Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Avgangs vekten idag var på 421 tonn... Hastigheten var på 150-155kts på rotate..

 

Senere i ukene fremover skal den ta av med full avgangsvekt og da blir det hele 560 tonn.

 

(max avgangvekt for 744 er 396 tonn og 744ER 412 tonn)

  • Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet
Blir spent på hva Boeing blir å finne på nå siden 747'en er utkonkurrert. "" De har en hard nøtt å knekke her, selv er jeg Boeing-fan og håper de klarer noe enda bedre i nærmeste fremtid. ""

 

Boeing har ingen konkurrent i A380, den dekker et helt annet segment... Det blir som om A340-600 skulle konkurrert med 744 før, den konkurrerte heller med 773ER. 744 befinner seg nå i en niche mellom A346/773ER og A380, det er derfor Boeing tenker på å lansere 747Adv, som blir litt større, får lengre range, og passer de selskapene som vil ha et fly større enn A346/773 og mindre enn A380.

Skrevet
Hva er vitsen med å lage stooore fly når man får problemer med å få dem fulle?

 

Dette flyet klarer vel å lande i bodø?

Galaxy har jo vært her og den er på størrelse med 380.

Antonov har vel også vært her??

 

Flyet har ikke problemer med å lande, med tanke på rullebane, og jeg regner med Bodø er dimensjonert for høy ground weight, i og med at det er en militær flystasjon. Men å ta imot 500+ passasjerer på samme tid ville nok vært vanskelig...

 

Forøvrig:

Boeing har valgt hvilket selskap det blir som skal gi power til 747Adv, det blir GE, og bare de. (akkurat som på 777NG)

Litt rart, med tanke på at British Airways, Quantas og Cathay Pacific var noen av de viktigste potensielle kundene til Boeing for en 747Adv (de har alle Rolls-Royce motorer som primær motorleverandør)

Skrevet

Problemer med å fylle opp et fly med Pax? Heh! Hvorfor sender Emiratene to stk. Airbus A340-500 med 280 Pax når de kan sende et med 550+? Etterspørselen er stor på lengre ruter og kan ikke sammenlignes med Bodø-Gadermoen akkurat!

 

A340-500 konkurrer vel mest med B77x på grunn av dens lengre rekkevidde enn -600. Sistnevnte brukes vel på litt kortere ruter med stor etterspørsel siden den tar 50-100 flere Pax. At Boeing 747-400 konkurrerer mot A340 er sant. JEG mener at -300 er den største konkurrent.

 

Boeing har prosjekter som 772LR og 787 "Dreamliner". Sistnevnte er vel hypet veldig opp i det siste på grunn av alle kontraktene som er inngått. Kan vel nevnes at selskapene har svært mange "options"/senere kjøp, og av den grunn ikke viser (for meg) den sinnsyke interessen som det skrives rundt om på nettet for tiden. Airbus har også noen projekter på gang. Det mest kjente er vel "A350" som er en videreutvikling av A330-serien. Redusert drivstoff forbruk og lettere materialer er vel hovedmomentene her. Vi går en spennende tid i møte!

 

""

Skrevet
Problemer med å fylle opp et fly med Pax? Heh! Hvorfor sender Emiratene to stk. Airbus A340-500 med 280 Pax når de kan sende et med 550+? Etterspørselen er stor på lengre ruter og kan ikke sammenlignes med Bodø-Gadermoen akkurat!

 

Emirates har også tenkt å trykke 11stk inn i bredden på sine high-density A380er, dvs 850stk. Disse skal brukes først og fremst mellom India og Dubai.

Ellers vil A380 havne rundt 500pax hos de fleste selskaper.

 

Boeing har prosjekter som 772LR og 787 "Dreamliner". Sistnevnte er vel hypet veldig opp i det siste på grunn av alle kontraktene som er inngått. Kan vel nevnes at selskapene har svært mange "options"/senere kjøp, og av den grunn ikke viser (for meg) den sinnsyke interessen som det skrives rundt om på nettet for tiden. Airbus har også noen projekter på gang. Det mest kjente er vel "A350" som er en videreutvikling av A330-serien. Redusert drivstoff forbruk og lettere materialer er vel hovedmomentene her. Vi går en spennende tid i møte!

