Gå til innhold

Ble fratatt radio-scanner idag!!


Anders Bergane

Anbefalte innlegg

Det er ikke ulovlig å eie scannere, men hvis du ble tatt på fersken med den påslått og at den er programmert med frekvenser du ikke har lov til å høre på, så ligger du nok ikke så godt an.

 

Hvor stor boten kan bli er jeg ikke sikker på, men tror du kan vente deg mellom 2000, og 5000,- kroner.

 

Åssen i granskauen klarte du å få den beslaglagt da..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klag Anders... Klag!!

 

Ett par kamerater av meg fikk beslaglagt samme scannern på Gardermoen 4 måneder siden... men de fikk de faktisk igjen en måned senere. Politiet på Gardermoen lagret Serienummeret på scannern, så neste gang noen "skua stygt" på den, skulle de bare ta kontakt med Gardermoen Politistasjon.. hehe..!

 

Stå på krava! "[stort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

politiet hadde visst sett jeg hadde den i hånda når jeg hadde passert de i en politi bil (jeg så ikke de). da de stoppa meg, lurte de på hvor jeg hadde radioen. Jeg skjønnte jo fort at det ikke var noe å lure på. bare å ta frem radion tenkte jeg. han sa jo at det ikke var lov, og det visste jeg jo. Han begynnte selvfølgelig med at jeg bare kunne innrømme at jeg hadde lyttet på den. etter litt om og men, tenkte jeg som så, at hvis jeg var litt fornuftig og ærlig kanskje politiet ville være litt OK tilbake. Men der dreit jeg meg selvfølgelig ut! Jeg innrømte at jeg hadde hørt på den siden jeg tross alt hadde holdt den inntill øret (møkka høytaler på AR-108!! "[sur]" og at det var jo rimelig innlysende.

 

Etterhvert sa jeg jo det at det var jo lov å kjøpe osv, men ikke bruke, men siden jeg allerede hadde innrømmet at jeg hadde brukt den, så var det jo litt seint. Han trodde ikke jeg ville få den igjen, men det var litt opp til han som fikk saken. Og jeg ville sannsynligvis få en bot. håper ikke den er mer enn 5000!

 

Men har jeg egentlig noe mulighet til å slippe bot og eventuelt få igjen radioen? jeg innrømte jo at jeg lyttet. Er det lovlig å bruke radioen hvis man lytter på frekvenser som det ikke finnes ting på. Jeg sa faktisk bare at jeg hadde brukt den, men ikke hva jeg hørte på...

 

Hva var det de du kjente klaget på, Thomas? Må jo nødt til å sende inn en klage jeg også, men burde jo først ha noen argumenter. Først må jo saken bli behandlet. Og det kan jo ta evigheter!

 

mvh

lettlurte

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..virker som om politiet ikke har fått klare retningslinjer for beslag etter at loven ble revidert.

Overhørte samband i en rutinekontroll for ikke så lenge siden der politiet fant en radio, frekvenser var programmert (politiets), men radioen ble ikke beslaglagt p.g.a. at det ikke gikk an og sende på den?! Det var her i Asker og Bærum. Dessuten, hvilken lov hadde du forbrutt deg mot? Står det det noe sted? Leste litt i dette http://www.lovdata.no/all/nl-19950623-039.html og kunne ikke finne noe der..all den tid det står CE merke på den, skulle den jo være lovlig. Greit nok, lytting på politiets samband er jo liksom ikke tillatt da, men hvilken lov bryter man i egentlig? Noen som vet? "[Forvirret]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg hadde en slik AR-108 en gang, og mener å huske at frekvensspekteret er litt begrenset. Men dersom det skulle gå så er det jo bare å forklare at "jeg hørte på NRK P3 jeg!" De spurte jo om du hørte på den.

 

Jeg gjør i hvertfall bare det! Hører kun på kommersielle radiokanaler som NRK, P4 og Radio Markens på min scanner...

 

Dersom AR-108 ikke har mulighet til å ta inn vanlige radiostasjoner, får du bare si at du missforstod betjenten og aldri har hørt på den! Du har den bare til pynt. Så sant dem ikke kan bevise at du hadde den på burde jo saken være grei. Dersom du ikke hadde den på da dem tok den fra deg, har de ingen beviser for at du faktisk hadde den på, og du bør få den igjen.

 

Ha en god dag?

Eivind

Spirit 75 / TFN75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders,

 

Vel, skal ikke uttale meg helt sikkert i den saken, men mener å huske at saken var at det var en eller annen boms som hadde "kobla seg innpå" tårnfrekvensen på Gardermoen å snakka bare piss.. da dro de frem sporingsutstyret og peila seg inn de som sto og spotta.. seff. med scannere hendig... "Snuten" kom å henta inn scannerne, og vips.. borte var dem.. De skulle sjekke at de ikke inneholdt sendere visstnok. Det gjør de jo ikke, er jo kun enveiskommunikasjon på disse... men bortsett fra det, hadde de ikke no på dem som tilsa no annet enn at de lyttet til fly..

