Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jippi!

Dette var morro!

Et skikkelig bra flyin.

Satt på ENGM_TWR og når ENGM_APP,GND og DEL kom online ble

det virkelig morro og sitte som ATC

Dete MÅ! gjøres oftere.

[image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

Skrevet

Kom flygande från Stockholm med en 737-600 och var lite osäker på hur bra *.AIR filen var med tanke på den dåliga sikten på ENGM ikväll så hade pulsen på topp inför SID:n för 19R.

Blev mycket imponerad över den fulla bemaningen i Oslo i kväll det var väldigt kul och komma in över Oslo med alla stationer bamanade. Allt fungerade perfekt och samtliga var mycket rutinerade.

Så hur gick det då med landningen...tja det blev en full CATIII landning, fick kontakt med rwy och hade kanske 100meter sikt efter att jag hade landat. Problemet var bara att jag inte hade ne aning om var jag var på flygplatsen. Sikten var så dålig att det var näst in till omöjligt att orientera sig. Efter att ha taxat mycket försiktigt i 10min så kom jag fram till min gate.

Så till sist, ett stort tack till samtliga som var aktiva i kväll.

Mvh Andreas Eriksson - SAS006 / VScandinavian Airlines Sweden

Skrevet

Dette ble bare helt TOPP

ATC hele veien fra ENGM til ENTC, og UTROLIG mye fly hele veien nord og sør, nei dette var meget bra oppsluttning, takker alle innmari mye "klarer ikke å få sakt det me ord hvor gla jeg er nå"

Anyway, fløy selv fra ENVA-ENGM med fs98, callsign BRA047, etter en del forsøk med å prøve å logge meg på ENGM, så måtte jeg gi opp og starte flyvninga fra ENVA. Grunnen var at når SB connectet på ENGM så ble allt hvitt, prøvde å reconnecte, men da ble allt svart, så iallefall coktpitten min, men ikke noe annet. Så slik var det(forbanna ergelig), men men eg tar det med godt humør, fikk jo flytt litt da.

Så det jeg vil gjerne vite fra deg, hva du synes om dette flyinnet, burde det blitt gjort på en annen måte, ja kom med forslag hva du synes.

PS: Og en annen ting, hvar det noen som tok bilder av controller siden, i så fall gidder du...dere, sende di til meg. takker på forhånd

MVH Stian

Skrevet

Ja - dette var gøy.

Hadde litt trøbbel og ble disconnecta.(endte opp som SK 776)

Var innom både Trodheim og Bodø (ganske turbulent med sidevind på approach ENBO - gøy !) på turen nordover til Tromsø. Utmerket ATC alle plasser - var no 5 for landing i Tromsø, måtte cruise på minimum speed i FL 150 mens jeg ventet på å starte innflygningen.

Arrangørene kan krysse av SUKSESS !! i boken for dette "flyinn'et"

Håper det ikke går alt for lang tid til neste gang.

Entusiastisk hilsen

Eirik (SK 777/776)

Skrevet

Hei!

Som Tromsø app fikk jeg mange av de fremmøtte midt i fanget og det ble endel vectorering og krappe svinger for å komme inn på finale. Det ble ikke allverdens med delay, og ingen som endte opp i holding. Var kjempemoro å kunne si til *mange* fly at de var klarert ILS som nr 2 eller 3.

Så vidt jeg husker var det bare en som måtte gå rundt, og det var jo delvis takketvære litt for krappe svinger, og jeg som tok feil av BRA og SAS (Fikk aldri tagen/FP din opp, Tore, så jeg så aldri callsignet ditt (om det kan være en unnskyldning!?))

Uansett; moro var det! Meget godt oppmøte! Stiller opp nestegang og jeg!

Ha en god dag?

Eivind

ENTC_V_APP

[Endret av Eivind Tollerød Fosse 12-02-2001.]

