Gå til innhold

Hvor flyr dere??


Christopher Eriksen

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer bare på hvor dere andre simmere flyr når dere flyr simulator (FS98,FS2000)

Flyr dere f.eks. en skikkelig tur fra Oslo til Tondheim eller København til New York eller bare cruiser dere rundt de fantastiske flyplassene i Norway98?

Noen som vil si noe om det? [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

christopher eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo bare svare for min egen del, og jeg er pilot i to selskap (PGA for FU2/3 og VCA for FS98/2000) og flyr ruter for disse. Dette gjør at jeg får besøke plasser som jeg ellers ikke ville ha landet på og det gjør flyvingen mer "meningsfyllt" (anbefales). Utenom dette blir det mest sightseeing, dvs. jeg flytter meg til en flyplass og flyr litt rundt i området. Det er jo take-off og landing som er moro så det blir helst korte ruter/turer og en del "adventures" som er i programmene.

Benytter samtidig anledningen til å ønske alle dere hyggelige og hjelpsomme "flyvenner" en riktig god og fredfyllt jul og et spennende og godt nytt årtusen.

[Edited by Ole-Jørgen Søberg 23-12-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg er fra stavanger området så starter somregel mine flighter på ENZV.

flyr mest til gardermoen, lista, karmøy, men av og til så spanderer jeg meg litt tid på en utenlands flytur da til finland sverige eller danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg flyr også det meste i fra stavanger siden jeg bor i stavanger. Men har et prosjekt og det er å være innom alle fly plassene i hele Norge. Men har flydd for det meste i fra Enzv til gardermoen og mellom lander av og til i Kristiansand.

Ellers tar jeg som regelig hele kysten. En fin tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej. Hvis I mangler udfordring så prøv lige denne tur i Himalyabjergene:

Gå til en lufthavn der hedder Baghdogra AB bane 36

Stil adf på 410

Stil Nav 1 eller 2 på 108,40

Start, drej til kurs ca. 70, climb hurtigt til 12500.

Efter et lille stykke tid, fanger du VOR'en, flyv så du har Vor'en på din

venstre side. Når du nærmer dig, skal du dreje ind så adf'en passer. Hvis du

gør det helt rigtigt, skal du passere hen over VOR'en på adf'ens kurs.

Begynd descent lige over VOR'en, gå hurtigt nedaf og land på den bane du ser

ret forude. Verdens farligste lufthavn!!! (Paro)

En Boeing 737 er måske lige stor nok til turen, men det kan lade sig gøre.

God fornøjelse og god jul!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så liker jeg å fly mellom småflyplassene i Nord-Norge.. mye utfordringer her.. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Ellers så er Sandane, Honningsvåg, Mo i Rana og Sørkjosen også verd et besøk, kun for spenningens skyld [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Ha en god jul!

Håkon

------------------

Håkon Brekke Aarøen

(Keyboards, Hammond B3, Fender Rhodes)

haakon@ringnett.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyr primært Widerøs ruter i Nord-Norge. Flyr etter rutetabellen i ”sann tid” og METAR (dvs. jeg flyr en rute når den flys i virkeligheten med det været som det virkelige flyet har). Jeg benytter selvfølgelig Widerøes Dash-8 100 med Rolph’s Dash-8 panel. Jeg hadde store problemer med å finne en flymodell som jag synes var tilfredsstillende. Jeg prøvde over 20 Dash-8 100 modeller (air-filer) før jeg fant en med en OK vertikal stabilitet. Den mest vanlige ruten er WF 707, WF711, WF714, WF706 etc. Rutene er korte og inneholder mange etapper. Mo I Rana og Brønnøysund er passe vanskelige. Skal jeg prøve meg så er skikkelig utfordring så flyr jeg enkelte ruter i Finnmark (spesielt Honningsvåg). Jeg benytter originale kart fra Jeppesen og flyr selvfølgelig etter disse. Jeg leker også litt SAS (benytter MD-87 som følger med MAD Dog eller Fokker 50 med Espen Øijordsbakken’s panel. Fokker 50 rutene er lette å fly pga. at de lander på store flyplasser (i forhold til Widerø’s ruter). Flyr som regel strekningen Tromsø-Trondheim. (Espen’s panel er for øvrig av meget god kvalitet. Bør absolutt prøves). Når jeg flyr Braathens så benytter jeg flymodellen fra bl. annet project freeware. Som panel benyttes panelet til Rolph. Flyr da som regel mellom Oslo og Trondheim samt Evenes. Ellers så har jeg prøvd noen adventures i Airline Flights 1 & 2 samt Airport 2000. Jeg har ikke noen god erfaring med genererte adventures i proflight98 og WinPlanner 4.0. De er ikke særlig realistisk å benytte på kortbanenettet og har dårlig støtte for SID & STAR. Når jeg flyr med vær generert av METAR, så vet jeg ikke hvilken rullebane som skal benytter før jeg ser på ”værmeldingen”. Det eneste er å benytte generert adventure etter at SID er fløyet, og å avslutte den før STAR. Airport 2000 er meget bra pga. at rullebanen for ankomst og avgang bestemmes dynamisk (sammen med været). Dessverre så er Airport 2000 for følsom, dvs. at du skal ikke være mye ut av kurs programmet mister kontrollen med deg (dette skal ikke være tilfelle i Airport 2000 ver. 2). Har German Airports I-3 og disse er av meget bra kvalitet (bedre enn Airport 2000). Kan også anbefale EFIS 98, men dessverre så benytter den de gamle luftveiene. Vet ikke hvordan man legger til nye (legge til nye STAR og SID går greit).

