Gå til innhold

Flystyrt i Russland


Kenneth Rønning

Anbefalte innlegg

Flystyrt i Russland, totalt skal det ha vært 132 personer ombord, foreløpig er minst 87 personer meldt omkommet. Polens president og hans frue skal også ha vært ombord, det bekrefter nå Det polske utenriksdepartementet.

Om han var er omkommet er foreløpig usikkert, foreløpig ikke meldt om overlevende etter ulykken.

Det skal ha vært et fly av typen Tupolev TU-154 fra selskapet Aeroflot.

 

Les her:

http://www.dagbladet.no/2010/04/10/nyheter/flyulykke/utenriks/11217737/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Ja veldig tidlig å spekulere, men bare forteller hva som meldes i Polsk media.

 

Det også meldes at Hvitrusslands ATC har advart Crew mot dårlig sikt i Smolensk.

 

En ting er sikkert, for Polen er dette en enorm tragedie, ikke bare fordi Presidenten døde, men de viktiste personene i landet.

Bare å nevne personer som, sentral bank sjefen, første general i Polsk military osv osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare spøkte. Var ikke en spekulasjon en gang.

 

Det var jo dårlig vær, og flyet hadde 4 landingsforsøk på forhånd.

 

Sikkerhetsmessig har Tu-154 et noe frynsete rykte. De fleste ulykkene skyldes imidlertid menneskelig og ikke teknisk feil

 

Setter punktum til dere som fant sitt snitt til å kritisere alt fra ex-sovjet.

 

BTW: Er det lenge til noen kommer med "vodka!!!!" eller "Piloten var nok drita full"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akurat det tror jeg også Thorstein. Det som vel har mangla der på garda er nok att de ikke har kunne holde følge i utvikling aav mer avanseert elektronik og datakraft for bruk i bla, flyindustrien.

Samtidig er vel TU og andre østlige leverandører vært "prisgitt" stater og eiere med heller dårlig vedlikeholds budsjett, og kansje også en lavere terksel for "skitt, la oss prøve" holdning.

 

Og att politikken har hatt en helt sentral plass for denne historikken er det ingen tvil om.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har vi jo de smartingene som tok av fra taxe bane på Gardermoen :crazy:

 

Alle kan gjøre feil vettu ;)

 

 

Jeg synes bare dette er utrolig trist og tragisk sak for Polen og alle andre berørte, og jeg må si jeg føler med dem, de har tross alt mistet hele stabben til presidenten omtrent.

 

Samtidig er det litt spesielt at man samler hele stabben på et og samme fly, men dette gjorde de nok for at de ikke har så mye penger er jeg redd.

 

Som andre sier så er det tidlig og spekulere, men er redd dette også skyldes menneskelig feil, kanskje de ikke hadde noen flere forsøk å lande på, og dermed følte seg presset til og "måtte" prøve å lande. Men bare tiden vil vise hva som virkelig skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som svar på:

Poster: Emil Topstad

Emne: Re: Flystyrt i Russland

 

Husker en gang, tror det var presidenten i Japan (??)

Som kom med kone til Norge.

De fløy i hver sin 747, i tilfelle en skulle dette ned... whistle

 

 

det er jo slik at kongen og kronprinsen i Norge reiser aldri i sammen på ting og tang i verden i tilfelle det skulle skje noe. regner med det er slik i de aller fleste andre land også.

Kondolasjon fra meg til Polen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste info.

Piloten har foretatt par kontrollerte runder rundt flyplassen for å sjekke forholdene og så har han bestemt for å lande.

Flyet kom aldri så lang som til flyplassen.

I tillegg meldes det at flyet var for landt i forhold til senter av rullebanen.

 

Til de som spekulerer. Polske regjeringsfly Tu-154M VIP har gjennomgått omfatende oppgradering i et seriøst og velryktet verksted og var i tip topp stand. Oppgraderinen skjedde for ikke så lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Members

Synes dette er veldig trist. At et land har mistet store deler av sine mest sentrale beslutningstakere er vanskelig å forstå.

Kondolanser til den Polske befolkning.

