Joachim Skjønberg Skrevet 17. oktober 2004 Skrevet 17. oktober 2004 ...denne gangen angående ATIS Eksempel på ATIS melding (amatørmessig) This is, Bergen Flesland, information India. At time, 1750. Wind, variable between 360 degrees, and 035 degrees, at 3 knot. Expect ILS approach. Runway in use 35. Transition level 85. All traffic to use, frequency 119.1. Wind, variable, at 1 knot. Visibility, more then 10 kilometres. 2500, broken. Temperature 9, dewpoint 4. This was Bergen Flesland, at first contact, report India. Spm: Hvorfor er det information India? Eller Alpha, X-ray, Sierra. Hva er det dette avhenger av? Og, "at time one seven five zero" Hva betyr dette? Sånn, no e eg ferdig Noen? Siter
Thomas Lorentzen Skrevet 17. oktober 2004 Skrevet 17. oktober 2004 Enkelt forklart? Hver halvtime (30minutter) oppdateres ATIS - den første meldingen om morgenen starter som "information Alpha", så er den neste Bravo.. når de har kommet til enden, så starter den på ny.. Grunnen er vel at pilotene skal kunne si til atc "we have information India" eller som KLM sier.. "we copied weather India".. U see? Siter
Halvdan Hellenes Skrevet 17. oktober 2004 Skrevet 17. oktober 2004 Og, "at time one seven five zero" Hva betyr dette? Klokkeslettet for observasjonen, oppgis oftest i GMT/UTC/Zulu. Siter
Alexander Storvig Skrevet 17. oktober 2004 Skrevet 17. oktober 2004 delta/echo/tango victor/alpha/romeo golf/oscar/delta/tango foxtrot/oscar/romeo/kilo/lima/alpha/romeo/tango! Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 17. oktober 2004 Skrevet 17. oktober 2004 Kan jo legge til at i Norge legges det ut METAR for hver 20 og 50 over hele time. Siter
Knut Arne Nygård Skrevet 17. oktober 2004 Skrevet 17. oktober 2004 Kan jo legge til at i Norge legges det ut METAR for hver 20 og 50 over hele time. Men det er vel berre når tårnet er bemanna? Slik at på kortbane flyplassane som ikkje er bemanna heile dagen er ikkje METAR oppdatert heile tida I FS får ein vel ikkje opp verken kva stasjon eller tidspunkt været blir henta frå? Siter
Thomas Gundersen Skrevet 17. oktober 2004 Skrevet 17. oktober 2004 Det utgis ikke ATIS når flyplassen(tårnet) er stengt. Siter
Geir G Skrevet 17. oktober 2004 Skrevet 17. oktober 2004 Kan legge til at Haavard Gjenstø og undertegende har laget en ATIS for Sandane, fikk det godkjent av AFIS betjenten... (i riil!) Siter
Joachim Skjønberg Skrevet 17. oktober 2004 Forfatter Skrevet 17. oktober 2004 Tusen takk! Nå vet jeg det Siter
Jan Erik Kristoffersen Skrevet 18. oktober 2004 Skrevet 18. oktober 2004 Grunnen er vel at pilotene skal kunne si til atc "we have information India" eller som KLM sier.. "we copied weather India".. For og si det på en annen måte...kontroll at pilotene har den siste\\rette atis Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 18. oktober 2004 Skrevet 18. oktober 2004 Kan legge til at Haavard Gjenstø og undertegende har laget en ATIS for Sandane, fikk det godkjent av AFIS betjenten... (i riil!) Det har jeg mine tvil om siden Sandane ikke er kontrollert, bare har AFIS og ingen ATIS utsendelse Det dere skrev var nok metar som blir sendt klokken 50 hver time normalt. Siter
Mads-Inge Otterstad Skrevet 18. oktober 2004 Skrevet 18. oktober 2004 Klokkeslettet for observasjonen, oppgis oftest i GMT/UTC/Zulu. ALLTID i UTC-tid... Siter
Arild Oldervoll Skrevet 18. oktober 2004 Skrevet 18. oktober 2004 Klokkeslettet for observasjonen, oppgis oftest i GMT/UTC/Zulu. ALLTID i UTC-tid... Og de tre enhetene er vel det samme? Men Zulu brukes f.eks. mest i det millitære, GMT brukes i dagliglivet osv... eller? Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 18. oktober 2004 Skrevet 18. oktober 2004 Jeg hører på ATIS vær dag med en vanlig klokkeradio jeg fikk til bursdagen min i fjor!Jeg bor tvers over Kjevik så det er godt signal! ----------------------- Braa....aeh...Scannor good night! Siter
Jan-Thore Solem Skrevet 18. oktober 2004 Skrevet 18. oktober 2004 Og de tre enhetene er vel det samme? Faktisk ikke helt det samme (spikker fliser her) : GMT er "astronomisk tid vedlikeholdt av Royal Observatory in Greenwich" UTC er "atomtid vedlikeholdt av Bureau International des Poids et Mesures" Disse kan skille på sekunder!! Linker: http://wwp.greenwichmeantime.com http://wwp.greenwichmeantime.com/info/timezone.htm http://encyclopedia.thefreedictionary.com/Zulu%20time http://aviationweather.gov/static/info/faq/faq-a.html#A5a JT Siter
Joachim Skjønberg Skrevet 2. november 2004 Forfatter Skrevet 2. november 2004 This is Bergen Flesland information Juliet, at time 1420. Expect ILS approach. Runway in use 35. Transition level 80. Wind 360 at 4 knot. Visibility more then 10 kilometres. Few 1.000 feet, Scattered 1.500 feet, Broken 5.000 feet. Temperature 9, dewpoint 6. QNH 1021 NOSIG. Report information Juliet. Skulle det f.eks stått i ATIS mld. Oppdaget at jeg fikk noe feil under kopieringen Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.