Gå til innhold

Laser, kan ikke pilotene beskytte seg?


John Andre Taule

Anbefalte innlegg

Så skjer det igjen, ett fly blir truffet av laser. http://www.nettavisen.no/nyheter/article2982010.ece

 

Slik er selvsagt 100% uansvarlig og fordømmes på det sterkeste. Samtidig, man må være realistisk nok og innse at dette er ett problem man sannsynligvis aldri vil få bukt med. Utstyret som er brukt er enkelt å skjule og omtrent umulig å spore.

 

Så finnes det ikke utstyr som kan beskytte pilotene mot det verste ulempene ved slik "lek"? Og om det finnes, bør man ikke være "føre var" og innføre påbud om slikt utstyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på en ting her. Hvis jeg står på bakken og skal blende noen i en cockpit så må vel vinkelen bli litt rar, eller......

Slik jeg ser det må det bli meget vanskelig å lyse noen midt i øyet, fra bakken. Tar jeg feil? Mener ikke at det er greit dette med laser, men hvor stort er problemet egentlig, jeg mener risikon for å blende en pilot. Hvis jeg står på en bakketopp og kommer i nivå med flyet så blir det vel enklere MEN jeg må treffe midt i øyet for å få effekt og da må jeg vel stå foran flyet!!!! Hvordan får jeg til det på en final???? Trur ikke det er helt enkelt å treffe midt i et øye fra det avstand disse pøblene står på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal nok en hel del "flaks" til for å treffe rett i øynene på noen ja, men det lyser angivelig ganske greit opp i cockpit, og er definitivt distraherende nok også uten fulltreffer. Husker intervju med Norwegian piloter for en tid tilbake, og de følte det svært ubehagelig. Det distraherer og de ble redde og usikre.

 

I dagens "klima" kan man vel godt tenke seg at det farer noen tanker gjennom hodet ang hva som faktisk befinner seg i andre enden av den laser-strålen? Er det kvisete fjortisser ute for å ha det gøy, eller sjeggete turban-kledde med mål om å "redde" verden...? Jeg hadde nok blitt litt redd, kanskje spesielt om jeg fløy i USA.

 

Men grabbarna fra ditt forsvar Jack, (eller dvs "Swedish Defence Research Agency") jobber faktisk med saken, og nettopp beskyttelse mot blending. Det går på å filtrere vekk den bølgelengden laser-lys kjører, mens alt annet skal slippe gjennom. Man kan lese om det her; protection against laser attacks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det må det bli meget vanskelig å lyse noen midt i øyet' date=' fra bakken. Tar jeg feil? Mener ikke at det er greit dette med laser, men hvor stort er problemet egentlig, jeg mener risikon for å blende en pilot. Hvis jeg står på en bakketopp og kommer i nivå med flyet så blir det vel enklere MEN jeg må treffe midt i øyet for å få effekt og da må jeg vel stå foran flyet!!!! Hvordan får jeg til det på en final???? Trur ikke det er helt enkelt å treffe midt i et øye fra det avstand disse pøblene står på. [/quote']

 

Logikken din hadde vært riktig hadde øynene våre vært "fastlåst" i én stilling rett fremover ift. skallen. Men dessverre (i denne sammenheng, ekstremt praktisk ellers) er vi alle utstyrt med 6 små muskler som fester på hver av øynene våre og som besørger en koordinert motilitet i alle blikkretninger og rundt hele circumferensen av øyehulene.

 

Det som da sannsynligvis allikevel vil skje på en finale selv om lyskilden sendes perifert fra både fly- og blikkretning, er at man både pga. intesiteten og kontrasten dette utgjør ift. mørket omkring nesten reflektorisk og "automatisk" vil bevege begge øynene rett mot der lyset kommer fra. Og da beveger man seg dessverre fra å ha først fått dette inn mot de perifere og mindre sårbare delene av netthinnen, til å få dette rett inn mot det desidert mest følsomme og sårbare delen av netthinnen, nemlig fovea sentralis der man har skarpsynet sitt og evt. graden av skade fort vil kunne bli alvorlig.

 

Men om dette fører til- og evt. graden av skade, vil igjen være avhengig av lasertekniske forhold som styrken av lyskilden, avstanden dette sendes fra, hvor lenge øynene eksponeres for dette osv. , men sjansen for skade er i hvertfall tilstede i mye større grad fordi vi nettopp er så sinnrikt utstyrt fra naturens hånd enn hvis vi bare hadde kunnet se i den retning hodene våre vendte ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som utdannet biologilerer så trur jeg att jeg fådt med meg dette om øyet. ;-))))) MEN da, akkurat som du sier, øyet beveger seg OG sannsynligvis også pilotens hode, så ser jeg enn mindre sjans til å treffe pupillen eller resten av øyet fra distanse. Mener fortsatt at det er noen jævla drittunger som driver med dette og som burte ha grisebank, MEN er ikks helt enig om at dette skulle være noen STOOOOR risiko for en pilot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere opplevd å bli lyst på med laser fra et par kilometers hold, og det som skjer er at prikken som vanligvis er på en milimeter i diameter på en meters avstand, forstørres flere hundre ganger slik at prikkens diameter plutselig kan være på ti meter. Dette er hovedproblemet vedrørende disse laserne.. De dekker rett og slett hele flyet, og man kan ikke unngå å bli distrahert, samtidig som at det hele er svært ubehagelig for øyne og nattsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å verta blenda i låg høgde under innflygning er utruleg ekkelt. DU missar fullstendig kontroll på kva som er opp og ned. Du veit at flyet er på veg ned imot bakken, men du har ikkje kontroll. Har ikkje blitt blenda av anna enn sola sjølve, men steike det var ubehageleg då den kikka over kanten på horisonten akkurat idet eg skulle til å starte flare. Såg ingenting. Kan tenka meg at det er mykje verre å verta blenda av laser, då dette kjem fullstendig uventa. Og er du i låg høgde, og plutseleg ikkje ser noko, så kan det gå skikkeleg gale. Eg vil tru at det berre er eit tidsspørsmål før ein av desse idiotane klarar å blende ein flygar i ei så kritisk fase at flyet går rett i bakken. Og kven vil få skulda dersom flygarane missar livet? Joda det vil verta skulda på pilotfeil, dersom ikkje det vert kommentert for smellen at dei vert blenda av laser. Og det er ikkje særleg gøy for dei etterlatte å sitte der med tanken på at pappa, mann, son, bror, mamma, dotter eller søster har gjort ein feil som har kosta mange menneske livet.

