Gå til innhold

Bård Harald Einset

Members
  • Innholdsteller

    43
  • Ble med

  • Siste besøk

Bård Harald Einset's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Det er vidunderlig mye god humor innen luftfart. Siten www.pprune.org har et forum som heter "ATC issues", emne "ATC humour" hvor det nå er flere hundre eksempler på morsomme/merkelige radiomeldinger mellom fly og bakken. Her er et par eksempler: ************* While doing circuits at a mil airfield in Norway: Controller: Seascan 124, say call sign of your wingman. Pilot: Uh... approach, we're a single ship. Controller: oooohhh! In that case you have traffic at 5 oclock! ************ Marginal wx...small light aircraft calls for start and taxi "xxx TWR, G-ABCD request start and taxi for a local flight" "G-ABCD start approved, are you going VFR?" silence "G-ABCD start approved, are you going VFR?" silence "GABCD START APPROVED, ARE YOU GOING VFR?" pause "xxxTWR, G-CD no sir, we are not going very far....."
  2. OK, der var det!!! Elementært, min kjære Watson.. Tusen takk for gode tips! Nå må jeg opp i luften (eller kanskje i seng...) MVH/Einset
  3. Heisan folkens (har vært borte fra FSNO lenge; real-life og alt det der...) Litt uklart hva som er topic i denne meldingen, så derfor dette forum... Dagens tema/spørsmål: Jeg startet her om dagen en rutinetur fra ENGM til BIKF (Keflavik) med Posky Icelandair B757-200. Alt gikk greit frem til jeg passerte 25000 ft, da EPR raste ned til bortimot zero, IAS ramlet til under 250 kts (stall speed i den høyden) og jeg måtte gjøre en emergency decent til ENZV. Hva skjedde? En 737 med om lag samme motorer beholder god EPR til godt over 35000ft. I følge eicas var alle indikasjoner normale, bortsett fra EPR. Gode tips mottas med takk! DoubleClick: Da jeg gikk inn på FSNO nå nettopp varslet InternetCleanup 3.0 meg om at 'noen' hadde plassert DoubleClick på min maskin.... ? MVH
  4. Boeing er godt i gang med den nye modellen 7e7. www.boeing.com/commercial/7e7/photos.html Her skal GMAX-erne få litt å bryne seg på for å gjenskape den ekstremt aerodynamiske formen.... 7e7 blir vel etterhvert laget i seriene -100 til og med -900ER, hvor series -900 vil erstatte 747, kanskje. God helg!
  5. Takker, takker! Nå må jeg se om DC-9-21 er å finne for FS2002...
  6. Heisan Jeg mener å huske at Douglas i sin tid laget en helt spesiell variant av DC-9 til SAS (kortere/ mer fuel?) for hot&high operasjon etc. I følge piloter var dette en skikkelig GTI-DC-9! Husker noen hvilken betegnelse denne varianten hadde? DC-9-21? DC-9-31? DC-9-51? God 17-mai til alle
  7. Tja, 10 meter stigning på 400 meter blir 2,5 %. Dette er vel i den øvre delen av hva som kan kalles 'normal variasjon fra vater' for norske flyplasser.... Men: Sjekk ut denne flyplassen som har 18 % stigning: http://www.flightsim.com/cgi/kds?$=main/feature/courch.htm Med loddrett stup i ene enden og en fjellvegg i den andre blir det en utfordring både å lande og ta av... MVH Einset
  8. Hallois, gutter Det har vært stille fra meg i det siste, men det betyr ikke at flyene samler støv i hangaren..... Jeg har startet et lite privat prosjekt frem til jeg kan begynne å fly mer regelmessig igjen: ROUND THE WORLD ! I default Beech Baron 58. (Eneste lille tricks før turen var å turbocharge motorene...) Turen rundt jorden er ikke ment å skulle ta den *korteste* rute, men heller å la meg fly delvis systematisk til steder jeg har hørt om, eller lest om eller gjerne skulle ha vært osv., samtidig som jeg lærer mer navigasjon. Den generelle tanke var å starte i Bodø (ENBO) og reise sørøstover til jeg møter havet (Bengalbukta), gjøre en sving gjennom Indo-Kina og Hong Kong (hva f**n er feil med default VHHH?), så nedover gjennom Philippinene, over Borneo/Indonesia og