Gå til innhold

Bodø Lufthavn stengt 14 ganger bare denne uka


Steinar Grindstein

Anbefalte innlegg

Det har som kjent snød bra i Nordnorge den siste uka, men at den halvmetern som er kommet fordelt over flere dager skulle tilsi at Rullebannen ved Bodø Lufthavn skulle bli stengt intet mindre en 14 ganger var vell litt i meste laget ""

 

Til sammenligning har ikke rullebanen i Tromsø verd sengt et eneste sekund på grunn av brøyting i samme perioden.

 

Les mere her: http://www.an.no/nyheter/article1339515.ece

 

Så til fotografen Ernst K Furuhatt. Du har da vittelig fått et års forbud mot å være delakti i flyrelatrte innslag i AN, men alikavel klarer ikke du å holde deg unna ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det vel sies til deres forsvar at den snøen som har kommet ned her har kommet i utrolig tette byger. Selv om de hadde klart å holde snøen av banen tviler jeg på at noen hadde fått landet pga sikten.

Jeg hørte for øvrig her en kveld at de rett og slett bare parkerte i stedet for å brøyte. Toget rakk rett og slett ikke å rydde bort snøen før det hadde snødd såpass at det bare var å begynne forfra igjen uten at flyplassen ble åpnet.

 

Dag - Som snart bryter sammen og kjøper snøfreser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste grunnen til at dette er en "sak", er at Avinor i Tromsø ikke følger regelverk, og unnlater å stenge banen når de brøyter! Bare legger fly i holding, og brøyter, og dermed kan de hevde at plassen er åpen. (Selv om det ikke er praktisk mulig å bruke den)

 

Å si at Tromsø ikke har vært stengt siste uka er juridisk korrekt, men det er en papirtiger, de har lagt fly i holding MANGE ganger siste tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Du har da vittelig fått et års forbud mot å være delakti i flyrelatrte innslag i AN, men alikavel klarer ikke du å holde deg unna

Jeg gjør nesten hva som helst for å slippe innenfor det militære gjerdet.....Ellers fulgte jeg litt med i
"sensasjonsjournalistikk".
...og da var det ingen som offisielt ville innrømme
at Avinor i Tromsø ikke følger regelverk, og unnlater å stenge banen når de brøyter! Bare legger fly i holding, og brøyter, og dermed kan de hevde at plassen er åpen
Ellers var det en del fakta som ble borte i snøføyka, bl.a. at Bodø har det mangedobbelte av areal som skal brøytes før den godkjennes som åpen. Faktisk så mye at det tilsvarer E6 fra Fauske til Mosjøen!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..men høy spydføring har de!! Her er et leserinnlegg fra Dagbladet sist lørdag. Sjekk forfatteren.

 

I går kveld fikk tre flymaskiner inn til Tromsø "expected time Kvalsund indbound XX" på grunn av at Tromsø var stengt (snørydding) i klartekst på norsk. Inn på IPPC på ENTC for å se på NOTAM, men kjemisk rent for stenging. Det er ikke første gang jeg hører slike meldinger i vinter. Sliter de med å skrive NOTAMs i Tromsø?

 

Hilsen Roald

 

PS: Jada, vi har hatt stenginger i dag også. Når det laver ned som verst her i Bodø, er det greit å sjekke værradaren på Røst .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..men høy spydføring har de!! Her er et leserinnlegg fra Dagbladet sist lørdag. Sjekk forfatteren.

 

I går kveld fikk tre flymaskiner inn til Tromsø "expected time Kvalsund indbound XX" på grunn av at Tromsø var stengt (snørydding) i klartekst på norsk. Inn på IPPC på ENTC for å se på NOTAM, men kjemisk rent for stenging. Det er ikke første gang jeg hører slike meldinger i vinter. Sliter de med å skrive NOTAMs i Tromsø?

 

Hilsen Roald

 

PS: Jada, vi har hatt stenginger i dag også. Når det laver ned som verst her i Bodø, er det greit å sjekke værradaren på Røst .

 

Med muligheter for at jeg missforstår innlegget ditt.

Tromsø har så pass mange bevegelser at de må "Stenge" flyplassen for og få unna snøen som kommer,dette betyr ikke at de har problemer med snøen ""

Vi her i vadsø kan godt la banen snø ned i mange timer til neste kjente bevegelse,det gir oss rom for planlegging av brøytinga. Vi vet at feks Wf 930 kommer inn noe over 10 på morgenen,da vet vi at vi må starte brøytinga kl 09.30 for og få unna snøen og bremse raporten.

At vi stenger banen den halve timen betyr heller ikke at vi har problemer,det gir andre fly sjansen til og planlegge flyturen der etter,da vet de vi har stengt den halve timen.

Får vi ambulanse har vi som oftest 25 - 30 min til det kommmer,da har vi tiden vi trenger til og få banen i drift ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener, er at de tre maskinene i går måtte redusere hastigheten nordover/holde pga snørydding. Bodø Sector N ga tider for start av innflyging mot 19 fra KV. Men jeg fant ingen NOTAM i går om at Tromsø var stengt. Det er litt tøft av lufthavnsjefen å si at alle fly kommer og går på rute bare de får "forsyninger" sørfra. Og som tidligere sagt - "expect holding" har jeg hørt tidligere i vinter. Se Anders' innlegg lenger opp.

 

EDIT: Det er ikke for ingenting at BU ber om uplift til 7 tonn fuel hvis mulig fra Bodø til Tromsø, men med begrensning til MLW på 49 750 kg på ENTC ""

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste grunnen til at dette er en "sak", er at Avinor i Tromsø ikke følger regelverk, og unnlater å stenge banen når de brøyter! Bare legger fly i holding, og brøyter, og dermed kan de hevde at plassen er åpen. (Selv om det ikke er praktisk mulig å bruke den)

 

Å si at Tromsø ikke har vært stengt siste uka er juridisk korrekt, men det er en papirtiger, de har lagt fly i holding MANGE ganger siste tiden.

 

Må starte med å si meg helt enig med det du sier her, Anders. Men det å planlegge en brøyting er ikke alltid lett, og spesielt ikke i bygevær. Og når vi da i 99% av tilfellene brøyter på 5 minutts varsel så vil en eventuell stengenotam ikke være ute på NAIS-systemet før brøytinga er halvferdig. Og det viktigste er jo at ingen av de flyene som ikke allerede er i lufta og på vei til Tromsø vil bry seg med om vi stenger i 25 minutter for å brøyte (Vi bruker 20-25 minutter på å brøyte rullebanen)

 

Og er det fly som kommer fra plasser som er nærmere enn 30 minutters flytid fra Tromsø (Andøya, Sørkjosen og Alta) så ringer vi og sier ifra. Så de forsinkelsene som evt kommer i lufta er som regel på maksimalt 10 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det. Men en NOTAM er jo ikke til nytte for noen hvis den ikke når frem til de som har bruk for den før de er underveis. Og spesielt mtp brøytinger på under 20-30 minutter. Men planlegger vi på å stenge over lengre periode for vedlikeholdsbrøyting så er det klart vi sender NOTAM på det. Men det er stort sett i de tilfellene der vi ikke klarer å holde Taxebaner og APRON åpen i mellom banebrøytingene.

Det er vel der vi skiller oss ut fra andre plasser. Og ja, jeg vet at vi i praksis ikke har taxebaner å brøyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...