Gå til innhold

Ikke stort for alle - men en milepæl for meg


Einar Halvorsen

Anbefalte innlegg

Da var endelig lappen for to-motorsfly i boks. Hadde oppflyging med kontrollant i går kveld på Rakkestad. En time i luften var det som skulle til. Kan nevne at det blåste 15 - 20 knop vind under prøven, en god del krossvind så jeg fikk virkelig kjørt meg på sidevindslandinger og rufsete forhold på både finale og i avgangsfasen. Rakkestad er en noe spesiell plass når det blåser såpass mye, det er mye turbulens i området.

 

Brukte denne flymaskinen, en Piper 23-250 Aztec C. Cruiser med en hastighet av ca. 165 knots og har plass til 6 personer.

[image]http://www.folloflyklubb.com/gfx/vyi1s.jpg[/image]

 

 

Nå tar jeg sommerferie, god sommer til dere alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste post er utsjekk på Seneca.

 

Ikke hemmelig at det koster å drive med denne hobbyen. Totalt til nå med PPL, mørkeutsjekk og MEP, ca, 110.000 blanke norske penger i prøver, skoling og div. utsjekker. I tillegg kommer jo all den andre flyginga. Har siden nov. 2003 samlet meg 200 timer flytid totalt.

 

Siden jeg har slutta å røyke så finansierer jeg flyginga med de pengene jeg før blåst ut i lufta. Kan vel si at jeg fortsatt blåser dem ut i lufta,men på en litt annen og mer helsebringende måte. "" Aldri så galt at det ikke er godt for noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerar!

 

Hade själv 50kts på 5000ft under min uppflygning, med kontrollant i baksätet... Stackars man! ""

 

Tror jeg nok. Vi var ikke så høyt, men det blåste kraftig i 3000 fot, som var den makshøyden vi var i. Rygge hadde 25 knop på tvers så dit kunne vi ikke dra for å trene derfor holdt vi oss på Rakkestad. Flyet har 18 knop som maks krossvindkomponent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konge Einar, det er en virkelig milepæle det der.

Har du jobbet som snekker før siden du er byggeleder nå eller? Du er jo mye på bygg uansett, hadde du problemer med hørselen under medical testen? Har du klasse 1 eller 2?

 

Litt mange spørsmål kanskje, men lurer litt på det til min egen test som jeg skal ta i August.

 

Si ifra om du er innom Torp en dag da vettu, så sitter jeg gjerne på tilbake til Ski og går hjem til Sandefjord igjen ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konge Einar, det er en virkelig milepæle det der.

Har du jobbet som snekker før siden du er byggeleder nå eller? Du er jo mye på bygg uansett, hadde du problemer med hørselen under medical testen? Har du klasse 1 eller 2?

 

Litt mange spørsmål kanskje, men lurer litt på det til min egen test som jeg skal ta i August.

 

Si ifra om du er innom Torp en dag da vettu, så sitter jeg gjerne på tilbake til Ski og går hjem til Sandefjord igjen ""

 

Har jobbet med mye rart jeg gitt. Seil på sjøen i 10 år, utenriks, kysten og trålere.

Jobbet som snekker en del år før jeg tok utdannelsen jeg nå har som er bygningsing. og jobber nå som prosjekt- og byggeleder. Det har jeg jobbet med de siste 18 årene.

 

Er ofte på Torp ja.

 

Har medical kl. 2. Ikke noe hørselproblem her nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen det er jo flott, vært flink med bruk av hørselvern da?

Kanskje bare jeg som er paranoid når det gjelder hørselen min, fordi jeg scoret litt dårlig på HMS testen etter en slitsom dag på jobben.

 

Torp er flott flyplass, siden man har en strålende skjærgård i nærheten, det er vakkert ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra å se at andre 54-årganger skjærer gjennom og handler! Gratulerer så mye - og flyr du til Torp, så ta en low pass over det gule huset på Nøtterøy da ... ""

 

Kan fly over alle husene på Nøtterøy jeg. ""

 

Og hører dere en nordlandsstemme, eller ivertfall nordlandsdialekt som kaller tårnet på Torp og oppgir callsign, LN-VYI og etterhvert også LN-MAT, så er muligheten for at det er undertegnede som kusker maskinen stor. ""

 

Ja flyging er noe jeg har hatt som en drøm i mange år. når man da blir så gammel som jeg nå er og kan realisere denne drømmen, da blir man lett oppglødd. Jeg har hatt mange utrolig fine turer i flyene våre til nå, både alene og sammen med andre.

 

Når jeg nå kan fly twinmaskin så blir muligheten straks større og vi er flere som kan dra sammen på tur. Kostnadsmessig blir det faktisk ikke noe dyrere å fly flere i en twinmaskin en 1 eller 2 i en C172, selv om timeprisen for en twinmaskin i utgangspunktet er betraktelig høyere.

 

Så jeg ser nå frem til mange fine turer både i innland og utland sammen med gode venner og bekjente. Noen som vil være med så er det bare å ta kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bilder fra oppflygingen:

 

Take off:

[image]http://ehalvor.net/bilder/mep/avgang.jpg[/image]

 

airborn:

[image]http://ehalvor.net/bilder/mep/landing1.jpg[/image]

 

en landing i krossvind:

[image]http://ehalvor.net/bilder/mep/landing.jpg[/image]

 

FERDIG!!! ""

[image]http://ehalvor.net/bilder/mep/mep-1.jpg[/image]

Fra høyre: Instruktøren min, kontrollant fra tilsynet og undertegnede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...