 

Det som kan verta eit resultat av slik aktivitet, kan vere utvida sikkerhetsområde rundt flyplassane, mykje strengare sikkerhet RUNDT flyplassen (patruljar, vaktpostar etc) og dette vil innsnevre blant anna hobbyen til mange her inne, flyspotting. Før ein veit ordet av det, kan det verta forbode å opphalde seg nære flyplassen utan at ein ahr grunn til det. Så desse idiotane her bør takast, og straffast HARDT. Dersom du køyrer gris i trafikken, vert du straffa fordi du set andre liv i fare. Kva får du om du blendar ein flygar? Nokre tusenlappar i bot og eit "fyfy dette er ikkje bra"?`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet det er ubehagelig, og nettopp derfor burde jo en løsning som pilotene har kontroll over innføres. Jeg mener å huske vi testet noen briller som skulle beskytte oss mot laserskader i forsvaret for to tiår siden. Regner med at verden har gått fremover siden da...

 

Straff for de som gjør dette er på sin plass, men det hjelper forferdelig lite for dem som får rettet en slik laser mot seg. Og en ting er små barns lek med fyrstikker, om det er en effektiv måte å lage rot i flytrafikken så er det ikke lenge før større barn med politiske motiver gjør det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt John Andre. Men eg har ei mistanke om at det kjem til å ta ei stund før slike briller evt vil verta innført. Eg kjenner ikkje til slike briller personleg. Men om dei verkar litt som solbriller har dei vel kanskje tona farge i glassa? Isåfall vil det jo verta eit problem om natta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Burde vert klassifisert som terror. Nå finnes det greit med aktivt utstyr som plukker ut disse lokasjonene hvor objektet befinner seg på, men det koster. Jeg vil tro at når det første flyet eventuelt går i bakken, settes det fort opp noe aktiv mil equip som standar på flyene. Men slikt som dette burde man ha brukt ressurser på og få tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det går vel fremover, men FOI er (etter eget utsagn) fremst i verden på akkurat dette ifht fly, men som du kan se av et utdrag fra linken jeg la inn på forrige side, så vil dette angivelig ta enda litt tid. Jeg ser vel også for meg at man ikke bare slenger inn noe greier, så bare testing og godkjenning vil sikkert ta sin tid.

 

"The filter, which is transparent, blocks the wavelength range that is sent out by the laser, but is still able to let in other wavelengths, so that pilots are able to continue the flight without becoming blinded," says Cesar Lopes.

However, a finished product that can by used by airlines is still several years away.

 

"The difficulty lies in achieving an optimal mixture of liquid crystals in the LC screen, such that the laser's wavelengths are significantly filtered, without affecting other wavelengths so much that visibility becomes impaired. Also, it is necessary for the protective shield to activate quickly ¬¬– which means as little as a thousandth of a second – in order to avoid eye damage," says Cesar Lopes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke å klasifisere dette på noen måte. Å si det er guttestreker eller terrorhandlinger løser ikke problemet.

 

Man bør ha en smule realisme i dette. Enhetene er små. Ungdom tenker ikke logisk. Mentalt ustabile mennesker tenker ikke logisk. Straff vil ikke løse problemet. Holdningskampanjer vil ikke virker mer enn det de gjør mot råkjøring, fyllekjøring eller røyking.

 

Forbud vil ikke løse problemet siden enhetene er små og å utvide sikkerhetssjekken man har på flyplasser til samfunnet ellers enkelt og greit ikke er forenelig med ett demokratisk samfunn.

 

Løsninger som "merker posisjon" kommer for sent i hendelseskjeden.

 

Løsningen ligger i hvordan pilotene kan beskyttes der og da. Jeg regner med at det allerede finnes etablert handlingsmønster som trenes inn for kommersielle piloter. Derfor bør også omtalen rundt laser dreies mot dette - spesielt når fagansvarlige uttaler seg. Aktive løsninger og rutiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om vi utenfor "lasermiljøet" med dette blir informert om hvor farlig dette er og hvilke konskevenser slikt i praksis medfører er jeg allikevel dessverre redd for at nettopp slike oppslag ikke vil bedrer situasjonen noe i det hele tatt, snarere tvert imot.

 

Når man i tillegg også i etterkant får en slik landsdekkende oppmerksom i media tror jeg nok det dessverre bare kan være med å forsterke det kicket som noen av disse gjøkene opplever ifm. dette.

 

Med all den objektive informasjonen om problematikken som det også linkes videre til i minst én av de andre avisenes artikkel idag om denne hendelsen, er jeg redd det bare kan være med på å rekruttere enda flere som søker denne type spenning til å ville prøve dette ut i praksis. I tillegg til å få vite hvordan man skal få tak i slikt utstyr får man jo også halvveis direkte bruksansvisninger på hvordan man skal utføre dette. :crazy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...