Gå til innhold

Klar for å redde SAS med dine penger?


Geir Teigo

Anbefalte innlegg

Først:

Ikke gjør det så fryktelig politisk hr. Berge.

 

Så:

Å bruke argumentet som at markedet har mistet troen på selskapet så aksjekursen stuper er helt feil. Ved en emisjon kan man tegne(kjøpe) aksjer til emisjonskurs. For å få eiere til å tegne nok aksjer bruker man å sette tegningskursen lavere enn aksjekursen. Ofte fallet aksjekursen da ned til tegningskursen.

Som bedriftsleder for flere selskaper ville nok jeg gjort det samme som regjeringen har gjort her. Uteblivelsen av denne emisjonen hadde ville ført store tap. Jeg er helt uenig i statens eierskap i SAS, og håper nå at de signaliserer at de ønsker å selge.

Det er mange av dere som skryter av SAS sin service, sikkert med rette. Men skal de fortsette med dette vil dere ikke bare oppleve at billetten blir litt dyrere, men veldig mye dyrerer. Veldig bra at de er det mest punktlige selskapet i Europa, men sett stort på det er det snakk om minutter og ikke timer vi snakker om av forsinkelser i forhold til andre selskaper. Har de virkelig råd til å fortsette med denne type service?

 

Å dele opp SAS i tre for at hver "nasjon" skal sitte med sin del vil være katastrofe for selskapet. SAS Norge vil ikke kunne drive en slik miniutgave. Trekk gjerne frem WID i dette, men de flyr med en helt annen strategi til små plasser hvor det ikke er konkurranse i dag, og hvor da prisene er høyere en man ville hatt i en konkurransesituasjon. Her vil vi heller ikke få konkurranse da grunnlaget er for lite til at andre aktører vil starte opp.

 

Slik jeg ser det er en fusjon med et større selskap eneste muligheten til at SAS vil kunne overleve i fremtiden. Synd det ikke ble noe av flørtingen med Lufthansa....

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser på E24 i dag litt som underbygger mine påstander i forrige innlegg:

 

Sitat E24

"– Tapene vil bidra til at flyselskapet ikke lenge kan bestå slik vi kjenner det i dag. Det vil etter alt å dømme bli overtatt av Lufthansa eller en annen nettverksallianse, mener førsteamanuensis Espen Andersen ved Institutt for strategi og logistikk ved Handelshøyskolen BI.

Gir SAS tre år

– De kan nok tyne det ut litt lenger, men ikke veldig lenge. Maksimalt tre år, avhengig av hvor mye penger eierne er villige til å skyte inn, og hvor langt ned fagforeningene er villige til å gå, sier Andersen.

For snaut fire år siden spådde han i Aftenposten at Lufthansa kom til å kjøpe SAS innen fem år.

– Nå trenger ikke Lufthansa lenger å kjøpe SAS, men kan stå klar til å overta restene når SAS velter, sier Andersen."

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja la oss kvitte oss med noen tusen arbeidsplasser her til lands, la oss få et rævkjørt rutetilbud, la oss legge ned alle flyplasser og ruter som ikke lønner seg og ikke minst la oss få monopol til Norwegian da vil sikkert prisene holde seg lave!!

 

Jeg er klar!! Er du?

 

Hva vrøvler du om??

 

Hvis du tror at monopol er resultatet av at SAS går konkurs bør du heller la være å kommentere. Det vil aldri bli monopol på de deler av det norske innenriksnettet der det i dag er konkurranse. Til det er markedet alt for lukrativt. Men det er ikke tilfredsstillende at en av aktørene ikke en gang med flere milliarder kroner i statsstøtte ikke klarer å styre unna et slikt vanvittig underskudd som SAS har.

 

Til det finnes to reelle løsninger:

1. SAS blir kjøpt opp av et allerede eksisterende europeisk nettverksselskap. Store kostnadskutt og nedbemanning vil være en av følgene, men mange av dagens SAS-ansatte vil beholde sine jobber.

 

2. SAS går konkurs og det samme europeiske nettverksselskapet vil overta konkursboet enda billigere enn ved alternativ 1.

 

 

Til dere som mener at staten skal fortsette å pøse inn penger i SAS, synes dere ikke vi skal ha et avkastningskrav på skattepengene våre? Eller er det ok at de forsvinner slik som dette: http://www.na24.no/article2826730.ece ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg er du fullstendig dum?! Unnskyld uttrykket altså men herregud, måten du skriver på er helt feil. Si meg sitter du på tall eller?

 

Nei du gjør ikke det nei, nettopp ja, ja da vet vel ikke du om det å splitte selskapet i 3 er noen dårlig ide(kanskje ikke så bra for den Svenske og Danske delen men) eller gjør du?....Ehh, nei det gjør du ikke. Den norske delen av Sas var faktisk den eneste som gikk med overskudd av Sas.