Skrevet

Dette var gøy. Helt nydelig ATC arbeid selv om jeg ikke hadde verken SID, STAR eller RW.:-)

Ble en CATIII landning på ENGM og hadde litt problemer med frekvens byttet til Ground men ellers gikk det greit.

Stort takk til alle ATCer!!

Håper det ikke blir lenge til neste gang.

Jan Fjeld LN-JTF

Skrevet

Heisann

Satt som Gardermoen Ground, og må si det var morro med så mye trafikk. Heldigvis kom Gardermoen Delivery (med Jonas Rettum), og jeg slapp heldigvis å levere clearence. For det var alikevel nok å følge med på. Helt i begynnelsen var det vel nærmere 12 fly som sto ved gatene, og neste alle ba om pushback samtidig. Det var da det gikk opp for meg hvor god korttidshukommelse man trenger i dette yrket. Mange av SASene hadde veldig like nummre (348, 346, 368, 384 ol.) og jeg skrev som en helt for å huske hvem som fikk hvilke instrukser.

Ellers må jeg rose alle som takset på Gardermoen, for alle brukte de instruerte twys. Trafikken fløt meget bra, og det var morro å se at det sto tre fly på holding ved B9, en på de-ice, og en på B7. Tower, ved Kristoffer Tonheim, ga takeoff klareringer i tur og orden.

Etter takeoff overtok Oslo Approach og Oslo Control, og jeg så hvordan alle flyene lå i rekkefølge på TOMBO 3C.

La oss arrangere slike fly'ins oftere. Det virker som om folk liker å reise sammen til et bestemt sted, så vi får velge noen andre steder neste gang.

Thomas

[Endret av Thomas Teslo 12-02-2001.]

Skrevet

Heisann!

Ja dette var jo bare kjemprgøy!

Så ut som om det var mye å gjøre på Ground der en stund ja [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Det var så tjukt med fly at man kunne ikke se rullebanene på Gardermoen en gang!

Selv satt jeg på Approach, noe som nok var spennende ja. Fikk to fly veldig tett ut fra dep hvor man måtte tenke kjapt ja! Beklager Tore men der ble det hett ass!!

Tror nok at det hadde blitt en undersøkelse på den ja [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Men men, alt gikk jo kjempefint og flyene seg langsomt oppover mot ENTC. Tok et screenshot som viser hvor mye trafikk det var oppover i Norge! Helt vilt.

Det kommer etterhvert opp en debriefing på dette flyinet på mine snart publiserte Event sider.

Så fort de er oppe skal jeg gi dere adressen.

Til dere som er ivrige etter et nytt flyin nå snart kan jeg trøste dere med at det ikke vil ta så lang tid. Jeg har startet et arrangement med Island hvor også Danmark og Sverige og muligens Kanada skal være med. Vi vil følge i Vikingenes fotspor på en lang flytur fra Scandinavia til Island og kanskje videre over atlanterhavet.

Det er fortsatt i planleggingsfasen, men dette kommer til å bli et STORT flyin nå mot slutten av Februar, begynnelsen av Mars.

Til allesammen; på onsdag reiser jeg på en etterlengtet vinterferie til Davos i Sveits. Departure fra ENGM kl 07.00 og med Swissair til LSZH. Satser på å sitte på klappsete ja [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Da blir det noe vanskelig å få tak i meg, men jeg er tilbake igjen og klar for å ta i et tak Lørdag om 1 og 1/2 uke!

Da snakkes vi!

MVH

Mathias Tangvall

Event Coordinator Norway.

ACCNOR6/VBX107

Ganss@online.no

Skrevet

Hei.

For min del var det vel ikke en kjempesukses. Jeg startet på ENGM, og etter litt frem og tilbake med disconnecting og reconnecting, kom jeg endelig på vingene. Alt gikk kjempefint, helt til jeg var mitt over trondheim, på vei mot GIRAN. Da sluttet plutselig SB å svare. Jeg prøvde å starte den igjen, og igjen, men SB ville ikke starte, så det var slutten på det flyin'et. Selv om jeg ikke kom helt til Tromsø, var det jeg var med på veldig gøy, og det må arrangeres igjen. Å ha ENGM_DEL, ENGM_GND, ENGM_TWR og ENGM_APP var jo helt konge.

