Gå til innhold

Norge innfører obligatoriske klimakvoter fra 2012


Erlend Andrè Larssen

Anbefalte innlegg

Den norske regjeringen følger EUs beregninger, hvor det antydes at billettprisen kan øke med mellom 5 og 40 euro. Det tilsvarer mellom 40 og 320 kroner, avhengig av hvor lang flyreisen er, skriver Vårt Land.

 

- I utgangspunktet er det flott med frivillig kjøp av klimakvoter, og jeg ønsker jo at folk skal fortsette med det. Men erfaringene viser at omfanget av salget er begrenset, sier statsminister Jens Stoltenberg (Ap)

http://www.boarding.no/art.asp?id=43931

 

Det var vel ikke mer penger å hente på denne frivillig avlaten :sick:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Dette er bare tull. De burde heller begynne og vurdere om det skal være lov og bosette seg på hver fjellhylle her i Norge, prøve og få til større befolknings sentra, det er miljøgevinst det. Disse avgiftskåte apekattene burde snart gi seg, nei, la de konsentrere seg litt om gaver og bønne tepper, og prøve og forholde seg til loverket som vanlige borgere.( æ hadde jo en muntlig godkjennels til og tjen pænga på si)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som forbauser meg, er at dere ikke setter dere mer inn i sakene; for meg ser det ut som dere skummer overskrifter og trekker bastante konklusjoner. Avgiften er basert på et EU-direktiv, og hele EU/EØS-området innfører obligatorisk kjøp av klimakvote fra 1.1. 2012, uavhengig av hvilken "farge" de forskjellige regjeringer har. Norge er med i EØS....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Trekker konklusjoner? Det blir da vell for fanken ikke noe bedre miljø av og betale en avggift? Det det blir bedre miljø av er bevege seg mindre med bil og trailere. Ha jobb og ting du trenger nermere deg, og ha kollektiv knutepunkter som gjør bilen overflødig, og slippe og transportere alt drit rundt om i landet på hver fjellhylle....nei snakk for deg sjæl, sett deg inn i ting sjøl. Med en smule ironi...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det poenget Geir, men sett at jeg mot betaling klarte å lokke Roald fra fjellhylla og ned til Sørumsand da, og i tillegg betalte deg for å parkere bilen. [size:8pt](Ble ganske dyrt det der, men jeg har god råd :grin: )[/size]

 

Kan jeg ikke da si at mine penger bidrar direkte til et renere miljø?

 

Jeg er helt enig i at jeg heller burde parkere bilen sjæl, og er på ingen måte heller noen forkjemper for obligatoriske klimakvoter, men jeg mener bare at en innbetaling faktisk KAN redusere globalt utslipp. Som du sier den ikke kan. I hvilken grad det i praksis gjør det er en annen diskusjon, men den kan. ;)

 

 

(PS, du glemte vel kommunistene og muslimene, Roald)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Har du noe og si rundt alternativet til avgift eller har du bare behov for og påpeke hvor mye mangler vi andre har i form av kunnskap? Så langt kommer det så mye søppel ut av munnen din at du burde straks betale miljøkvota di.... for de som ikke har skjønt det så er miljø , en ny økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Hvordan reduseres miljøet Christian, ved at jeg betaler 150 kr mere for hver flyreise, hvordan blir det bedre miljø av det? Følg den 150 lappen, fra kontoen min og videre, forklar meg hvordan vi redder miljøet ved at jeg betaler de ekstra 150 kr. Ta gjerne med hvor mye ekstra jeg måtte jobbe og forbruke energi for og kunne skape den 150 kroningen.....blir intresant... :-)

 

Vent 3 min, må hente poppkorn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finstad, det jeg reagerte på var de fem første innleggene etter trådstarter. Ingen av innleggene var i nærheten av å diskutere/analysere EUs innføring av tvungen CO2-kvote - med respekt å melde inklusive ditt eget. Når jeg påpeker at innleggene ikke er analyse av sak, men nåværende politiske sammensetning i Norge, tar du fullstendig av.

 

Når du så går ned på dette nivået

Så langt kommer det så mye søppel ut av munnen din at du burde straks betale miljøkvota di....
har jeg sagt mitt i denne diskusjonen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Jeg synes det ikke er noe forskjell på hvem som styrer når det kommer til avgifter, det jeg prøvde og si med ironi, som jeg påpekte i innlegg over, er at det hjelper ikke med avgifter, det er bare nokk en avgift. Det var en smule ironi at alt skal avgifts belegges( deriblant du) :_), så beklager om den kom skjevt ut. Det er egentlig bare en ting som hjelper og det er og forbruke mindre energi, her på berget så betaler man bare. Den avgiften er vel noe som staten kan legge på, eller må de det? jeg har ikke giddi og lest hele regluativet som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede svart på hvordan det kan virke Geir. Man betaler for at noen andre skal grise mindre.

