Gå til innhold

Hva skjer med alle dårlige topics ?


Ola Haldor Voll

Anbefalte innlegg

Syns det er til dels forvirrende og upraktisk at mange skriver topics som f.eks. "å fy fader", "denne var kul", "se her!" etc..

 

Det gir meg ingen lyst til å bruke tid på, åpne og lese. Hadde jeg visst mer om hva som skjuler seg bak så... Bare et spørsmål fra min side - er det så grusomt vanskelig å skrive en forklarende topic?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss ikke glemme at en stor del av forumet er fostret opp på SMS språk og smilyes, og i tillegg har de vel fortsatt 4-5 år igjen før de skal opp til norsk eksamen.. ""

 

Men forstår din frustrasjon, i tillegg har jeg lagt merke til at "dårlige overskrifter" ofte har tydelig sammenheng med dårlig formulerte innlegg og mangel på stor bokstav! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok et medlem av det såkalte "Forum Politiet"? ""

 

Greit om det finnes innlegg som ikke er så fandens seriøst skrevet hele tiden også. Hvis alt skal være så fandens seriøst ja da blir det snart ikke rom til å bruke ironi, sarkasme osv i innlegget.

 

Er drita lei denne seriøse akademiske måten noen formulerer seg her inne. Skulle fanden tro at noen hadde gått på advokatskole eller noe sånt.

 

Lett blanding, seriøst eller ikke... helt OK for meg ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt jeg spør om er om folk kan lage forståelige topics. Altså. "Hva handler tråden om?" - Å skrive "HJEEEEEELP!!!!!!" når man spør etter hjelp til å reparere maskinen er ikke noe sjakktriks om man skal få min hjelp. Nå er jeg ingen supernerd, men et og annet kan jeg da. Eller feks. om man ønsker hjelp til å finne nye fly eller paints er det jo helt på trynet å skrive "jeg finner det ikke!?!!" etc.. En del tråder kan være til nytte for meg, og sikkert mange andre på forumet - og en god headline er viktig for å fenge, vekke interesse..

 

 

Innholdet må da gjerne være sarkastisk og ironisk for min del..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enig... så alt for enig... at ikke alt e helt a4, riktig formulert, kommaregel, stor bokstav etc... æ kunne ikke brydd mæ mindre. æ for min del syns nu bare at d e morsomt at folk skriver i d store å d hele. uansett ka d nu enn måtte være, så skjønner æ jo ka dem mener, sell om d mangler ett komma, eller en dobbelkonsonant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dog litt varsku.. At det skal være godt norsk, og forståelig er òg greit. Å begynne å skrive SMS sprk r ik særli qlt.. Det gjør det vanskelig å lese i vanlig hastighet, og man henger seg gjerne opp i et ord man ikke helt forstår.

 

Som sagt. TOPIC er viktig for å vekke interessen blandt andre, dersom man vil få respons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Er vel ikke århundrets overskrift, men nå er det vel ikke alle her inne som er artikkelforfattere og diktere? ""

Asgeir, ikke for å henge deg ut, men bare bruke deg som eksempel.. Hvorfor har du ikke stor bokstav i navnet ditt her på forumet, første jeg tenkte var "13 år.." når jeg så det, men fikk meg en støkk da jeg sjekket profilen din. See my point kompis? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, point taken. Og heller ingen god forklaring på akkurat det der, men det sjelden jeg bruker stor bokstav i navenet mitt av en eller annen grunn.. Hender vel da. Men, når det er sagt... 13 år?? Makan til frekkhet. . 14 år sia det gitt. """"

 

Og får jeg spørre om hvorfor du trudde jeg var 13 år? Skriver eller gjør jeg så mye her inne som skulle tilsi det? I så tilfelle, hva? For det vil jeg gjerne gjøre noe med ""

 

Nei, nå er det kvelden

 

AAAAAsgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, grunnen til at jeg tenkte 13 år var rett og slett på grunn av at jeg forbinner liten bokstav i egen navn og første bokstav i en settning som "lathetsfeil" som ofte går igjen hos de som har slitt seg ut på å skrive "lol" og "stfu".. ""

 

Det er med andre ord ingenting av det du gjør eller skriver som ga meg det inntrykket, kun at navnet ditt var skrevet med små bokstaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de "små" tingene som teller, sier man ofte - og det er noe som også kan stemme her. Jeg er svært enig i mye av det som er sagt her, det Ola H. Voll og Ivar S. skriver er faktisk noe mange kan legge seg på hjertet.