 

Som sagt.. de er tilbake the place they belong nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd du kan vinke farvel til den radioen fordi du blir hekta av veitrafikkloven. En forskrift der sier at slikt utstyr er forbudt i bil, kun handsfree mobiltelefon er tillatt. Så det nytter neppe å klage dersom de viser til denne forskriften...

 

Bøter for dette pleier å være det samme som for manglende bruk av bilbelte, 750-1000 kr.

 

Hvis du da ble stoppet i en bil, når jeg ser nærmere på innlegget ditt så er jo det temmelig "[Forvirret]" ...du sier faktisk at du befant deg i en politibil...

 

[ 15.09.2002, 16:46: Endret av: Helge Bø ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute for en politikontroll for en tid siden. De oppdaget at jeg hadde en politiradio i bilen. Den var heldigvis avslått. De spurte hva jeg brukte den til. Jeg sa bare at jeg hadde den liggende i bilen til den dagen kom at det ble lovlig å lytte på den.

 

En gang tidligere var det noen krimminelle her i Bergen som ble stoppet av en politipatrulje, hvor de bl.a. beslagla div. saker. Vedkommende hadde også en politiradio, avslått, liggende i bilen. Dagen etter kom det et innlegg i avisen om dette, hvor det bl.a. var et intervju med sjefen for ordenspolitiet her i Bergen. Han uttalte bl.a. at siden det ikke var ulovlig å EIE en politiradio, som man ikke lytter på, så kunne ikke politiet beslaglegge den.

 

Høres jo litt dumt ut, dette. Alle vet, inkl. politiet, at halve Norge lytter på politiradio, men som sagt, så har man altså, etter loven, lov til å eie en slik, men ikke bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Jeg er redd du kan vinke farvel til den radioen fordi du blir hekta av veitrafikkloven. En forskrift der sier at slikt utstyr er forbudt i bil, kun handsfree mobiltelefon er tillatt. Så det nytter neppe å klage dersom de viser til denne forskriften...

 

Bøter for dette pleier å være det samme som for manglende bruk av bilbelte, 750-1000 kr.

 

Hvis du da ble stoppet i en bil, når jeg ser nærmere på innlegget ditt så er jo det temmelig
"[Forvirret]"
...du sier faktisk at du befant deg i en politibil...

Slik jeg oppfatta det, gikk han forbi politibilen hvor de satt...

 

Håper du får tilbake scanneren uten noe mere tull Anders, har aldri vært borte i noe liknende selv så kan dessverre ikke hjelpe deg med noe mere enn å ønske deg lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Det er nok slik at politet tuller og töyser litt her. De har all rett til å beslaglegge hva de vil, men de kan aldrig vinne noen sak om dette. Det er bare så at det er lov å eie en CE merket mottager i norge. Basta!!

At de föler seg plaget og at de ikke liker at man lytter på deres frekvenser er ikke vårt problem og ikke noe vi kan gjöre noe med.

Er selv radioamatör, har lov å eie og bruke radiosender, og jeg har diskutert saken med PTS som skjedde oppe på Gardermoen utfra om jeg hadde stått der oppe med radioen min. Hadde sikkert fått hele skylla. :-) Tror ikke politiet hadde sett forskjell på en scanner og mitt VHF håndapparat.

 

De har ingen lov eller rett på sin side. De kan beslagta, men kan ikke gi böter eller vinne noen sak om dette. Og hvis jeg er rett informert, så har alle som var på G-moen den dagen fått tilbake mottagerene sine.

 

Så hvis politiet stopper deg og spör om du har scanner, så kan du trygt innrömme det. Du behöver ikke innrömme at du hörer på politiets frekvenser. At du har programert kanalene in i scanneren er ikke bevis nok for fellende dom.

