Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til Tom Knutsen:

 

Nå er det vel ikke så lett å lese denne tunge manualen og spesielt ikke når man er dysletiker (ordblind)slik som det er i mitt tilfelle. Jeg er enig at å lese manualen er svært nyttig, men det er ikke alle som har muligheten til det ser du og da er det ihvertfall for meg, fint med dette forumet der jeg kan spørre, og få råd og hjelp. Jeg synes at fordi om man har "Veteran" som medlemsstatus, så må ikke hunden glemme at den selv en gang var en valp ;)Det virker på meg som om enkelte av dere "veteraner" ikke skjønner at det faktisk sitter mennesker som er ordblinde og som rett og slett ikke har mulighet til å lese disse tunge tekniske manualene. For mitt vedkommende så har ikke jeg annen mulighet enn å gå inn på dette forumet å spørre om råd og hjelp.

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet
Det virker på meg som om enkelte av dere "veteraner" ikke skjønner at det faktisk sitter mennesker som er ordblinde og som rett og slett ikke har mulighet til å lese disse tunge tekniske manualene

 

Forstår problemet ditt og respekterer det, men vi som du nevnte kan jo ikke vite at du er dyslektiker, kan vi vel? Si fra først, så tar vi selvsagt hensyn :)

 

 

 

 

 

 

Skrevet

Ingen skal bli møtt av en "RTFM" kommentar på et forum uansett. Om du vet svaret på et spørsmål, hvorfor ikke bruke to minutter på å skrive det, i stedet for å be folk om å lese manualen? Å be folk lese manualen gir ingenting tilbake til diskusjonen. En annen ting er jo at en person med ordblindhet skal slippe å annonsere det i hver eneste tråd han eller hun deltar i. Det er fullstendig unødvendig.

Skrevet

Dette ble tatt opp i en tidligere tråd. Noen er rett og slett for raske med tastaturet. Har man ikke svar så har man ikke svar. Det at man kanskje mener at noen spørsmål "er for dumme" kan man rett og slett la være å poste noe som helst på. Og; Vi er veldig forskjellige. Noen har rett og slett en meget god grunn til å ikke forstå, eller lese manualen.

 

Er noen annerledes en deg selv og dere føler at her bobler det i hodet ditt, så behøver dere ikke poste noe som helst...... ;) Tenk på det. Det går faktisk an. Forummet blir vasket og fremstår mer relevant for saken og dens fakta.

Skrevet

Det er klart man prøver å hjelpe så godt som mulig. Men skal være klar over at vi her snakker om den mest avanserte modell noen gang til FSX. Det stiller også krav til de som søker hjelp, bl.a. Beskrive problemet godt nok, hva har de gjort før problemet oppsto slik at man kan finne ut hva som er galt. Nå har jo AVSIM en utmerket tråd på support til dette produktet og anbefaler at man tar en titt der før man løper inn hit. Dessuten har PMDG egen support ticket løsning. Ellers kan jeg anbefale de som synes manual kan være vanskelig å lese kjøp opplæringskurset som Angle of Attack har bebudet. Har sjøl disse til Level-D, PMDG 747 og PMDG MD-11 og kan anbefbale de på det sterkeste hvis man er seriøst interessert i å lære disse flyene.

 

 

  • Premium Medlem
Skrevet

Jeg støtter Freds innlegg, og gleder meg til kursene fra AoA. Der vil man lære MER om håndtering av maskinen enn noen manual kan gi. Leksjonene blir tekstet (på engelsk), og man kan sette videoen i pause mens man slår opp setninger man ikke får med seg.

 

Men jeg kan også anbefale Quick Reference Handbook for å komme ut av problemer. Den er en heftig murstein på 540 sider, men er ikke ment å lese fra perm til perm. Man slår opp på et emne, og får forklare hvordan man skal håndtere ALLE aktuelle problemstillinger med den aktuelle funksjonen - steg for steg.

 

Denne forklarer altså ikke HVORDAN ting funker, og HVORFOR hver detalj må være med, det er det andre manualer som tar opp.

Skrevet

Henviser til diskusjonen i NGX Support-tråden.

