Kompresjonen vil ikke ha noe å si,mere luft vil sikkert bli forurenset, men luftforbruket blir regnet ut vha. motorens teoretiske luftbehov (vanlige motorer). Ved bruk av den finner man hvor mange kg luft som motoren trenger pr. kilo brennstoff den forbrenner. Det vil sikkert gå med mere luft under forbrenning i jetmotorer, men siden CO2 er regnet ut pr kilo brennstoff som blir brukt vil det ikke ha noe å si for denne formelen.
I stedet for mol av de ulike stoffene så kan man bare øke stoffets atomvekt til kg.
Jet A1 har 84% carbon innhold hvis jeg har skjønt det riktig.
skriver som i stad:
CO2 = C + O2
12kg C + 32kg O2 = 44kg co2
da det er 84 prosent carbon i jet a1 vil det si at 0,84kg C + O2 = X CO2
Fra den første ligninga så ser man at 32:12 = 2,66.
Derfor tar man de 0,84 og ganger med 2,66 = 2,234
0.84 C + 2,234 O2 = 3.054kg CO2 pr kilo forbrent brennstoff.
Så var det bare finne ut hvor mye flyet brukte da. Eks 5tonn = 5000kg = 5000 x 3,054 = 15270kg CO2
Trur det er rekti, funker allefall på skipsmotorer.