 

Ingenting er mer intetsigende, enn å se stadige topics

som faktisk ikke beskriver "en tøddel" av hva selve posten inneholder. Slike poster hopper jeg elegant over

(i 99% av tilfellene), man bør ihvertfalle prøve å fange

opp LITT av postens essens - og få denne med i topic.

 

Det er svært lett (og mange ganger litt farlig) å gjøre

seg opp meninger ang. en person, ut fra hvordan man

ser personen skriver, uttrykker seg, navn, rettskrivning osv osv. Når jeg ser personer som ikke bruker stor bokstav i fornavnet og etternavnet sitt, må jeg ærlig innrømme at

jeg kommer til samme konklusjon som Ivar. Noen ganger har jeg virkelig tatt feil, og en god del ganger har jeg hatt

SVÆRT rett.

 

Jeg er dog helt enig, at man absolutt ikke skal ta alt

super-seriøst - og at alt skal være A4 og umåtelig

profesjonellt. Men det er et faktum, at språket og

hvordan man skriver (og spesiellt IKKE skriver) forteller

ofte mer om oss, enn hva man ofte er klar over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et forum for alle slags forskjellige folk trenger ikke ALT å være 100% korrekt skrevet og formulert. Vi er folk i alle aldre og med alle mulige former for bakgrunn.

 

Men, jeg er veldig enig med trådstarter i det denne topicen faktisk handler om. Det er alt for mange intetsigende topic-titler. Hvordan i alle dager skal man gjette hva en topic dreier seg om dersom den har titler som "Se her!!!", "sjekk her", "hei", "wow", "hjeeeelp" osv? Hvorfor ikke ta seg 3 ekstra sekunder i det man skal skrive en post for å finne ut hva kjernen i det du skal skrive er, og så formulere det på de få tegnene du har til rådighet. Trenger ikke noen perfekte titler som oser doktorgrad i journalistikk og litteratur, men så lenge de er litt mer beskrivende enn overnevnte eksempler, så er jeg fornøyd. Et tips som jeg ofte pleier å bruke, er å tenke på at folk skal se at dette er en ny tråd, altså med nytt innhold, bare ved å se på tittelen. Unngå klisjéer!

 

Til slutt vil jeg jo si at jeg er enig i at man ikke krever full korrektur. Men unngå for mye sms-språk, forkortelser og dialekt og det du har skrevet blir mye mer leselig, og dermed gjør du det mye lettere for deg selv! I tillegg er det viktig å huske på at eneste måten andre medlemmer har til å danne seg et bilde av deg er gjennom det du skriver, og skriver du som en fjortiz bør du også forvente at folk tenker på deg som en fjortis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel sikkert ikke som noen overraskelse at jeg er helt enig med Ola Haldor, Vidar og Arild på dette punktet...

Dette har vel også vært oppe et par ganger før, uten at det ser ut til å ha hjulpet noe.

 

Det som kanskje irriterer meg mest er titlene på trådene i screenshot-forumet som heter "diverse bilder", det er ikke akkurat veldig lett å holde styr på trådene når det er en haug av tråder med det samme navnet.

 

Og ja, jeg er helt for å innføre strengere regler på dette forumet, men det tviler jeg sterkt på at kommer til å bli gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant debatt! Dette handler jo om å kommunisere. Den som oppretter en tråd, ønsker vel at flest mulig skal lese den? Da hadde det vært en fordel om tittelen var noe mer opplysende enn f.eks. HJEEELP (som er brukt som eks. i denne tråden).