 

Personlig syns jeg det er hyggelig at brukerne av forumet kommer hit for å stille spørsmål, uansett om det er enkelt å finne løsningen i manualen eller ikke. Hyggelig med litt liv her. Alt trenger ikke å løses på PMDG-forumet.

 

Det fine med et forum er at man ikke trenger å bry seg et døyt om hva andre skriver her inne, og ikke alle poster trenger et svar fra akkurat deg. Enten kan man tenke for seg selv "les manualen før du poster", trykke på tilbake-knappen i nettleseren, og finne en annen interessant post, eller man kan bruke 1 minutt, 5 minutter eller 10 minutter på å svare slik at spørsmålstilleren får fullt utbytte av flyet, eller at det er fornøyd når de bare får det i lufta, og ned igjen.

 

Er ikke alle som er stødige i engelsk, eller de tekniske ordene av engelsk, og derfor henvender seg til denne kunnskapsrike norskspråklige basen som dette forumet er for å få hjelp på en hurtig og grei måte.

 

Denne tråden heter NGX Support, og klinger vel ganske greit at dette er en tråd hvor det vil stilles alt fra banale til teknisk innviklede spørsmål. Enten gidder du å svare, eller så gidder du ikke. Men, "les manualen" er et like teit svar som det teite spørsmålet er! La tråden leve som en support-tråd, og ikke en diskusjon om spørsmålstråd.

 

Diskuter hvordan dere ønsker å ha forumet her.

 

Årsaken til at jeg opprettet FSX-FAQ-en (som er utdatert) er på grunn av "les manualen"-spørsmålene, og at folk henviste til andre steder istedenfor å svare, og at de var lei av de samme spørsmålene om og om igjen.

 

Jeg må si at det er sjelden jeg har sett de samme spørsmålene stilt om igjen, og orker jeg ikke å svare så svarer jeg ikke. Finnes alltid noen andre som svarer uansett.

Skrevet

Poster her jeg også da, i håp om å holde NGX-tråden litt "renere".

 

Det kan hende jeg misforstår, men jeg oppfattet at Roys tanke med den tråden var nettopp at den skulle være en litt lett og "lavterskel" hjelpe-tråd. Dersom det var korrekt oppfattet, så må vi bare leve med at det blir en del trivialiteter.

 

Kan ikke noe av de som syns dette blir slitsomt å "måtte" forholde seg til, heller bare lage en ny tråd for dem som faktisk har lest manualen, og alle support-trådene hos produsent?

 

Da kan alle bli lykkelige. Hvis man har en dyptgående diskusjon på et høyt teknisk plan, så kan jeg se at det kan være litt forstyrrende å fylle den opp med trivielle spørsmål. Men pr i dag har vi såvidt jeg har fått med meg ingen avansert diskusjon/tråd om NGX. Så inntil vi har det havner alt hos Roy... :)

Skrevet

Melding fra en moderator på pm

 

Regner med den gjelder for alle og ikke kun meg

 

Ingen henvises heretter til å lese manualen når de bruker et flightsim forum til å vennlig stille et spørsmål. Da må du heller la være å poste dersom du ikke har løsningen til OT.
Skrevet

Den gjelder alle, og de aller fleste skjønner dette uten å få en melding av moderator. Det var vel sikkert også sendt som en melding, fordi det gjaldt deg (og kanskje noen flere burde vært på listen..??) i dette tilfellet, og ikke hele forumet.

Skrevet

Mot bakgrunn av Toms innlegg med moderators citat må jeg spørre en ting så at jeg ikke får en advarsel eller blir kastet ut fra forumet.

 

La oss si et noen stiller en spørsmål OG svaret på dette spørsmål står i brukerveiledningen, eksakt forklart, trinn for trinn, på en hel A4 side. Slik jeg tolker moderator er et IKKE lov til å fortelle vedkommende at det står på siden 42 i manualen, uten jeg skal i steden oversette denne siden og publisere den på forumet som svar, ellers risikerer jeg å bli bannlyst!!!!!

 

Hvis det IKKE er lov til å henvise til svaret uten å få "fanden" da syns jeg dette begynner å bli litt latterlig.

Skrevet

Skjønner ditt problem Carl.

 

Som noen nevner her burde det være unødvendig å til titt å annen fortelle at man er dyslektiker. Det har da ingen noe med...