Hva vis man av og til også flyr litt kortere ruter, som ENGM-ENZV og ENCN-ENVA?

Hilsen

Henrik Wingerei

Skrevet

quote:

Timmy Brandt skrev:

hei...

nå har jeg sett slike flyin mange ganger og er meget nyskjerrig på hva det egentlig er...

hvilke programmer trenger jeg (som pilot) og bruke?

hva er min. system krav for å bruke alt?

regner med at alt går i "real time" dvs. ingen som sitter med "r" tasten og setter opp hastigheten til 4x og slik?

hva skjer hvis du gjør noe mistak? blir du disconecta da?

hva er: CATIII landning, sid, star?

sorry for alle sprsml... menmen spør jeg ikke no 4 jeg ikke no vite...eller hva d heter =)

Timmy (blivende flyinn pilot??...)


Intet er for dumt [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Flyin er bare en måte å samles og bruke Squackbox og ProController på, der det er annonsert på forhånd at det skal være atc, eventuelt skal det være ruter som er publisert som det som bør flyes. Du kan selvfølgelig som pilot gjøre noe annet, fly til andre plasser og slikt, men hensikten er å få relativt mange fly og atc på en plass, eller i et mindre område, og dermed øke hyggefaktoren for alle [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

Du trenger som pilot Squackbox, en id hos satco, og litt tid å avse til å bruke online. Se i signaturen min VACC Norway - traning, norske delen, hjelp for en ny pilot.

Systemkrav er det som vil kjøre fs98 eller fs2k greit med addonprogrammet SB (som ikek tar så masse kraft i seg selv, men du kan merke en litt reduksjon i ytelse, spesielt om det er mange andre fly og som du får visualisert som "andre" fly.

Det er som regel real time ja,4x kan tillates om ATC gir lov til det, men under flyinn er det som regel så masse å holde styr på at en ikke kan gjøre det.

Om du gjøre en blemme, så skjer ikke så masse i grunn, for å blir koblet ned fra serveren så skal det være helt andre form for misbruk som forekommer (ikke fordi du har gjort en liten feil pga uvitenhet.)

CAT III landing er en ILS innflying med lave krav til sikt/skydekkehøyde, CAT III c app stiller faktisk ikke krav til sikt i det hele tatt (dette er og ofte omtalt som autoland, for alle III innflyinginger).

SID/STAR er ruter ut/inn fra en flyplass, som er vist påkart, som ordner trafikken, tar hensyn til støy, terreng og andre ting. Du kan velge å fly uten å ha SID og STAR om du vil det, det er ikke et krav.

Og til slutt, det er veldig gøy, enten en er pilot eller atc [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

------------------

Roar Sandøy

http://home.online.no/~eisoere/VACCN/" TARGET=_blank>VACC Norway

http://home.online.no/~roa-sand/irc/" TARGET=_blank>"Irc for Dummies"

Skrevet

yes yes yes. . . . . ..

Tra la la

Do I need to say more.

 

Kom meg avgårde fra ENGM litt brennkvikt, før det hopet seg opp, og klarte faktisk å holde unna med ATR 42'en hele veien til Tromsø.

Brukte FL150 med 1 - 10 Kt motvind og ikke FL 170 og høyere med 60-100 Kt. motvind.

 

Arnt OK

VBX118

[Endret av Arnt Kalseth 12-02-2001.]

Skrevet

Pælmer meg på denne hurra talen jeg å, flyinet for min del var PERFEKT, starta fra ENVA, men når jeg kom i tromsø, og stod der på gate, kom KLM34 å kjørte på meg...det var dårlig gjort det!!!

