Gå til innhold

Framgang for sivil flyplass


Truls Petter Elven

Anbefalte innlegg

Hehe... Lykke til med den tanken...

 

Siterer Michael Cawley, direktør i Ryanair, i et intervju:

 

At Ryanair flyr fra Sandefjord Lufthavn Torp i dag betyr ingenting for om selskapet kommer til å satse på Rygge. ”Vi flyr fra mange flyplasser og at vi i dag bruker Torp som base for Oslo-området hindrer oss ikke fra å se på andre muligheter. For eksempel flyr vi til og fra tre ulike flyplasser i London, to i Stockholm og to i Barcelona. Det blir ikke snakk om å forlate Torp til fordel for Rygge. Vi er svært fornøyd med Torp så det blir i så fall snakk om å fly fra begge flyplassene,” sier Cawley.

 

”Økonomien ved å operere til og fra lufthavnen er viktig, men like mye effektiviteten. Det er to sider av samme sak. En flyplass som drives effektivt, som for eksempel Torp, driver billigere. Vi flyr til de flyplassene som kan tilby de mest konkurransedyktige betingelsene,” sier Cawley.

 

Det eneste som gjelder for Ryanair er å tjene penger, og så lenge de driver lønnsomt på Torp så kommer de til å fortsette her...

 

Rygge har laaangt igjen før man i det hele tatt kan begynne å tenke tanken på å ta igjen Torp... Først må man jo ha en flyplass med de fasiliteter, utstyr, og bemanning som man trenger for å håndtere et passasjerfly, før man kan tenke på å konkurere med noe som helst... ""

 

At Rygge kan få Ryanair som kunde tviler jeg ikke på, men jeg tror at det blir som et supplement til en Ryanaiar-base med flere fly på Torp... ...og det kan komme fortere en man tror.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
At Rygge kan få Ryanair som kunde tviler jeg ikke på, men jeg tror at det blir som et supplement til en Ryanaiar-base med flere fly på Torp... ...og det kan komme fortere en man tror.. ""

 

Og dersom Ryanair blir lei av å bruke ekstra fuel p.g.a Torps håpløse mangel på taxiways som resulterer i opptil 15Nm spacing på 36, og 10-12 hvis man skal ha en avgang i mellom to landinger på 18...........så kanskje det er Torp som blir supplementet til Rygge ""

OTOH....kanskje en trussel fra Rygge er det som skal til for å få taxiways så man slipper backtracking...og kanskje til og med en ILS på 36.... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Rygge kan få Ryanair som kunde tviler jeg ikke på, men jeg tror at det blir som et supplement til en Ryanaiar-base med flere fly på Torp... ...og det kan komme fortere en man tror.. ""

 

Og dersom Ryanair blir lei av å bruke ekstra fuel p.g.a Torps håpløse mangel på taxiways som resulterer i opptil 15Nm spacing på 36, og 10-12 hvis man skal ha en avgang i mellom to landinger på 18...........så kanskje det er Torp som blir supplementet til Rygge ""

OTOH....kanskje en trussel fra Rygge er det som skal til for å få taxiways så man slipper backtracking...og kanskje til og med en ILS på 36.... ""

 

En enda større trussel fra Rygge er nok at Rygge har 4-felts motorvei helt til Oslo. Fra sentrale deler av Oslo er det også faktisk like langt til Gardermoen som det er til Rygge. Trur kanskje det kan være lokkende for billigselskap "".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du det?

Tenk deg at to flyselskaper flyr til samme destinasjon fra to forskjellige flyplasser. Det flyselskapet som er billigst (100kr billigere) flyr fra en flyplass som en 12mil unna deg. Det dyreste flyselskapet flyr fra en flyplass som er 1mil unna. Tror du kundene vil kjøre 1-2 ekstra med bil for å spare en 100-lapp? Ikke i dagens samfunn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Rygge kan få Ryanair som kunde tviler jeg ikke på, men jeg tror at det blir som et supplement til en Ryanaiar-base med flere fly på Torp... ...og det kan komme fortere en man tror.. ""

 

Og dersom Ryanair blir lei av å bruke ekstra fuel p.g.a Torps håpløse mangel på taxiways som resulterer i opptil 15Nm spacing på 36, og 10-12 hvis man skal ha en avgang i mellom to landinger på 18...........så kanskje det er Torp som blir supplementet til Rygge ""

OTOH....kanskje en trussel fra Rygge er det som skal til for å få taxiways så man slipper backtracking...og kanskje til og med en ILS på 36.... ""

 

Vel, parallell taksevei er vel igrunn noe det jobbes med, men det går litt sakte igrunn... Ellers så er jeg i tvil om Ryanair faktisk er bevisste på slike ting i det hele tatt.. Hadde de vært det så hadde de neppe hatt så mye fuel med seg til Torp som de pleier, for takket være det så er de jo vår største kunde på de-iceing...