 

Jeg er sikker på at Sas ville kunne gått meget bra om de hadde blitt fullstendig skilt ut og blitt en helt egen og uavhengig del som kun hadde hadd med seg Widrøe(Som de allerede har). Om de også øker prisene litt så er de fortsatt konkurransedyktige, og slutter med den voldsomme servicen uten tillegg som skal betales på forhånd. Færre avganger per dag, og en annen ting er at de prøver og ha en flåte bestående av så få serier som mulig feks. B737-6/800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eivind Oterhals

Skjønner ikke hvorfor alle er så negative er ovenfor SAS?

Det er nok ikke fargen på liveries, pølsepris, eller punktelighet, men jeg tror linken fra Torstein F oppsummerer greit hvor misnøyen kommer fra og handler om:

 

De nordiske statenes verditap det siste året har vært på 3,4 milliarder kroner. Dette tilsvarer 225.000 kroner per ansatt. Dermed er det statlige «kapitaltapet» og verditap det siste året på hele 425.000 kroner per SAS-ansatt.

 

Totalt er kapital- og verditapet det dobbelt av dette. Dermed har eierne svidd av nesten 1 million svenske kroner per ansatt det siste året.

 

Forøvrig synes jeg det er rart å høre at vi må sprøyte ubegrensede midler inn i ett selskap for å unngå monopol. Konkurranse- situasjonen er for meg kanskje den viktigste grunnen til at staten etter mitt syn må ut. Jeg ser ikke hvordan denne subsidieringen av en part fremmer konkurransen.

 

Leste forresten et tips til hvordan å bli millionær i rekordfart:

"Skaff en milliard, og kjøp et flyselskap!" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier opp de jeg ikke har bruk for, henter inn nye flygere og sender alle de stor krevde norske flygerne til noen andre, selge eller øke prisene til SGS slik at andre selskaper er tvunget til og betale mer for service fra SGS. En annen ting kan være og som sagt selge SGS og leie vedlikeholds/service arbeid fra Polen, Latvia elns. osv. men nok om det, poenget er at jeg tror en egen norsk del av Sas ville ha vært en god løsning, iallefall for Sas Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Nei, det er ikke lett og gi noe god forklaring på. Personlig synes jeg ikke staten burde ha hvert i sas. Men på den annen side er det et ansvar og være eier, og sier eierene stopp, er det ihverfall stopp, og penga er tapt. Så noen har vell gjort noen vurderinger i den situasjonen man er oppe i. Jeg synes synd på de ansatte i SAS her i Norge, de gjør en flott jobb og har leverer et flott produkt. Men er nokk litt for mye lik i lasta her, men det er vell et historisk resultat av fagforeninger etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Enig 100% men tror det blir ekstra vanskelig når man må ta sammfundsmessige hensyn som politisk polularitet og sossialt ansvar for arbeidsløset etc. Som privat eier er det pølse og penga som gjelder...No cure no pay. Ikke noe joyride og være eier som stat her gitt.... tror nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ett greit argument å ivareta egne ansatte (Norske kontra utenlandsk næringsliv) og det skulle jeg gjerne sett mere av. Jeg har som en ganske ensom sjel advart mot den globale "grenseløse" mulitnasjonale økonomien i snart 20 år uten særlig medgang hos folk flest som syns det er så kjekt å få billige sko, skjorter, komfyrer(selv fikk jeg kjøpt den siste Norsk produserte komfyren da jeg bytta sist) TV sjermer osv. Men nå er det nå en gang slik vi har innreda oss og da må vi følge realiteten i alle anledninger. Skulle en plukke ut enkeltvise bransjer, selskaper og konstelasjoner i hytt og gevær ville noen få gå seirende ut av dette mens majoriteten taper.

 

Att lønnsnivået ligger høyt hos særlig pilotene kan jeg vel skrive under på, men jaggiu er det mange andre særgrupper inne diverse bransjer som tjener rått. ja ikke bare høyskoleutdanna ingeniører som i oljeindustrien gjerne har en drøy million i året, men også diverse uten noen formel utdanelse innen oljeindustrien som tjener mellom 6 og 700.000. PÅ toppen av det kan de sitte hjemme halve året. Lønns nivået i Norge er sykt høyt og denne utviklinga er som ei dør som har møtt oss mitt i trynet på vei ut.

 

Vi har pøst på med lekepenger fra ett høl uti Nordsjøen og ikke tenkt på morradagen. Slik blir det gjerne ei bakfyll av etterhvert og den trur jeg vi er godt inne i allerede. Når finanskrisa slo til er det svært få nordmenn som har fått en tilbakegang i sin økonomiske frihet, men tvert imot. Aldri har varer og tjenester vært billigere og all den tid nordmenn flest ikke har sin lønn fra konkuranse utsatt næring så har rentene og disse prisreduksjonene gjort virkelig susen for de fleste.

 

SAS er i akurat samme båsen nå. De sliter mellom den gamle og den nye tida. Og oppsigelses vernet er vel også av ypperste grad vil jeg tru. Har ingen generell preferanse på akurat det men etter hva jeg tolker situasjonen sitter de vel ganske godt inntil det kommer en konkurs eller oppkjøp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...