Gå til innhold

Safety Message


Jakob Arne Brønstad

Anbefalte innlegg

Widerøes -300:

 

Mine damer og herrer, vi vil nå fokusere på sikkerhet.

 

Vær vennlig å plassere håndbaggasjen godt under stolen foran dere, slå sammen bordet, og spenn fast setebeltet. For egen sikkerhet anbefaler vi at setebeltet beholdes fastspent så lenge dere sitter i stolen.

 

Vi vil nå demonstrere noe av vårt sikkerhetsutstyr. Ladies and gentlemen, we are now going to demonstrate some of our safety equipment. Please pay attention, the demonstration will only be given during the norwegian announcement.

 

Setebeltet festes, og strammes slik, og åpnes slik. Det er en redningsvest plassert under hvert stolsete. Trekk redningsvesten over hodet, legg beltet rundt livet, og fest spennen. Stram til ved å dra i båndet. Vesten blåses opp ved at man drar i de røde håndtakene. Bruk munnstykkene dersom dette ikke er tilstrekkelig. Lampen tennes automatisk i vann, når sikringen til batteriet er fjernet. Vesten skal ikke blåses opp før dere forlater flyet gjennom nødutgangene. Besetningen kommer til å ha røde vester.

 

Nødutgangene bak, og foran i kabinen, er alle merket med exit-skilt. Veien til nødutgangene vil vises ved hjelp av lyspunkt som tennes langs gulvet. Legg merke til nærmeste nødutgang. En detaljert sikkerhetsinformasjon er beskrevet i brosjyren "safety on board" som ligger i stollommen foran dere.

 

For å unngå forstyrrelser på flyets instrumenter, må alt elektronisk utstyr være avslått under start og landing, så lenge setebelte-skiltet lyser. Mobiltelefoner og annet utstyr som inneholder radiosender eller -mottaker må alltid være avslått om bord.

 

Vi minner om at alle Widerøes flyvninger er røkfrie, og at røkeforbudet også gjelder på flyets toalett. Dette av sikkerhetsmessige årsaker.

 

Ta gjerne kontant med kabinbesetningen dersom det er noe dere ønsker å spørre om. Vi håper dere har funnet dere vel til rett om bord, og ønsker dere en riktig hyggelig reise.

 

Takk for oppmerksomheten.

 

For -100 er det bare å bytte ut "Nødutgangene bak, og foran i kabinen" med "Nødutgangene på midten, og foran i kabinen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAS har det samme men bare nødutgangene er to forran i kabinen, to over vingene og to bak i kabinen.

 

Hvis jeg ikke husker alt for feil er Norwegian det samme.

 

Se her: Klicky!

 

Det er en fil med besettnings lyder hvis du bruker fspassengers Det er en norsk flyvertinne som snakker! ""

 

EDIT2: Ok, ser at du må være logget inn for å kunne laste ned filen, men hvis du registrerer deg på vbraa.com så går du til "Flåten - Norske bessetningslyder" så er det filen det er snakk om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen/ettermiddag/kveld. Kaptein... og hans/hennes besetning ønsker dere velkommen om bord på denne SAS Braathens og Star-Alliance flygningen. Flytiden til ... er beregnet til... time® og ... minutter.

 

Vi er straks klare for start. Mobiltelefoner og alt annet elektronisk utstyr må være slått av. Vi ber dere om å:

- Spenne fast sikkerhetsbeltet.

- Rette opp stolryggen og slå opp bordet.

- Håndbagasje på gulvet må plasseres under stolen foran,

dersom dere sitter ved en nødutgang eller på første seterad,

skal all håndbagasje, jakker og vesker legges i hyllen over dere.

 

Vi vil nå demonstrere sikkerhetsutstyret om bord. Et sammendrag av informasjonen finnes i Safety Onboard brosjyren i stollommen.

 

Sikkerhetsbeltet festes, strammes og åpnes på denne måten og det skal alltid være fastspent når skiltet med sikkerhetsbeltet lyser. Vi anbefaler at dere alltid er fastspente så lenge dere sitter i stolen.

 

Hvis det blir behov for oksygen åpnes et panel over dere automatisk og maskene kommer til syne. Trekk masken hardt til dere, plasser den godt over nese og munn og pust normalt. Ta strikken over hodet og stram til. Ta først på egen maske, hjelp deretter andre.