 

Vel, er en grunn til at selskaper rusher til Boeing, selv om de ikke kan tilby fly før 2010 nå. Og det er en grunn til at de gjør det nå. Airbus greide å ødelegge Boeing sitt mål om 200 ordre innen nyttår ved å lansere A350; selskapene ble nysgjerrige, og ville se hva Airbus hadde å tilby. Og det er nettopp det Airbus ikke hadde, og derfor kommer nå flere store ordre på 787. Air Canada regnet med å spare 30% per på drift med 787 mot 767!

 

Airbus sin A350 blir lettere ja, men det er på langt nær nok til å gjøre den til noen konkurrent for 787, selv med 10% flere seter. Og det sier vel ordrene noe om (10 for A350 mot over 200 for 787)

 

Forøvrig:

Airbus bashet Boeing med sitt 4 engines 4 long haul, etter at Boeing promoterte sin 777. Men så kom Airbus med A350, med to motorer, med en rekkevidde som fører til at en kan si hadetbra til A340-200/300.

Så kommer Boeing med 787, med ca 50% kompositt, og Airbus basher igjen Boeing for at en ikke vet nok om kompositt, og at det ikke vil lønne seg. Og nå har Airbus (rykter vel og merke) kommet med at de skal bygge hele flyskroget til sin A320NG i kompositt.

Dilte, dilte sier jeg:D

Skrevet

Se her...... Litt info om A350...

 

Alan Pardoe (Airbus) on some A350 design details:

 

 

O New landing gear as a platform for growth - either capacity, range or eventually both

 

O The flight crew rest area below the cockpit and behind the security door.

 

O Re-engineered aft fuselage allowing extra seats

 

O Dual Integrated Shipboard Information System displays and a vertical component to the navigation display.

 

O Improved low-speed aerodynamics using the A380's distinctive "droop nosed slat" are expected to deliver an improved take-off weight for essentially the same wing area.

 

O Airframe maintenance costs are expected to be at least 15 per cent lower and the company is trying to improve on that figure.

 

O Like the heavily composite 787, advanced materials will play a big role. The A350 will feature carbon-fibre wing and keel beams with extensive use of lightweight aluminium-lithium in the fuselage shell and cross beams.

 

O The skin will use larger panels joined by laser welding in the lower fuselage to radically reduce the number of joints, making it more durable and eliminating areas susceptible to corrosion.

 

O Airbus engineers have decided against extending the use of composites, which will make up about 37 per cent of the plane, into the fuselage shell. "We cannot see how a composite fuselage delivers you the kind of durability that the airlines need," Mr Pardoe said, adding that the metallic skin allowed quicker, simpler repairs.

 

[image]http://www.eads.net/xml/content/OF00000000400004/6/04/33620046.jpg[/image]

 

 

 

O New pylons and nacelles have been designed to accept other engine types should manufacturers decide to produce them.

 

O "Equally we've been working hard to develop a cabin that will certainly be as attractive and, we would like to believe, more attractive than our competitor's offering,"

 

O We do have ... the benefit of seeing what the other guy has been up to because they were out of the traps ahead of us," Mr Pardoe said. "So we have a very clear target, as always, of doing better."

 

O Airbus believes its A350-800 version will have about 10 per cent more seat capacity than the equivalent 787 and about 600 nautical miles more range. It has also been working hard to demonstrate lower fuel burn per seat, lower maintenance costs per seat and, ultimately, lower cash costs per seat.

 

 

The new landing gear is prepared to allow higher MTOW´s in the future. IMO seems bad news for the 777.

 

Interestingly Airbus says it decided not to use composites for the A350 because it doesn´t offer "the kind of durability that the airlines need"

Skrevet
LOL! Fra VG:

Siterer: "Seks flygere må til for å føre kjempeflyet med et vingespenn på nesten 80 meter og med et haleror like høyt som en sjuetasjers bygning, på jomfruturen over Frankrike."

 

Jepp, måtte seks flygere til for å dra i sidesticken:D

 

Finner artikkelen her:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=275390

 

 

Herregud, er det mulig.

