Gå til innhold

Klar for å redde SAS med dine penger?


Geir Teigo

Anbefalte innlegg

SAS leverer nok en gang elendige tall og må til eierene for å hente penger.

SAS er bl.a. eiet av den norske stat noe som betyr at midler som kunne kommet meg og deg og din bestemor til gode, går til å holde et skakkjørt selskap i live.

Å hente penger fra eierne i dårlige tider er ikke uvanlig, men her er det ufrivillig du og jeg som må ta støyten.

Få Den norske stat ut fra eiersiden på dette tapsprosjektet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet er et enda større tap, så de går nok inn med midler denne gangen også.

Kunstig åndedrett slik SAS ser ut idag.

Ikke at jeg har en løsning for hvordan selskapet skal reddes, men stiller meg spørsmålet om de egentlig har livets rett slik utviklingen har vært de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herr Giske er vel vant til å svelge kameler, så det er jo intet nytt under solen..? Et spørsmål som reisende er om vi ønsker å ha et marked uten SAS som konkurrent? Et annet spørsmål er jo også hvor mye SAS nå sikkert må skjære inntil benet for å kvalfisere til en redningspakke denne gangen. En radikal omstilling vil jeg tro at det i tilfelle blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej sas får aldrig plus på kontoen så længe deres billetter er så dyre til forhold til air baltic aog andre lavpris selskaber som stadig tjener penge selv om de sælger billetter næsten til halv pris af hvad sas tager.på forskellige ruter.nej de lukker snart hvis der ikke kommer en som køber dem.

 

Rene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg helt enig, at du og jeg IKKE skal støtte et skakk kjørt selskap som SAS, eller at Norwegian ansatte som Kjos sa i intervjuet må betale på spleiselaget for at konkurrenten skal overleve er både hårreisende og kvalmt.

 

Et godt poeng er at SAS burde ha vært nødt til å gå ut til private investorer for å sikre økonomien sin, at Staten her står som eier og kan spytte nesten ubegrensede midler inn for å redde selskapet betyr i bunn å grunn at SAS kan gjøre som de vil og "pappa" vil redde dem uansett.

 

Norwegian konkurrerer så sett mot staten, mot SAS og samtidig må være med på å betale gilde selv. Snakk om dobbel utfordring da.

 

Men er det egentlig bedre om SAS går konkurs.

 

Både og tror jeg, det blir jo et tveegget sverd om man atter en gang skal få monopol i Norge da med nye farger bare, men på den andre side tror jeg også at SAS bare ville ha blitt kjøpt opp av andre aktører/selskap.

 

Men at du og jeg og alle andre skal holde liv i det selskapet, ærlig talt det er ikke noe for meg. La staten trekke seg ut og la SAS kjøre seg selv på ræva, med den ledelsen de nå har så tar ikke det lang tid

 

Kanskje vi da også får en langt større konkurranse i Norge, gjerne også da med flere selskap som igjen betyr lavere priser..

 

For en fly entusiast som meg nekter jeg ikke for å ville se mange flyselskap i Norge, helst 5 forskjellige ruter til f.eks Vigra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Anders her, herregud fatter ikke hva som feiler enkelte, vi skal være glade politikerne og eierne til Sas trår til når det trengs. Hadde det ikke vært for dette folkens, så hadde ingen i dette landet hadd råd til og reise.

 

Tror dere Norwegian vil være "lavpris" hvis de får monopol?........Nei nettopp ja, de kommer til og ta så mye penger som over hodet mulig, de kommer faktisk til og skakkjøre alt!

 

Tenk etter litt mer neste gang, ufattelig at dere er sympatiske med Norwegian her. Greit nok at Sas ikke burde vært holdt i kunstig i live sånn som de blir, men det er nettopp dette som holder prisene nede.

 

Så om dette skal gå så må Sas gjøre noe, det jeg tror er best er om Sas hadde blitt skilt ut i forskjellige og uavhengige deler(Egen del for Norge, for Sverige osv.), slik at de hadde blitt fullstendig uavhengig av hverandre og hverandres økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nogen gange kunne det næsten se ut som om, at SAS lever i sin slut-80'er drøm om at være det bedste flyselskap for buisness-folket.