Egil Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mo i Rana lufthavn(Røssvoll,ENRA,MQN) har en litt spesiell innflygning.Når Norway 2000 teamet er ferdige med nytt landskap

vil jeg anbefale å ta en innflygning fra strømmen inn til Mo i Rana. Legg på litt dårlig sikt.(ca 2500 m) Snøvær eller regn.

Vinden her er ikke noe problem. Den går langs av rullebanen.

Så legg inn vind på ca 30 knop fra 140 grader.

Det spesielle med innflygningen her er at like etter passering av en plass som heter gruben, må dere ta en 120 graders sving til venstre for å treffe rullebane 1-4.

I dårlig sikt og ved en evtentuell mist approach må dere fortsette rett fram og ta en høyresving og tilbake til strømmen for holding .Der skal dere ligge i ca 5000 fot.For så å prøve på nytt.Lykke til.

Jeg er rimelig fersk i klubben, men artig er det.

God jul til dere alle.

Hilsen Rune

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloen!!

Jeg har ganske nettopp konvertert fra FS98 til FS2000PRO, men savner Korsika og Sardinia sceneryet! - fantastiske landskap, fjell og detaljrike flyplasser - for ikke å snakke om kystlinja! - Dem av dere som har FS98, seek and thy shall find!!

De som har konvertert til FS2000, sjekk ut Seattle området i staten Washington - har du bra maskin (PIII 500), så ta av fra Ranger Creek, fly sørover og stig maksimalt opp gjennom dalen mot Mt. Rainier - fly rundt toppen og sett kursen mot Seattle - Denne ruta anbefales også i FUIII, og er vel eneste riktige måten å sammenligne scenery på !!

Ha en høytflygende Jul og et aerodynamisk nyttår

Rune R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Skjekk denne: http://www.flightsim.no/ubb/Forum5/HTML/000627.html"'>http://www.flightsim.no/ubb/Forum5/HTML/000627.html" TARGET=_blank>http://www.flightsim.no/ubb/Forum5/HTML/000627.html

Her vil du finne hva de fleste flyr med [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

Hilsen

Tor Harald Tessem

http://home.sol.no/~thtessem

Beklager evt. Skrive feil!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo også slenge meg på her og si at jeg flyr egentligt mest charter turer. Flyr med BLX (Britannia Sweden AB 767-3S1ER, Britannia Deutschland 767-304ER, Britannia Airways 767-304ER og DK (Premiair DC-10-10 OY-CNT) fra ENGM til SSJ,RHO,IBZ,ATH osv. Men også endel tyske charter selskap som f.eks LTU,Hapag Lloyd,Condor osv. fra tyske flyplasser; FRA og DUS til Spanske ferie destinasjoner. Jeg fløy også Braathens flight til RHO og Malaga.

Jeg har også fløyet SK907 fra Gardermoen til Newark i tillegg også SK995 til Beijing..det var langt det!

Flyr også endel innelands i USA med Delta og TWA...mest fra MCO og EWR,JFK...

Også er det rutene i Norge da...det blir vel yndlings ruten fra ENGM til ENBR! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]...og ENFB da selvfølgeligt til ENBR [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Screenshot av Britannia Airways 767-304ER: http://home.c2i.net/ioesterg/Britannia.gif"'>http://home.c2i.net/ioesterg/Britannia.gif" TARGET=_blank>http://home.c2i.net/ioesterg/Britannia.gif

PS: Jeg kan bare bruke den selv for den er paintet på PF's nye 767-300 model.