 

 

SK: Redningsvesten ligger under stolen. Ta vesten over hodet, legg beltet rundt livet, fest spennen og dra i endestykket for å stramme til. Idet dere forlater flyet skal vesten blåses opp ved å trekke i de røde stroppene. Bruk munnstykkene om nødvendig. Lampen lyser når snoren er fjernet og batteriet kommer i kontakt med vann.

 

BU: Redningsvesten ligger under stolen. Ta vesten over hodet, båndene festes i ringen foran og vesten tilpasses ved at man drar i båndene. Når dere forlater flyet skal vesten blåses opp ved å trekke i de røde stroppene. Bruk munnstykkene om nødvendig. Lampen lyser når snoren er fjernet og batteriet kommer i kontakt med vann. Fløyten brukes for å tiltrekke oppmerksomhet.

 

 

Dette flyet har 6 (8) nødutganger, 2 bak 2 (4) over vingene og 2 foran. De er alle merket med EXIT skilt.

 

Lys i midtgangen vil vise dere veien ut. Legg merke til hvor nærmeste nødutgang befinner seg. Den kan være bak dere. Når skiltet med sikkerhetsbeltet slukkes etter avgang, må dere gjerne bruke elektronisk utstyr. Utstyr som inneholder radiosendere eller mottakere skal være avstengt under hele flygningen. Vi vil minne om at røyking ikke er tillatt på SAS Braathens flygninger. Dette gjelder også på toalettene.

Takk for oppmerksomheten. Vi ønsker dere en behagelig tur.

 

 

Vi er nå klare til start og minner om at stolryggen og bordet må være i en loddrett posisjon, og sikkerhetsbeltet fastspent.

 

Vi flyr nå igjennom et område med urolig vær og ber dere umiddelbart returnere til setene og feste sikkerhetsbeltet. Så lenge skiltet med sikkerhetsbeltet lyser vil all service opphøre.

 

Vi lander om ... minutter. Vennligst fest sikkerhetsbeltet og slå av alt elektronisk utstyr.

 

Vi lander snart og vil derfor be dere rette opp stolryggen og bordet. Håndbagasje på gulvet må plasseres under stolen foran. Dersom dere sitter ved en nødutgang eller på første seterad, skal all håndbagasje, jakker og vesker legges i hyllen over dere.

 

Velkommen til ... Vi ber dere bli sittende fastspente og holde midtgangen og nødutgangene fri for all håndbagasje. Mobiltelefoner kan slås på når skiltet med sikkerhetsbeltet er slukket. Røyking er først tillatt når dere har kommet ut av terminalbygget.

 

Vi i SAS Braathens og Star Alliance håper dere har hatt en behagelig flyreise, takk for denne gang og på gjensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt rått Bjørge.. Nå skal jeg få dama til å lese dette inn på maskinen min, så blir det gode filer til FS Passenger

 

PS... Må jo pirke litt da.

 

Dette flyet har 6 (8) nødutganger, 2 bak 2 (4) over vingene og 2 foran. De er alle merket med EXIT skilt.

 

røde og hvite exit skilt.. "" Eller var det grønne dem sier ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt rått Bjørge.. Nå skal jeg få dama til å lese dette inn på maskinen min, så blir det gode filer til FS Passenger

 

PS... Må jo pirke litt da.

 

Dette flyet har 6 (8) nødutganger, 2 bak 2 (4) over vingene og 2 foran. De er alle merket med EXIT skilt.

 

røde og hvite exit skilt.. "" Eller var det grønne dem sier ?

Hvordan ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt rått Bjørge.. Nå skal jeg få dama til å lese dette inn på maskinen min, så blir det gode filer til FS Passenger

 

PS... Må jo pirke litt da.

 

Dette flyet har 6 (8) nødutganger, 2 bak 2 (4) over vingene og 2 foran. De er alle merket med EXIT skilt.

 

røde og hvite exit skilt.. "" Eller var det grønne dem sier ?

Hvordan ?

 

Med mic ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt rått Bjørge.. Nå skal jeg få dama til å lese dette inn på maskinen min, så blir det gode filer til FS Passenger

 

PS... Må jo pirke litt da.