 

Masse kald fuel + luftfuktighet = is og rim

 

 

Tror ærlig talt billigselskapene driter lang bæsj om hvor lang vei kundene må kjøre!

 

Helt korrekt..

 

Det er fremdeles hysteriskt morsomt å være i terminalen når Ryanair har landet...

"How long is taxi to Karl Johan?"

"What? Sandefjord? How far to Oslo?"

 

Sist jeg gikk igjennom terminalen etter at flyet fra Bergamo landet, så fikk jeg fire slike henvendelser på 2 minutter... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja.. Jeg ville vel ikke hatt for store forhåpninger om Easyjet på Rygge... Easyjet, i motsetning til Ryanair, flyr til hovedplassene, ikke de sekundære flyplassene (eneste unntaket er vel London, hvor de flyr på både Luton, Gatwick, og Stansted)...

 

Jeg tror jeg hadde blitt veldig overasket om Easyjet valgte å fly til Rygge fremfor OSL, for det hadde såvidt jeg vet vært noe helt nytt for Easyjet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har hørt så kommer det nok til å bli bygget paralelle taxeveier på Torp.

 

og kanskje til og med en ILS på 36....

 

Kommer nok en eller annen gang det også. Som alle andre flyplasser så er det noe som heter penger, og det har ikke alle flyplasser flust av.

 

Er vel ingen som har klaget enda på at det ikke er ILS på 36 der vel?

 

 

En annen ting jeg tenkte på er prisene på den enkelte flyplass.

Rygge som en eller annen gang blir bygget ferdig skal konkurere med prisene til en flyplass som har hatt vanlig trafikk i mange mange år.. Neppe. Det tror jeg ikke Rygge har råd til for å si det sånn.

 

Men selvfølgelig. La dem prøve, så stenger dem vel like fort som de starter opp. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har hørt så kommer det nok til å bli bygget paralelle taxeveier på Torp.

 

og kanskje til og med en ILS på 36....

 

Ja, både nye taxeveier og ILS på rw 36 kommer trolig inn i den nye investeringsplanen som Torp skal vedta, ifølge signaler fra ledelsen. Og man skal vel ikke se bort fra at slike investeringer blir prioritert høyere etter Rygge-vedtaket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir, Flyselkspaene bryr seg ikke det fnugg! Men om f.eks Easyjet bestmmer seg for å fly fra Rygge. De vil nok få en br aøkning siden det er nærmere. Men selskapene bryr seg ikk eom kunden må bruke 50 øre i transport eller 12000 kr.

 

Kan hende selskapene ikke bryr seg, men det gjør mange passasjerer. Brått ble en taxitur fra TRF til Karl Johan dyrere enn flybiletten. Det husker passasjerene.

 

Uansett, starter det sivil trafikk fra Rygge vil dette garantert bli en suksess. Det bor for mange i dette området at det nesten er kriminelt at vi ikke har fått det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Rygges suksess vil ene og alene avgjøres av at det starter flyruter der som er attraktive for passasjerene.

 

Ett år etter at flyplassen har hatt sine første avgang med et rutefly så tenker jeg man kan se tegninga på hvor det bærer hen...

 

..og fra Torp går det buss til Oslo, og den er ikke dyrere enn flyreisen til Torp... Det er bare at Ryanair er ikke flinke til å informere om avstanden, og folk er for late til å sjekke det opp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som mener at Rygge klarer å få flere mennesker til å bruke den så vil jeg si:

 

Ifra Oslo til Rygge er det så og si like langt som til Sandefjord. Det er minimalt med forskjell på den avstanden.

Dere ifra Rygge sitter og tenker at "Hmmm. Da får vi hele Østfold til å bruke den"..

Husk at vi har hele Vestfold da. Det bor en del mennesker her for å si det sånn.

Antall innbyggere Østfold: 256 668

Antall innbyggere Vestfold: 220 687

Forskjellen er ikke så stor.

 

Det var 1 210 362 passasjerer som reiste imellom Torp i år 2005. Det er mye det.

Sola flyplass som er 5 ganger så stor hadde kun cirka 250000 flere bare.

