Gå til innhold

Trygve Nordo

Members
  • Innholdsteller

    25
  • Ble med

  • Siste besøk

Trygve Nordo's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Hei! Jeg synes Tu 154 er et råstilig fly! Har fløyet med det en gang til Bulgaria (Balkan Air). Morsom plystrelyd. Det har riktignok falt ned noen ganger, men har inntrykk av at det ofte ikke har vært "flyets feil", jfr: udugelig navigasjon på Svalbard, nedskyting over Ukraina, slurvete flygeledelse i Sveits, osv. På www.flightsim.ru finner du mye 154-stoff, bare litt problematisk at alt står på russisk. Andre kuriøse fly jeg har sittet på med: Tu 134-A (Hemus Air) og Yakovlev 40 (Air Lithuania). Yak40 er det det trangeste skramlet jeg har sittet i. Måtte nesten hekte beina over ryggen til passasjeren foran. Dessuten den mest komiske serveringen jeg har opplevd, -ei flaske øl, uåpnet.
  2. Hei, jeg henger meg på fanklubben, synes også at de russiske flyene har en egen "stil". Var forresten en tur til Litauen i sommer, fikk et lite hakeslepp da jeg gikk ut av bussen på Gardermoen og så en YAK-40 stå der. Ikke akkurat den mest tillitsvekkende dingsen jeg har sittet i. Ekstremt trangt. La merke til at det ikke så ut til å være noe opplegg for surstoffmasker i taket (ingen bagasjehylle, bare glatte taket). Satt og funderte på om vi hadde kommet til å overlevd dersom trykket hadde blitt borte. Serveringen bestod bl.a av en flaske øl, med korka på, ingen øljekk. Men på stolryggen foran var det en solid metallkrok som bordklaff. Den fungere fint som flaskeåpner. Tipper den ville fungert som skalleåpner også, ved en evt. krisesituasjon med pasasjerene i nødlandingsposisjon. Men rett skal være rett, flyturen forløp silkefint, en av de mykeste landinger jeg har opplevd. Jeg gjorde et videoopptak av dette flyet på hjemturen og brukte lyden til å lage en lydpakke for YAK40 i FS98. Skikkelig feit lyd, høres ut som en sirkelsag! Laget dessuten en repaint av YAK40 med Air Lithuania etter at jeg kom hjem. Synes det er litt morsomt å ha de flyene jeg faktisk har fløyet med i sim-flyparken. Har også laget en repaint av Tupolev 134 med "Hemus Air" (Bulgarsk) sine farger. Tenkte kanskje at noen andre kan være interessert i disse flyene, så spørsmålet er: har noen et forslag til hvor jeg kan legge ut disse?
  3. Hei, jeg har også et fly med denne egenskapen, det er en 737 fra LOT. Jeg mener det burde vært noe som heter "passenger mode" i multiplayer, slik at den som har lyst bare kunne hekte seg på et fly som en annen spiller fører, å bare se på. Vet noen om Microsoft har laget noe slikt i de senere versjoene (har FS98 selv)?
  4. Hei, generelt finner du mange russiske fly her: http://www.flightsim.krsk.ru/index_e.htm"'>http://www.flightsim.krsk.ru/index_e.htm" TARGET=_blank>http://www.flightsim.krsk.ru/index_e.htm bl.a mange utgaver av AN24. Hvis du vil, kan jeg sende deg på mail, bare si ifra.
  5. Hei! Dette med visning av "livery" har jeg også fundert mye på. I konfigurasjonsfilen Fltsim98.cfg finnes følgende settinger: [MULTIPLAYER] ... ... ALLOW_PLANE_MODEL_SEND=0 ALLOW_PLANE_MODEL_RECEIVE=0 ALLOW_TEXTURE_SEND=0 ALLOW_TEXTURE_RECEIVE=0 ... ... Det ser absolutt ut som om intensjonen med dette er at man skal kunne se hverandere med riktig "livery" men jeg har aldri hørt om noen som har fått det til. Har forsøkt å sette disse verdiene til 1, men de overskrives automatisk til 0 dersom jeg ikke skrivebeskytter filen. Jeg kunne tenke meg å eksperimentere litt med dette, dvs. sette disse til 1, deretter skrivebeskytte filen og starte FS98 multiplayer sammen med noen som gjør akkurat det samme. Noen som har lyst til å fikle litt med dette ??? Jeg kan kontaktes på mail: trygveno@online.no (automatisk varsling til SMS, så jeg ser den umiddelbart). vennlig hilsen Trygve Nordø
