Gå til innhold

Bremsing


Herman Hetland

Anbefalte innlegg

Hei hei dere. En ting jeg aldri har vært helt sikker på, men som jeg har glemt å spørre om.

Når jeg lander, hva skal jeg bremse med? Jeg pleier bare å sette flyet i reverse (F2), men det bremser ikke flyet ned nok til å svinge av med første exit. Det må være noe jeg gjør galt.. jeg må alltid fyre på parking brakes på rullebanen, og det kan jo ikke være riktig.. Hva glemmer jeg å sette på? (dumt spørsmål, men men) ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skjønner deg riktig så flyr du et litt større fly. Med utgangspunkt i B734: Før landing armeres autobrakes, vanligvis ved 1 eller to, men ved glatt og eller kort rullebane brukes bremsenivå 3. Spoilers armeres også (selv om disse først og fremst er til for å hindre at flyet spretter opp igjen har de også en viss fartsreduserende effekt. Armeres med [shift] + ['].

 

Når du har landet settes motorene i revers, men reversen skal du ta av ved 80IAS, og være helt tilbake ved 60 IAS, husk det tar litt tid. Ved landing skal du også monitorere at bremsene kommer på, ellers må du bremse manuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke bruker autobrakes, er det ikke sånn at man skal vente til man er nede i 50kts før man bruker brems og før der bruke spoiler og revers?

Mener å ha hørt det en plass, skal vistnok ha noe med at bremsene ikke tåler å bremse ned tunge fly fra 60-80kt og ned til 0... (klønete forklart?)

Bremsene skal tåle dette, de skal greie å bremse et fulllastet fly fra takeoffspeed til 0 kt, men det er jo ikke akkurat sundt å gjøre dette pga overoppheting og noe så vanvittig til slitasje på bremseskivene/-klossene...

Tror det er vanlig å begynne å bruke bremsene tilnærmet kontinuerlig når en kutter reversen, dvs ved 60 kt. Over dette er det vel kun støtvis bremsing, slik som autobrakes gjør. Correct me if I'm wrong.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget til Arild er glimmrende forklart. Autobrakes finnes ikke i alle flyene til FS. Men tror neppe du skader noe ved å bruke bremser etter reverse slippes opp, og motorene settes i idle ved ca 60 knots. Da er det ikke lenge til du er i taxifart.

 

Som Arild sa. Ved TD kommer spoiler's automatisk opp. Dette er for at flyet skal holde seg stødig nede på rwy.

 

Klart flyene tåler denne bremsingen. Men det er ikke slik at bremser brukes for envær pris. Det koster masse gryn å skifte dette ofte. Så forskjellige fly har ofte forskjellige prosedyrer på det med bremsing.

 

Happy landing's ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spoilers armeres også (selv om disse først og fremst er til for å hindre at flyet spretter opp igjen har de også en viss fartsreduserende effekt. Armeres med [shift] + ['].

 

Spoilerne virker primært ved at de ødelegger løftet fra vingene slik at mest mulig av flyets vekt overføres til understellet der bremsene virker. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spoilers armeres også (selv om disse først og fremst er til for å hindre at flyet spretter opp igjen har de også en viss fartsreduserende effekt. Armeres med [shift] + ['].

 

Spoilerne virker primært ved at de ødelegger løftet fra vingene slik at mest mulig av flyets vekt overføres til understellet der bremsene virker. ""

 

... derav navnet spoiler. ""

 

Om du ikke har en bryter for Autobrakes, som vanlgivis befinner seg i nærheten av hjulspaken (en vriknott, på 734 med verdiene RTO, Off, 1, 2 og 3) må du bruke manuelle bremser. Om du bruker [.] så blir bremsingen kun på et nivå: max. Og det er vanligvis alt for mye med mindre det er en nødsituasjon, men for å regulere dette trenger du nesten pedaler el.

 

Det er riktig at man heller sjeldent stopper opp på rullebanen etter landing. Det er som regel om å gjøre å komme seg av banen så fort som mulig for å gjøre klar for neste fly, på travle flyplasser, om taxeveiene er konstruert for det, tar man ofte en high speed turnout. På 767 kan dette gjøres i opp til 60 KTS, tror det er samme på 734.

 

Om man ikke har annen trafikk som venter på å få sleppe til på rullebanen og det er en lang og fin rullebane hender det man brukes nesten ingen/null bremser, dette nettopp for å sleppe slitasje på bremser, som sammen med dekkene er noe av det som får hardest slitasje under landing.

 

Noe jeg glemte å si i sted: Spoilers tas vanligvis ned igjen ved rundt 25GS.