Tror ikke politiet driver en sak som dette til retten. De er dömt til å tape. Men hvis du innrömmer og godtar saker og ting för det, så er jo det frivillig og opp til den enkelte. :-)

 

73 de LA3FDA Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas: ehh, peilingsutstyret er fremme og påslått mesteparten av tiden, enhver sending kan med et enkelt gløtt peiles ifra tårnet siden dem har peileutstyr på tårnfrekvensene. Dem gidder ikke dra frem dette hver gang vi spør etter en peiling "[smil]"

 

Jeg hørte forresten selv en av de "idiotsendingene", en ******* som skrek hallo, haaaaalllllooooo ????? i 30 sekunder, jeg skjønner godt at tårnet reagerer, og jeg kan tenke meg at lufthavnvakta på OSL så sitt snitt til å ta en titt på de utenfor gjerdet, man får jo så hatten passer av dem bare man står innenfor gjerdet ved flyet sitt så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Fjeld,

betyr det at jeg har krav på å få igjen radioen uannsett om jeg har brukt den ulovlig eller ikke. Siden det er lov i Norge å eie. Kan politiet kun gi meg bot for å bruke den ulovlig. Eller har de ikke rett til å gi bot engang?

Er det kun ulovlig å lytte på spesielle kanaler som politi osv.. eller er all lytting, selv om det ikke er noe spesielt på frekvensen, eller er all bruk ulovlig uannsett?

 

En ting er at de tok radioen. Mulig jeg får den igjen. Men det er uannsett verre med en eventuell bot på flere tusen kroner. Det svir!

 

Noen som vet hvor lang tid det tok før disse fra Gardermoen fikk igjen radioene sine. Måtte alle levere klage?

 

Regner med at det tar sin tid før saken blir behandlet, men er det noen som har noen formening om jeg burde levere klage nå, eller om jeg burde vente til jeg får saken i posten når den er ferdig behandlet. Da kan det jo ligge en bot i posten osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bör få den tillbake. Du har jo ikke gjort noe ulovlig ved å eie den. Jeg er ikke advokat, så hvordan de velger å gjöre med bruken av den er usikkert. Jeg hadde protestert. Hvordan kan de bevise at du ikke hörte på NRK for eksempel?

 

Tror du alikevell skal vente med å klage. Når du får saken i posten kan du klage hvis avgjörelsen er negativt for deg. Noe jeg ikke tror den blir.

 

Det er mange frekvenser som er lov å lytte på. 70cm båndet har jo et område som er helt fritt. Lov å bruke sender også. Selges jo overallt fortiden.

 

Lover og regler idag gjelder kun for bruk av radiosender. Ikke mottaker. Du kan kalle deg radioamatör så fort du har en mottaker. Det er mange som har lytting som hobby. Får stadig QSL kort fra folk som har hört meg på amatörbåndet. Som lisensiert amatör har du lov å bruke sender også. Kravene er fryktelig minimert for tiden så det er lett å ta en LC eller LB lisens idag.

 

Skal ikke drive for mye reklame her, men gjenom å ha en lisens så blir jo redselen for politiet borte iallefall.

 

Håper du holder oss informert om hvordan det går i denne saken. :-)

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett par oppklarene juridiske ting.

 

Terskelen for beslaglegging er mye lavere enn terskelen for straff, det betyr at politiet kan (de må ikke) beslaglegge kun ved mistanke, og mistanke er det i realiteten alltid for oppbevaring av scannere.

 

Politiet må ikke bevise at du har brukt den, har de en begrunnet mistanke kan de beslaglegge den. Skal du straffes må de bevise det.

 

Helge Bø snakker om at det står i forskrift at du kan straffes, det er ikke riktig da i Norge må det lov hjemmel til for å straffe noen. Det vil si at det må stå i loven at det er straffbart, og så kan detaljene i regelverket stå i forskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært i kontakt med vaktsjef på kriminalvakta i Stavangerpolitiet. Han sa at på bakgrunn av nye retningslinjer fra Justisdept så er det nå tillatt å lytte på slike scannere uansett frekvens, og de skal dermed ikke beslaglegges. Unntaket er lytting ifm straffbare handlinger, eller lytting som fører til at man oppsøker og forstyrrer politiets arbeid. I tillegg er scannere forbudt i kjøretøy, bl.a fordi de kan varsle om politikontroll på veiene...han viste til vegtrafikkloven § 13a.

 

Så dermed er det jo ingen tvil om at Anders har krav på å få radioen tilbake, og har ikke gjort noe straffbart...så lenge han ikke havner under noen av disse unntakene.

 

Og da skulle det endelig være klart om lytting på politiradio er tillatt eller ikke. Alle politistasjoner i landet skal ha fått beskjed om dette. Man kan vifte med radioen så mye man vil "[smil]"

 

[ 16.09.2002, 17:04: Endret av: Helge Bø ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipp:

 

§ 13a. Forbud mot varslingsutstyr o.l. i motorvogn

 

I motorvogn er det forbudt å besitte eller bruke utstyr som har til formål å varsle om eller forstyrre trafikkontroller.

Forbudet omfatter utstyr som blokkerer, mottar eller sender signaler fra eller til utstyr for kontroll og overvåkning av trafikk.

 

Dermed kan den ikke være på i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...