Geir-Anders Hansen Skrevet 3. desember 2006 Skrevet 3. desember 2006 Har sikkert startet SQ/FSinn online på gardermoen 20 ganger men alri tørt og ta skrittet ut med og få en clearance fra APP eler begynne og communicere med tower/APP/CTR etc. Hva er egentlig minimum vi Rookies trenger og vite for og kunne delta der Siter
Ståle Andre Ustad Skrevet 3. desember 2006 Skrevet 3. desember 2006 Når vi vet at du er newbie så lærer vi deg ting istedenfor lager krav Siter
Martin Svarstad Skrevet 3. desember 2006 Skrevet 3. desember 2006 Japp. Det er ingen minimumskrav, men ting går fortere og lettere om man leser litt i forveien. Det er jo også en deilig følelse om alt går silkeglatt allerede etter et par turer. Men så er det dette med radiokommunikasjon som nesten må føles på og gjennomgås før man får no dreisen på det. Greit at du kan fraselogien på rams, men det er noe annet å tyde hva atc sier iblant. Uansett, jo fortere du tar det store skrittet jo fortere blir det morsomt å fly rundt i verden! Siter
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 3. desember 2006 Skrevet 3. desember 2006 Geir-Anders - Vil anbefale deg på det sterkeste å prøve. Men vær så snill å spør om det er en klarering du ikke forstår! Du kan godt ta det på privat text om du ikke ønsker å spørre på den åpne frekvensen. Personlig synes jeg det er ganske frustrerende (og veldig urealistisk), om jeg gir en ruteklarering, får lest tilbake, og så viser det seg underveis at den som flyr faktisk ikke har forstått bæret. Da er det så mye bedre å spørre, så får man en forklaring på klareringen, eller en helt ny en. Eksempler på klareringer og svar jeg helst ikke vil ha tilbake når jeg er ATC: "<aircraft>, cleared to Stockholm, SUTOK 6C departure, sqauwk 6143" "Squawk 6143, <aircraft>" "<aircraft>, Cleared direct Torp" "Cleared direct Torp, <aircraft>" (Men fortsetter rett mot Skien som før) "<aircraft>, cleared to Kjevik, TRF 4D, 4000 feet, SKI Trainsition, squawk 4642" "Copy, <aircraft>" (Da vil jeg lese klareringa en gang til) "<aircraft>, cleared to Kjevik, TRF 4D, 4000 feet, SKI Trainsition, squawk 4642" "Cleared to Kjevik, squawk 4642, <aircraft>" (Og igjen) "<aircraft>, cleared to Kjevik, TRF 4D, 4000 feet, SKI Trainsition, squawk 4642" Min helt personlige mening er at nybegynnere som vet hva de kan og ikke kan er bare moro! Da prøver man som ATC å legge nivået ned litt. Men dersom man som nybegynner bare svarer "Roger", "Copy" og "Yes, Sir!" så blir min tålmodighet satt på prøve. Gir jeg deg en klarering du ikke forstår deler av eller i det hele tatt. Spør! Så oppklarer vi det. Dersom du svarer tilbake regner jeg med at du har forstått, og forventer at du følger klareringa. Eivind. Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 3. desember 2006 Skrevet 3. desember 2006 Veldig bra innlegg Eivind,men en av tingene burde man være litt oppmerksom på. Og det er dette med "DIRECT" Ikke alle som flyr på VATSIM har fly med FMS,dette kan føre til at ruten er bygd opp fra FS Flightplanner osv. Da blir det vanskelig å ta DCT Torp f.eks Siter
Martin Svarstad Skrevet 3. desember 2006 Skrevet 3. desember 2006 Det er veldig sant, men da er det jo ikke være enn å si unable to fly dct torp , det var poenget til Eivind.. Siter
Geir-Anders Hansen Skrevet 3. desember 2006 Forfatter Skrevet 3. desember 2006 Veldig bra forklaringer gutter, men FMS hva er det er ala GPS program som finner ut ruten din som du kan laste ned fra nettet? Hvilke hjelpe programmer er anbefalt og laste ned og bruke hvis du skal fly på Vatsim? jeg har i dag kun FSinn og regner med at dere bruker da også FP i FSinn.......... Siter