 

Når det gjelder henvisning til manualen synes jeg (drep meg?) at det faktisk er gode svar å henvise til denne. Ikke bare "SE MANUALEN" men mer "Hvis du ser på side... i manualen står det nederst...".

 

Stemningen her på forumet er for tiden til å ta og føle på, men jeg har aldri kviet meg til å stille spørsmål. Grunn: Bryr meg hakk om hva folk mener og hvilke utsagn som kommer. Men alle er ikke sånn..

Skrevet

Nå skal jeg være fryktelig ærlig, men jeg blåser vel en lang marsj i hele stemninga på fs.no :) Noen har fått et lite klaps på hånda, men det er nok ikke lenge til før strikkeklubben er i gang igjen.

 

Selvfølgelig skal vi ha rom for spørsmål. Og etter min mening er det dødsbra å henvise til side sånn og sånn i manualen, evt sitere, men det kan jeg ikke se at noen så langt har gjort. Uansett så koser jeg meg med NGX'en, og håper ingen sliter for mye med denne nydelige fuglen. Jeg holder forresten på å laste opp en ny youtube video, men denne gangen er det ikke en vatsim tutorial; det er en full flight fra kjevik til oslo i full HD. Frames ble slett ikke så verst.

 

Kommer snart :)

Skrevet

Man kan be noen lese en manual på forskjellige måter. Sier man "les manualen!" er det rett og slett ingen hjelp og dette er ikke et svar på et spørsmål. Sier man derimot "les side 121 til 124 i manualen" er det direkte hjelp og kan svare på et spørsmål.

 

Mvh

Mathias

Skrevet
Ja, jeg er enig Jack. Det blir litt latterlig om man ikke kan vise til manualen..

+1

 

Håper jeg ikke blir arrestert av moderator når jeg henviser til readme. Har ikke noe sidetall å henvise til...er bare en side... :whistle:

Skrevet

Slik jeg tolker moderator er et IKKE lov til å fortelle vedkommende at det står på siden 42 i manualen, uten jeg skal i steden oversette denne siden og publisere den på forumet som svar, ellers risikerer jeg å bli bannlyst!!!!!

Det er da man begynner å forstå hvorfor det i et samfunn må detaljreguleres lover ned til atom-nivå, med regler skrevet av og for advokater og jurister. Sunn fornuft og vanlig sosial intelligens holder dessverre ikke.

 

Men seriøst; tror du virkelig det var dette som var budskapet, eller driver dere bare å kverulerer fordi PM til Tom var dårlig formulert?

Skrevet

Kverulerer....... ikke i det hele tatt, men det kan være greit å vite hvis det er lov å si "les manualen sid 52" men ikke "les manualen"! Jeg ønsker ikke å bli avstengt fordi jeg har formulert meg på gal måte, til tross for at begge formuleringene faktiskt ber folk lese manualen. Moderator har fortalt att det IKKE er lov å henvise folk til å lese manualen, punktum slutt, og da syns jeg det er ok å be moderator komme med en avklaring.

 

Hvis det nå viser seg at vedkommende IKKE har lest manualen i det hele tatt så er det alltså IKKE lov til å si det MEN lov til å si "les manualen sid 1-192"! Skjønner dere poenget mitt? Dette er sandkassementalitet!

Skrevet
Moderator har fortalt att det IKKE er lov å henvise folk til å lese manualen, punktum slutt, og da syns jeg det er ok å be moderator komme med en avklaring.

 

Jeg synes moderator teamet er på jordet her, ser faktisk ikke hva som er så galt med å henvise til en manual, readme.txt, eller en dokumentasjon i så grad.

 

Scenario:

 

Et eller annet skjer i en cockpit, noen lys blinker og noen alarmer går, hva gjør så pilotene?

 

Jo de ser i manualen (QRH)

 

Uansett årsak, bør man både kunne referer til ulike kilder enten det er manualer, installasjonsdokumenter eller nettsider med tusenvis av ord som forklarer problemet.

 

Men men, meninger er det ihvertfall lov til å ha enten dem strider mot det ene eller andre, godt det skjer spennende ting utover høsten :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skrevet

Jeg synes det er relativt stor takhøyde på dette forumet, og tror ikke det er noen grunn til å frykte å bli kastet ut herifra.

