Gå til innhold

Stian Haukland

Members
  • Innholdsteller

    170
  • Ble med

  • Siste besøk

Om Stian Haukland

  • Bursdag 21. okt. 1986

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Stian Haukland's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Er ikke den første i Bodø for å bli litt bedre tilpasset widerøe?
  2. Noen som vet nøyaktig når den landet? Stod i Horten og fulgte med den, siste observasjon var 1357 den hadde da tatt en høyre sving og forsvant bak terrenget ved Tofte.
  3. Er vel fint mulig å tenke litt da.... Securitas var vel en Hæst ehm ja... Er for drøyt, trenger ikke leke amerikaske idioter, er nok av dem over der...
  4. Herkulesen tok en sving over Horten i dag, for en god stund siden kom det 4 f16 flygende i høy hastighet sørover. I går fløy det 6 bell 412 i formasjon over her! Må jo bli rått i morra
  5. Noen som veit når i uka de store flya er på gardermoen ? tenker på B747 ..?
  6. Hvorfor har den ke vinglets hvis det er så bra, moderne, kult og brennstoff besvarende for tia ?
  7. Neste gang så må du prøve å spørre før du forlater flyet:P
  8. Kompresjonen vil ikke ha noe å si,mere luft vil sikkert bli forurenset, men luftforbruket blir regnet ut vha. motorens teoretiske luftbehov (vanlige motorer). Ved bruk av den finner man hvor mange kg luft som motoren trenger pr. kilo brennstoff den forbrenner. Det vil sikkert gå med mere luft under forbrenning i jetmotorer, men siden CO2 er regnet ut pr kilo brennstoff som blir brukt vil det ikke ha noe å si for denne formelen. I stedet for mol av de ulike stoffene så kan man bare øke stoffets atomvekt til kg. Jet A1 har 84% carbon innhold hvis jeg har skjønt det riktig. skriver som i stad: CO2 = C + O2 12kg C + 32kg O2 = 44kg co2 da det er 84 prosent carbon i jet a1 vil det si at 0,84kg C + O2 = X CO2 Fra den første ligninga så ser man at 32:12 = 2,66. Derfor tar man de 0,84 og ganger med 2,66 = 2,234 0.84 C + 2,234 O2 = 3.054kg CO2 pr kilo forbrent brennstoff. Så var det bare finne ut hvor mye flyet brukte da. Eks 5tonn = 5000kg = 5000 x 3,054 = 15270kg CO2 Trur det er rekti, funker allefall på skipsmotorer.
  9. Er vel ikke så enkelt å bare regne om på vekta. Det du trenger å vite er carbon innholdet til parafin. Eks. skip, IF-180, hvis den inneholder 89 prosent carbon så vet man at egen vekta hvis vi gjør vekta om til kilo blir: C= 12kg O=16 kg CO2 = 12 + 32 = 44kg 32 : 12 = 2.66 Ergo man deler eks litern på 100 og får ut hvor mye en prosent er, og så finner ut hvor mye 89% carbon er, dette svaret ganger man med 2,66 og legger det sammen vekta på 0,89. Man får da ut hvor mye CO2 1 liter danner. Er sikkert no feil her:P
  10. Hvor landet det ? Tenker bare sånn at hvis man nødlander en bell som ikke har hjul på rullebanen så blir det vel stress og få fjernet det igjen?
  11. NH-90 er jo billigere en S-92 og EH-101. Det vil jo også bli billigere med et enhets helikopter for hele luftforsvaret. I de fleste redningsaksjoner langs kysten så vil NH 90 ha kapasitet til og få med seg hele mannskapenket i forhold til statistikken. De fleste ulykkene skjer i tilegg langs kysten, det er da ikke behov med så super lang rekevidde for helikoptrene da det er nok av flyplasser og bunkre ved. De gangene det skulle være store ulykker med mange skipbrudne kan man heller fly med flere helikoptre. Pengene som blir spart ved og kjøpe billigere helikoptre kan heller benyttes på å fly dem. Bedre med mindre billigere helikoptre som Norge har råd til å drifte enn store dyr som blir stående på bakken pga pengene ble brukt til å kjøpe dem. Hilsen Stian
  12. Hallo! Noen som husker hva det var med dreamlinern til Ryanair? Var det at det var fly nr 100 som gjorde at de malte den som dreamliner? Mvh Stian
  13. Noen som vet hvor de dumpa fueln? Gjøres det i sjøen eller over land?
×
×
  • Opprett ny...