 

Kunne ønske, at SAS næsten lukkede ned, undersøgte ALLE deres ruter og fjernede dem som var underskudsgivende. Samtidig skulle de også gå langt mere ind i en kamp med deres personales løn, som jeg har hørt skulle være alt for høy i forhold til hvad de laver.

 

Priserne skal også være så tilpas, at folk stadig vil flyve med SAS fremfor f.eks. Norwegian eller Ryanair. SAS kan i nogle tilfelde selge en anelse dyrere billetter på, at de har adgang til de store hubs eller den mest sentrale lufthavne, og dermed også er hurtigt i byen. Ofte med f.eks. Ryanair lander man langt fra byen og derfor skal bruge mye tid på transport. Norwegian kender jeg ikke nok til at kunne uttale mig om dem.

 

I dag læste jeg også, at SAS kigger på den nye C-serie fra Bombardier som erstatning for MD'erne og kanskje også de ældste af deres B737'ere. SAS ligner mere og mere et regionalt selskab som operere i Norden og Europa, og altså ikke som det store og stolte selskap det var engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi må se alle perspektiver her for å kunne forstå komplekset her, så her er min teori angående kaoset :)

 

Norske stat sammen med svenske og danske stat har i all tid vært eiere i SAS sammen med andre private investorer. For en tid tilbake, så var det faktisk statelig styrt monopol innen luftfart hvor da SAS var den store høvdingen innen de skandinaviske landene. Så opphørte monopolet og konkurransen fikk komme til. Denne prosessen tror jeg ikke SAS forstod alvoret av og har kanskje ikke helt ennå forstått alvoret av siden konkurransen begynte på 90 tallet hvis jeg ikke er helt på bærtur her :grin:

 

Så nå blir SAS innhentet av spøkelset "konkurransen" ved at Norwegian og Ryanair får såpass rotfeste i det norske og resten av det Skandinaviske markedet ved å tilby sine PAX low cost fly og kanskje mer effektive booking systemer å administrasjon. Ingen kan iallefall påså at SAS konsernet ikke er et tunggrodd byråkrati med hele 19 fagforeninger å ta hensyn til. Og for å snu et slik konsern over natta (2008 og 2009), er dessverre ikke gjort over natten.

 

Hvis investorer/eiere ikke hadde hatt tro på SAS og den hestekuren SAS er iferd med å gjennomføre via sitt "Core SAS" program, så tror jeg faktisk SAS hadde vært historie for litt over et år siden når SAS ledelsen ba om 6 milliarder i emisjon og når aksjekursen stupte fra 23,56 (Par og 90,- hvis jeg ikke husker feil for SAS-Norge aksjer) til 2,32 til idag på kun 2,12 ennå Norsk regjering har sagt seg villig med ennå 575 millioner i emisjon (5 millarder totalt fra eiere).

 

Det som blir litt feil, er at den norske regjering og stat ikke har vært villige med å redde andre tusenvis norske andre arbeidsplasser, men det har sin årsak at den norske stat aldri har vært såpass stor aktør i disse selskapene som de er i SAS, Statoil, Hydro, Aker Kværner osv. Så for Norwegian kan det ses litt rart ut at den norske stat sier ja til fri konkurranse, men hadde vel aldri i verden reddet Norwegian hvis det var det selskapet som var ute i hardt vær om dagen. Nettopp fordi den norske stat ikke har betydelig eierandel i Norwegian. Dessuten har vi også det i minne om at SAS sammen med Norwegian, Ryanair, Easy Jet osv. har gjort at nordmenn har fått langt billigere flybilletter enn når kun SAS var høvding på det norske markedet med Widerøe som sin minste bror.

