Gå til innhold

Ville ud af fly i ti kilometers højde.


John Haugaard

Anbefalte innlegg

Skjønner egentlig ikke hvorfor folk absolutt vil ut av et fly som fungerer helt utmerket jeg. ""

 

 

Fylleturer på fly

[image]http://www.vt.se/imgauto/2005/7/16/VT15_300_3452514.jpg[/image]

"Va fan, man var ju nykter imorse men nu börjar det ordna upp sig, sörru"......

 

+ folk som vil åpne dører i luften begynner å bli en sport virker det som.

 

 

Gjør heller som Stig Helmer:

 

Jag kan flyga, jag er inte redd. ""

[image]http://www.expressen.se/content/1/c6/20/92/92/97618a12.jpg[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner egentlig ikke hvorfor folk absolutt vil ut av et fly som fungerer helt utmerket jeg. ""

 

Vel, desverre er det ikke alle mennesker i denne verden som har deaktivert panikknappet mennesket har ført videre fra den gang vi var flokkdyr på linje med dyrene i afrika... Dette, kanskje kombinert med fyll eller mindre stabile mentaltilstander, og så ender en opp med slike hendelser. At disse folkene ikke er noen rakettforskere innen fysikk kommer uansett ikke til å medføre så mye mer enn at det blir en god stund til neste gang de er ute og flyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner egentlig ikke hvorfor folk absolutt vil ut av et fly som fungerer helt utmerket jeg. ""

 

 

Fylleturer på fly

http://www.vt.se/imgauto/2005/7/16/VT15_300_3452514.jpg

"Va fan, man var ju nykter imorse men nu börjar det ordna upp sig, sörru"......

 

+ folk som vil åpne dører i luften begynner å bli en sport virker det som.

 

 

Gjør heller som Stig Helmer:

 

Jag kan flyga, jag er inte redd. ""

http://www.expressen.se/content/1/c6/20/92/92/97618a12.jpg

 

"Det er presis det samma som å åke hiss"

"Jeg åker inte hiss"

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner egentlig ikke hvorfor folk absolutt vil ut av et fly som fungerer helt utmerket jeg. ""

 

Vel, desverre er det ikke alle mennesker i denne verden som har deaktivert panikknappet mennesket har ført videre fra den gang vi var flokkdyr på linje med dyrene i afrika... Dette, kanskje kombinert med fyll eller mindre stabile mentaltilstander, og så ender en opp med slike hendelser. At disse folkene ikke er noen rakettforskere innen fysikk kommer uansett ikke til å medføre så mye mer enn at det blir en god stund til neste gang de er ute og flyr...

 

 

Det spørs hva slags problemer hun sliter med. Hvis det er en form for flyskrekk så kan det jo kureres. Jeg har selv vært vitne til en situasjon hvor en kvinne fikk et eller annetn panikkanfall ombord på et fly. Hun pustet i en papirpose i et par sekunder og så gikk det fint. En løsning er å la dem puste i en pose så går det fint, alternativt gi dem noen tabletter slik at de sover hele turen ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hva slags problemer hun sliter med. Hvis det er en form for flyskrekk så kan det jo kureres. Jeg har selv vært vitne til en situasjon hvor en kvinne fikk et eller annetn panikkanfall ombord på et fly. Hun pustet i en papirpose i et par sekunder og så gikk det fint. En løsning er å la dem puste i en pose så går det fint, alternativt gi dem noen tabletter slik at de sover hele turen ""

 

Posen gjør at hun inhalerer mer karbondioksyd, og denne gassen stabiliserer ånderetten.

 

Når det gjelder det å åpne en flydør/nødutgang under cruise, så vil ingen mennesker greie dette, rett og slett fordi trykket som presser døra mot flykroppen tilsvarer noen tusen kilo. Mao kan en passasjer, Hulk Hogan om du vil, slite på denne døra til vedkommende stryker med, uten å greie å rikke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har lært er at visst man har med folk som har panikk/er i sjokk å gjøre, så er det beste å sysselsette dem. Så la dem nå prøve å slite i den døren da, så har de noe å gjøre på

 

 

Selv om alle vi vet at det er nesten umulig å klare åpne en sånn dør i lufta, må en ikke glemme den effekten det kunne fått på de andre passasjerene hvis man skulle prøvd ut forslaget over:

 

Passasjerne ser at hun slår mot og river i døra alt hun bare makter, noen begynner å få panikk over det de tror er døra som hvert sekund vil slå opp og folk begynne å bli "sugd ut". Dette sprer seg fort videre..

 

Det er nok av eksempler på at folk i slike situasjoner ute i det fri blir helt urasjonelle, presser på og tråkker hverandre til døde. Tenk da full panikk innesperret i en trang sylinder med kanskje 200 mennesker som i utgangspunktet nesten satt oppå hverandre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste selv denne artikkelen hos www.boarding.no om denne hendelsen, og om passasjeren som var i "ferd" med å åpne døren. Sendte en liten e-post til Boarding om at dette uansett ikke er mulig, siden Boarding skrev flere linjer om dette á la "pga. trykket vil alle passasjerene bli sugd ut osv.". Er ikke første gangen Boarding skriver direkte feilaktige opplysninger, men jeg sendte dem en e-post - og det tok jommen ikke lang tid før de faktisk forandret denne artikkelen til dette istedet:

 

http://www.boarding.no/art.asp?id=19978

 

(de fjernet alt om den feilaktige infoen mh.t. at døren kunne åpnes osv osv..)

 

Kan jo godt hende det var også flere andre som hadde reagert, men den ble ihvertfall redigert ganske raskt etter

at jeg hadde sendt e-post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, nei da - så sant så sant Morten!.

Jeg følte meg nesten "tvunget" til å skrike ut

når jeg leste det, siden det ikke var så lenge siden Boarding skrev om en lignende sak -

der de også skrev om samme feilaktige "effekt".

 

(Får være måte på, hvor mye unødvendig engstelse

man skal gi mindre "trygge" flypassasjerer. Dog er

det vel kanskje begrenset, hvor mange av disse mindre

trygge passasjerene - som leser Boarding, men man vet

jo aldri!..) ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvem vet hva de leser. Uansett så er det godt at noen sier ifra. Sensasjonskåte journalister kan få et hvilketsomhelst luftfarts foretak til å ligne en dødsfelle.

 

Det slår meg også at bransjens fokus på sikkerhet er med på hype journalistene. Med dagens HMS, sikrings og rapporteringssystemer, hvor hver minste lille avvik skal rapporteres, kan det fort gå sport i å fremstille disse avvikene som potensielle katastrofer.

 

Jeg lever etter budet om at enhver situasjon er en potensiell katastrofe. Ting kan gå dr*tt nårsomhelst. Ombord i fly, i senga (med eller uten kvinnfolk tilstede) eller ved frokostbordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...