deretter over til Australia. Her *gjør* jeg hele østkysten nedover til Melbourne, hvor jeg privatchartrer en B747, pakker inn Baronen, og reiser over til Hawaii og deretter til California. Fra Los Angeles drar jeg enten rett østover gjennom USA, eller jeg reiser litt zig-zag sørover for å flirte med The Rockies og Los Andes i Syd-Amerika. [color:"red"]Det er her de erfarne simmerne på Flightsim.no kommer inn: Hvilken rute skal jeg ta gjennom Statene for å oppleve mest mulig? [/color] Fra Amerikas fastland blir det en B757 til Azorene, hvor jeg pakker ut Baronen for en kosetur til Portugal, Frankrig, Tyskland, Danmark og nordover til Bodø igjen. Jeg har pr. i dag kommet til Manila på Philippinerne, og neste strekning er ned til sydspissen av samme land, stedet heter Zamboanga. Derfra er det et par hopp over vann/land til Australia, og der skal jeg bruke *god* tid. Har bare default scenery, men jeg drar alle sliderne helt opp, så det er ikke så verst (regner med å oppdatere maskinvare på samme tid som "A century of Flight" kommer. Et par ord om Baronen: Den har oppført seg stort sett eksemplarisk. Jeg har hatt et par tilfeller av *rough run* og elevator trim failure på AP, men bortsett fra det er hun bare en fryd. Jeg har som sagt tatt meg den frihet å *turbo-charge* maskinen pga. diverse fjellkjeder underveis. Motorene kveles nu på ca. 30 000 fot, så det gikk *akkurat* over fjellene mellom India/China/Pakistan. (piloten hadde med pure liquid oxygen for å unngå hypoxia). Vel, so far, so good. Regner med å være fremme i ENBO igjen en gang utpå høsten. Jeg tar screenshots underveis, og må vel få laget en hjemmeside ett eller annet sted.... Jaja, sånn går no dagan.... Bård
  9. Vil bare gjøre oppmerksom på at hele AIP Norge nå kan bestilles på CD. AIP (Aeronautical Information Publication) inneholder alle regler/forskrifter samt SID/STAR, VFR-kart osv. for real-life flyging i Norge og er utrolig nyttig både for real-life og sim-piloter (for flyging i Norge...). Dette er en abonnementsordning, der man får tilsendt ny CD hver gang det skjer endringer som berører luftfarten (opptil 12 ganger i året). Abonnement kr 500,- pr. år, eller kr 42 i måneden... Aldeles utmerket! Adresse for bestilling av AIP Norge: www.norskaero.com/pub/ Luftfartsverkets IPPC: ippc.nais.luftfartsverket.no/ B. Einset
  10. Heisan folkens Jeg så diskusjonen om hvorvidt FS-piloter kan fly "real life" og kom til å tenke på en "Fredagshumor" som var på diskusjonssidene for en tid tilbake: http://www.flightsim.no/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=5&t=001637&p= Visst kan FS-ere fly på ordentlig! Bård Einset
  11. Hei igjen Leste debatten om Øst/Vest nedenfor, og ber alle om å laste ned ulike russiske fly og prøve selv. "Vakkert" kan vel diskuteres, men jeg synes mange russiske fly har en egen "tøffhet" over seg som jeg savner ved vestlige fly. Så vidt jeg vet er det gjengs for de fleste russiske/sovjetiske fly at de har utmerkede "rough field" egenskaper (få asfaltstriper i Sibir....). Land gjerne på en grusstripe ett eller annet sted med en Antonov 24 RV..... En aldeles utmerket site med utrolig mange russiske fly/paneler/sounds/sceneries finner du her: http://www.flightsim.krsk.ru/index_e.htm MVH Bård Einset
  12. prøv http://www.airliners.net," TARGET=_blank>www.airliners.net, flere 100 000 bilder bård einset bodø
  13. Hei Fant nylig en utrolig instruktiv site for oss som vil lære mer om hvordan profesjonelle piloters hverdag er (forberedelser, flyging, passasjerbehandling, ising, navigasjon og i det hele tatt.....). Anbefales! http://stoenworks.com/" TARGET=_blank>Stoenworks.com
  14. Hei CAVOK er forkortelse for "Ceiling And Visibilty OK", dvs. at det er ingen skyer og "uendelig" sikt Bård Einset
×
×
  • Opprett ny...