 

Det kan feks dreie seg om å finansiere alternativer til avskoging, klima-fiende nr 1. For 150 kroner kan du mette mange munner i Indonesia, mot at de lar skogen stå. Poenget er rett og slett bare at man kan kjøpe veldig mye mer effektive tiltak (Co2 reduksjon pr kr) ved å bruke pengene andre steder enn her. Foreløpig, så lenge det varer.

 

Dette er vel forresten FRP politikk på sitt beste; praktisk, effektivt, enkelt, muligens også etisk tvilsomt. Så hvis du ikke liker ideen kan du ikke skylde på sosialistene. :grin:

 

En annen mer indirekte effekt, som jeg heller ikke er noe begeistret for, men som er en realitet, er at folk gjør mindre av det som koster mer. Dermed reduseres utslippene på den måten også. Ser jo bare hvor desperat opptatt av om bilen bruker 0,7 eller 0,9 liter pr mil folk har blitt, og vi kveler mer enn gjerne lokalmiljøet med diesel-dritten for å spare noen skarve kroner. Avgifter fungerer, på godt og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Ok, du er ikke så naiv Cristian? Om du tar de 150 kronene, jeg har betalt 100 i skatt for og kunne betale. Dvs jeg har måtte stå opp om morgenen, fylle avgiftsbelagt disel , i en avgift belagt bil så jeg kommer meg på jobb så jeg kan jobbe lenge nokk for og tjene de 250 kronene. dvs alle rede nå har jeg spydd ut, og forbrukt så det holder for at jeg skal betale den 150 kroningen. Så betaler jeg da, 150 kr. tar fly og forurenser, pengene overføres, av disse pengene kommer kansje , tja hva skal man tippe, etter god norsk admistrativ effektivitet si, kansje 10 kr et sted hvor ingen kan fortelle meg hvor penga brukes. Har ikke noe med miljø og gjøre det vet du :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Dette har slik jeg ser det ingen ting med parti og gjøre, dette handler om en maktelite som prater og prater, med gjør lite. Hadde de virkelig hatt lyst til og gjøre et slag for miljøet, ja da hadde de kunne starte med distriks politikken, selv om det er et følsomt tema. Jeg betaler miljøkvota mi jeg, men synes det smaker vondt når det egentlig bare er en avgift som ingen kan fortelle meg hvor penga dukker opp og jobber for miljøet...men meg om det....:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Dette har jeg ikke tørt og nevne en gang Per! Folk som ikke reagerer på avgifter er ivertfall ikke modne for og tenke så langt unna den boksen man er programert for og tenke i av staten gjennom mange år. Det er en ny økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja, haha, jeg får vel bare gi meg på det da. :grin:

 

Nå er jeg som tidligere nevnt ikke personlig noe mer for dette med obligatoriske klimakvoter enn du er Geir, og jeg tror, som du også påpeker, et av de største problemene i praksis er forvaltningen. (I ditt "regnestykke" ble det igjen 10 kr av 150, jeg tror det er litt overdrevet, men det er et problem der, ja.)

 

Noe av det jeg finner glede i på Internett, er å innta holdninger som er et godt stykke på siden av de jeg egentlig har, også diskutere, og "se hvor langt man kommer". Det er ofte lærerikt, og morsomt, noen ganger fører det til endret standpunkt, noen ganger styrker det bare utgangspunktet.

 

Jeg vil vel ikke si jeg oppfatter at det er så veldig "tenke ut av boksen" å bare hive seg på hylekoret om at avgifter ikke fungerer, det er bare xxx som melker den lille mannen så staten/makteliten kan vokse seg stor og fet. I denne tråden er det vel få som har avveket noe fra dette. Jeg er dermed ikke bekymret for egen evne til fri tenkning, hverken ifht avgifter eller klima-trusselen/bløffen.

 

Men noe vi tilsynelatende har litt forskjellig syn på, er hvorvidt penger kan brukes til å bedre miljøet, og isåfall hvor/på hva, man får mest igjen for de "investerte" pengene. Det var bare dette jeg ville forsøke å belyse, og tilby en plausibel forklaring på. Altså som et konsept, ikke hvorvidt sittende regjering vil klare og omsette dette til virkelighet. Her er jeg ikke helt overbevist enda.

 

Du nevner distriktene og mindre kjøring, og det er fair points, men jeg mener det finnes flere måter, og som muligens er enda mer effektive pr krone, om man tenker litt ut av boksen. Du forsøker å slå i hjel konseptet med at du må stå opp, fylle diesel, betale skatt, og til slutt sjakk matt når 150 kr på mystisk vis ble til 10. Jeg tror du vil stå opp og kjøre på jobb uavhengig av avgift, og at den reelle forskjellen i ditt eksempel er at du har 150 kr mindre til forbruk, og samtidig bruker 10 kr mer enn idag på Co2-reduserende tiltak. Men det blir jo fryktelig lite effektivt når så liten del av pengene havner der de var tenkt.