Torp vokser og vokser hele tiden. De har et forsprang som er vanskelig for Rygge å ta igjen.

Torp KAN gjøre noe med prisene sine hvis de blir truet. Det kan ikke Rygge når de er ferdig. Da går dem konk før de klarer å starte opp.

 

Men en ting som er sikkert er at Torp MÅ bygge ut snart. De drukner i sin egen trafikk om noen år hvis veksten fortsetter som den gjør nå.

 

Personelig har jeg ikke noe tro på at Torp på noen måte har noe å frykte pga. Rygge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja.. Jeg ville vel ikke hatt for store forhåpninger om Easyjet på Rygge... Easyjet, i motsetning til Ryanair, flyr til hovedplassene, ikke de sekundære flyplassene (eneste unntaket er vel London, hvor de flyr på både Luton, Gatwick, og Stansted)...

 

Jeg tror jeg hadde blitt veldig overasket om Easyjet valgte å fly til Rygge fremfor OSL, for det hadde såvidt jeg vet vært noe helt nytt for Easyjet...

Etter det jeg har sett i min lokal avis lukter Easyjet på Rygge. """"
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som mener at Rygge klarer å få flere mennesker til å bruke den så vil jeg si:

 

Ifra Oslo til Rygge er det så og si like langt som til Sandefjord. Det er minimalt med forskjell på den avstanden.

Dere ifra Rygge sitter og tenker at "Hmmm. Da får vi hele Østfold til å bruke den"..

Husk at vi har hele Vestfold da. Det bor en del mennesker her for å si det sånn.

Antall innbyggere Østfold: 256 668

Antall innbyggere Vestfold: 220 687

Forskjellen er ikke så stor.

 

Det var 1 210 362 passasjerer som reiste imellom Torp i år 2005. Det er mye det.

Sola flyplass som er 5 ganger så stor hadde kun cirka 250000 flere bare.

Torp vokser og vokser hele tiden. De har et forsprang som er vanskelig for Rygge å ta igjen.

Torp KAN gjøre noe med prisene sine hvis de blir truet. Det kan ikke Rygge når de er ferdig. Da går dem konk før de klarer å starte opp.

 

Men en ting som er sikkert er at Torp MÅ bygge ut snart. De drukner i sin egen trafikk om noen år hvis veksten fortsetter som den gjør nå.

 

Personelig har jeg ikke noe tro på at Torp på noen måte har noe å frykte pga. Rygge..

 

Å stanse veksten på Torp? Den blir nok litt bremset med at de fleste østfoldinger benytter seg av Rygge? Eller?... Dessuten er det en vesentlig forskjell på avstander fra Oslo.

 

Oslo S - Torp, Sandefjord = 114 km. 1 t 25 min

Oslo S - Rygge = 60 km. 50 min

Oslo S - Gardermoen = 48 km 35 min

 

I mine øyne ser Rygge ut som et mer gunstig alternativ enn Torp. Vet ikke helt hvordan du måler avstander "".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er det en vesentlig forskjell på avstander fra Oslo.

 

Ja jeg hadde litt feil der ja. Jeg kjører ofte Tønsberg-Oslo på E-18, men også ofte Tønsberg-Horten-Moss-Oslo på E-6. Virker egentlig som det er like langt for min del når jeg selv kjører ditt.

 

At Torp kommer til å bli svekket hvis Rygge starter opp gjenstår jo å se hvis de får noe handel der.

De må jo ha fly som vil bruke Rygge også.

Og skal de få fly må det være billige avgifter der.

Kan Rygge med helt ny flyplass og gjeld til langt oppover øra klare de samme prisene som Torp kan?

 

Det at Easy har kikket på Rygge betyr kanskje ikke så mye.

Dere skriker jo selv hvor mye avisene overdriver, så for alt vi vet kan dem jo ha hørt at det er en ny flyplass som skal komme som heter "Rygge". De tok da opp kartet og kikket, men fant ut at "Nei den flyplassen er nok for liten til at vi vil ditt. Vi tar nok Gardermoen i steden"

 

Det er jo som Kenneth sier at EasyJet ikke flyr til "småflyplasser" somregel. Hva skal de da til Rygge å gjøre?

Hvis valget står på enten Rygge eller Gardermoen tror jeg du vet svaret selv egentlig.

 

Vi får se om magefølelsen min har riktig.

Torp har vært aktiv i så mange år at jeg ikke tror Rygge på noen måter er noe trussel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere ifra Rygge sitter og tenker at "Hmmm. Da får vi hele Østfold til å bruke den"..