 

Dette flyet har 6 (8) nødutganger, 2 bak 2 (4) over vingene og 2 foran. De er alle merket med EXIT skilt.

 

røde og hvite exit skilt.. "" Eller var det grønne dem sier ?

Hvordan ?

 

Med mic ""

Blæ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen/ettermiddag/kveld. Kaptein... og hans/hennes besetning ønsker dere velkommen om bord på denne SAS Braathens og Star-Alliance flygningen. Flytiden til ... er beregnet til... time® og ... minutter.

 

Vi er straks klare for start. Mobiltelefoner og alt annet elektronisk utstyr må være slått av. Vi ber dere om å:

- Spenne fast sikkerhetsbeltet.

- Rette opp stolryggen og slå opp bordet.

- Håndbagasje på gulvet må plasseres under stolen foran,

dersom dere sitter ved en nødutgang eller på første seterad,

skal all håndbagasje, jakker og vesker legges i hyllen over dere.

 

Vi vil nå demonstrere sikkerhetsutstyret om bord. Et sammendrag av informasjonen finnes i Safety Onboard brosjyren i stollommen.

 

Sikkerhetsbeltet festes, strammes og åpnes på denne måten og det skal alltid være fastspent når skiltet med sikkerhetsbeltet lyser. Vi anbefaler at dere alltid er fastspente så lenge dere sitter i stolen.

 

Hvis det blir behov for oksygen åpnes et panel over dere automatisk og maskene kommer til syne. Trekk masken hardt til dere, plasser den godt over nese og munn og pust normalt. Ta strikken over hodet og stram til. Ta først på egen maske, hjelp deretter andre.

 

 

SK: Redningsvesten ligger under stolen. Ta vesten over hodet, legg beltet rundt livet, fest spennen og dra i endestykket for å stramme til. Idet dere forlater flyet skal vesten blåses opp ved å trekke i de røde stroppene. Bruk munnstykkene om nødvendig. Lampen lyser når snoren er fjernet og batteriet kommer i kontakt med vann.

 

BU: Redningsvesten ligger under stolen. Ta vesten over hodet, båndene festes i ringen foran og vesten tilpasses ved at man drar i båndene. Når dere forlater flyet skal vesten blåses opp ved å trekke i de røde stroppene. Bruk munnstykkene om nødvendig. Lampen lyser når snoren er fjernet og batteriet kommer i kontakt med vann. Fløyten brukes for å tiltrekke oppmerksomhet.

 

 

Dette flyet har 6 (8) nødutganger, 2 bak 2 (4) over vingene og 2 foran. De er alle merket med EXIT skilt.

 

Lys i midtgangen vil vise dere veien ut. Legg merke til hvor nærmeste nødutgang befinner seg. Den kan være bak dere. Når skiltet med sikkerhetsbeltet slukkes etter avgang, må dere gjerne bruke elektronisk utstyr. Utstyr som inneholder radiosendere eller mottakere skal være avstengt under hele flygningen. Vi vil minne om at røyking ikke er tillatt på SAS Braathens flygninger. Dette gjelder også på toalettene.

Takk for oppmerksomheten. Vi ønsker dere en behagelig tur.

 

 

Vi er nå klare til start og minner om at stolryggen og bordet må være i en loddrett posisjon, og sikkerhetsbeltet fastspent.

 

Vi flyr nå igjennom et område med urolig vær og ber dere umiddelbart returnere til setene og feste sikkerhetsbeltet. Så lenge skiltet med sikkerhetsbeltet lyser vil all service opphøre.

 

Vi lander om ... minutter. Vennligst fest sikkerhetsbeltet og slå av alt elektronisk utstyr.

 

Vi lander snart og vil derfor be dere rette opp stolryggen og bordet. Håndbagasje på gulvet må plasseres under stolen foran. Dersom dere sitter ved en nødutgang eller på første seterad, skal all håndbagasje, jakker og vesker legges i hyllen over dere.

 

Velkommen til ... Vi ber dere bli sittende fastspente og holde midtgangen og nødutgangene fri for all håndbagasje. Mobiltelefoner kan slås på når skiltet med sikkerhetsbeltet er slukket. Røyking er først tillatt når dere har kommet ut av terminalbygget.

 

Vi i SAS Braathens og Star Alliance håper dere har hatt en behagelig flyreise, takk for denne gang og på gjensyn.

