Gå til innhold

Flyulykke i Venezuela - 152 personer ombord


Tommy Iversen

Anbefalte innlegg

Helt utrolig tragisk, heldigvis (får man nesten si) så var

det ihvertfall ikke en B737-maskin denne gangen. Hadde det tilfeldigvis vært samme flyet, hadde det vil blitt krisemaksimering av dimensjoner. Både fra uvitende folk, og presse osv.

 

Flyet denne gang var altså en MD-82, sjekk forøvrig

dette "illustrasjonsbilde" av flyet som Dagbladet

har - flyet er ihvertfall den korteste MD-80/82 jeg noen

gang har sett (men er vel begrenset hvor mye innsikt eller

slik grafikk de har å velge mellom):

 

Illustrasjonsbilde av en litt vel kort "MD-80"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en flykrasjbølge. Vet ikke hvor mange fly som krasjet i det siste, men det må være svært mange.

Torontoulykken, Italiaulykken, Kyprosulykken, MD-ulykken og for å ikke nevne de svært mange småflykrasj.

 

Media fyrer dette opp ytterligere og det er en dårlig idee. Færre mennesker vil fly, og da særlig de i eldre klassen eller de som har flyskrekk. Jeg satt selv på et MD87 på søndags kveld fra CPH til SVG og prøver å forestille meg hvordan det føltes for dem som døde, må være en grusomt død. For å ikke nevne den ATR ulykken, satt på et ATR fly på søndag og og tenkte på de som døde i Italia. Det er godt at jeg ikke har flyskrekk, for hadde jeg hatt det så vet ikke jeg hvordan jeg hadde reagert på alle disse nyhetene. Mor mi måtte iallefall ta en beroliggende tablett på søndag før hun satt seg på flyet til Stavanger, for hun så på flyplassen i København om Hellasulykken og nå igjen om MDulykken og hun hadde planer om å fly til London om et par dager, noe som er avlyst nå pga de dumme journalistene i VG som fyrer opp hver enkel ulykke. Håpløst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får for all del håpe at dette er den siste styrten på en god stund! Fløy Paris-Oslo nå på søndag med Norwegian (B737-300, seff), satt å tenkte på om jeg hadde klart å ta over kontrollen over flyet og lande det om noe hadde skjedd med pilotene. Sykt skummelt at akkurat dette skjedde på et likt fly samme dag!

Kondolerer til alle de pårørende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det at det er tekniske årsaker til den siste tidens ulykker ?

 

Vel, de sa nå nettopp på nyheten at piloten hadde varslet om motortrøbbel før de miste kontakten med MD'en

 

Ja de sa de nå nettopp ja... men ikke når Marcus skrev innlegget. Anyway... alle kanske, muligens, jeg mener at jeg kanske husket spekulasjoner er som sagt bare en masse spekulasjoner, så vi får vel vente å se ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lest at det var motortrøbbel på den i dag.

Og den forrige er det jo mistanke om trykkfall, og det kan komme av tekniske årsaker.

Det er jo ingen tvil om at enkelte selskaper kutter ned på vedlikeholdet når dem skal spare penger, og det er å pisse i buksa, det fungerer til å begynne med, men så får man plutselig masse snag på alt mulig. Dette kan jo i enkelte tilfeller ha fatal utgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Georg Oftedal:

Det er jo en flykrasjbølge. Vet ikke hvor mange fly som krasjet i det siste, men det må være svært mange.

Torontoulykken, Italiaulykken, Kyprosulykken, MD-ulykken og for å ikke nevne de svært mange småflykrasj.

 

Media fyrer dette opp ytterligere og det er en dårlig idee. Færre mennesker vil fly, og da særlig de i eldre klassen eller de som har flyskrekk. Jeg satt selv på et MD87 på søndags kveld fra CPH til SVG og prøver å forestille meg hvordan det føltes for dem som døde, må være en grusomt død. For å ikke nevne den ATR ulykken, satt på et ATR fly på søndag og og tenkte på de som døde i Italia. Det er godt at jeg ikke har flyskrekk, for hadde jeg hatt det så vet ikke jeg hvordan jeg hadde reagert på alle disse nyhetene. Mor mi måtte iallefall ta en beroliggende tablett på søndag før hun satt seg på flyet til Stavanger, for hun så på flyplassen i København om Hellasulykken og nå igjen om MDulykken og hun hadde planer om å fly til London om et par dager, noe som er avlyst nå pga de dumme journalistene i VG som fyrer opp hver enkel ulykke. Håpløst...

 

Du mener vel ikke seriøst at slike saker skulle vært forsøkt dysset ihjel?

 

Opprinnelig postet av Georg Oftedal:

.....noe som er avlyst nå pga de dumme journalistene i VG som fyrer opp hver enkel ulykke. Håpløst...

 

Mener du virkelig dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, selv om jeg i utgangpunktet ikke er noen fan av medienes måte å fremstille nyheter som f.eks flyulykker på, så skal det jo selvfølgelig ikke dysses ned... ..men man behøver jo ikke blåse alt ut av proposjoner heller...

 

Det jeg savner i slike artikler er gjerne mindre spekulasjoner...

Man ser ofte at de trekker frem en lang rekke sinnsyke paralleller til irrelevante saker, i tillegg til at artiklene til tider vannes ut av slett research... Alt for å ha mest mulig å si om saken på minst mulig grunnlag for å være tidlig ut med saken...