------------------

MVH

Baard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen fløy jeg FS3 med tastaturet, og når jeg tenker meg om tror jeg ikke jeg har landet et eneste fly i denne sim'en. Skal en kalle det noe måtte det bli at det liknet regulære nedskytninger. Med FS98 og god hjelp av Åge Olsen & Co har jeg skaffet meg nok kunnskaper til å fly over det ganske land og litt til. Har tilgode å krasje, men har spilt rollen som capt. Kangoroo noen ganger. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Fløy til å begynne med mellom Rygge og Fornebu (det var dengang det), men lærte etterhvert hva disse klokkene og lampene var til så nå hender det at jeg kommer flaksende rundt Torghatten en gang iblant. Nå har det seg slik at jeg har blitt hekta på CFS'en, og favorittflyet mitt er p51 Mustang. Med endel justeringer har denne sim'en blitt virkelig artig, bare synd at det har dabbet av på nettet. Avslutningsvis vil jeg ta med en liten blødme jeg leste forleden, hva som ble ropt opp over callingen i et fly borte i junait'en et sted: «Vi gjør oppmerksom på at dette flyet har egen røykeavdeling. Vennligst ta kontakt med en av personalet som vil lede Dem ut til en plass på vingen.» Ha en god jul og et godt nytt år(tusen)

Mvh

Bjørn Granvang

Sjur Fjerth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at dere spør hvor man flyr er et godt spørsmål!!!

Jeg må avinstalere og instalere på nytt etter ørten feilmeldinger

og da starter man opp i Chigago Meigs som er standard oppstarts fil.

Jeg bruker min humoristisk fantasi hva men kaller flyturene for,bruker Hasvik eller Alta som startfil i Norge og en tur til Tromsø er "Ølhallturen" og til Enontekio i Finnland er "Kjøttturen" og til Murmansk er "Hente russe damer" til gjengen i Hasvik,Breivikbotn og Sørvær.

Ja, Folkens bare det ikke er noen lestadianske flysimmere at man kan få "pepper" etter dette innlegg?????

Ha en flyhumoristisk jul og engalgenhumoristisk Nytt År

Vil gjerne ta dette opp på flight sim møte i Oslo når den tid kommer.

Oddbjørn Nilsen

H

------------------

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gangen flydde eg med B737_400 (skulle egentlig ha vært Sunways 757, men på den tiden hadde eg ikkje internett), fra Bergen til Istanbul (Tyrkia) (Antalya var ikkje på FS98 den gangen). Eg hadde ingen joystick. Då forstod eg heller ikkje korleis eg skulle bruke autopilot og heller ikkje flaps når eg skulle lande. Heheheheh, merk: dette var første gangen eg noensinne hadde styrt et fly. Og eg tør ikkje snakke om kor lavt eg flydde under innflygning til Flesland på retur [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image])). Navigasjonsinstrument hadde eg ikkje peiling på, men tro det eller ei: eg fant faktisk frem til flyplassene. Det var ikkje sikkert eg traff rullebanen, men det var no ikkje mer enn 2 km unna heller då, heh.

Eg har flydd t/r Gardermoen-Gando (Gran Canaria) med Britannia 757-204 og retur til Oslo med Britannia 767-300ER (FL370 og FL390). (Eg hadde ganske så mye mer peiling då enn første gangen).

Til vanlig flyr eg enten Braathens 737-505 eller SAS MD87 mellom Bergen og Oslo (i FL160, eheheh, det var visst litt lavt det [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]).

På onsdag flydde eg fra Oslo til Palma (Mallorca) med Premiair A320 i FL350 (Med dei kunnskaper eg har no, jo, jo, flyet det fløy av seg selv det(NavDash 2.54), med litt hjelp av meg til å få smoothe, fine svinger mellom waypoints. Har ennå ikkje flydd retur.

God jul og godt nytt år (millenium).

Hilsen

LN-STH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!!

Jeg for min del flyr helt til jeg blir lei, og styrter.

Ofte går det på småturer. Jeg starter som regel fra ENZV og flyr kanskje til Haugesund eller Kristiansand.

Den lengste turen jeg har flydd, var fra London til Sydney via Singapore. Det var i det meste laget. Men ellers så var det jo gøy å ha det på "meritt-listen".

Flyr vanligvis Fly! for tiden. Jeg har FS2000 også, men bruker det sjelden.

Trener for det meste på paddern-turer og touch and go.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Oddbjørn!

Jeg ser du flyr til Murmansk. Har du lastet inn sceneryet "Former USSR"? Jeg får det ikke til å fungere skikkelig. Det gjelder nesten alle flyplassene i Russland. Rullebanen blir liggende midt i et svart område. Når jeg flyr inn der, blir hele grafikken crazy. Dessuten havner flyet ofte under(!) rullebanen! Har du eller noen andre forslag til løsning på dette problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du FS98 eller FS2000?

Jeg har FS2000 og der er Russland i region Asia mens Hvit-Russland og de baltiske stater finnes i region Europa

Husker ikke hvor mange flyplasser det er i Russland.