 

wææææææææ!!!!

dæsken no ble jeg glad:-D

Tusen takk for alle svar:-D dette hjalp mye:-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SK: Redningsvesten ligger under stolen. Ta vesten over hodet, legg beltet rundt livet, fest spennen og dra i endestykket for å stramme til. Idet dere forlater flyet skal vesten blåses opp ved å trekke i de røde stroppene. Bruk munnstykkene om nødvendig. Lampen lyser når snoren er fjernet og batteriet kommer i kontakt med vann.

 

BU: Redningsvesten ligger under stolen. Ta vesten over hodet, båndene festes i ringen foran og vesten tilpasses ved at man drar i båndene. Når dere forlater flyet skal vesten blåses opp ved å trekke i de røde stroppene. Bruk munnstykkene om nødvendig. Lampen lyser når snoren er fjernet og batteriet kommer i kontakt med vann. Fløyten brukes for å tiltrekke oppmerksomhet.

 

Hva er forskjellen på SK og BU?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om denne sikkerhetsdemonstrasjonen, så lurer jeg på noe. Er det flere enn meg som føler at de legger litt lite trykk på at livvesten ikke må blåses opp før de forlater flyet? Hvis flyet evt. er i en situasjon der det blir fylt med vann, ville du ha store problemer med å komme deg ut påkledd en slik vest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SK: Redningsvesten ligger under stolen. Ta vesten over hodet' date=' legg beltet rundt livet, fest spennen og dra i endestykket for å stramme til. Idet dere forlater flyet skal vesten blåses opp ved å trekke i de røde stroppene. Bruk munnstykkene om nødvendig. Lampen lyser når snoren er fjernet og batteriet kommer i kontakt med vann.

 

BU: Redningsvesten ligger under stolen. Ta vesten over hodet, båndene festes i ringen foran og vesten tilpasses ved at man drar i båndene. Når dere forlater flyet skal vesten blåses opp ved å trekke i de røde stroppene. Bruk munnstykkene om nødvendig. Lampen lyser når snoren er fjernet og batteriet kommer i kontakt med vann. Fløyten brukes for å tiltrekke oppmerksomhet. [/quote']

 

Hva er forskjellen på SK og BU?

 

Det er forskjellige redningsvester på 737 3/4 og 500 og 737 6/7/8 og 900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om denne sikkerhetsdemonstrasjonen' date=' så lurer jeg på noe. Er det flere enn meg som føler at de legger litt lite trykk på at livvesten ikke må blåses opp før de forlater flyet? Hvis flyet evt. er i en situasjon der det blir fylt med vann, ville du ha store problemer med å komme deg ut påkledd en slik vest... [/quote']

Har ikke prøvd, men tror ikke det er lett å presse seg ut en nødutgang med opplåst vest. Kjipt om man setter seg fast og sperrer utgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Geir at akkurat den sikkerhetsinformasjonen kunne vært understreket sterkere, kanskje endog gjentatt av CA.

 

Det er sikkert fort gjort å bare dra i snorene nærmest automatisk bare man har fått flytevesten på seg. For ikke å snakke om hva man gjør hvis det plusetlig høylydt begynner å inflatere fra noen naboer ved siden/foran/bak deg - vips, masseeffekten vil garantert dra noen flere som handler helt instinktivt med seg inn i livsfaren..

 

Ved alvorlige ulykker der det virkelig er kritisk og står om sekunder (f.eks. en røyklagt kabin etter nødlanding), har vist at selv i utgangpunktet helt banale enkle handlinger som å klare å åpne et sikkerhetsbelte (å dra beltespennen mot riktig side) er noe enkelte i situasjonen ikke klarer å få til. Skulle tro at gjentagelse/forsterkning av det aller viktigste og elementære her skulle kunne hjelpe noe (og det tar jo ikke mange ekstra sekundene), selv om engasjementet til både enkelte crew (ingen selskap nevnt) og ikke minst mange passasjerer nok i utg.pkt. opp til flere ganger kunne vært atskillig bedre..

