Tommy Iversen Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Forsiden av VG.no nå. Har ikke mer info akkurat nå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Jøss, tre topic'er om samme greie på samme minutt.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune Barmark Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Ser ut til å være en MD-maskin. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ståle Andre Ustad Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Dette tror jeg er ny rekord i synkron-posting... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik C Varvik Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Vel, kondolerer til alle pårørende. Kom til å tenke på, en ny fly styrt idag, og ett helikopter styrt som var i Afganisthan. Det kan jo være skutt ned! Men hva er det som skjer med flyene nå til dags? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Kan det være dette flyet ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øystein Sømme Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Ja.., HK-4374X ex-Continental N72824 MD-82 c/n 49484 (bygd 1986) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Endre Thomassen Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Jøss, tre topic'er om samme greie på samme minutt.. Begynte virkelig å lure på om det var sånn ulykkesdag i dag har vært en del flyulykker i det siste Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Helt utrolig tragisk, heldigvis (får man nesten si) så var det ihvertfall ikke en B737-maskin denne gangen. Hadde det tilfeldigvis vært samme flyet, hadde det vil blitt krisemaksimering av dimensjoner. Både fra uvitende folk, og presse osv. Flyet denne gang var altså en MD-82, sjekk forøvrig dette "illustrasjonsbilde" av flyet som Dagbladet har - flyet er ihvertfall den korteste MD-80/82 jeg noen gang har sett (men er vel begrenset hvor mye innsikt eller slik grafikk de har å velge mellom): Illustrasjonsbilde av en litt vel kort "MD-80" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Det er jo en flykrasjbølge. Vet ikke hvor mange fly som krasjet i det siste, men det må være svært mange. Torontoulykken, Italiaulykken, Kyprosulykken, MD-ulykken og for å ikke nevne de svært mange småflykrasj. Media fyrer dette opp ytterligere og det er en dårlig idee. Færre mennesker vil fly, og da særlig de i eldre klassen eller de som har flyskrekk. Jeg satt selv på et MD87 på søndags kveld fra CPH til SVG og prøver å forestille meg hvordan det føltes for dem som døde, må være en grusomt død. For å ikke nevne den ATR ulykken, satt på et ATR fly på søndag og og tenkte på de som døde i Italia. Det er godt at jeg ikke har flyskrekk, for hadde jeg hatt det så vet ikke jeg hvordan jeg hadde reagert på alle disse nyhetene. Mor mi måtte iallefall ta en beroliggende tablett på søndag før hun satt seg på flyet til Stavanger, for hun så på flyplassen i København om Hellasulykken og nå igjen om MDulykken og hun hadde planer om å fly til London om et par dager, noe som er avlyst nå pga de dumme journalistene i VG som fyrer opp hver enkel ulykke. Håpløst... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marcus Krogtoft Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Det er nesten som man begynner å lure på om man ser resultatene av at flyselskapene sparer penger på vedlikeholdet..... det har vært litt for mye teknisk trøbbel i det sist. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Hvor står det at det er tekniske årsaker til den siste tidens ulykker ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Axel Næss Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Får for all del håpe at dette er den siste styrten på en god stund! Fløy Paris-Oslo nå på søndag med Norwegian (B737-300, seff), satt å tenkte på om jeg hadde klart å ta over kontrollen over flyet og lande det om noe hadde skjedd med pilotene. Sykt skummelt at akkurat dette skjedde på et likt fly samme dag! Kondolerer til alle de pårørende! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Hvor står det at det er tekniske årsaker til den siste tidens ulykker ? Står det noe sted at alle er pilotfeil da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Hvor står det at det er tekniske årsaker til den siste tidens ulykker ? Står det noe sted at alle er pilotfeil da? Hvem har sagt noe om det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik C Varvik Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Hvor står det at det er tekniske årsaker til den siste tidens ulykker ? Vel, de sa nå nettopp på nyheten at piloten hadde varslet om motortrøbbel før de miste kontakten med MD'en Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Hvor står det at det er tekniske årsaker til den siste tidens ulykker ? Vel, de sa nå nettopp på nyheten at piloten hadde varslet om motortrøbbel før de miste kontakten med MD'en Ja de sa de nå nettopp ja... men ikke når Marcus skrev innlegget. Anyway... alle kanske, muligens, jeg mener at jeg kanske husket spekulasjoner er som sagt bare en masse spekulasjoner, så vi får vel vente å se Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marcus Krogtoft Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Jeg hadde lest at det var motortrøbbel på den i dag. Og den forrige er det jo mistanke om trykkfall, og det kan komme av tekniske årsaker. Det er jo ingen tvil om at enkelte selskaper kutter ned på vedlikeholdet når dem skal spare penger, og det er å pisse i buksa, det fungerer til å begynne med, men så får man plutselig masse snag på alt mulig. Dette kan jo i enkelte tilfeller ha fatal utgang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Sant, men selv om det ser "tekniskt" ut nå, så KAN det være mye annet som årsaket ulykkene. Vi får bare håpe at det ikke skjer noe mer på lang tid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olav M. Rønningen Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Opprinnelig postet av Georg Oftedal: Det er jo en flykrasjbølge. Vet ikke hvor mange fly som krasjet i det siste, men det må være svært mange.Torontoulykken, Italiaulykken, Kyprosulykken, MD-ulykken og for å ikke nevne de svært mange småflykrasj. Media fyrer dette opp ytterligere og det er en dårlig idee. Færre mennesker vil fly, og da særlig de i eldre klassen eller de som har flyskrekk. Jeg satt selv på et MD87 på søndags kveld fra CPH til SVG og prøver å forestille meg hvordan det føltes for dem som døde, må være en grusomt død. For å ikke nevne den ATR ulykken, satt på et ATR fly på søndag og og tenkte på de som døde i Italia. Det er godt at jeg ikke har flyskrekk, for hadde jeg hatt det så vet ikke jeg hvordan jeg hadde reagert på alle disse nyhetene. Mor mi måtte iallefall ta en beroliggende tablett på søndag før hun satt seg på flyet til Stavanger, for hun så på flyplassen i København om Hellasulykken og nå igjen om MDulykken og hun hadde planer om å fly til London om et par dager, noe som er avlyst nå pga de dumme journalistene i VG som fyrer opp hver enkel ulykke. Håpløst... Du mener vel ikke seriøst at slike saker skulle vært forsøkt dysset ihjel? Opprinnelig postet av Georg Oftedal: .....noe som er avlyst nå pga de dumme journalistene i VG som fyrer opp hver enkel ulykke. Håpløst... Mener du virkelig dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Vel, selv om jeg i utgangpunktet ikke er noen fan av medienes måte å fremstille nyheter som f.eks flyulykker på, så skal det jo selvfølgelig ikke dysses ned... ..men man behøver jo ikke blåse alt ut av proposjoner heller... Det jeg savner i slike artikler er gjerne mindre spekulasjoner... Man ser ofte at de trekker frem en lang rekke sinnsyke paralleller til irrelevante saker, i tillegg til at artiklene til tider vannes ut av slett research... Alt for å ha mest mulig å si om saken på minst mulig grunnlag for å være tidlig ut med saken... Se bare på de engelske mediene nå, som florerer av sitater fra PPRuNe. Jeg tør påstå at det er ikke mange offentlige nett-forum hvor anonymiteten er så fremtredende som på PPRuNe, og ennå så velger mange engelske aviser å sitere hvem som helst på PPRuNe bare fordi det henger piloter der.. At medlemsstanden der er grundig utvannet av alle andre også har tydligvis ingen betydning... Jada Jan, jeg vet vi har forskjellige synspunkter på dette, men dette er altså sånn jeg oppfatter slike nyhetsoppslag... ...og ja, dere er ikke like ille her hjemme som f.eks i England.. ...men, når det er sagt, så må jeg jo understreke at det faktum at media belyser ting som f.eks. nedskjæringer i vedlikeholdet av fly, osv. også har sine positive sider. Flyselskaper (og andre selskaper for den sakens skyld) liker sjelden negativ omtale, og tanken på offentlig skittentøysvask på forsiden av tabloidene har forhåpentligvis en preventiv effekt. Det er tross alt forskjell på å skjære ned og å hogge av seg hodet... Et flyselskap som havner på forsiden etter en ulykke pga. tvilsomme vedlikeholdsrutiner kan stortsett belage seg på å hoppe oppi en egengravd grav... ...og det skulle vel bare mangle... ...men når man skriver med krigstyper om hver eneste lille ting i luftfarten, så blir det til at man mister respekten for hele opplegget... