Gå til innhold

"Dramatikk" på Molde lufthamn?


Knut Arne Nygård

Anbefalte innlegg

Jeg husker en gang et WIF Dash 8-fly hadde indikasjonsfeil på landingshjulene. Da skrev adressa noe ala dette: "Fly med hjulproblemer nødlandet på Værnes"

 

Jeg mener det er stor forskjell på problemer med hjulene og indikasjonsfeil. Flyet landa helt normalt etter en lowpass slik at tårnet kunne bekrefte at de var ute.

 

But I digress. - Typisk media. Ikke rart folk er redde for å fly nei.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aleksander Milde
Folk som såg dette blei skræmde, då flyet like ved flystripa tok ein 90-graders sving og flaug til vers att.

 

90 grader var vel å ta litt hardt i.. Hvis vi deler denne på 3 ca...

 

Nei, hva skal man si? Media er flink til å dramatisere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treng vel ikkje vere verre enn at flyet som skulle ta av brukte lengre tid enn dei rekna med før dei faktisk tok av :) Er ikkje første gang det vert gjort go around på Molde pga trafikk på rullebana :)

 

Og at dei tek ein 90 graders sving ser eg på som normalt. Ettersom det flyet som tek av kanskje skal i same retning. Det er litt begrensa valmoglegheiter over Moldefjorden...type fjord eller fjell... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utvilsomt, Aslak, men det bestyrtede paret i den passerende bilen så vel ikke mer enn at flyet svingte ut på en crosswind før de var forbi flyplassen ;) Aner jeg store agurkproblemer i redaksjonen til M&R? Romstals Budstikke og lufthavnsjefen langer i hvertfall ut mot dem: http://www.rbnett.no/lokal/molde/article263620.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siterer meg selv fra Scanair:

"Eit SAS-fly avbraut landinga på Molde lufthamn, Årø, i formiddag. Folk som såg dette blei skræmde, då flyet like ved flystripa tok ein 90-graders sving og flaug til vers att."

 

"To fly på rullebanen samstundes?

 

Observasjonar frå publikum og opplysningar frå AVINOR sine nettsider tyder på at det kan ha vore eit fly som skulle ta av samstundes som SAS-flyet kom inn frå landing.NRK arbeider for å få dette stadfesta.

 

– Så sa sambuaren min: Herregud, det står jo eit anna fly på rullebanen. Dette tykte vi var ganske skræmande, seier Farstad."

 

 

Litt overhysteri fra NRK MR her muligens. Kilder sier at det dreier seg om en avbrutt landing med påfølgende GA pga av fly på rullebanen som ikke rakk å ta av. Kartene for MOL viser at ved aborted landing så er prosedyrene å klatre til 500f rett fre, så svinge høyre for å intercepte QDM Radial 262 på TAT. Dette vil faktisk si i overkant av en 90-grader som de snakket om(http://www.ippc.no/norway_aip/curren...NML_5-1_en.pdf)

 

"Det såg ut som om nokon vakna etter kvart. Situasjonen blei avverga etter kvart. Og det er klart det er vanskeleg for oss å vite om det verkeleg var så dramatisk som det såg ut som, seier Torill Farstad." Hehe...Våkna etter kvart ja

 

Menemen, agurknyheter er jo artige de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit augunvitne fortel: Observasjonar frå publikum og opplysningar frå AVINOR sine nettsider tyder på at det kan ha vore eit fly som skulle ta av samstundes som SAS-flyet kom inn frå landing.

 

– Så sa sambuaren min: Herregud, det står jo eit anna fly på rullebanen. Dette tykte vi var ganske skræmande, seier Farstad.

 

Javel,,, spiller det noen rolle om det sto ett fly på rullebana då flyet da var på tur inn frå landing? Altså etter landing og då var dei vel anten ved gat,,øhh,,,geit eller trasst fyrry dei var ved,,,ehh, geiten :grin:

 

 

Sorry, greide ikke dy meg annet enn å pirke på pressens eminente språk kunskaper,,,,eller heter det språkkunskaper? eller bare språkunskaper kansje? vel ei god stund sida guten her gjekk FRÅ skulen :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vidar Martinsen

Uansett, tror ikke Molde har den største trafikk tettheten i verden, undrer meg bare på hvordan man kan få en så close proximity i det hele tatt..? Bare ett spørsmål!

Jeg vet ikke, men dersom ingenting er endret kan man kanskje finne noe av svaret i den siste hendelsesrapport (alvorlig luftfartshendelse) for nær kollisjon ved Molde fra havarikommisjonen som kom i fjor.

 

Bla står det;

Molde lufthavn Årø er den eneste norske stamruteflyplass på fastlands-Norge hvor det ikke ytes flygekontrolltjeneste. Rullebanen på ENML ble oktober 2008 utvidet fra en lengde på 1 721 m til 2 110 m. Rullebaneforlengelsen førte ENML opp i en høyere rullebanekategori (fra 3C til 4C). Det er mulig at dette på sikt kan medføre en økning i trafikken av større fly.

 

Rapporten kan leses her; Rapport om alvorlig luftfartshendelse Molde lufthavn Årø

 

Og den forrige liknende rapport fra 2004 her; Rapport om lufttrafikkhendelse nær Molde lufthavn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...