Johan Holmseth Skrevet 3. desember 2006 Skrevet 3. desember 2006 FMS er "pcen" i flyet.Du skal slippe å laste ned SID å STARS til fms. I fms skriver du ICAO til departure flyplass eventulet waypoints og ICAO til arrival. I fms kan du programere SID og STARS,holding osv. Men jeg anbefaler deg å lese Toms tips for nybegynnere,veldig mye nyttig der http://www.flightsim.no/forum/showflat.p...=18&fpart=1 Her finner du en side der du skriver icao for departure å icao for arrival,så får du en flighplan for den ruten: http://rfinder.asalink.net/free/ Siter
Arild Oldervoll Skrevet 3. desember 2006 Skrevet 3. desember 2006 Veldig bra innlegg Eivind,men en av tingene burde man være litt oppmerksom på. Og det er dette med "DIRECT" Ikke alle som flyr på VATSIM har fly med FMS,dette kan føre til at ruten er bygd opp fra FS Flightplanner osv. Da blir det vanskelig å ta DCT Torp f.eks Hm, jeg var ute og fløy RL i dag, og jeg klarte fint å følge ATC sine Direct-instruksjoner, selv om flyet verken har FMC eller GPS (hadde utstyrskode A). Se på http://www.vatsim.net/prc/ der er det listet hva du bør kunne som et minimum Siter
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 4. desember 2006 Skrevet 4. desember 2006 Jo, dersom man blir klarert mot en VOR eller NDB burde det ikke være noe problem å fly direct om man bare er innenfor rekkevidde av radiofyret. Men det er vel så vanlig å få direct ruting mot et RNAV punkt (et punkt som bare består av koordinater, eller som ligger på en radial (retning) fra et radiofyr og en distanse fra dette). RNAV punkter har fem bokstaver i seg (LAREM, OSLOX, ARDAL, SOVIR, TAMEG osv). Disse punktene er det så og si umulig å fly direct til om man ikke har enten GPS, FMS eller annet RNAV utstyr. FSNavigator har mulighet til å fly flyet til et slikt punkt vet jeg. GPSen som følger med FS burde også ha denne muligheten, men der vet jeg ikke om databasen oppdateres? Eivind Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 4. desember 2006 Skrevet 4. desember 2006 I FS9 sin GPS finnes verken ARSUD eller ARDAL,og det finnes sikkert mange flere som er vekk. I FSX er dog dette fixet. Siter
Geir-Anders Hansen Skrevet 5. desember 2006 Forfatter Skrevet 5. desember 2006 Når dere er inne på GPS/VOR hva er vanlig i FSX/FS9 og hva er egentlig vanlig der ute i den virkelige værden med 737/747 Airliners og navigere etter. Varierer dette også fra Land og kontinenter............ Ville kansje tro at GPS er tinge de bruker i dag de fleste Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 5. desember 2006 Skrevet 5. desember 2006 Ett Vanlig Passasjerfly i dag bruker FMS(Flight Manegement System) Ett navigasjonsmoment som bruker like RNAV FIX's Som er plottet inn i en database for alle fly i hele verden. Og det er disse som brukes mest på Vatsim For å bruke FMS har du en FMC som du plotter inn din rute fra avgangsflyplass til Destinasjon. Siter
Ståle Andre Ustad Skrevet 5. desember 2006 Skrevet 5. desember 2006 Til å begynne med kan du jo ta ett waypoint og direct resten for å komme litt inn i prosedyrer. Også bli vektorert om det er ATC der. Siter
Per Oskar Matsen Skrevet 5. desember 2006 Skrevet 5. desember 2006 Lastet ned noen fly i går hvor det fulgte med FMS på panelet. Men det var allt annet enn lett å bruke. Er det noen plasser det står litt info om hvordan den fungerer? Siter
Daniel Larsen Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 Lastet ned fly med FMS? Hvilket fly snakker vi om her? Siter