Jeg er derfor langt på vei enig med Vidar, men er litt mer usikker på hvor strengt et eventuelt regelverk skal håndheves. Å stenge kontoen er kanskje litt drøyt?

Kanskje vi heller skulle forsøke en mer motiverende metode: Å oppfordre til spenstige titler som også gir en grei pekepinn på hva tråden handler om?

Jo mer informative titler, jo kjappere blir det å sjekke hva som er lagt inn siden sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, hvis jeg hadde skrevet "hmm..." som topic på denne, ville du lest den as well?

 

Som en annen skrev her - mange prosent av nye topics som ikke forklarer hva som er saken, driter jeg i og lukker browseren fordi jeg ikke fant noe spennende nytt. Jeg er _ikke_ en av dem som klikker meg innom rubbel og bit - det skal være interessant for mitt vedkommede. Sånn ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvorfor dere lar dere irritere over slike bagateller..Og hva er poenget og hensikten? Ikke alle er like flinke til å skrive eller utrykke seg skriftelig.. Jeg begynner kansje å bli såpass gammel at bagateller ikke bryr meg like mye som før.Men,men, var nå bare min mening...

 

Hadde jo vært spennende med et forum bestående av 8000 tråder som her "HJEEELP?!!!11", "FY FADER..!", "DIVERSE BILDER" osv.

 

Man trenger ikke være god til å hverken formulere seg eller skrive for å komme på et bedre navn på en tråd enn "HJEEELP?!!!11".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jo vært spennende med et forum bestående av 8000 tråder som her "HJEEELP?!!!11", "FY FADER..!", "DIVERSE BILDER" osv.

Man trenger ikke være god til å hverken formulere seg eller skrive for å komme på et bedre navn på en tråd enn "HJEEELP?!!!11".

 

Ening i det, men gir hvertfall utrykk for at det er noen som trenger hjelp..

Og "diverse bilder" syntes jeg ikke er noe og suttre for, betegnende topic spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at hvis man sitter og irriterer seg over utsagn som "lol", d istedet for det osv, ja da tror jeg det er på tide å ta seg en pause fra skjermen..

 

...Husk at språket vårt har vært gjennom mye forandring de siste par hundre årene, og man skal ikke se bort i fra at dialekter (eller for den saks skyld sms språket) kommer til å prege språket vårt betydelig i fremtiden...

 

Og den verste, med tanke på språk, er vel overskriften på selve innlegget her: "Hva skjer med alle dårlige topics ?" .. Hva er galt med ordet overskrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanesak. Henger på en god del fora, norske så vel som engelskspråklige.

 

 

Å sitte å "forberede seg på fremtiden" når vi ikke er "der" ennå syns jeg blir feil. Hold dere til "nå" og bruk det språket vi har.

 

 

Et forum som dette, burde da væl være såpass seriøst at utsagn som "lol" ikke forekommer så ofte. I en viss setting (msn eller andre IM-tjenester) er det greit - men aldri på et forum, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er litt todelt på dette feltet, både når det gjelder topics og innhold.

Selvsagt bør en ikke hugge unødvendig på skrivefeil, orddelingsfeil o.l. i en situasjon der dette ikke er påkrevd. Har sett selv på dette forumet at folk har fått regelrett kjeft for ortografiske småfeil, helt uavhengig av topic.

 

Men, samtidig ser jeg problemet i sms-språk, dialekter og unødvendig slurv når det gjelder posting på forum. Jeg ønsker å fokusere spesielt på folk som stiller spørsmål.

 

Jeg modererer selv på www.f4hq.com ( forumet er nede i et par dager nå grunnet hacking) og har blitt grundig lei av folk som ikke tar seg tid til å se over en post, eller i det minste sørge for at posten har en klar/lettlest mening når man ber om svar på et spørsmål.

Jeg tar meg alltid tid til å se over posten min både en og to ganger før jeg trykker på knappen, spesielt på engelskspråklige forum.