 

Se bare på de engelske mediene nå, som florerer av sitater fra PPRuNe. Jeg tør påstå at det er ikke mange offentlige nett-forum hvor anonymiteten er så fremtredende som på PPRuNe, og ennå så velger mange engelske aviser å sitere hvem som helst på PPRuNe bare fordi det henger piloter der.. At medlemsstanden der er grundig utvannet av alle andre også har tydligvis ingen betydning...

 

Jada Jan, jeg vet vi har forskjellige synspunkter på dette, men dette er altså sånn jeg oppfatter slike nyhetsoppslag... "" ...og ja, dere er ikke like ille her hjemme som f.eks i England.. ""

 

 

...men, når det er sagt, så må jeg jo understreke at det faktum at media belyser ting som f.eks. nedskjæringer i vedlikeholdet av fly, osv. også har sine positive sider.

Flyselskaper (og andre selskaper for den sakens skyld) liker sjelden negativ omtale, og tanken på offentlig skittentøysvask på forsiden av tabloidene har forhåpentligvis en preventiv effekt.

Det er tross alt forskjell på å skjære ned og å hogge av seg hodet...

 

Et flyselskap som havner på forsiden etter en ulykke pga. tvilsomme vedlikeholdsrutiner kan stortsett belage seg på å hoppe oppi en egengravd grav... ...og det skulle vel bare mangle...

 

...men når man skriver med krigstyper om hver eneste lille ting i luftfarten, så blir det til at man mister respekten for hele opplegget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mye enig med Kenneth i forhold til de siste hendelsene, og jeg følger med på PPRuNe. Jeg har sendt en korreksjon til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB) i kveld der jeg påpeker feil i artikkelen om at det var ulykkesflyet som måtte evakueres i Bodø i 03. Nei, det var en -800 (5B-DBH). På den tiden fløy 5B-DBY som D-ADBQ i DBA....

 

For å komme litt ned - se Kveldsnytt fra i kveld på NRK1 og se hva en fagsjef i HSLB sier om lavprisselskaper. Kloke ord. Mitt motto har vært noen år nå: "Lavpris - men ikke for enhver pris." ......

 

PS: Jeg fløy med Helios 5B-DBI (nyeste -800) i juni til LGSA og retur 14 dager senere, og det bar preg av høy produksjon i løpet av de vel fire årene det hadde vært i drift.

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en flykrasjbølge. Vet ikke hvor mange fly som krasjet i det siste, men det må være svært mange.

Torontoulykken, Italiaulykken, Kyprosulykken, MD-ulykken og for å ikke nevne de svært mange småflykrasj.

 

01-AUG-2005 CL-415 F-ZBEO Securité Civile 2 Calvi

 

02-AUG-2005 Airbus A.340 F-GLZQ Air France 0 Toronto-Pearson International Airport, ON (YYZ)

 

06-AUG-2005 ATR-72 TS-LBB Tuninter 16 Palermo-Punta Raisi Airport (PMO)

 

14-AUG-2005 Boeing 737-300 5B-DBY Helios Airways 121 nr Athens

 

16-AUG-2005 MD-80 HK-4374X West Caribbean Airways 160 Zulia state

 

Ser ut som airdisaster och aviation saftey sidene kun inneholder commercial airlines og ikke småfly. Noen som vet om en databas med ALLE fly ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og ennå så velger mange engelske aviser å sitere hvem som helst på PPRuNe bare fordi det henger piloter der..

 

Uææhh, jeg fikk nettopp et stygt bilde for meg: VG i morgen, sitat i margen på flykrasjartikkel: "Selvfølgelig var det flygerfeil, jeg har selv gjort dette flere ganger i simmen (simulatoren, red.anm.), og det er så lett, så!" NN, kaptein Scandinavian VA."

 

Disclaimer: før noen kapteiner i Scandinavian VA (dersom det skulle finnes noe som heter det) får hjerteflimmer og tilter, så var dette bare et tilfeldig valgt navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada Jan, jeg vet vi har forskjellige synspunkter på dette, men dette er altså sånn jeg oppfatter slike nyhetsoppslag... "" ...og ja, dere er ikke like ille her hjemme som f.eks i England.. ""

 

"" Det er ikke sikkert vi er så uenige som du tror, selv om jeg kan ta hardt i mot enkeltutspill her i forumet. Det er også enkelte medier her i landet som drar det vel langt for å dramatisere, og min erfaring er at det først og fremst gjelder enkelte nettaviser. Av og til ser det ut som om det er viktigere å få ting ut enn å dobbel- eller tredobbeltsjekke den informasjonen man har. Derfor kan man jo oppleve ganske ofte at nettartikkelen blir endret flere ganger utover dagen.

Dette har jeg i grunnen ment lenge. Det jeg av og til reagerer på, er generaliseringer som sier at "alle journalister er dumme" ... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste på teksttv nå i kveld, at Heliosflyet som styrtet utenfor Aten, hadde hatt trøbbel med trykkfall på en tidligere flyvning. Flyselskapet ville ikke opplyse om hvilken flyvning det var.

 

 

Det var på en flight fra Warszawa til Hellas for en tid tilbake. Står en del om det i polske nettaviser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...