Gå til innhold

low visibility procedures in force..


Tore Stabell Kuloe

Anbefalte innlegg

Det er en kodet METAR report.

 

 

ENRY 142120Z 00000KT 0050 FZFG VV001 M02/M02 Q1029=

 

 

ENRY - Rygge flyplass

142120z - Denne rapporten er observert den: 14 dagen i måneden, kl 2120z

00000KT - Vindrapport. I dette tilfellet: wind calm.

0050 - Sikt i meter. Altså: 50 meter sikt. (Note, jeg har faktisk aldri sett en metar hvor de har rapportert 50m sikt! VELDIG uvanlig!)

FZFG - Værfenomen kommer her. Her: FZ (Freezing) FG (Fog). Ett sært fenomen, kan se mer på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Fog

VV001 - Vertical Visibility 100 fot!

M02/M02 - Tempratur/Duggpunkt (M = minus) altså: -2*C og dugggpunkt -2*C.

Q1029 - Lufttrykk i millibar: QNH 1029 (Wikipedia for mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/QNH)

 

En god guide her forresten: http://atmo.tamu.edu/class/metar/quick-metar.html

Og her: http://atmo.tamu.edu/class/wflm/metar_decode.htm

 

Begge er for US Metars, som kan være litt annerledes, men det meste er det samme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller en met sikt på 10+ og en RVR på 800 meter som var det jeg fikk for noen dager siden.

 

RVR for avgang varierer litt avhengig av hva flyplassen godtar, hvilket utstyr plassen har, og type bane/senterlys/avstand mellom lysene, etc.

Vi kan gå med 125 meter, men så vidt jeg vet så kan HGS utstyrte maskiner ta av med RVR ned til 75 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig etter godkjenning, men HGS kan gi noe lavere siktkrav på Cat 1 (500m isf 550m RVR tror jeg), og det finnes noe som heter Other Than Standard Cat 2 som visstnok også kan brukes med HGS. Jeg har ikke gravd meg så langt ned i den materien siden jeg ikke flyr HGS (annet enn å ha testet det noen ganger i simulator).

HGS gir også mulighten til å fortsette Cat 2/3 innflyvningen med visse malfunctions som eller ville gitt en go around. Eksemplelvis autopilot failure eller engine failure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det gått av en bombe på GM med 2 747 inbound da. Så hadde vi vel fått traumer.

 

Fordi? Er ikke værre enn å diverte til Bergen, Sola, Værnes, Göteborg, eller til og med Stockholm! Du skal ikke se bort ifra at en 747 har en time ekstra fuel ombord.

 

Uansett - selv om du har CAT ııı, så er det vel ikke alltid ønskelig å lande i 50 meter sikt, mtp at du kommer til å slite med å komme av banen, se taxiways, og du sliter ihvertfall med å se andre fly på taxebaner osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lander dersom det er sikt nok til det, men det finnes ingen siktkrav for bakkeopersjoner. Det er ofte dårligere sikt når man svinger av banen, og det er ikke enkelt å finne veien rundt på flyplassen. CDG er nesten umulig å taxe rundt på når det er Cat 3. Noen som husker SAS ulykken i Milano der en businessjet surret seg ut på rullebanen i tåka uten å være klar over det, med over 100 døde som resultat?

Det er litt komisk. I biler har man en GPS som sier når og hvor man skal svinge, i flyet teller vi taxebaner og myser ut av vinduene for å finne veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ ? Kan dere i SAS gå med 125 meter på Rygge ? Javel, da får jeg moderere mine uttalelser om det skulle (mot formodning) vise seg og være riktig. I NAS trenger vi ihvertfall 200 meter for avgang på Rygge.

 

På OSL derimot kan vi gå med 125 meter sikt.

 

Og det er selvfølgelig riktig som Clamer nevner, at det er snakk om RVR og ikke visibility.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke anelse hva SAS trenger, og ikke vet jeg hva Rygge har av fasiliteter. Jeg snakker generelt.

 

Dersom Rygge har 15 meter spacing på (high intensity) CL lys, 60 m på edge og multiple RVR, så kan vi bruke 125 meter der. Selvsagt må flyplassen være godkjent for det også.

 

Sist jeg var på Rygge fløy jeg en GCA approach, og det er litt mere enn et par år siden, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...