Gå til innhold

Norwegian ekspanderer


Georg Oftedal

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=179650

 

http://www.boarding.no/art.asp?id=20845

 

 

Blir spennende å se hvordan samarbeidet mellom norske og polske flyvertinner kommer til å være. Men jeg vil uansett ikke anse polske piloter (spesielt LOT) som de beste i Europa som det eksisterer en mening for. De har riktignok høy kunnskap, men måten de jobber på (av erfaring fra jumpseat på flere LOT flygninger) er forkasetlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske skremmende å se hvor mye aksept det er for sosial dumping her igrunn... ""

 

Helt enig og leser man innlegget fra Bjørn Kjos i VG så sier han at siden de flyr på Polen 15 ganger i uka så vil de ansette Polsk arbeidskraft.Da kunne han vel ha ansatt "norske" som kan snakke polsk for de finnes,men de er kanskje dyrere i drift???

Dette er helt utrolig men det kommer fordi det skal være så j... billig og fly.

Skal bli artig og se hva flygerforeningen i Norwegian gjør med lønns situasjonen når de får kollegaer som jobber for halve prisen eller mindre.

Her ønsker de ikke Norsk arbeidskraft nei.

Stakkars dere Norske som prøver og bli piloter, tror dere blir forbigått av billigere kollegaer fra øst,men det spiller ingen rolle hvem som sitter i Cockpit,bare de gjør jobben sin.

HEIA BJØRN KJOS

""""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge jeg klarer å kommunisere med kabinpersonale så er det knekkende likegyldig hvilket land disse kommer fra, men det er synd hvis dette skal gå på bekostning av norsk arbeidskraft.

 

Men slik blir det i vårt kapitalistiske samfunn. Det er steinhard konkuranse, og da må man ta det billigste som finns for å klare å opprettholde flypriser som markedet er villig til å betale for. Jeg er ikke så sikker på om jeg liker trenden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens, Kjos, SAS osv. driver business, ikke veledighet! Tiden da pilotene tjente millionen i året er nok forbi, og sånn er det bare! Det hjelper nok fint lite å klage og syte! Men, for min del har jeg aldrig vurdert flygeryrket ut fra lønn, så det er samma for meg så lenge jeg blir flyger. Rik kan man bli på andre måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke Norwegian som er først ute med dette. SAS ønsker f.eks å bruke kinesk kabinpersonale på kinarutene.

 

iknow. Men her er det ikke snakk om å erstatte hele crewet da heldighvis. Bare 2 kabinansatte pr flytur, slik som på CPH - NRT. Jeg skjønner de godt, fordi det er ikke alle kinesere som kan engelsk. Da jeg fløy PKG - CPH med SAS reiste nesten samtlige kinesere seg opp og var klare til å gå ut av flyet rett etter at vi var ferdig med oppbremsingen på rullebanen "" Kabinpersonalet prøvde å forklare på engelsk etter beste evne at de skulle sette seg, men ingen forsto det... de bare smilte de "" Så det har sine praktiske grunner der. Når det gjelder norwegian, så vil vel di erstatte hele crewet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta sorgene på forskudd mht utenlandske piloter. Norwegian kan med tiden havne i en situasjon der det koster like mye for polske piloter som norske.

 

Kan for eksempel se på PAL, de har mistet 78 seniorpiloter til midtøsten og vesten de siste 3 åra og har ytret at det kan bli vanskelig å få til planlagte utvidelser av selskapet. Nå tjener en kaptein i PAL mellom 4000 og 7000 USD i måneden, da begynner det å bli mektig lite fristende å jobbe utenlands med alle de ulemper det medfører. Slik vil det også bli med polske piloter etterhvert, utenlandsflukten kan snu seg så snart det begynner å bli et problem der hjemme i polen med pilotmangel og de lønnsøkninger det vil medføre.

 

Hvis noen er redde for å ikke få seg pilotjobb her hjemme så kan man alltids flytte til india, de trenger ca 4000 nye piloter de neste 4-5 åra =). For Kinas del er det snakk om minst 10000 i samme periode og de har bare kapasitet til å utdanne mindre enn halvparten selv, så hvis kinas myndigheter får et ord med i spillet kan man nok se bort fra at hverken SAS eller noen andre skal få nyte godt av billige kinesiske piloter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar opp igjen denne tråden såvidt:

 

Norwegian rekrutterer nå etter kabinpersonale i

Sverige, med base på Arlanda (St.holm). Dette

gjennom rekrutteringsselskapet "Proffice Aviation",

de søker etter 24 pers. I første omgang kun

sommerjobb, men mulighet for videre ansettelse.

 

Hele annonsen her:

 

http://www.flygtorget.se/platsannonser/jobb/annonsdetalj.asp?ID=772&AbID=102

 

Pr. i dag kan man ikke lenger søke jobb som "kun" kabinansatt i Norwegian fra Norge, da en slik stilling

inngår i en "Lærlingprogram". Man kan riktignok jobbe som CA, men ikke før programmet er ferdig som varer to år.

 

Men da blir man i allefall ansatt i selve selskapet, og ikke av et rekrutteringsbyrå (som det i Sverige) - med

null frynsegoder, ingen lønnsavanse, og generellt mye

dårligere vilkår enn hvis man hadde vært ansatt av DY.

Men siden disse blir ansatt gjennom rekr.byrå, blir

de svært billige ansatte for Norwegian. Trist å se

denne utviklingen med slike rekr.byråer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig annonse; de stiller altså krav om at høyden skal være på centimeteren riktig og at søkere på 22 år og lavere, samt 24 år og eldre faller utenfor kravene for å være kvalifisert.

 

Med tidligere kabinerpersonalerfaring i tillegg har man jo eksukludert de aller fleste jenter fra å søke på dette. Dessuten må kjønnskvotering og likestilling tydeligvis også ha et stykke igjen i Sverige, mannlige søkere er jo i praksis her helt uønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...