 

Noen av spørsmålene i forumet kan selvfølgelig også være tydeligere og mer nøyaktig der man forklarer hva man har forsøkt slik at det er unnagjort og man kan få raskere hjelp.

 

"Les manualen" hjelper kanskje ikke så godt, men heller utdype litt, og si "Les manualen på side 44, punkt. 7, 8, 9, 10 og 12. Kanskje det kan hjelpe deg videre. Kos deg med NGXen".

 

Det kan hende at noen har kjøpt et mer avansert fly enn de har tålmodighet til, eller kunnskaper nok om å få til å fly, men da får heller vi forumbrukere smøre oss med tålmodighet.

 

Det meste ordner seg med litt smidighet, og forståelse.

 

Lagt til: Ekte piloter har opplæring i å slå opp i den, akkurat som leger har opplæring i å slå opp i felleskatalogen, politiet i politiinstruksen, Forsvaret i ROE osv. Mange av oss her på forumet føler kanskje en trygghet i å spørre her på forumet, slik at de får gjort det helt korrekt, sånn at hobbyen blir morsommere.

Skrevet

Sist jeg sjekka er de fleste manualene fra PMDG i PDF format. Hvis dere leser manualen til Adobe Reader finner dere også ut at det finnes en søkefunksjon i programvaren. Denne fungerer særdeles godt og anbefales.

 

Når det er sagt har jeg flere ganger henvist folk til manualer o.l ganske enkelt fordi noen her inne trenger det! Uten og nevne navn selvsagt.

 

Jeg har tidligere skrevet PM til folk som har følt seg truffet.

Skrevet

Enig, dette er sandkassementalitet.

 

Litt moro er det likevel... ;)

 

 

Hvis du vil ha et tips, mens du venter på avklaring fra moderator, og som jeg er rimelig sikker på ikke vil frarøve deg medlemskapet hvis du følger det;

 

Når noen spør;

Hei, Hva er den dærre add drag meldiga?

Eksempel på godt svar med henvisning til manual;

Add drag er engelsk, og betyr i denne sammenheng av vi trenger mer luftmotstand. Flekk ut speedbrake, for å skape mer luftmotstand.

Dette kan du forresten lese mer presist om i manualen .

 

Eksempel på uønsket svar;

[size:11pt]LES MANUALEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!![/size]

Hva er det med folk som kjøper dette flyet!!!!!. Tror de at alt skal serveres på et fat av oss som har slitt oss gjennom og lest all tilgjengelig literatur???? Skjerp dere, og drit i å post det trivielle sludderet deres her.

 

 

Med dette tror jeg du er trygg Jack. Jeg kan faktisk garantere deg det, uten å ha spurt moderator.

 

Skrevet
Lagt til: Ekte piloter har opplæring i å slå opp i den, akkurat som leger har opplæring i å slå opp i felleskatalogen, politiet i politiinstruksen, Forsvaret i ROE osv. Mange av oss her på forumet føler kanskje en trygghet i å spørre her på forumet, slik at de får gjort det helt korrekt, sånn at hobbyen blir morsommere.

 

Enig, og da bør vi som er "veteraner" også være en viktig opplæringsenhet med tanke på manualer, flysystemer, instrukser, lover og regler osv. Jo mer vi kan lære andre til å studere og lese manualer, jo mer erfarne blir dem! Enig?

 

 

Skrevet

Christian, du traff spikeren på hodet. Folk her later som om de holder på å bli bannlyst fordi de i sin rene sjel har gjort sim-verden en stor tjeneste ved å henvise til manualen, og at de ikke får lov til å gjøre det fremover.

 

For noe sludder! Ingen av dere henviste til manualen på en høflig og grei måte. Dere gav ikke sidetall, og dere var ikke respektfulle i svarene deres. Det var irritasjon i svarene deres a la "les nå den jævla manualen da for faen". Folk endte opp med å bli redde for å spørre.

 

Ingen blir bannlyst for å være hjelpsomme. Å henvise til tusenvis av siders manualer uten noen pekepinn i denne høystakken hvor man kan finne svaret er faktisk overhode ingen hjelp. I tillegg forpester det bare luften.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...