 

De som tenker slik, kan ikke tenke omfattende.

 

Rygge vil neppe få særlig mange internasjonale flyruter med det aller første, dermed vil østfoldinger henvende seg til Oslo Lufthavn Gardermoen, og der er folk så innbefattet med service og så kjent med selve flyplassen og systemet at de mest sannsynlig vil komme tilbake dit igjen og igjen.

 

Det har jeg fått høre fra omtrent alle jeg kjenner når det er snak om personligemeninger angående Gardermoen og "nærliggende" flyplasser.

 

Angående nasjonale flyruter vil nok det være det samme om det er fra Rygge eller Gardermoen, det er vel prisen og avstand som bestemmer departure destination her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo jeg fra Vestfold selv så er vel inhabil i saken, men uansett.

 

Hvordan skal Rygge greie å leve av Ryanair som faktisk vel så vidt jeg vet er de eneste som har sagt seg interessert på noen som helst måte. Som flere andre her har sagt, de skal i praksis ha betalt for å lande der. easyJet f.eks flyr vel kun på de store flyplassene og vil vel neppe se på Rygge som noe alternativ?

 

Blir også spennende å se hva som skal være Ryanairs argument for å plassere en base på Rygge istede for på Torp hvor de i dag alt har ruter (om så skulle bli aktuelt).

 

Argumentet med at de har et nedslagsfelt som i teorien går inn i Sverige også er jo helt klart godt, men Torp treffer jo også en del folk i Telemark/Nedre Buskerud og sikkert deler av Agder fylkene skulle man tro så her er vel forskjellene heller små.

 

Torp har jo også allerede et etablert kundegrunnlag og folk fra denne siden av fjorden vil vel neppe dra over fjorden for å fly? Jeg vet ikke i dag om folk fra Østfold gjør det motsatte eller om de konsekvent bruker OSL.

 

At det kan bli en kamp mellom Østfold og Vestfold i tillegg til å være en kamp mellom Torp og Rygge er det vel liten tvil om. (Hvis det nå noen gang blir en reell kamp)

 

For de som ikke allerede har sett det kan det jo være verdt og ta en titt på hva Jon Michelet sier i Fredrikstad Blad i dag. Han mener jo mye om så mangt, og selvfølgelig også noe om Rygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere ifra Rygge sitter og tenker at "Hmmm. Da får vi hele Østfold til å bruke den"..

 

De som tenker slik, kan ikke tenke omfattende.

 

Rygge vil neppe få særlig mange internasjonale flyruter med det aller første, dermed vil østfoldinger henvende seg til Oslo Lufthavn Gardermoen, og der er folk så innbefattet med service og så kjent med selve flyplassen og systemet at de mest sannsynlig vil komme tilbake dit igjen og igjen.

 

Det har jeg fått høre fra omtrent alle jeg kjenner når det er snak om personligemeninger angående Gardermoen og "nærliggende" flyplasser.

 

Angående nasjonale flyruter vil nok det være det samme om det er fra Rygge eller Gardermoen, det er vel prisen og avstand som bestemmer departure destination her.

 

Hvorfor tror du ikke internasjonale ruter vil komme i begynnelsen? Det er vel dette det først og fremst er snakk om. Det er langt fra bare Ryanair som har sagt at de er interessert. Sterling mulig Norwegian og SAS.

 

Men uansett, det tar og har tatt alt for lang tid å få i gang noe. Gjenstår jo å se om det blir noe i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du det vil bli så særlig mange internasjonale ruter fra Rygge når de fleste allerede opererer fra Gardermoen og Gøteborg Landvetter?

 

Ok, kanskje en eller to utenlandsdestinasjoner vil bli tilgjengelige fra Rygge i begynnelsen, men noe mer enn det kan det bli vanskelig å få til i løpet av det første året, ergo vil gardermoen bli mer attraktivt, og Rygge vil bare merke en svak interesse.

 

Selvsagt en teoretisk konklusjon, men slett ikke en umulig en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er langt fra bare Ryanair som har sagt at de er interessert. Sterling mulig Norwegian og SAS.

 

Både Widerøe og SAS har vel gitt rimelig klar beskjed om at Rygge er uaktuellt for dem. SAS fordi de vil ende opp med å konkurere med seg selv på OSL, og det samme for Widerøe / Torp...

 

Jeg minns også å ha lest at Norwegian har kommet med en lignende uttalelse, men er ikke sikker i øyeblikket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...