Jeg må innrømme at jeg blir en smule forbannet, og ikke har lyst til å bidra med noe hjelp når man må sortere seg igjennom ti linjer med lowercase uten punktsetting og avsnitt for å skjønne hva noen spør om, og samtidig må jeg inrømme at jeg, (selv om jeg ønsker å være så hjelpsom som mulig) mister helt lysten til å svare, selv om det er et spørsmål jeg vet svaret på.

 

Hvis en person lurer på noe i en tilstrekkelig grad til å faktisk klikke på "ny post" knappen på et forum, har de faktisk tid nok til å lese over posten en gang til, for å være sikre på at posten er lettlest nok til å faktisk bli forstått.

 

Det viktigste å tenke over hvis du stiller et spørsmål, er:

 

Topic: Informativt. Hva lurer du på. Helst mer enn tre bokstaver, + relevant ifh spørsmålet slik at threaden blir lett å finne for andre folk gjennom search senere.

 

Brødtekst: Lettforståelig. Klartekst. Kortfattet og relevant når det gjelder det du lurer på. Vi er ikke interesserte i å høre om de 2 MIG29 og 2 SA6'ene du ødela på den siste flyturen din, hvis det du lurer på er hvordan å slå på nose wheel steering når du lander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må eg seia var ein meget interressant debatt. Eg er enig med Arild, Vidar og gjengen. Dersom ein skal skrive eit innlegg og håpar på eit sakleg svar, bør ein skrive eit sakleg innlegg utan for mykje "tullespråk".

 

Det er utruleg slitsamt å lese igjennom 14 linjer utan punktsettingar. Eg er og ein av dei som ikkje gidd å klikke innom innlegg med overskrifter som tidlegare er nevnt som kun står av "HJEEEELP!!" og "KA I??..." Det osar ikkje akkurat fornuft ut av dei, og av erfaring så er det ofte dårleg formulerte innlegg.

 

Om ein skriv dialekt, så synest eg ikkje det gjer noko. Eg prøvde meg med det i starten, og fann fort ut at min dialekt ikkje gjorde seg så godt på trykk, ettersom folk ikkje skjøna kva eg skreiv. Eg gjekk difor over til nynorsk som er mitt hovudmål. Men det er mange dialektar der ute som faktisk er fullt forståeleg skriftleg for majoriteten av vårt norske folk.

 

Eg meinar og at ein bør ha ei fornuftig overskrift. Om ein blandar litt engelske og norske ord så gjer ikkje det meg så mykje. Har ei føling av at vårt norske språk, bokmål som nynorsk, faktisk vert meir og meir gjennomsyra av engelske ord og uttrykk. Det er det diverre ikkje så mykje me kan gjere med. Det er ein naturleg del av utviklingar. Dei kjem jo inn via internett, TV og aviser. (Ja eg har faktisk lest fleire gangar i norske aviser kor artikkelforfattar nyttar utanlandske ord i mangel på gode norske ord.)

 

Eg håpar og trur at folk heilt fint klarar å ta seg saman og skrive litt meir saklege overskrifter om dei berre vil.

 

Rettskriving.

Rettskriving er noko alle lærer. Men det sit jo faktisk folk der ute med dysleksi. Dei har som kjent vanskeleg for å skrive heilt korrekt av naturlege årsakar. Så om eit innlegg har ein del skrivefeil, så bryr det ikkje meg. Det burde heller ikkje plage andre så mykje.

 

Det kan vere ein 12 åring som sit der ute og skriv. Men det kan òg vere ein 55 år gamal godt erfaren person som sit der. Berre at han faktisk lider av vår folkesjukdom dysleksi (eg vel å kalle det ein folkesjukdom ettersom det er ein god del av det norske folk som; anten dei veit det eller ei lider av dette).

 

Ha ein fortreffeleg dag folkens, nyt fridagen for dei som har fri, og kos dykk. Eg skal i allefall ned og eta frokost no. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...