Georg Oftedal Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=179650 http://www.boarding.no/art.asp?id=20845 Blir spennende å se hvordan samarbeidet mellom norske og polske flyvertinner kommer til å være. Men jeg vil uansett ikke anse polske piloter (spesielt LOT) som de beste i Europa som det eksisterer en mening for. De har riktignok høy kunnskap, men måten de jobber på (av erfaring fra jumpseat på flere LOT flygninger) er forkasetlig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Ommundsen Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Synes det er tullete at dem reiser til Polen for å få tak i piloter og kabineansatte. De må da iallefall la de norske (skandindinaviske) få en sjanse først... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Georg Oftedal Skrevet 21. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2006 De begrunner det med at mange reisende til/fra Polen ikke kan engelsk (???) og det blir best for sikkerheten om besetningen blir polsktalende. Teit unnskyldning for å ansette billig arbeidskraft. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Barreng Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Dette tror jeg vi får se mere av fra flere selskaper i fremtiden. HEIA BJØRN KJOS. Billig ska det være ser'u. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Axel Næss Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Synes det er helt tragisk jeg. Vil mye heller fly med norske piloter enn polske. Er greit om flyvertinnene kan litt polsk, men selskapet heter tross alt "Norwegian" da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Det finnes piloter som i dag flyr i Norske flyselskap og er av utenlandsk opprinnelse... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Agnor Bertheussen Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Ja. Hvilen nasjonalitet pilotene har spiller ingen rolle for meg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Agree... Så lenge det ikke er har tattuert Al Quida på overarmen og har en fetisjisme for høye og lave bygninger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svein T. Henriksen Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Syns det kunne vært tøft om Kjoser'n ansatte han Spandex(eller var det Spanair? ) pilot figuren i form av Harald Heide Steen jr. jeg.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Ganske skremmende å se hvor mye aksept det er for sosial dumping her igrunn... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Barreng Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Ganske skremmende å se hvor mye aksept det er for sosial dumping her igrunn... Helt enig og leser man innlegget fra Bjørn Kjos i VG så sier han at siden de flyr på Polen 15 ganger i uka så vil de ansette Polsk arbeidskraft.Da kunne han vel ha ansatt "norske" som kan snakke polsk for de finnes,men de er kanskje dyrere i drift??? Dette er helt utrolig men det kommer fordi det skal være så j... billig og fly. Skal bli artig og se hva flygerforeningen i Norwegian gjør med lønns situasjonen når de får kollegaer som jobber for halve prisen eller mindre. Her ønsker de ikke Norsk arbeidskraft nei. Stakkars dere Norske som prøver og bli piloter, tror dere blir forbigått av billigere kollegaer fra øst,men det spiller ingen rolle hvem som sitter i Cockpit,bare de gjør jobben sin. HEIA BJØRN KJOS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Johansen Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Nå er det vel ikke Norwegian som er først ute med dette. SAS ønsker f.eks å bruke kinesk kabinpersonale på kinarutene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten Haughom Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Welcome to a brave new world! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