 

PS: IAS er din indicated fart, og den skal justeres NED under rollout ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok folkens - som en oppsummering på alt dette vi nå har gått gjennom, en landing skal se slik ut når det vedrører å bremse ned flyet:

1. Et stykke før landing skal autobrakes engages. Denne tar seg av bremsingen når flyet er kommet til ~60gs

2. med en gang etter touchdown så skal revers engages manuellt, og manuelt tas av når farten er 60gs (når autobrakes slår inn av seg selv)

3. Under hele denne prosessen så skal jeg ha beholdt IAS og A/T switchene PÅ hele tiden, også til jeg er kommet AV rullebanen. (hva skal jeg sette IAS'en til når rett etter touchdown? den står på 145 som er landingsfarten)

 

Rett mine feil :P Takker alle sammen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle som skal stoppe... "" Jo, jeg tror dere har fått med det meste men jeg skal pirke litt... Det er jo det man gjør her på flightsim.no og det er vel ingen som tar dette personlig... ""

 

Arild: Kjempefin beskrivelse men en ting... Autobrake 1,2,3 eller MAX/RTO har nok ingen ting med glatt bane å gjøre, selv om det oppfattes slik, men bestemmer bremselengden som du sier. Autobrake setter Deceleration Rate i (ft/sec/sec) og bremsetrykk tilgjengelig; B737 AUTO BRAKE Select 1 =4 ft/sec/sec og 1285 (psi), 2 =5 ft/sec/sec og 1500 (psi), 3 =7.2 ft/sec/sec og 2000 (psi) og MAX/RTO =14 ft/sec/sec (> 80 knots) 12 ft/sec/sec (< 80 knots) og 3000 (psi). Trykket til bremsene detter faktisk litt av når man bruker "reverse thrust"... for autobremsen holder et bestemt deceleration rate og trenger da ikke fullt trykk siden reversen hjelper med bremsingen.

 

Halvdan: Det er nok riktig at "spoilerene" ødelegger løftet på vingene for å få vekt på hjulene, men de er for all del med på å bremse også, spesielt rett etter landing. Det dynamiske trykket (q=1/2*tetthet*V²) på spoiler flatene er ganske vesentlig og det kan du jo finne ved å holde låvedøra åpen i sterk vind... "" og det heter SPEEDBRAKE i flyet og ikke SPOILERS... ""

 

"Net" effekten av "reverse thrust" på en CFM56 motor er kun mellom 30-35% av det den indikerte thrust (N1) så bremsene begynner å bremse i "AUTOBRAKE" med en gang "wheel spin-up" signalet kommer fra hjulene.

 

Erlend Andre: Vi bruker carbon bremser på B777'ene våres og de virker faktisk bedre når de er varme... derfor bruker vi kun "idle reverse" som standard hos Continental.

 

Håper dette hjalp litt mer... ""

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan da ikke sette på spoilerne mens man er i lufta?! hehe, mener vel autospoilere..?:)

Jeg prøvde meg litt frem igår, og under landing på gardemoen, så hadde jeg autobrakes på 2. rett etter touchdown satt jeg på reverse, ventet til den var på 60gs og skrudde den av. Det rare er at autobrakes satt på brakes MED EN GANG etter touchdown, altså den ventet ikke til jeg hadde 50-60 gs. Hva kom det av? Jeg brukte forresten ikke spoilere i det hele tatt. En annen merkelig ting var at flyet svingte av seg selv av rullebanen, noe som er fint nok, hadde det ikke vært 10 meter for tidlig "" taxet litt på gresset da """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på litt: Spoilers brukes i luften, som speedbrakes. Når man skal komme ned i fart i luften bruker man disse for å "streke". Jeg tror allikevel Sondre mente han armerer de 5000 fot før. Selv gjør det en gang før FAF når jeg er sikker på jeg ikke trenger speedbrakes i luften mer.

 

A/T disconnectes omtrent når man passerer Treshold, og pilotene trekker thrust manuelt til idle.

 

Autobrakes skal bli aktive så snart hjula begynner å rotere (tror jeg), uansett. Det noen sa var at de IKKE bruker autobrakes og kun gir manuell bremse etter at de har tatt reversen av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rare er at autobrakes satt på brakes MED EN GANG etter touchdown, altså den ventet ikke til jeg hadde 50-60 gs.

 

Bremsingen starter med en gang hjula er på bakken.

 

Det jeg ikke liker med autobrake er at den bremser til flyet har stoppet, så jeg må slå den av selv.

 

"Real life" skal autobrakes koble fra når "toebrakes" blir brukt, men det er visst ikke simulert på PMDG 737...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spoilerene (air brakes) kan du bruke i lufta (men ikke ha dem fullt utslått, juster dette med spoilerhendelet som du som oftest finner ved siden at throttlen) dersom du trenger å bremse ned litt, feks ved en kraftig nedstigning osv.

Når du begynner en approach skal du armere autospoiler ved å trykker shift pluss ' (satt slik som standard i FS.) Det autospoiler gjør er å slå opp spoilerne så fort hjulene tar bakken, slik at flyet holdes nede på rullebanen og ikke spretter opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...