Som vanlig så har jeg skrevet til journalisten og klaget.

Begynt med det i det siste, både expressen, aftonbladet og VG får høre det hver gang de skriver noe dumt.

 

Synes det er morsomt med responsen man får i svaret... hehe.

Ser ut som de har endret det nå ""

Skrevet

Boeing har ingen konkurrent i A380, den dekker et helt annet segment... Det blir som om A340-600 skulle konkurrert med 744 før, den konkurrerte heller med 773ER. 744 befinner seg nå i en niche mellom A346/773ER og A380, det er derfor Boeing tenker på å lansere 747Adv, som blir litt større, får lengre range, og passer de selskapene som vil ha et fly større enn A346/773 og mindre enn A380.

Dette kan du da ikke mene Michael. Mange av de flightene som kommer til å bruke A380 - går allerede i dag, men med andre mindre fly. Ikke vet jeg om det er A340, B747, eller hva. Det er ikke slik at det opprettes 150 helt nye ruter der ingen tidligere har fløyet. Desverre er ikke markedet så enkelt og vakkert.

Skrevet
LOL! Fra VG:

Siterer: "Seks flygere må til for å føre kjempeflyet med et vingespenn på nesten 80 meter og med et haleror like høyt som en sjuetasjers bygning, på jomfruturen over Frankrike."

 

Jepp, måtte seks flygere til for å dra i sidesticken:D

 

Finner artikkelen her:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=275390

 

 

Herregud, er det mulig.

Som vanlig så har jeg skrevet til journalisten og klaget.

Begynt med det i det siste, både expressen, aftonbladet og VG får høre det hver gang de skriver noe dumt.

 

Synes det er morsomt med responsen man får i svaret... hehe.

Ser ut som de har endret det nå ""

 

 

Hehe, jepp ! ""

Skrevet

Antakelig vil problemet med å få fyllt opp et fly med 500 pax ligge i ground facilities. Hvor lang tid tror dere det tar å fylle opp dette flyet med hjelp av EN gate, slik som vi har her i Bodø. Er vel rundt 7 flyplasser i verden nå som har mulighet for å fylle opp A380'en på en ok måte tenker jeg.

Skrevet

Helt sykt når man leser litt på VG idag (dersom det er riktig da) ""

 

A380-maskinen - med den optimistiske registreringen F-WWOW - veide 421 tonn ved avgang; den høyeste vekten på et sivilt fly noensinne.

 

Det sto brannbiler parkert langs hele rullebanen både ved takeoff og landing

 

Om en katastrofal feil skulle inntreffe i luften, hadde man preparert en dør som kunne sprenges løs - slik at de ombordværende, ved hjelp av håndtak som førte fra de forskjellige stasjonene ombord og frem til døren, kunne forlate flyet på svært kort tid.

 

Vingene er 3,5 meter tykke der de møter flykroppen, nesten tre ganger tykkere enn vingene på en Boeing 747.

 

- For en pilot er flyet like lett å kontrollere som en sykkel, fortsatte Rosay.

hehehehe.

 

Ombord i flyet var det 20 tonn med testutstyr som kunne gjøre 6000 forskjellige målinger og avlese 150 000 parametre (!) - det hele forbundet med 335 kilometer med elektriske kabler.

 

vil det bl. a. være utstyrt med 16 nødutganger og 17 toaletter.

 

bevise overfor de europeiske luftfartsmyndighetene at hele flyet, med 840 passasjerer ombord, kan evakueres på 90 sekunder

Skrevet
Dette kan du da ikke mene Michael. Mange av de flightene som kommer til å bruke A380 - går allerede i dag, men med andre mindre fly. Ikke vet jeg om det er A340, B747, eller hva. Det er ikke slik at det opprettes 150 helt nye ruter der ingen tidligere har fløyet. Desverre er ikke markedet så enkelt og vakkert.

 

Det er en grunn til at Airbus har valgt sin strategi, og din påstand med færre avganger støtter dette. En tendens en kan se hos enkelte selskaper er bruken av en smule mindre fly, men at frekvensen økes. Ta BA som et eksempel, som flyr 772 flere ganger daglig mellom LHR og JFK, i steden for å bruke en 744 noen ganger. Det ville vært på samme måte som om COA hadde sendt en 772 to ganger i uka til OSL, i steden for en 752 fire ganger i uka. I mange tilfeller er høyere frekvens mer attraktivt, da det blir mer fleksibelt å reise.