 

Et skrekkeksempel på hvor katastrofalt galt det kan gå med å inflatere vestene inni flyet ved ditching, er den store andelen av de som druknet da 767'en til Ethiopian Airlines i 1996 ble et seilfly og nødlandet i havet rett utenfor en strand på Comorene i det Indiske hav..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen/ettermiddag/kveld. Kaptein... og hans/hennes besetning ønsker dere velkommen om bord på denne SAS Braathens og Star-Alliance flygningen. Flytiden til ... er beregnet til... time® og ... minutter.

 

Vi er straks klare for start. Mobiltelefoner og alt annet elektronisk utstyr må være slått av. Vi ber dere om å:

- Spenne fast sikkerhetsbeltet.

- Rette opp stolryggen og slå opp bordet.

- Håndbagasje på gulvet må plasseres under stolen foran,

dersom dere sitter ved en nødutgang eller på første seterad,

skal all håndbagasje, jakker og vesker legges i hyllen over dere.

 

Vi vil nå demonstrere sikkerhetsutstyret om bord. Et sammendrag av informasjonen finnes i Safety Onboard brosjyren i stollommen.

 

Sikkerhetsbeltet festes, strammes og åpnes på denne måten og det skal alltid være fastspent når skiltet med sikkerhetsbeltet lyser. Vi anbefaler at dere alltid er fastspente så lenge dere sitter i stolen.

 

Hvis det blir behov for oksygen åpnes et panel over dere automatisk og maskene kommer til syne. Trekk masken hardt til dere, plasser den godt over nese og munn og pust normalt. Ta strikken over hodet og stram til. Ta først på egen maske, hjelp deretter andre.

 

 

SK: Redningsvesten ligger under stolen. Ta vesten over hodet, legg beltet rundt livet, fest spennen og dra i endestykket for å stramme til. Idet dere forlater flyet skal vesten blåses opp ved å trekke i de røde stroppene. Bruk munnstykkene om nødvendig. Lampen lyser når snoren er fjernet og batteriet kommer i kontakt med vann.

 

BU: Redningsvesten ligger under stolen. Ta vesten over hodet, båndene festes i ringen foran og vesten tilpasses ved at man drar i båndene. Når dere forlater flyet skal vesten blåses opp ved å trekke i de røde stroppene. Bruk munnstykkene om nødvendig. Lampen lyser når snoren er fjernet og batteriet kommer i kontakt med vann. Fløyten brukes for å tiltrekke oppmerksomhet.

 

 

Dette flyet har 6 (8) nødutganger, 2 bak 2 (4) over vingene og 2 foran. De er alle merket med EXIT skilt.

 

Lys i midtgangen vil vise dere veien ut. Legg merke til hvor nærmeste nødutgang befinner seg. Den kan være bak dere. Når skiltet med sikkerhetsbeltet slukkes etter avgang, må dere gjerne bruke elektronisk utstyr. Utstyr som inneholder radiosendere eller mottakere skal være avstengt under hele flygningen. Vi vil minne om at røyking ikke er tillatt på SAS Braathens flygninger. Dette gjelder også på toalettene.

Takk for oppmerksomheten. Vi ønsker dere en behagelig tur.

 

 

Vi er nå klare til start og minner om at stolryggen og bordet må være i en loddrett posisjon, og sikkerhetsbeltet fastspent.

 

Vi flyr nå igjennom et område med urolig vær og ber dere umiddelbart returnere til setene og feste sikkerhetsbeltet. Så lenge skiltet med sikkerhetsbeltet lyser vil all service opphøre.

 

Vi lander om ... minutter. Vennligst fest sikkerhetsbeltet og slå av alt elektronisk utstyr.

 

Vi lander snart og vil derfor be dere rette opp stolryggen og bordet. Håndbagasje på gulvet må plasseres under stolen foran. Dersom dere sitter ved en nødutgang eller på første seterad, skal all håndbagasje, jakker og vesker legges i hyllen over dere.

 

Velkommen til ... Vi ber dere bli sittende fastspente og holde midtgangen og nødutgangene fri for all håndbagasje. Mobiltelefoner kan slås på når skiltet med sikkerhetsbeltet er slukket. Røyking er først tillatt når dere har kommet ut av terminalbygget.

 

Vi i SAS Braathens og Star Alliance håper dere har hatt en behagelig flyreise, takk for denne gang og på gjensyn.

 

Toril, kan ikke du lese denne inn på wav for meg, manko på villige damer her.

 

Så er det bare å lagre i fspassenger

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...