Gå til innhold

Passasjerfly i flammer


Halvdan Hellenes

Anbefalte innlegg

  • Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Håper at det går bra, men jeg syntes fly ærlig talt må være beregnet til tåle litt uvær. Snakket med en pilot en gang, da vi skulle ned til Palma De Mallorca, svensk pilot ""

 

Han sa at de fleste selskapene og flyene som eksisterer skal normalt tåle tordenbyger og kraftig vind, selvfølgelig det er grenser for hva man skal tåle i luften. Men det dere ser poenget. Alt skal sjekkes før det tar helt av "" og det gjør fly selskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan virke på de vitnene som har snakket nå at det kan være snakk om dårlig vær. Heavy nedbørmengder og at man ikke fikk bremset opp nok. Kanskje sammenheng med vind og at man landet et stykke inn på banen slik at flyet ikke fikk stoppet opp.

Overkjørte terskel og havnet ned i ravinen på andre siden.

Knakk og tok fyr.

Men det er bare antagelser.

Er overlevende ihvertfall. AKkurat en passasjer som ble intervjuet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa jeg noe galt? Noe jeg ikke skulle sagt?

 

Du vet tydeligvis hva som er årsaken, da du påstår at flyet ikke tåler uvær.

 

------------------------------------

 

Hva er forksjellen på litt og mye, Børge?

 

Jeg sa "litt" og ikke mye uvær. Hvis du er så hyppig på å diskutere dette videre, ta det over PM

 

Du vet godt at været var alt annet enn godt der borte, og at om vinden snur retning 180 grader så vil det ha innvirkning på flyet uansett hvor godt det er designet. Orker ikke å rote med noe PM, nei, så det får bare ligge.

 

------------------------------------

 

Georg: Var du i cockpit? Nei? Tenkte meg det. Men Havarikommisjonen avdeling fs.no skal få lov å koke sammen en årsak, for all del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt av kapteinen å lande i slikt vær. Han burde vente til stormen er over:

 

CYYZ 022004Z 34024G33KT 1 1/4SM +TSRA SCT015 OVC045TCU RMK RA2SF2TCU5 CB ASOCTD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her også hørt at flyet begynnte å vingle fra side til side slik som denne . Dette kan skje hvis piloten begynner å "jobbe" med stikka under en crosswind landing... (gjelder bare fly-by-wire) Når man skal lande en airbus må man aldri bruke stikka under en slik situasjon, bare rudder! (vel, man kan kanskje bruke den LITT, men ikke mye...da går det galt) Min teori er da at 340'n kom inn for landing i crosswind og piloten, av instinkt, brukte stikka for å rette opp flyet etter vindkast fra siden...

 

Noen som støtter denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa jeg noe galt? Noe jeg ikke skulle sagt?

 

Du vet tydeligvis hva som er årsaken, da du påstår at flyet ikke tåler uvær.

 

men jeg syntes fly ærlig talt må være beregnet til tåle litt uvær.

 

Hva er forksjellen på litt og mye, Børge?

 

Jeg sa "litt" og ikke mye uvær. Hvis du er så hyppig på å diskutere dette videre, ta det over PM ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det komt frem at alle passasjerene og pilotene overlevde ulykken, 14 er på sykehus med mindre skader. Vitner har også sagt at flyet mistet strømmen (i vertfall i kabinen) like før touch down. Jeg vet ikke hvordan airbusen er å styre da, siden den er fly by wire, men jeg regner med at den har backup om strømmen skulle forsvinne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jo en diskusjon lenger ned ang. lynnedslag.

 

Som sagt ovenfor her er jo at Airbus'en er fly by wire, dvs.at ALT stort sett er styrt av computere ombord i flyet.

 

Et skikkelig lynnedslag kan vel i teorien slå knockout på dette utstyret.

Skal ikke spekulere i det selvsagt, med det var første tanken som slo meg etter at vitner sa at strømmen forsvant like før landingen.

 

Tragisk ulykke, men ifølge nyheten som sagt var jo alle reddet ut derfra,utrolig men sant. Trodde ikke det da jeg så første bildene derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff, fæl ulykke, håper det går bra med alle.

 

Et bevis på hvor trygt det egentlig er å fly i vår tidsalder?

 

tydeligvis, dette er jo igrunn første gang det er en alvorlig ulykke med en av de nye generasjons Heavyene (777, A330/340). Utrolig nok derimot har ikke en eneste 737NG gått ned ennå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kanskje litt off topic men, vet om mange flygere som konsekvent ikke vil fly Airbus, akkurat pga fly by wire og at det er en data maskin som har kontrollen, og ikke flygeren.

 

Nå er ikke jeg noe teknisk fag mann i dette felte,så jeg er kanskje på bærtur, men det er i alle fall grunnen de har opplyst for meg i grove trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...