Gå til innhold

En liten notis til alle flygere på VATSIM!


Ivar Skaugstad

Anbefalte innlegg

Hei igjen!

Som dere fleste vet, så sitter jeg noen ganger som ATC her i Norge for VACCN.

Iløpet av denne perioden har jeg sett mye rart, og mange felles "vaner" hos pilotene som flyr, da særlig når vi snakker om apporach og det å legge seg inn på ILS.

Flere av disse vanene vil jeg ta for meg her, slik at vi en gang i framtiden har muligheter for enda bedre flyt i trafikken ved at pilotene flyr nogen lunde likt når det er snakk om forandring i rettning, høyde og fart.

 

Svinger på approach!

Det er vel flere av dere piloter som har opplevd at dere på en eller måte har "overshoted" ILS'en og derfor må svinge i motsatt rettning får å intercepte den igjen.

Selv har jeg lært meg at jeg må si i fra en god stund før svingen egentlig skal utføres (3-5 sekunder), for enkelte piloter har sen reaksjonstid.

For det har seg slik, at når ATC oppgir en heading, så er det meningen at dere skal svinge til den headingen så fort som mulig, sett derfor svingningen i første prioritet og readback/bekreftelse på mottatt melding i andre prioritet!

Det er jo en liten bekreftelse i seg selv at ATC ser at du endrer kurs på skjermen, men uansett vil ATC at du forteller ham hvilken kurs han ga deg.

Personlig så svinger jeg samtidig som jeg readbacker beskjeden.

 

For høy approachspeed!

Hastigheten er også et problem for noen, det er flere som glemmer at svingradiusen øker jo større fart du har!

De som prøver å låse ILS'en med en hastighet på 250 knots må gjøre en større krengning enn det et fly med 180 knots må!

Ha dette i bakhodet folkens, dette kan være en av grunnene til at dere "passerer" loc. og derfor må svinge tilbake.

 

Bruk notater!

Notater er et effektiv hjelpemiddel, da spesiellt i områder hvor det er mye trafikk.

De fleste her bruker vel å skrive ned STAR/SID og squawk, men hvorfor ikke skrive ned høyder også?

Dette er vel ikke det mest nødvendige i Norsk luftrom, med tanke på at trafikken er så lav som den er, men på mer travle flyplasser som Heathrow kan det være svært nyttig å skrive ned høyder, hastigheter og headinger siden ATC somregel oppgir alt på en gang.

Det kan lett forveksles: [color:"blue"]ATC: "Scandinavian 1511, descent and maintain 5000 feet on QNH1006, turn left heading 145 and speed back 180 knots due to seperation" [/color].

Klart det er mulig å huske alt dette, og bekrefte denne beskjeden rett, men når du skal begynne å svinge, skifte høyde, sette inn rett QNH o.l kan ting lett gå i surr.

Derfor, sitt klar med penn og papir og skriv ned alt, da er du både sikker på at readback og handlingene du utfører blir korrekte!

 

Da ønsker jeg dere et fortsatt flott flyår! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for nyttig info, i alle fall for en VATSIM-novise som meg. Derfor har jeg i en annen tråd etterlyst om noen har laget ferdige skjema som kan brukes til dette formålet. Jeg holder på å utforme noe slikt selv, men dersom det var noen som allerede hadde slike, var det jo ikke nødvendig "å finne opp kruttet" på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig flott innlegg dette her, men det kan vel også i korthet prioriteres slik;

 

"Aviate, Navigate og til sist Communicate"

Hehe, den var bare STOR, og det er slik vi vil ha det!

 

Derfor har jeg i en annen tråd etterlyst om noen har laget ferdige skjema som kan brukes til dette formålet.

Jeg bruker aktivt en ferdig utfyllt A4 ark som jeg laget for noen år tilbake.

Funker som fjell, men det er helt fylt opp, slik at man må skrive høyde, fart og rettningsendringer på siden av teksten eller helt på bunnen, men det er godt om plass til det.

I dette skjemaet står dette: Aircraft type, callsign, dato, departure airport, arrival airport, de aller viktigste ATIS punktene som vind, sikt, RWY in use o.l, plass for å fylle inn FP (waypoints m.m), gate på arrival og destinasjonsflyplass, fuel ved departure, fuel ved departure, total fueluse, total flight time, distanse, SID/STAR..

Og selvfølgelig muligheter til en underskrift under.....

Har sikkert med noe mer, uten at jeg husker det i farten, men hvis det er interesse, så kan jeg sikkert legge den ut på nettet?

