Gå til innhold

JFK Ground.. klin gærn kar..


Thomas Lorentzen

Anbefalte innlegg

Det her kan jo ikke være ekte... Og om det er: beklager på vegne av bransjen.

 

Talentløse, respektløse.....#####

 

Enig, sukking og banning kan ut fra sin sammenheng sikkert være god underholdning å høre på, men tenker man over hva han driver med her blir dette bare dumt.

 

Snakker generelt nå, men har man lyttet litt på hvordan R/T praktiseres i USA og Canada, kan det virke som det er en påfallende mer "uhøytidlig" og direkte tale- og ikke standardisert språk ikke akkurat "etter boka" når man kommuniserer med hverandre der. Man snakker kortere setninger og forkorter mer og uttaler f.eks. hele tall som eg. skal leses opp nummer for nummer oftere. Uting som jeg tror man ville reagert rimelig kjapt på i f.eks. UK, der jeg nå har fløyet privat et par års tid. Både under opplæring og praktisering er inntrykket at både piloter og ATC i UK er påfallende mer nøye enn de over dammmen med at R/T skal foregå i mest mulig standardiserte former for å redusere riskikoen for at potensielt alvorlige misforståelser kan oppstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er dumt at så mange av flya nødvendigvis må fly de samme strekningene og i de samme områdene og til de samme plassene. Det er vel allrede nesten for trangt om plassen endel steder, og bedre blir det vel heller ikke med tiden og den forventede økning i flytrafikken i årene som kommer.

 

Det er i alle fall utfordringer nok for de som skal organisere all denne trafikkavviklingen, og uten å vite mye om det tipper jeg det jobbes med å finne både mer effektive og bedre alternativer til hvordan opplegget fungerer en del steder idag, for noen steder er vel trafikkmengen og flytettheten i ferd med nærme seg en grense for hva som er forsvarlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker generelt nå, men har man lyttet litt på hvordan R/T praktiseres i USA og Canada, kan det virke som det er en påfallende mer "uhøytidlig" og direkte tale- og ikke standardisert språk ikke akkurat "etter boka" når man kommuniserer med hverandre der. Man snakker kortere setninger og forkorter mer og uttaler f.eks. hele tall som eg. skal leses opp nummer for nummer oftere. Uting som jeg tror man ville reagert rimelig kjapt på i f.eks. UK, der jeg nå har fløyet privat et par års tid. Både under opplæring og praktisering er inntrykket at både piloter og ATC i UK er påfallende mer nøye enn de over dammmen med at R/T skal foregå i mest mulig standardiserte former for å redusere riskikoen for at potensielt alvorlige misforståelser kan oppstå.

Kan skrive under på at dette er et faktum!

 

Når det gjelder snerpete ATC så er ikke det alltid like gøy, men skjønner ofte at det går litt hett i toppen. Det er nemlig mye dårlig situational awareness og R\\T hos oss som flyr også.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de som opptakene som har vært her til nå, må jeg faktisk si at jeg ikke synes det er så ille. Greit at han er litt stressa, men han blir ikke akkurat uforskammet og holder sånn sett et noenlunde godt humør.

 

Har faktisk hørt mye verre hjemme i Norge på små flyplasser, hvor det var stilt og rolig trafikkmessig og vedkommende i tårnet ikke har hatt noen som helst grunn til å hisse seg opp.

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uforskammet? Til tider henger han jo ut flygerne, og det ligner ikke så mye på humor spør du meg! "" Og hva er tingen med å spørre alle hvem de er? Greit nok at de har sjukt mye trafikk, men er det ikke han som bør vite hvem som skal hvor? Måten han babler på fører jo til at folk prater i munnen på hverandre hele tida.

 

Og mange tårn i Norge er enda frekkere og tøffere i trynet enn det her??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mange tårn i Norge er enda frekkere og tøffere i trynet enn det her??

 

Det sa jeg ikke... jeg sa jeg har hørt verre enn det der, ikke at mange tårn er enda frekkere og tøffere i trynet. Et eksempel jeg har hørt er en ny elev ved første oppkall som sier feil designator på ATIS'en og får tilbake "sa ATIS'en bravo??? Nei, den gjorde ikke det!". Totalt unødvendig... Andre gitt klarering "Taxi to holding position, runway 28", hvorpå tilbakelesningen "Taxi to holding point, runway 28" blir besvart med "heter det holding point likssom, nei det heter holding position!". Igjen totalt unødvendig, og det er hva jeg vil kalle direkte uforskammet.

 

Skjønner at det ikke er lett for han karen på JFK med masse fly som ikke gjør det han i utgangspunktet ga dem klarering til, og at han så må sjonglere dem rundt litt. Kanskje ikke lett for oss å se hvordan det faktisk så ut på flyplassen der borte, men jeg har inntrykk av at det var mer enn en maskin som takset feil vei og satte det hele i gang. Likevel er det først etter flere gjentatte feil fra samme maskin at han tilsynelatende gir kommentarer som er rettet direkte til noen. Du hører jo selv tilbake fra flere piloter som tydelig drar på smilebåndet når de leser tilbake.

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...