Gå til innhold

Kina lager fly


Tom Knudsen

Anbefalte innlegg

De lager jo biler allerede, og de er ikke kjent for akkurat å levere noe overbevisende resultat i testene de gjennomgår. Så nei, tror jeg holder meg til Boeing og Airbus. Det eneste kineserne har klart hittil er å lage kopier, og nei jeg kan ikke si at de gjør det på noen spesielt imponerende måte.

 

Akkurat når jeg skal i lufta eller på landeveien så føler jeg for å holde meg unna Made in China produkter....

 

Og bare for å nevne det så må jeg si at jeg undres over hvordan det vil gå med Volvo framover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, lurer på hvor mange deler i de pcene dere trykker på som er laget i kina. Min er hvertfall "designet i California" mens den er "monternt i Kina"..

 

Har troen på at Kina kan få det til jeg. Driter vel i om designet ligner andre fly. Når begynnte flyselskap å velge fly utifra design? Så lenge flyet er konkurransedyktig så betyr det vel ingenting? Dog tror jeg ikke vi kommer til å se noe kinesiske fly i europeisk luftrom på en stund.

 

Hadde jeg hatt sjansen, hadde jeg tatt en tur med C919 eller ARJ21. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kina var det tredje landet som sendte folk ut i verdensrommet, med egen teknologi. I motsetning til mange andre land har de faktisk et aktivt romprogram. At de samarbeider med andre land for å lage "egne" eller lisensproduserte fly er helt normalt. Med 1,3 milliarder hoder, har de nok å ta av. Hvis ikke så henter de inn andre med store hoder og hvite frakker, slik USA og Russland gjorde etter andre verdenskrig. Hvis de bestemmer seg for å konkurrere mot Boeing og Airbus, gjør de det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småflaut at bilder som lages den dag i dag gjør det dårligere enn min Mercedes fra -97! Og det er helt tydelig at de ikka har lært noe av volvo, blir jo spennende å se framover da hvordan det går med Volvo når det kommer til trafikksikkerhet. Husker at jeg en gang kjøpte et sli RC-fly som var laget i Kina, og gjett hva, ingenting på det fordømrade flyet passet eller fungerte sammen! Ei heller var det mulig å styre flyet no særlig, så akkurat flyegenskaper har de allerede bevist at ikke er deres sterke side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Kina lager bl.a rc fly/helikopter av dårlig kvalitet, så blir den ekte varen også dårlig kvalitet?

 

Grunnen til at Kina varer ofte er dårlig er at 3. og 4. part vil ha det billigst mulig, og da får man det man kjøper. Vil du ha kvalitet - ja da velger du noe dyrere.

 

Men siden disse kinesiske flyene ikke er produserte ennå, så kan man ikke si at de blir dårlige. Og jeg tviler på at det er porøs hardplast disse flyene kommer til å bli laget av. Jeg har faktisk troen på at dette kan bli bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitsubishi har jo fått det til før da....

Mitsubishi er jo også leverandør av vesentlige deler av Boeing 787. Blandt annet den 30 meter lange wing-box'en i komposittmaterialer, som kanskje kan sies å være flyets viktigste strukturelle del.

 

Ellers er jeg enig med Tor, ting fra Kina kan være så mangt, og mer en bare billig jalla man lett forbinder dem med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Johnsen

Det flyet som kina skal lage heter COMAC C919, og skal konkurrere med B737 og A320 familien. Jeg tror at kineserne vil kunne konkurrere med vestlige flyprodusenter. Husk at Japan på 70-tallet laget dårlige kopier av middelmådige Europeiske biler. I dag er de fult på høyde med det beste bilene som Europa lager.

 

Link med bilde og videosnutt av C919.

 

Etter min mening så kan vesten bli overkjørt av Kina hvis vi ikke satser mer på realfag på alle nivå i utdanningen. Dette gjelder også Norge.

 

Mvh

Egil Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre Kineserne gjør ting veldig annerledes med deres kommersielle flyindustri vil C919 neppe utgjøre en trussel for Boeing og Airbus. De vil i alle fall ikke kapre mange kunder i den vestlige verden.

Om en ser på ARJ21 (som COMAC har i flight testing nå) så ser en hvor tydelig stor forskjell det er mellom å lage komponenter (som Kina i stor grad gjør i dag) og det å integrere alt dette til et produkt.

COMAC har også liten erfaring med design av vitale deler på maskiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...