Har du FS2000, så kan du sjekke selv?

Jeg lastet ned Former USSR og det ble total-fiasko og slettet det og det scenery skulle passe til FS98.

Jeg prøvde på takeoff fra Murmansk men fly og flyplass "fløt" sammen når man tok en sving i lufta og da bestemte jeg dette dette scenery ville jeg ikke ha og tok jeg like godt og slettet dette scenery.

Oddbjørn

------------------

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du FS98 eller FS2000?

Jeg har FS2000 og der er Russland i region Asia mens Hvit-Russland og de baltiske stater finnes i region Europa

Husker ikke hvor mange flyplasser det er i Russland.

Har du FS2000, så kan du sjekke selv?

Jeg lastet ned Former USSR og det ble total-fiasko og slettet det og det scenery skulle passe til FS98.

Jeg prøvde på takeoff fra Murmansk men fly og flyplass "fløt" sammen når man tok en sving i lufta og da bestemte jeg dette dette scenery ville jeg ikke ha og tok jeg like godt og slettet dette scenery.

Oddbjørn

------------------

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, selv flyr jeg dessverre ikke Skandinavisk i det hele tatt. Har dårlig erfaring med mange Skandinaviske flyselskap, og er derfor pilot for Pacific West Airways (www.pacificwestairways.com), og flyr for Los Angeles HUB'en. Flyr alltid ruter fra Los Angeles Int'l og som regel korte innenlandsruter i USA som San Fransisco, Seattle, San Diego, Phoenix, Las Vegas, Chicago osv. Har noen turer over til andre siden. Ikke flydd internasjonalt enda, men ser fremover til dette. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyr over hele verden, og bruker som regel flytyper som

Dash-8,Dash-6, MD-8X, MD-90, MD-11, Lockheed L1011(eller hva det nå måtte hete), Boeing 717,727,737,747,757,767,777, Airbus 300,310,319,320,321,330,340, Concorde, BAe, Avro.

Men av og til flyr jeg småfly også... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Hilsen Meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Nå flyr jeg "Afrika rundt" og jeg startet i St.Petersburg via Åland, Sverige, Tyskland, Frankrike Spania,Portugal,Gibraltar, Marokko, Lanzarote,Dakar og nå er jeg på en flyplass på Kapp Verde øyene.

Har planer om å fly videre langs Vest-Afrika og planen er er at fly til Cape Town.

Jeg kommer tilbake med "rapport" senere.

Oddbjørn

------------------

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden sist jeg skrev noom at jeg skulle komme tilbake med "rapport" så er jeg kommet fram til Cape Town og den lengste "flyøkta" det var fra Lebito, Angola med 3 mellomlandinger/fuel stopp underveis så nådde jeg mitt mål Cape Town, Sør-Afrika.

Jeg startet min "Afrika-turne" fra Gibraltar langs Vest-Afrikaa-kysten med avstikkere til Kanari-øyene og Kapp Verde-øyene og jeg har brukt nesten ei uke på denne"turne'en og jeg skal nå fly nordover mot øst med en avstikker til Madagaskar og videre nordover mot Dødehavet og Cairo det er mitt neste mål.

P.S.Har sjelden tid til å skrive/lese i forumsidene for tiden og har fått "flykløe" enn "skrivekløe".

Mer rapport kommer senere.

Oddbjørn

------------------

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

Fly som regel i norge jeg. Med avstikkere til København, Gøteborg, Stockholm osv.

Min standard flytur er Gardermoen - Stavanger med b737. Denne ruta har jeg flytt 100 talls ganger nå [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

ellers flyr jeg skjelden lenger nord enn Stavanger - Trondheim.

Har også prøvd meg en tur ned til Kreta Heraklion fra Stavanger, bare for å friske opp sydenturen [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Den lengste turen jeg har hatt er Amsterdam - Chicago.

MVH

Krister Bye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er nå i gang med et ambisiøst prosjekt om å fly jorda rundt.

Startet fra Vigra med første stopp Keflarvik-Island.

Neste leg til Godthåb-Grønland.

Deretter Godthåb-Goose bay på New foundland.

Videre Goose bay til Montreal-Canada.

Neste leg:Montreal tilDetroit-Michegan.

Fra Detroit tilIndiapolis i Indiana.

Siste etappen i dag har vært fra Indiapolis til Kansas City.

Planen videre er å fly til San Francisco og derfra til Hawaii.

(er ikke sikker på avstanden videre til Japan,om det er fuel nok

til en slik distanse)eR DET NOEN SOM KAN FINNE UT DETTE?

VENNLIG HILSEN PER

------------------

Per Bråtebæk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...