Je

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bgronlie@broadpark.no ""

 

Men jeg har et spørsmål...

Når jeg følger en SID in mot rullebanen.... Skal jeg automatisk svinge til intersept, eller skal jeg vente til ATC sier det (eks. SAS173 turn right HDG 165 and intercept ILS rw17....)

 

For et par måner tilbake gjorde jeg intesept automatisk på VATSIM, men ATC sa fra at det var feil...

 

Jeg tar VATSIM seriøst, så jeg sitter "ofte" i Gjøkeredet (Tårnet)på Flesland og får undervisening av supervisor.

Han sa at det var helt automatisk....

 

Skal snart prøve radersimen der ute! ""

Broren min har alerde prøvd den. """"""""

GLEDER MEG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker en situasjon jeg va oppi for litt siden, skulle til ENGM. Da sa ATC følgende:

 

SAS837 Turn heading 050 cleared ILS rwy 01R approach, report established.

 

Da svinger du til runway heading når localizer tilsier det. Uten å spørre ATC om lov til å svinge, det har han allerede gitt deg ved å si "cleared ILS rwy 01R approach"

 

Denne prosedyren er vanlig å bruke.

 

Og Geir, du følger en STAR inn mot rullebanen, SID er på departure ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får å ta det med star og ILS på ENBR først.

Alle star til ENBR rwy 17 ender ved INTEL. Kommer du fra Oslo/Sopar på Sopar 1E og du har fått klarering til å fly sopa1E skal du svinge til venstre inn mot flyplassen når du kommer til BR441, men... Du kan ikke koble inn App mode og følge loc og gs før du har fått ils klarering. Knotete forklart men det jeg prøver å si er at STAR til rwy17(og 35) ender så og si på localizer til rwyene. STAR til rullebanene 01L og R på ENGM ender ved SONER(over Fornebu) og Bergerud (BGU ndb) desse ender ikke oppå ILS approachene og du må få vectors fra disse, 050 og clrd ils 01R kan eg tenke meg du får fra SONER ""

 

Og Ivar om du kan sende til meg også så hadde det vert flott

sjampas@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal de være sendt ut, ble en del eksemplarer!

Her er iallefall en "klipp og lim" verson av Word filen (Den ser bedre ut på Word):

 

Flight Report

Aircraft type:

Flight Number:

Date:

Departure Airport:

 

Gate:

ETA: UTC Local time:

ATA: UTC Local time:

 

Weather:

Time:

Wind:

Clouds: Visibility:

Temperature: Runway:

Altimeter:

 

Flight rout: FL: Squawk: SID: STAR:

 

 

 

Arriving Airport:

 

Gate:

ETA: UTC Local time:

ATA: UTC Local time:

 

Weather:

Time:

Wind:

Clouds: Visibility:

Temperature: Runway:

Altimeter:

 

Total:

Fuel use: Dep. fuel: Arr. fuel

Flight time:

PAX:

Dist:

 

Pilot in command: _________________________________

( )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som du tar flightsim seriøst, Ivar. Det gjør jeg også. Har flydd mange 1000 timer på fortrinnsvis 737 og Dash8. Har litt trening på de andre også.. men det er ikke rare greiene. Sikkert blitt så forelska i 737 og Dash8 siden de er de mest bruke flyene i kommersiell trafikkflyging her. Virka artig det der skjemaet ditt.. har hatt noe liknende før, men i bøker. "" Ble mange fine notater av det ska jeg si det. Har blant annet brukt fuel for... svært mange millioner norske kroner "" Føler meg ikke snytt av microsoft likevel nå ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er viktig å tenke på det Ivar sier: Først utfør instrukser, deretter gjentar du meldingen på radio. Men jeg må si jeg er overrasket over at du forventer piloter skal reagere nærmest på sekundet, og vil heller stille spørsmål til ATC service enn pilot ytelse "". Det er vel ikke realistisk å planlegge at flyet skal utføre en handling nesten på sekundet. For det første: I RL tar det 5-10 sekund, kanskje lenger, for hver oppdatering av flyet, og man kan derfor ikke planlegge fullt så nøyaktig. Dessuten kan det være at flygeleder f.eks. ikke fikk med seg hele meldingen og du må gjenta eller ett eller annet. Derfor pleier jeg aldri å planlegge/vektorere så nøyaktige instrukser når jeg er ATC, vanligvis regner jeg med at de bruker noen sekunder før de gjør det jeg bad de om.

 

Så, det var mine ord om min mening ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...