Håper på flere sånne events, hva med et flyin med bare fks Cessna 172?

------------------

Håvard Olsen

VBX-125

Crosseye@c2i.net

Skrevet

yahoo!

ja, dette var kjempe gøy!

Ble litt hektisk da mathias ropte "231 expedite climb!"

(et annet fly bak meg hadde kollisjons kurs).

Fikk helt pækker`n, og slamma begge throttlene på 747`en til bunns , og dro på en VS på 2600 :-)

Dette må gjentas.

MVH

Espen

Skrevet

quote:

Håvard Olsen skrev:

Pælmer meg på denne hurra talen jeg å, flyinet for min del var PERFEKT, starta fra ENVA, men når jeg kom i tromsø, og stod der på gate, kom KLM34 å kjørte på meg...det var dårlig gjort det!!!

Håper på flere sånne events, hva med et flyin med bare fks Cessna 172?


Du må få deg et større fly. he..hee

Arild

Skrevet

Jepp-jepp...helt enig,dette va en kjempe artig kveld,

tror jeg var første-mann som landa i Tromsø,fløy med 100 knt

mot/sidevind oppover,mått hele tia juster kursen,snakka med

andre piloter i tilegg til controllerne,så det ble masse å gjøre

underveis..Dette må gjenntaes..!!!!!

LN-EMK (heavy)

Skrevet

YES! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] Dette ble kjempe bra! Må gjentas.

Satt som tower i tromsø og hadde 5 minutter under hele flyinet uten noe trafikk... før jeg på slutten fikk en stor "klyse" med fly fra gardermoen... Kjempe bra arbeid av APP som greide og få alle flyene uten å måtte la noen holde...

Det var bra lagt opp med at det ikke bare var flyin på en flyplass... men at det var atc hele veien opp til nord...

Hørte rykter om Utrolig trafikk på gardermoen.. så det hadde vært gøy og fått noen bilder derfra! Noen som har noen "radar bilder"??

Hilsen en som gjerne stiller igjen [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/cool.gif[/image]

Fredrik [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Skrevet

hei...

nå har jeg sett slike flyin mange ganger og er meget nyskjerrig på hva det egentlig er...

hvilke programmer trenger jeg (som pilot) og bruke?

hva er min. system krav for å bruke alt?

regner med at alt går i "real time" dvs. ingen som sitter med "r" tasten og setter opp hastigheten til 4x og slik?

hva skjer hvis du gjør noe mistak? blir du disconecta da?

hva er: CATIII landning, sid, star?

sorry for alle sprsml... menmen spør jeg ikke no 4 jeg ikke no vite...eller hva d heter =)

Timmy (blivende flyinn pilot??...)

 

 

Skrevet

Hei

Det var egentlig meningen at jeg skulle se på dette her, men fila jeg downloada fra procontrollers side, var ikke bra. Fikk en fil på rundt 700k, i steden for de forventa 2 megs. Prøvde flere ganger med samme resultat. Men i går ('litt' for sent') fikk jeg tak i rett fil fra filarkivet her, og da kom jeg da inn, fikk radarskjermen opp og så faktisk litt aktivitet på engm. Morro :-)

Lurer på en masse ting, men tenker jeg skal spørre i rett forum. Håper det funker bedre for meg neste gang, selv om jeg bare er observer.

Mvh

Karl R Pettersen

Skrevet

Heisann!

FOr alle som sitter her og skriker om screenshots kan jeg berolige dere at jeg har tatt et par. De er ikke så gode og også ganske svære, men dere skjønner hva det er!

Adressen er http://home.online.no/~ganss/Event%20page.htm"'>http://home.online.no/~ganss/Event%20page.htm" TARGET=_blank>http://home.online.no/~ganss/Event%20page.htm

Se for your self.

Dette er også den nye event siden hvor jeg vil etterhvert legge frem mer info!

MVH

Mathias Tangvall

Event Coordinator Norway

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...