Jeg jobbet selv i Braathens på den tiden da Colorair kom inn i markedet og ENGM ble åpnet. Braathens gjorde noen feilgrep i denne perioden som kostet dem dyrt, i tillegg til at SAS brukte sine velkjente metoder for å kvitte seg med konkurentene. SAS vant, og det var vel ikke det verste alternativet slik situasjonen var.
Det som skjer nå er en kjedlig situasjon. Ledelsen går ut med at en aktør skal bort fra det norske markedet, og bruker dette som en brekkstang for å knekke arbeidsavtaler og "effektivisere". De går gjerne ut med at det er den biligste som vinner, og dermed den med mest omstillingsvilje. For eierne er det tilsynelatende det samme hvem som overtar markedet og det gir en følelse av maktesløshet i de to selskapene. Sannheten er nok at det er mange parametere som virker inn på en slik avgjørelse. Jeg vet ikke hva loven sier om slikt, men det ser etisk tvilsomt ut dersom SAS fjerner hele Braathens fra markedet, etter det mye omtalte oppkjøpet. Hvem som får fortsette får tiden vise, men at dette er en plan som har ligget på styrebordet i SAS lenge er helt sikkert. Taperene blir de ansatte uansett. Trist, og jeg håper denne tragiske epoken i luftfarten snart er over.
Ole-Andre