 

Forøvrig så synes jeg flere av innleggene i denne tråden er direkte usmakelige. Det vitner desverre om manglende intelligent innhold i toppetasjen.

 

Når det gjelder Aeroflot og sikkerhet, så kommer de bedre ut enn air france på denne statistikken hvis man ser på "adjusted fatal event". Noen her som hadde vært redd for å fly med air france?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du flyr lavt i dårlig sikt så er det ikke flyet sin feil om du treffer noe hardt. Å automatisk komme med en flåsete konklusjon om at russiske fly detter ned i kraft av å være russiske er både uintelligent og useriøst.

 

TU-154 har gjrnnomført utrolig mange flygninger i Russland, østen og øst-europa. Vi må tenke over hvilke økonomiske forhold disse flyene har vært drevet under. Kanskje man ut ifra det kan konkludere med at TU-154 faktisk er et utrolig solid og pålitelig fly?

 

Selv har jeg flydd TU-154 flere ganger og har ingen problem med å gjøre det igjen. Stilig er det også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen METAR tilgjengelig men AV Herald skriver at værrapproten fra en lokal værstasjon viste;

 

07:00Z (10am) Temp 1°C Dew 1°C Humidity 98% QNH 1026 hPa Visibility 0.5 kilometers Winds SE 10.8 km/h / Heavy Fog

 

Altså rundt 500meter sikt.

 

Pilotene var av de beste i Polsk Militær Luftfart, så jeg tviler sterkt på Pilot Error.

 

Dog høres det litt snodig ut å prøve å lande en TU-154 i 500m sikt, spessielt når ATC har bedt dem om å gå til Minsk eller Moskva.

 

 

Dette må være en ufattelig tragedie for Polen, da de ikke bare har mistet sin President, men også sin Hærsjef, Sentralbanksjef og mange andre nøkkelpersoner i den polske Regjering.

 

La oss for en gangs skyld holde spekulasjoner unna saken og i hvertfall syrlige kommentarer som flere har kommet med tidligere i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eivin, er det mitt innleg du referer til? I såfall må jeg minne deg om att jeg hverken nevnte ett spesifikt land, selskap eller flytype. Jeg viste til detb faktum att økonomi og kulturen for å si stopp er noe annerledes der enn vi er vant til.

 

Når underbudsjetert vedlikehold på eks, Iranske og nord Koreanske fly av typen TU gir så mange ulykker så er jo det ett faktum. Like mye som att kulturen for sikkerhet er en helt annen i slike land. Jeg tviler på att de fleste her inne ville reist med ett Krigistansk fly av TU typen. Aeroflott derimot har vel etter hva jeg kjenner til en av verdens mest moderne flypark i dag bestående av BoingBoing og Eurobusser i.

Det er vel kansje bare noen Arabiske miniputt stater`s flåter som kan matche dem slik sett? Mulig jeg er utdatert men det var nå sånn for bare noen år siden.

Nå var det heller ikke Aeroflott som fløy her, og det er vel få som tenkte att dette spesifikke statseide flyet led av underbudsjetert vedlikehold, men for min egen del snakka jeg altså generelt om arven etter det komunistiske vrakgodset Sovjet og deres undertrykte.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvdan: Lite nyfiken på hur du har sänt 38 miljoner kondolanser (till hela Polens befolkning?). Skickade du kondolanser till Kerstin Thorvalls familj eller till de 40 som dog i Irak för några veckor sedan också?

 

Tycker det där "skickar mina kondolanser" är nått jävla skitsnack bara! .... om jag får säga min mening om det hela. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sigh*. Det er symbolsk Timmy ;)

 

Når det gjelder hvem sin feil det var. Fly eller pilot. Må vi nok bare vente med. Stort sett alt er spekulasjoner.

 

Men er enig i det du sier om flåten til SU, Per. Mye nyere fly, og 11 767-300ER. Pluss 6 IL-96 som er fra '93 og utover!

Det tilsier endel om relativt ny flåte. Og siden de ikke har en EU-ban, så vil det tilsi at de har tilstrekkelig vedlikehold.

 

Nå handlet jo ikke denne tråden om SU, eller om Sovjet. Men om en polsk TU-154 ;)

Back to topic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...