 

La oss glemme flybilletter, og ta et nytt tanke-eksperiment isteden. Det skal brukes 150 kr, statlige midler drevet inn fra deg på en eller annen måte, og det skal brukes på Co2-reduksjon. Hva vil gi størst gevinst, og hvorfor:

 

A: bekoste ytterligere rensing av allerede ganske "ren" gasskraft i Norge, evnt andre tiltak som å subsidiere fjerning av privat oljefyr, biofuel, eller "sett inn hva du vil i Norge"

 

B: Bruke pengene i U-land, bekoste alternative matkilder til avskoging, subsidiere alternativer til kullkraft, osv.

 

 

Dette er spørsmål, ikke påstander og jeg kunne sikkert kommet opp med bedre eksempler. Men jeg heller mot at B kan ha noe for seg grunnet kostnadsnivået i Norge? Men jeg er åpen for andre forklaringer. Er forresten liknende forslag jeg mener å ha sett fra FRP-kanten i TV-debatter ol, men har ikke lest partiprogrammet, så vi kan stryke det om det er feil. Syns bare konseptet er litt interessant, uavhengig av hvem sin ide det er. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Respekt som alltid for deg Cristian, du er så saklig at jeg blir nesten flau, du er en kjærne debutant her inne.

Jeg vil si alternativ b av disse to.

Men det mest effektive tilltak av alle foruten og EMP kille alle biler her i Norge, om vi skal tenke på miljøet da, og ikke de 150 kronene er i følge min overbevisning følgende.

 

Bygge i høyden, tetthet, konsentrerte befolkningsentra med gode utviklede knutepunkter for kollektiv trafikk som dekker det meste. Med planmessig fordeling av bo og service sentre, er det mindre behov for reise, både jobb og privat, dvs vi bruker mindre energi en det vi gjør i dag. Dette vet man sparer miljøet meget effektivt. Men som sagt det er distrikts politikk, og kansje en litt upopulær en, men skal man tenke på miljøet, og få til noe, så kansje man må begynne og tørre og tenke upopulert...ugg ugg. Kunne faktisk kansje betalt ekstra skatt for et slikt tilltak.:-) Ps. jeg er ikke en utpreget FRP mann, har tillogmed begynt og fly Norwegian......:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye jeg føler for å komentere her nå men før dusjen nøyer jeg meg med følgende egenerfaring.

Det antydes att distrikts politikken påfører samfunnet større reisebehov. Dette er jeg ikke umddelbart med på med basis i egen erfarinf for jeg kjører minst like mange Km pr, år etter jeg flytta inn til storbyen kontra da jeg skrensa grøftekanta oppi G-dalen.

Og arbeidsmengden er den samme.

Det blir fort både 12 og mer mil pr arbeidsdag her inne også. Ett annet punkt er att her inne må jeg kjøre mye lengre og bruke mere tid i bilen for å hente material, verktøy og alle andre ærend i løpet av dagen. På Otta ligger alt innafor fem minutter. Så på tida jeg bruker på å parkere her inne så rakk jeg rørleggern, EL-innstalasjon, Bambompibom og turen innom MIX for ei "pysje mæ alt" og VG.

 

# To be continued #

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk for det Geir, nå er det jeg som nesten blir flau. Jeg liker mangfoldet og forskjelligheten her inne, både politisk og i utrykksform. Var ikke meningen å tillegge deg noe bestemt parti, var vel bare litt debatt-krydder for å frita sosialistene som vanligvis får gjennomgå her et lite øyeblikk. Debatt-krydder er jo noe du er over gjennomsnittet god på, så tenkte at du ville tåle det greit! ;) :grin:

 

Det kommer selvsagt mye an på hva man gjør Berge, men eksempelvis veitransport (varer/gods) er såvidt jeg har fått med meg en av verstingene, og i voldsom vekst, så for meg er det nærliggende å tro på at det har en sammenheng med befolkningstetthet og at sentralisering har en potensiell miljøgevinst. Om man kun ser på miljø-biten. Men hører gjerne andre innspill, når du har blitt litt renere..

 

Skal vi først snakke om upopulære effektive løsninger så kunne vi jo ta noe mer nærliggende, som å få satt en stopper for all denne unødvendige og svært forurensende ferie-flyingen vi bedriver. Den raskest voksende utslippskilden fra privatpersoner, er fra private flyreiser, i følge Vestlandsforskning en dobling fra 1990 til 2007. Og skal man tro tall fra div "klimatester" så står flyreisene for en større del av Co2 utslippene enn både bilkjøring og mat til sammen for en typisk Oslo-borger.

 

Så her er det virkelig noe å ta tak i. Få på en "miljøavgift" på feks 2000,- kr pr fly-avgang på alt som ikke er business-reiser. Så skal du se snøen kommer enda tidligere, og hvitere enn noen gang, allerede neste år..! :D :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...