  6. Jeg mener å ha vært borti det i forb. med navigasjonsprogram, og at det betyr et punkt som du ønker å fly mot eller ifra på en bestemt kurs, men uten at du flyr over selve punktet. F.eks. du flyr mot punktet på en bestemt kurs, men svinger av før du kommer frem til det. Slike punkt må nødvendigvis behandles på en annen måte av navigasjonsprogrammet enn normale waypoints som du flyr over.
  7. I mange cockpit'er er det en trim-indikator. Den bør være i nærheten av 0 når du tar av.
  8. Det kalles "STAND-UP COMEDIANS"
  9. Hei! Jeg kjøpte forleden dag ei lita bok: HJEMMESIDER -lær det selv av Michael B. Karbo. (kun kr.48) Etter min mening akkurat passelig enkel men allikevel innholdsrik nok til at man får med seg "essensen" i HTML-programmeing. Enig med mr. Spjøtvold i at det best å gjøre det helt fra scratch. Avanserte programmer finner vanligvis på så mye "fanteri" som man egentlig ikke vil. Bedre å ha full kontroll (akkurat som i cockpit). Boka har dessuten en hjemmeside: http://www.mkdata.dk/hjemmesider"'>http://www.mkdata.dk/hjemmesider" TARGET=_blank>http://www.mkdata.dk/hjemmesider LYKKE TIL!
  10. Tja, det er ikke godt å si, men jeg hadde et lignende problem en på et bestemt sted i Trøndelag. Slo av dynamisk scenery og dermed var det O.K. Jeg antar at PC'en min er litt i svakeste laget, og at det hjalp å redusere belastningen noe. Jeg vet ikke om du har noe ekstra "hokus-pokus" kjørende, men det er i allefall mitt tips.
  11. Hei! Det er ikke meningen at man skal bruke ILS for å finne fram på den måten. Man benytter VOR og NDB til det. Dette i kombinasjon med flykart. Flykart kan være både på papirform eller elektronisk. Selv har jeg lagt inn et hjelpeprogram som heter fsnav300 som jeg synes er fenomenalt (FS98). Dette programmet viser meg alle navigasjonshjelpemidlene som er installert i PC'en. Noen vil kanskje mene at dette er "juks" og det kan jeg for så vidt være litt enig i (for ikke å snakke om GPS, som fullstendig overflødiggjør navigasjonskunnskapene). Da er papirkart tingen. Du bruker kartet for å velge hvilke VOR og NDB'er som skal vise deg ruta fra flyplass til flyplass, når du nærmer deg flyplassen må du vite hvor du er og velge den riktige ILS'en ut fra opplysningene på kartet, samtidig som du stiller instrumentene på den riktige ILSen (frekvens + innflyvningskurs). Jeg så en gang et intrumentflyvninskurs (IFR) på nettet som jeg syntes var ganske lærerikt, men jeg husker ikke hvor det var. Det går sikkert an å søke på det. Lykke til!
  12. Tja, jeg har ikke problem med det i det hele tatt, har du passet på å gi Norge-sceneryet et lavere layer-nummer enn Europa ???
  13. http://members.aol.com/TGFltsim/"'>http://members.aol.com/TGFltsim/" TARGET=_blank>http://members.aol.com/TGFltsim/
  14. Vi er tydeligvis mange med det samme problemet. Jeg fikk et greit svar, se på spørsmålet om Filbiblotek FTP...
  15. Er det noe tull med filbiblioteket for tiden? Nesten uansett hva jeg forsøker å laste ned, får jeg FTP ERROR, Service not available. Fungerte O.K. før. Har heller ikke problemer med downloading generelt (fra andre websider).
×
×
  • Opprett ny...