Per Oskar Matsen Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 Lastet ned fly med FMS? Hvilket fly snakker vi om her? Ehm, jeg mente selvfølgelig en FMC . De som følger med PMDG panelene til 737 og 747 flyene dems. Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 Lastet ned fly med FMS? Hvilket fly snakker vi om her? Ee...alle fly har da FMS? Men hvis du tenker noen free,så har vi jo Ifly 747-400 som har FMC,ellers kan du jo Laste ned Mange profukter fra Flight1 og Simmarket osv Siter
Trond Meier Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 Ehm, jeg mente selvfølgelig en FMC . De som følger med PMDG panelene til 737 og 747 flyene dems. PMDG har vel en av de enklere FMC'ene.. Det er mange guider på nettet,bla.a. her og har du først lært deg å bruke den, er det ikke noe problem å bruke andre heller lykke til Siter
Per Oskar Matsen Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 Ok, det er tydelig at jeg ikke har noe peil på denne typen navigerings utstyr. Det jeg lurer på er om hvor jeg kan lese litt om dette så jeg er klar når jeg trenger bruke det på VATSIM Takk Siter
Jonas Mindt-Soot Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 Anbefaler "Geezer" guiden under linken til Trond. En guide som raskt viser deg hvordan å manøvrere flyet rundt i luften på 1-2-3. Hjalp i hvertfall meg for noen år siden. Siter
Geir G Skrevet 7. desember 2006 Skrevet 7. desember 2006 Må bare få si at PMDG737 er et meget bra fly å lære grunnleggende "Boeing-navigering" på. Systemsimuleringen til PMDG sin 737 er ganske gammel, helt fra FS2002. Dette gjør at den heller ikke er like komplett/avansert (men alikavel avansert nok for de fleste). Lykke til! Hvis du har spørsmål er det bare å legge til MSN adressen: flyetgeir@msn.com Siter
Per Oskar Matsen Skrevet 7. desember 2006 Skrevet 7. desember 2006 Sitat: her klikk på linken Oi, beklager... skjønner ikke at jeg overså den linken. Takk!!! Må bare få si at PMDG737 er et meget bra fly å lære grunnleggende "Boeing-navigering" på. Systemsimuleringen til PMDG sin 737 er ganske gammel, helt fra FS2002. Dette gjør at den heller ikke er like komplett/avansert (men alikavel avansert nok for de fleste). Lykke til! Hvis du har spørsmål er det bare å legge til MSN adressen: flyetgeir@msn.com Tja, første gang jeg har prøvd noen fly fra PMDG nå, og jeg ble ganske sjokkert over hvor mange knapper og duppeditter jeg finner, pluss det å ikke ha GPS'en er en liten hindring for meg i begynnelsen, har brukt den en del selv på de store flyene. Bare brukt de standar panelene til nå igrunn, pluss noen andre med noe mer, men disse tok kaka. Men disse er altså ganske engle? Whoa, gruer meg til jeg ser noe annet Siter
Geir-Anders Hansen Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Skrevet 8. desember 2006 FMC går det an og laste ned den? Eller følger den evt med flyene add ons etc. Som PMDG. Er disse inne på FSX standard? Siter
Raymond Bergseng Skrevet 8. desember 2006 Skrevet 8. desember 2006 FMC følger vanligvis med de mest avanserte addon flyene til selskaper som PMDG, FeelThere/Wilco, Captain Sim, LevelD osv. Jeg er usikker på om det går ann å få FMC som et eget addon. FMC er et ganske avansert system å utvikle så de er nok ikke inkludert i FSX sine defaulte fly desverre. Siter
Marek Pola Skrevet 11. desember 2006 Skrevet 11. desember 2006 Jodå, det finns ett stand alone FMC, vasFMC: http://vas-project.org/topic/vasfmc/ Siter
Stig Sandnes Skrevet 11. desember 2006 Skrevet 11. desember 2006 Når jeg fløy online så var det en FMC innebygd i SB, hvorvidt dette er på de nyere versjonene vet jeg ikke Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.