Gå til innhold

Fly krasjlandet i Bodø


Truls Petter Elven

Anbefalte innlegg

Hmmm.. slår meg som en pilotprestasjon at dem i hele tatt klarte å komme seg ned i èn relativ bit... hvis dem bare hadde trimmen til å justere pitch med! Ser forresten på ett bilde at deler av styrbord trimtab også mangler...Hadde det ennå vært vindstille så er det nok ikke noe problem, men med de vindkastene vi har her i Bodø i dag ser jeg på det som en prestasjon like fullt!

 

Var forresten på plassen 20 minutter etter impact, så ikke så koselig ut nei... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er redd for at dette kan bety slutten for Narivk Lufthavn, Framnes. Etter at Kato Air overtok etter Widerøe på Narvik-ruten, har passasjertallet stupt i fritt fall. Så sier Avinor at de vil muligens stenge Narvik pga dårlig trafikkintekter og lønnsomhet. Så skjer dette. Tror ikke så utrolig mange vil reise med relskapet den nærmeste tiden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om dette finnes som AI-fly noen steder? Gjerne med Kato Air paint
ligg i flibibloteket... (jeg har laget) "" *stolt*.... så bilder av flyvraket på NRK kl.15.00.... UTROLIG AT DET GIKK BRA!! "" at det betyr slutten på ENNK tror jeg ikke.... de har et til D.228 (LN-BER) også har de kjøpt et nytt.... så det går nok bra!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går VK2 flyteknisk i bodø. Vi har klasserom rett under tårnet på luftfartsmuseet. Vi hadde undervisning i disse i dag da dette skjedde. Jeg satt å så ut ruta da flyet kom hompende ned og kræsjet. Fikk øye på det i det, det gled inn på stripa. syn å se et fly bli maltraktert... Før det traff stripa så gikk det i jorde rett før stripa og tok med seg en av løpelysene tror jeg. Før dette skjedde hadde det prøvd å lande en gang, men måtte gå rundt sa en i parralellklassen som hadde sett det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om dette finnes som AI-fly noen steder? Gjerne med Kato Air paint
ligg i flibibloteket... (jeg har laget) "" *stolt*.... så bilder av flyvraket på NRK kl.15.00.... UTROLIG AT DET GIKK BRA!! "" at det betyr slutten på ENNK tror jeg ikke.... de har et til D.228 (LN-BER) også har de kjøpt et nytt.... så det går nok bra!!

 

Duh! Skal smekke meg selv, snart. Jeg letet rundt omkring og glemte selvfølgelig å sjekke her. Takk for tips, og ikke minst takk til deg som har laget painten ""

 

Har Norwegian, Widerøe, Braathen, SAS og nå Kato Air. Er det andre som flyr ruter i/til-fra nordnorge og som er tilgjengelig som AI-fly?

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LN-AAO ble slettet fra det norske registeret 1. oktober, og luftdyktighetsbeviset utløp 17. juni:

 

LN-AAO Largus Aviation AB

P.O.Box 14237

S - 104 40 STOCKHOLM

Sverige Dornier Luftfahrt GmbH

DO 228-201

8108

5980

ldb utløp 17.06.2003

slettet 01.10.2003

 

Jeg tok dette bildet av flyet da det stod hvitmalt på Torp i juni:

http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=47116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan by på problemer for KATOair. LN-BER står i brønnøysund og er utleid til statoil hvis jeg ikke tar helt feil. LN-BER brukes dersom det forulykkede LN-HTA er ute av drift pga teknisk eller kontroll og vedlikehold. Men nå spørs det når LN-HTA er ute av drift å aldri mer kommer til å fly, om det ikke får økonomiske konsekvenser for selskapet når de blir nødt til å bruke LN-BER på rutene Røst-bodø bodø-narvik, og slutte å leie det ut til statoil.

Men selskapet har vell forsikringen i orden så det er jo mulig de for orden på sakene, men det kan jo ta sin tid.

Vi får se hva som skjer! Jeg blir ikke å slutte å bruke de når jeg skal til hjem til røst, jeg stoler fult og helt på flytypen og ikke minst pilotene som er av den nokså dyktige sorten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt i klasserommet, uten lærer de to første timene (120 minuttene etter kl. 0800) og lyttet til scanneren. Utolig som det lynte også, var light rain, lett haggel / små haggel og thunderstorm.. Hørte Kato Air melde mayday til App.. eller om det var tårnet.. Sa i alle fall "Bodø tower og noe mayday" -greier... etter det gikk i bakken ble det fryktelig stille på frekvensen(e).. og ATIS opplyste at RWY var stengt.. liten stund etter dette var det ute på nettavisene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...