATC

 

When ATC Message states "Please contact me on 120.450

 

DO

 

If recieving instructions from ATC... Please aknowledge instructions and

 

READBACK

 

 

Prøv også å gjøre følgende

 

Ved file av flightplan..

 

In remarks state if you are able to use charts by typing /charts. Use /RNAV or /FMS or /FMC if able to fly SID and STARS

 

If newbiew type in remarks /Newbiew talk slow and clear

 

En fin måte og få alle newbies til å lære mest mulig av phraseoligy er og skrive instruksjoner for så og si dem etterpå.. Dette gjør brukeren tryggere på hva han skal si tilbake til ATC

 

 

This do not work in real life. hehe

 

 

det var da voldsomt! Selvsagt skjønte jeg ikke alt. Om du tror radioen in real life har DAB kvalitet tar du veldig feil! Jeg forstår det slik at mange overdriver dette her, for å høres "ordentlig ut". Nothing else

 

Og hvordan er forskjellen Cato, hvor stor og hvor lett er det faktisk å høre in real life.

 

Hva er forskjellen synes du på VATSIM phraseoligy og real life communication..

 

Hørt flere si med rette ATC så er faktisk ikke forskjellen særlig stor...

 

Kombinasjonen med en erfaren pilot og en erfaren ATC gjør at det hele blir mer intens og realistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen kan være stor. Tenk deg selv. Få sendere og høye fjell. Ikke verdens beste lydkort tilgjengelig heller. For to år siden gikk vi fra analog til digitallyd. Da vi fikk det nye systemet, var det vanskelig for oss som hadde jobbet der før og forstå alt. Man er nå vant til denne lydkvaliteten, og hører det meste. Tror nok mange her inne ville slitt. Hvorfor tror jeg det? Jo fordi flygelederstudenter har kommet til oss, og hatt problemer med å forstå hva som blir sagt. Disse har kun jobbet i simulatorer tidligere.

 

Forskjeller på reallife og VATSIM kan jeg ikke si så mye om, for jeg har bare vært innom noen få ganger, for lenge siden. Men det jeg la merke til, er at man "forkorter" for å høre proff ut(Noe som slettes ikke er proft). Snakker gjerne litt for fort også. Om det er en ting man lærer på flygelederskolen, er det å snakke tydelig, og ikke for fort. Om man gjør det, slipper man alle say againene.

 

VATSIM er et rollespill...Det er vel den største forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja hva du tror er knakende likegyldig. Hva så om noen du har hørt på en radio forkorter og tar short-cuts. Det er like uproft som å klikke med mikrofonen, bare fordi man ikke gidder si "roger". Dere som holder på med vatsim, og kanskje vil begynne som pilot eller flygeleder bør i alle fall lære det korrekt. Prøver du deg med slike shortcuts på flygelederskolen, får du beskjed om å ta deg sammen, eller finne på noe annet og holde på med. Men for all del folkens, gjør akkurat som dere vil. Vatsim er som sagt bare et rollespill, og ingenting annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved file av flightplan..

 

In remarks state if you are able to use charts by typing /charts. Use /RNAV or /FMS or /FMC if able to fly SID and STARS

 

Det er vel mye bedre å opplyse dersom man IKKE har charts, mange er sløve på kommentarene, og få lister alt utstyr de har "ombord", så da er det bedre å liste vesentlige ting man mangler, som kart. Det er forøvrig det samme vi gjør i RL dersom vi ikke ønsker å fly SID/STAR, så bør vi nevne det i kommentarfeltet.

 

Er også mulig jeg misforstod deg, men RNAV, FMS og FMC har vel ingenting å gjøre med om man er i stand til å fly SID/STAR? Jeg har kun flydd IFR i en cessna i RL, der har vi ikke en gang GPS, men jeg har fint klart å fly alle SID/STAR jeg har blitt tildelt. RNAV trenger man kun for å fly RNAV-SID/STAR.

 

Hva så om noen du har hørt på en radio forkorter og tar short-cuts. Det er like uproft som å klikke med mikrofonen, bare fordi man ikke gidder si "roger".

 

"Roger" er ikke lengre godkjent ICAO-terminologi, så det er ikke mer riktig å si roger enn å klikke med mikrofonen vel? Siden ingen av delene er godkjent liksom? I stedet for "roger" anbefales det at man enten bruker "wilco" eller kun callsign.

 

*Pirkemodus slutt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Roger" er ikke lengre godkjent ICAO-terminologi, så det er ikke mer riktig å si roger enn å klikke med mikrofonen vel? Siden ingen av delene er godkjent liksom? I stedet for "roger" anbefales det at man enten bruker "wilco" eller kun callsign.

 

Wilco er så mye bedre ja.. fordi det betyr noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...