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roald Hansen Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Jeg er mye enig med Kenneth i forhold til de siste hendelsene, og jeg følger med på PPRuNe. Jeg har sendt en korreksjon til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB) i kveld der jeg påpeker feil i artikkelen om at det var ulykkesflyet som måtte evakueres i Bodø i 03. Nei, det var en -800 (5B-DBH). På den tiden fløy 5B-DBY som D-ADBQ i DBA.... For å komme litt ned - se Kveldsnytt fra i kveld på NRK1 og se hva en fagsjef i HSLB sier om lavprisselskaper. Kloke ord. Mitt motto har vært noen år nå: "Lavpris - men ikke for enhver pris." ...... PS: Jeg fløy med Helios 5B-DBI (nyeste -800) i juni til LGSA og retur 14 dager senere, og det bar preg av høy produksjon i løpet av de vel fire årene det hadde vært i drift. Hilsen Roald Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn Erik Stensby Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Leste på teksttv nå i kveld, at Heliosflyet som styrtet utenfor Aten, hadde hatt trøbbel med trykkfall på en tidligere flyvning. Flyselskapet ville ikke opplyse om hvilken flyvning det var. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Det er jo en flykrasjbølge. Vet ikke hvor mange fly som krasjet i det siste, men det må være svært mange. Torontoulykken, Italiaulykken, Kyprosulykken, MD-ulykken og for å ikke nevne de svært mange småflykrasj. 01-AUG-2005 CL-415 F-ZBEO Securité Civile 2 Calvi 02-AUG-2005 Airbus A.340 F-GLZQ Air France 0 Toronto-Pearson International Airport, ON (YYZ) 06-AUG-2005 ATR-72 TS-LBB Tuninter 16 Palermo-Punta Raisi Airport (PMO) 14-AUG-2005 Boeing 737-300 5B-DBY Helios Airways 121 nr Athens 16-AUG-2005 MD-80 HK-4374X West Caribbean Airways 160 Zulia state Ser ut som airdisaster och aviation saftey sidene kun inneholder commercial airlines og ikke småfly. Noen som vet om en databas med ALLE fly ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pål Næss Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 og ennå så velger mange engelske aviser å sitere hvem som helst på PPRuNe bare fordi det henger piloter der.. Uææhh, jeg fikk nettopp et stygt bilde for meg: VG i morgen, sitat i margen på flykrasjartikkel: "Selvfølgelig var det flygerfeil, jeg har selv gjort dette flere ganger i simmen (simulatoren, red.anm.), og det er så lett, så!" NN, kaptein Scandinavian VA." Disclaimer: før noen kapteiner i Scandinavian VA (dersom det skulle finnes noe som heter det) får hjerteflimmer og tilter, så var dette bare et tilfeldig valgt navn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Gulliksen Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Jada Jan, jeg vet vi har forskjellige synspunkter på dette, men dette er altså sånn jeg oppfatter slike nyhetsoppslag... ...og ja, dere er ikke like ille her hjemme som f.eks i England.. Det er ikke sikkert vi er så uenige som du tror, selv om jeg kan ta hardt i mot enkeltutspill her i forumet. Det er også enkelte medier her i landet som drar det vel langt for å dramatisere, og min erfaring er at det først og fremst gjelder enkelte nettaviser. Av og til ser det ut som om det er viktigere å få ting ut enn å dobbel- eller tredobbeltsjekke den informasjonen man har. Derfor kan man jo oppleve ganske ofte at nettartikkelen blir endret flere ganger utover dagen. Dette har jeg i grunnen ment lenge. Det jeg av og til reagerer på, er generaliseringer som sier at "alle journalister er dumme" ... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Jammen... Da er vi jo igrunn ganske enige da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole-Andre Lindanger Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Hei! Jeg kunne ikke la være å poste denne linken som ble startet av en gammel kjenning av oss for to år siden. Mvh Ole-Andre Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Leste på teksttv nå i kveld, at Heliosflyet som styrtet utenfor Aten, hadde hatt trøbbel med trykkfall på en tidligere flyvning. Flyselskapet ville ikke opplyse om hvilken flyvning det var. Det var på en flight fra Warszawa til Hellas for en tid tilbake. Står en del om det i polske nettaviser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.