Gjest Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Forklart på en litt annen måte : VACCSCA (Scandinavian VACC) er en avdeling under VATSIM som har ansvaret for det skandinaviske luftrommet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Karlsen Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 takk for hjelpen. Da skal jeg inn å laste ned programet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond Meier Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 kaller du opp på norsk er atc i Norge pliktet til å svare på norsk. Flyr du på en småflyplass, VFR med annen trafikk og ATC er det gjerne vanskeligere for mange når man ikke har peiling. Vel, ja og nei.. Engelsk fraseologi bør brukes når det er utenlanske fly i nærheten så de vet hva som skjer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raymond Bergseng Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Vatsim er navnet på hele organisasjonen og på serverene. Rundt om i verden har man avdelinger, eller Control Centers, som dekker lokale områder. Disse arrangerer fly-ins, lærer opp lokale ATC også videre. Andre centers er for eksempel Spain vACC for Spania og VACC SAG for Sveits, Østerike, Tyskland. Du finner regioner og Control Centers på høyre side på Vatsim sine sider. Tidligere hadde alle de skandinaviske landene hvert sitt center, men så ble det slått sammen til Scandinavian VCC. Det står altså for Scandinavian Virtual Control Center. Det er rett og slett en scandinavisk underavdeling av VATSIM. Håper dette var til hjelp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Karlsen Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Nå har jeg prøvd, men sitter igjen med noen spørsmål. Må jeg ha en bra mikrofon? De 2 som jeg har fikk jeg besked var for dårlig. 2. Hvilken av disse er det? - vatsim europa - cv,cw,ez eller N? 3. Passord??? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond Meier Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 En god mikrofon er best ja så vi hører hva du sier.. 2. Europa serverne har problemer med været i øyeblikket.. bruk uk-1 3. passordet er ditt vatsim passord Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Karlsen Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Hvem av de er normalt da? Jeg har ikke tid i kveld, skal på jobb Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond Meier Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Som jeg skrev, Serveren UK-1 funker fint Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Hoved"regelen" for valg av server er at du kobler opp til den serveren som er nærmest din fysiske posisjon, altså ikke der du flyr i flysimulatoren, men der du sitter med datamaskinen din. Det er ingen som sjekker dette, men det er bare for å fordele trafikken på serverne og fordi det normalt er den nærmeste serveren som gir deg best ping-tid. Men ingen regel uten unntak, det er lurt å sjekke ping-tider med programmet ServInfo (fra filbiblioteket) før du kobler deg opp. Dess lavere ping dess bedre. Angående mic så er det litt frem og tilbake. Egentlig trenger du ikke en mikrofon til mange hundre kroner, men det kommer an på bakgrunnsstøy der du sitter, lydkortet (kan fange opp støy inne i maskinen selv om det ikke er lyd utenfor), nettforbindelsen din, og stemmen din. Bakrunnsstøy er jo noe du kanskje kan redusere selv. Plasseringen av mikrofonen er også viktig. Det nytter ikke med en håndholdt mikrofon, da programmet er veldig følsomt for forandring av mikrofonplasseringen. Prøv å ha mikrofonen et par cm fra munnen, litt på siden. Og selv om SB gir deg dårlig resultat på lydtest kan det være at de andre hører deg bra om du snakker med dem (be om radiocheck) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Karlsen Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Nå er jeg med. Jeg regner med å prøve en tur i morgen ettermiddag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Hei. Går ut ifra at du har studert litt hvordan dette fungerer,hvis ikke så slenger jeg på noen linker du kan titte på. Her og Her Good luck! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Karlsen Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 takk. Jeg skal lese de Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole-Jørgen Søberg Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Har ikke lest hele tråden, men ang. headset og mikrofon så vil jeg på det varmeste anbefale et USB-headset. Dermed kan du ha fly- og andre "miljø"-lyder i høytalerne og ATC i headsetet. Da blir det mye enklere å høre hva som blir sagt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mathias Røsberg Mauren Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Dette her virker veldig avansert og spennende! Har lest litt i tråden her, og må si jeg føler det er på tide å prøve meg online ja. "Scandinavan 1337 ready for take-off.." Ho-ho, dette må være gøy. Men jeg må nok lese litt mere og kanskje notere meg noen viktige ting på et ark, så jeg ikke begynner å rote til en hel flyplass - Så blir andre sure på meg. Her er det bare å lese, rigge til microfonen og fyre løs etter litt øving. Får håpe ATC er snill første gangene da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 "Scandinavan 1337 ready for take-off.." Nei, "Scandinavan 1337 ready for departure..". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johan Luiggi Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Take off brukes vel ikke för ATC sier cleared for take-off? Eks:"Corsica 4515, ready for departure" "Corsica 4515, winds blablabla, cleared for take off rwy 34" "Cleared for takeoff rwy 34, Corsica 4515" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Helt riktig! Og det er faktisk bare i den ene sammenhengen at ordet "takeoff" benyttes, for øvrig kommunikasjon benyttes ordet "departure". For IFR gjelder det samme ved annkomst, ordet "land" (landing, ect) brukes normalt ikke før ATC sier "... cleared to land". Men om nå ikke jeg har lest feil, så kan faktisk "land(ing, ect.)" også brukes ved klargjøring om hvorvidt piloten ønsker å lande, eller bare en overflyvning. I så fall vil ordene "full stop" komme først ("full stop landing"), og er mer vanlig i bruk for VFR. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Klepp Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Et bra tips til newbies er å bruke VasFMC. Gratis og utrolig enkelt program som kan overstyre headingen i autopiloten i alle fly (vertfall alle jeg har prøvd). Du kan legge inn SID og STAR også, og den har ils frekvens og course som du kan mate inn i flyet ved ett tastetrykk! Husk å oppdatere databasen(airac). Står instruksjoner i readme fila som følger med! Og til dere som skal ut å fly for første gang, jeg har som regel god til til å hjelpe når jeg sitter som tårn på værnes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johan Luiggi Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Link? Og funker den med FSX? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 http://files.vas-project.org/viewfile.php?id=12 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Hansen Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Link? Og funker den med FSX? Sitat fra Alex Wemmer: "Yes, if you have FSUIPC installed." Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johan Luiggi Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Sjekket i stad, mâ vel laere meg den litt bedre siden jeg er sâ vant til ATR og A32x serien MCDU! Men den er genial, mâ settes opp i cockpiten! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Lygre Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 veldig enkel å bruke. bruker den alltid jeg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johan Luiggi Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Mâ huske â âpne IVAO accounten min igjen, trenger litt online trening. EDIT:Hva skal til for â bli ATC i IVAO?Double EDIT:Fant det ut, pröver â finne ut hvilken server jeg skal koble til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Lygre Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Du trenger egentlig bare IvAc (ATC programmet vårt, som du finner her). Du trenger ingen kurs for å være ATC på IVAO som du må på VATSIM. Du starter med graden S1, og blir S2 etter 10 timer, S3 etter 25 timer og en teoretisk test. Som S1 så kan du riktig nok ikke være flygeleder på alle flyplasser og områder. Jo høyere grad jo flere områder kan du kontrollere. Når du har S3 så kan du kontrollere alle områder i Norge med unntak av ett. Det må du være C2 for å kontrollere. Gradene med krav for ATC og pilot finner du her. Edit: Jeg holder på med guide for nye medlemmer på IVAO. Den vil forhåpentlig vis være ferdig i kveld eller i morgen. Senere vil dere også finne den på IVAO Norge sin hjemmeside. (Den som er der nå er bare en beta). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johan Luiggi Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Men hvilken server brukes for Norge? ENBR kan jeg vel kontrollere som TWR? Eller er det bare smâflyplasser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Lygre Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 vi har ingen egen server ettersom vi er for få medlemmer. men det har ellers og veldig lite å si hvilken server du velger.. jeg tar som regel den som programmet setter opp automatisk. dersom den ikke gjør det velger jeg en tilfeldig på lista. det samme gjelder for TS server EDIT: ENBR tower og Ground må du være S2 for å kontrollere. Flyplassene og senterene det er krav til grad på er: ENBD, ENBR, ENGM, ENOB, ENOR (senter for hele norge (må være C2), ENOS, ENSV, ENTR, ENZV. Resten er helt ok Kravene er S2 for DEL, GND og TWR. og S3 for APP og senterene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johan Luiggi Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Trenger man ikke grad pâ ENVA? Jeg kommer nok til â starte opp som TWR pâ Rygge eller Torp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Lygre Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Nei, det er ikke det for øyeblikket. Rygge er til tider en bra plass. Har av og til noen fra VNoAF (Virtual Norwegian Air Force) som flyr til og fra der, og selvfølgelig vanlige flights. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johan Luiggi Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Aha takk skal du ha. Da skal jeg starte IvAc og sitte litt ENRY_TWR. Hvilken TS server skal jeg koble meg opp pâ egentlig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.