 

På andre ruter er behovet såpass stort at en A380 vil være nødvendig, som SYD-LHR, SIN-LHR, SYD-LAX, MEL-LAX mm. Her er det vanskelig å presse inn flere flighter, da det pga døgnets tider ikke er mulig å spre flighter utover dagen i særlig grad (med tanke på ankomst og avgangstid.)

 

Kan bruke et annet eksempel på å underbygge teorien over:

Japan har vært dominert av flyvninger med 747SR (Short range) og 744D, som fylles med 550 passasjerer. Dette har vært nødvendig pga slotbegrensninger på de større flyplassene. I dag beveger ANA og JAL seg i større grad mot mindre fly, og flere flyvninger, som et resultat av flere landingssloter ved flyplassene. Derfor har 777 blitt mer vanlig i de siste årene på domestic flighter.

 

For å rettferdiggjøre en A380 må du enten redusere antallet flighter, og bla miste masse businessreisende, eller så må en ha ruter der en 747 er for liten. Og det siste tilfellet er det ikke så alt for mange ruter som oppfyller.

Skrevet

O New pylons and nacelles have been designed to accept other engine types should manufacturers decide to produce them.

 

Tanken var at Airbus skulle tilby samme motorer som 787, men med bleed-air. Men dette greide ikke RR å levere, og følgelig er GE eneste motortilbyder, ikke bra for et fly som skal kunne leveres i tusentall...

 

O We do have ... the benefit of seeing what the other guy has been up to because they were out of the traps ahead of us," Mr Pardoe said. "So we have a very clear target, as always, of doing better."

 

Se og prøve å kopiere that is, uten å lykkes til og med! Airbus da:S

 

O New landing gear as a platform for growth - either capacity, range or eventually both

The new landing gear is prepared to allow higher MTOW´s in the future. IMO seems bad news for the 777.

 

Emirates og Qatar mener at 787-900en var for liten, og det medførte bla at boeing forandret flykroppen, og vops, så var det plass til 20pax til. Dermed kommer 789 veldig nærme 772ER med tanke på kapasitet, noe A359 også gjør. Antageligvis er dette byebye til 772ER.

 

Interestingly Airbus says it decided not to use composites for the A350 because it doesn´t offer "the kind of durability that the airlines need"

 

Omtrent det samme da Airbus reklamerte med at to motorer ikke var trygt, og gikk ut med "4 engines 4 long haul." Se hvem som ønsker å levere langdistansefly med to motorer nå....

Skrevet

Omtrent det samme da Airbus reklamerte med at to motorer ikke var trygt, og gikk ut med "4 engines 4 long haul." Se hvem som ønsker å levere langdistansefly med to motorer nå....

 

Javel....

 

Er et av Virgin Atlantic sine MANGE slogan det !....

 

Airbus har brukt:

 

A340-600 = Longer, Larger, Farther, Faster, Higher, Quieter, Smoother.

 

A340-500 = The Longest Range Aircraft In The World (Noe den var)

________

 

SÅ Airbus satser på begge deler og det har de alltid gjort.

Skrevet

Javel....

 

Er et av Virgin Atlantic sine MANGE slogan det !....

 

Airbus har brukt:

 

A340-600 = Longer, Larger, Farther, Faster, Higher, Quieter, Smoother.

 

A340-500 = The Longest Range Aircraft In The World (Noe den var)

________

 

SÅ Airbus satser på begge deler og det har de alltid gjort.

 

Ja, Airbus var jo feks først ute med en større tomotors widebody, menlig A300. Men, det jeg prøvde å poengtere: etter at Boeing begynte å promotere mulighetene for ETOPS180+ på 777 gikk Airbus til motangrep med at fire motorer var sikrere, som at dette var tryggere ved oversjøiske flighter, og fra dette kom Virgin med sitt slogan "4 engines 4 long haul."

Fischy av Airbus å drive markedsføring der de spiller på frykt:S

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...