 

Min teori er at så lenge statene Norge, Sverige og Danmark sitter med 50% av den totale aksjeposten og ikke selger seg ut, så vil SAS bestå. Men SAS må nå begynne å forstå at det er nettopp Ryanair, Norwegian og andre såkalte lavpris selskaper som er deres sterkeste konkurrent. Forstår dem ikke det alvoret, så er jeg redd for at SAS blir historie, noe vi som PAX ikke er tjent med. :)

-----------------------------

Tar kun forbehold om det jeg har fått lest meg til via media og at jeg ikke blir skutt med mine teorier om SAS her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.an.no/Innenriks/article4851268.ece

 

 

 

SAS-konsernet offentliggjør ikke separate regnskap for de tre skandinaviske land, fordi de tidligere tre nasjonale selskapene nå er samlet under én hatt. Men tallene for Widerøe, som datterselskap, er tilgjengelige, og de viser at det norske regionale selskapet hadde et resultat før skatt på 47,1 millioner norske kroner i 2009. På samme tid i fjor viste regnskapet overskudd før skatt på 11,3 millioner kroner.

 

Administrerende direktør Lars Kobberstad sier at han er fornøyd med overskuddet, og enda mer fornøyd med den virksomhet som Widerøe har levert.

 

– De fem siste månedene har Widerøe vært blant de mest punktlige selskapene i Europa. I overkant av 2 millioner personer reiste med selskapet, og det er ny rekord. Hvert sjette av ti seter var belagt på hver avgang, sier Kobberstad. (ANB-NTB)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja Andreas. Da fikk jeg litt mer info her som jeg hadde glemt allerede. Stemmer bra det når jeg først fikk re-startet minnet mitt her :grin: SAS Norge var vel den eneste delen av SAS konsernet som gikk med overskudd, mens samlet sett, så gikk SAS med solide underskudd i 2008 og 2009 (finanskrisen). Stemmer det? :)

 

Men føler meg litt skadeskudd her :grin:

 

Til Per:

SAS er bare nok ett eksempel på hvorfor.

Sammen med NSB. Og vi registrerer at Gjøvikbanen som driftes av private aktører er de som har flest punktligheter og stabil drift sammen med Fly-toget kontra det vi ser i det statlige NSB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere Norwegian vil være "lavpris" hvis de får monopol?........Nei nettopp ja, de kommer til og ta så mye penger som over hodet mulig, de kommer faktisk til og skakkjøre alt!

Skjønner ikke hvorfor så mange tror at Norwegian får monopol i hele landet om SAS forsvinner. Se på Molde-Trondheim ruten til SAS. De la den ned 1. februar, etter to dager hadde Krohn Air overtatt ruten. Og Krohn var ikke den eneste som var interessert i å overta ruten. Jeg tror tvert imot at mindre flyselskap ville utvidet rutetilbudene sine om de fikk litt mer rettferdige konkurransevilkår. Selvfølgelig er det vanskelig for små flyselskap å starte ruter som allerede flys av et "udødelig" flyselskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er såkalt "fri" konkurranse, så vil værken SAS, Widerøe, Norwegian, Ryanair o.l. få noe monopol på lønnsomme ruter :) Den saken kan vi slå fast med engang. Markedet vil justere hvem selskap som skal få "lov" til å fly en bestemt rute så lenge prisen er riktig. Om det er sunt i lengden med slike frie konkurranse vilkår, gjenstår å se. Men jeg har mine tvil faktisk når jeg tenker på sosial dumping o.l. for å gi kundene et tilfredsstilt tilbud på pris og service. Et eller annet sted vil vi se at inntekter vil møte kostnader og da er vi tilbake til balansegangen som SAS ikke har funnet ennå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Att bilettene blir noe billigere har ingenting med saken å gjøre Geir. Det vi snakker om er hvorfor felleskapets midler skal brukes på å subsidiere ett komersielt selskap som like godt kunne vært drevet av private eiere. Når SAS blir verdsatt til 5 milliarder på børsen mens Norwegian som er såpass mye mindre verdsettes til 3 sier det alt om hvor markedet står. SAS har ingen tillit, og det samme gjelder for de politikerne som i alle år har unlatt å ta det nødvendige trekket og avslutte konseptet for statens (felleskapets) del.