David Gabrielsen Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Så lenge jeg klarer å kommunisere med kabinpersonale så er det knekkende likegyldig hvilket land disse kommer fra, men det er synd hvis dette skal gå på bekostning av norsk arbeidskraft. Men slik blir det i vårt kapitalistiske samfunn. Det er steinhard konkuranse, og da må man ta det billigste som finns for å klare å opprettholde flypriser som markedet er villig til å betale for. Jeg er ikke så sikker på om jeg liker trenden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Axel Næss Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Liker ikke trenden i det hele tatt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Peder Nilsen Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Folkens, Kjos, SAS osv. driver business, ikke veledighet! Tiden da pilotene tjente millionen i året er nok forbi, og sånn er det bare! Det hjelper nok fint lite å klage og syte! Men, for min del har jeg aldrig vurdert flygeryrket ut fra lønn, så det er samma for meg så lenge jeg blir flyger. Rik kan man bli på andre måter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Jørgen Brenna Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Ja,i lotto for eksempel Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Schjetne Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Nå er det vel ikke Norwegian som er først ute med dette. SAS ønsker f.eks å bruke kinesk kabinpersonale på kinarutene. iknow. Men her er det ikke snakk om å erstatte hele crewet da heldighvis. Bare 2 kabinansatte pr flytur, slik som på CPH - NRT. Jeg skjønner de godt, fordi det er ikke alle kinesere som kan engelsk. Da jeg fløy PKG - CPH med SAS reiste nesten samtlige kinesere seg opp og var klare til å gå ut av flyet rett etter at vi var ferdig med oppbremsingen på rullebanen Kabinpersonalet prøvde å forklare på engelsk etter beste evne at de skulle sette seg, men ingen forsto det... de bare smilte de Så det har sine praktiske grunner der. Når det gjelder norwegian, så vil vel di erstatte hele crewet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Ikke ta sorgene på forskudd mht utenlandske piloter. Norwegian kan med tiden havne i en situasjon der det koster like mye for polske piloter som norske. Kan for eksempel se på PAL, de har mistet 78 seniorpiloter til midtøsten og vesten de siste 3 åra og har ytret at det kan bli vanskelig å få til planlagte utvidelser av selskapet. Nå tjener en kaptein i PAL mellom 4000 og 7000 USD i måneden, da begynner det å bli mektig lite fristende å jobbe utenlands med alle de ulemper det medfører. Slik vil det også bli med polske piloter etterhvert, utenlandsflukten kan snu seg så snart det begynner å bli et problem der hjemme i polen med pilotmangel og de lønnsøkninger det vil medføre. Hvis noen er redde for å ikke få seg pilotjobb her hjemme så kan man alltids flytte til india, de trenger ca 4000 nye piloter de neste 4-5 åra =). For Kinas del er det snakk om minst 10000 i samme periode og de har bare kapasitet til å utdanne mindre enn halvparten selv, så hvis kinas myndigheter får et ord med i spillet kan man nok se bort fra at hverken SAS eller noen andre skal få nyte godt av billige kinesiske piloter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Tar opp igjen denne tråden såvidt: Norwegian rekrutterer nå etter kabinpersonale i Sverige, med base på Arlanda (St.holm). Dette gjennom rekrutteringsselskapet "Proffice Aviation", de søker etter 24 pers. I første omgang kun sommerjobb, men mulighet for videre ansettelse. Hele annonsen her: http://www.flygtorget.se/platsannonser/jobb/annonsdetalj.asp?ID=772&AbID=102 Pr. i dag kan man ikke lenger søke jobb som "kun" kabinansatt i Norwegian fra Norge, da en slik stilling inngår i en "Lærlingprogram". Man kan riktignok jobbe som CA, men ikke før programmet er ferdig som varer to år. Men da blir man i allefall ansatt i selve selskapet, og ikke av et rekrutteringsbyrå (som det i Sverige) - med null frynsegoder, ingen lønnsavanse, og generellt mye dårligere vilkår enn hvis man hadde vært ansatt av DY. Men siden disse blir ansatt gjennom rekr.byrå, blir de svært billige ansatte for Norwegian. Trist å se denne utviklingen med slike rekr.byråer.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Merkelig annonse; de stiller altså krav om at høyden skal være på centimeteren riktig og at søkere på 22 år og lavere, samt 24 år og eldre faller utenfor kravene for å være kvalifisert. Med tidligere kabinerpersonalerfaring i tillegg har man jo eksukludert de aller fleste jenter fra å søke på dette. Dessuten må kjønnskvotering og likestilling tydeligvis også ha et stykke igjen i Sverige, mannlige søkere er jo i praksis her helt uønsket. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Vel, jeg finner ikke noe i teksten som sier at det kun er jenter de er ute etter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.