Dvs de får jo betalt via stemmeurnene selvfølgelig. Nærligende å føre tankene over på korupsjon.

 

Når det er sagt er det mange i vårt vidstrakte land som ikke akurat står på egne bein, ikke minst media. En journalist/redaktør i Akersgata er jo subsidiert 3 ganger mer enn en bonde.

 

Industrien er heller ikke fritatt lengre all den tid de ikke lenger får dra nytte av den frittfallende gratis energien vi har her i landet. Så hvorfor noen "buss sjåfører" skal subisideres med milliardbeløp(1,4 milliarder bare de siste 12 mnd) fatter jeg bare ikke. Har også diskutert med bygdas taxieiere i en årekke om hvorfor i svarte de skal beskyttes med begrensinger i løyver. Ingen hadde vel noensinne ville lansert ideen om att nå har bygda/fylket/landet nok murere så da stenger vi for nye søknader?

 

Nei for meg er det sykt uansvarlig av de siste 20-30 åras maktelite å ha fortsatt med denne sløsinga. Jeg har sett gjenom mange år hvor feil vei det går når ingen lengre spør seg hvor penga kommer fra men bare pøser ut til sine stemmekveg med forventa stemme tillit som betaling. Korupsjon kalles slik ellers i samfunnet så hvorfor ikke i denne sammenhengen? det er jo tross alt bare å lure seg selv, og å legge byrden på de som kommer etter oss. Men slik er det jo vi har holdt på lenge, ikke bare i Norge men i vesten generelt.

 

Vi kjører med full speed på 1st klasse og gir beng i alt som lukter konsekvenser og realiteter. På toppen av det har vi glemt å sette setebeltet på unga våre.

 

Litt vidstrakte tanker fra Lørenskauen en sein kveld, men syns nå disse hardfacts hører med til saken.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Jeg vet ikke jeg, er bare en enkel sjel fra Lørenskog. Budskapet var bare at med raudnesane uten sas eller annen stor aktør, blir bilette dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes forsåvidt at Giske sitt valg kan forsvares, ettersom også de private eierne har gått inn med penger her. Hadde det vært slik at kun Norge, Sverige og Danmark gikk inn med penger, men ikke de private investorene kunne man kalt det ren statsstøtte. Men dette viser kun at Norge er eier aksjer i et selskap på linje med alle andre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikkje heilt at folk klagar på at SAS er så dyrt. Eg har flydd utelukkande med SAS innanriks i fleire år, nettopp fordi dei har gitt meg dei rimeligaste billettane til dei tidene som passar meg best. Aldri hatt trøbbel med SAS.

 

Andre selskap som ahr operert i Noreg, (ingen nemnt, ingen glemt) har eg hatt til dels mykje styr med.

 

Mykje betre at SAS vert berga, og at me betalar litt av det, enn at dei går til skifteretten og me sit igjen med skjegget fullt av postkassar og klør oss i toppen på korleis me skal komme oss rundtomkring i vår flotte geografi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte også denne forklaringa til Giske, eller bortforklaringa som jeg vil kalle den. Når FRPs repr, koemnetret klart hva markedet viste av mistillit ved å sende SAS rett i kjellern kom han trekkende med denne Svenske greve familien som eier en andel. dette mente han beviste att markedet forøvrig tar feil. What? :confused:

Mener Giske att 3 børser bare i Norden har mindre kunskap om markedet enn ham? Hvor skal en legge lista for kunskap og ærlighet når vi snakker om en statsråd egentlig?

En statsråd er liksom mer enn bare en politiker.

 

Jeg vil da mene att all logik tilsier att Wallenberg konsernet nærmest ikke har noe valg annet enn å spytte inn pæng i håp om å ikke tape rubbel og bit. Men hva vet vel jeg, en noksagt uten akademisk utdannelse slik som Gisken vistnok er i besittelse av. :crazy:

 

Ja jeg kaller det rein skjær løgn, og i beste fall propoaganda det Giske leverte i den utalelsen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...