Tor Christian Stamnes Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Her tror jeg faktisk forklaringen er noe annet enn et fly Ser jo helt vilt ut. http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter/article316411.ece Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Hva i allverden..? Må si jeg ble veldig nysgjerrig på hva som kan forårsake noe sånt... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vidar Martinsen Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Helt sprøtt! Stort samtaleemne blant flygerne som kom inn med WF i morges. Blir spennende å se hva de finner ut om dette fenomenet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Christian Stamnes Skrevet 9. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2009 Om dere ikke har hørt det, så finnes det en svært troverdig teori på fenomenet nå. Kiruna har en oppskytingsbase for raketter. I følge nettsidene til basen så skal de i disse tider planlegge å skyte opp en rakett som har med seg ca-15-20kg vanndamp som skal slippes ut ionosfæren for å se hvordan iskrystaller her oppe påvirker div. radarer. Dampen sprøytes ut via dyser samtidig som raketten roterer. Dette forklarer spiralene. Det var iallefall slik jeg forstod det. Mulig jeg har misfortsått noe av detaljene her, men det er iallefall ikke så veldig mystisk lenger da.. Her er fra et tidligere prosjekt med samme type rakett som visstnok skulle prøves på nytt i disse dager. Har ikke lest så nøye gjennom nettisa. http://www.space.fmi.fi/NISSE/NISSEhomepage.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vidar Martinsen Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Nå spekuleres det i at det er en russisk rakett oppskytning som hargått feil og at det er drivstoff som lekker ut som reflekteres av sola. Greit nok, men kan en rakett oppskytning, slått feil eller ikke, virkelig sees i fra Alta i nord til Trøndelag i sør? Noen som har kunnskap om dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter Tandberg Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Og russerne sier at de ikke har skutt opp noe... Sånt som dette blir man nysjerrig på! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Eik Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Man skal ikke stole 100% hva russerne sier. De er ganske hemmlighetsfull, ihvertfall om millitære ting. Men for all del kan så kan det være noe helt annet enn russerne denne gangen her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre Holberg Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 ZCZC FA79 031230 UTC DEC 09 COASTAL WARNING ARKHANGELSK 94 SOUTHERN PART WHITE SEA 1.ROCKET LAUNCHING 2300 07 DEC TO 0600 08 DEC 09 DC 0200 TO 0900 10 DEC 0100 TO 0900 NAVIGATION PROHIBITED IN AREA 65-12.6N 036-37.0E 65-37.2N 036-26.0E 66-12.3N 037-19.0E 66-04.0N 037-47.0E 66-03.0N 038-38.0E 66-06.5N 038-55.0E 65-11.0N 037-28.0E 65-12.1N 036-49.5E THEN COASTAL LINE 65-12.2N 036-47.6E 2. CANCEL THIS MESSAGE 101000 DEC= NNNN Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Dahl Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Var selv vitne til dette, og det var virkelig et skremmende syn. Der og da gikk det mange tanker igjennom hodet, som feks atombomber, ufoer og dommedag! Russerne bruker vanligvis holde igjen info når de mislykkes med noe, det har skjedd før. Det norske forsvaret er rimelig sikker på at dette er en russisk hendelse. Hvis dette skjedde på la oss si 200 kilometers høyde så burde det være synlig i horisonten på over 200 mils avstand Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 I hvilken himmelretning så man dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Christian Stamnes Skrevet 9. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2009 Mot øst. Sjekk denne videoen. Virker jo veldig likt det som skjedde idag. Bare at det virker som det skjer i motsatt rekkefølge. Kanskje noen forlot vår tid og seg en tur i et ormehull? :grin: http://www.youtube.com/watch?v=pV08q4SCaBQ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mathias Kjærstad Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Fra vg : http://www.vg.no/nyheter/vaer/artikkel.php?artid=596385 Ser ut som julenissen er i sonic Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Vi er vel ikke alene.... :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Sjekk denne videoen. Virker jo veldig likt det som skjedde idag. Bare at det virker som det skjer i motsatt rekkefølge. Kanskje noen forlot vår tid og seg en tur i et ormehull?Hvor kult hadde ikke det vært? Men tror nok forklaringen på dette ikke er fullt så spektakulær Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paul-André Tilrem Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 DE KOMMER!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Dette ser jo veldig interessant ut. Jeg har aldri sett en rakett som lager så perfekte spiral, og i hvert fall ikke så store at de synes fra Finland/Russland til Finnmark og helt ned til Trøndelag. Samtidig så skriver avisene at ingen visste om noen rakettoppskytning. Har du noen kilde på den meldingen, Sindre? Ut ifra bildene så synes jeg det ser ut som spiralen kommer opp fra et punkt bak fjellene på dette bildet, på samme måte som når en projektor sender ut et bilde. Det må imidlertid ha vært en rimelig heftig projektor i dette tilfellet... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paul-André Tilrem Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Selvsagt finnes det kraftig nok prosjektor vettu :whistle: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Haha, der er forklaringen! :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Etter å ha sett videoene, så er det ingen tvil om at dette er en mislykket rakketoppskyting. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Hvorfor er det ingen tvil? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kai Dreyer Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Ja, det lurer jeg også på Einar! Har vist vært mye snakk om dette i byen i dag, så folk er vel litt oppskremt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Man ser jo tydelig at raketten roterer rundt sin egen akse, tilslutt brenner den opp og det blir mørkt. Klassisk fenomen når noe har gått galt. Dette er nå min mening Video Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth Rønning Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Er Russerne som forbereder seg til Obama kommer tenker jeg :grin: De ville bare teste at rakettene fungerte som de skal til han kommer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Jeg synes ikke det virker logisk å forklare måten den mørke flekken utvider seg på slik. Flekken utvider seg symmetrisk over alt. Flekken utvider seg også mye raskere enn spiralen trekker utover, hvis du skjønne hva jeg mener. Og hvordan kan den store, blå stripen forklares? Jeg har sett mislykkede raketter spinne flere ganger, på video, og jeg har aldri sett noen spinne så symmetrisk. Her er et bilde tatt med lang lukkertid: http://www.vg.no/uploaded/image/bilderigg/2009/12/09/1260348631558_532.jpg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Edit) Da er det bekreftet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle Pedersen Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Nice Einar.. du traff 100% der Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Vel, ut ifra artikkelen så er det ikke bekreftet, men det fremstilles som veldig sannsynlig. Det kan fortsatt være et romskip på vei inn i hyperspace :grin: Men det er litt kjedelig at det meste tyder på at det er en rakett, egentlig... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paul-André Tilrem Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Eller på vei ut av cyberspace, men det er cloaka så vi ser det ikke :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Spørsmålet alle lurer på nå er hvorfor Russland skulle sende avgårde en langdistanserakkett da (gulp) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Meyer Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Og hvordan kan den store, blå stripen forklares? Den blå stripen er vel kanskje eksosen fra raketten som blir lyst opp av solen i stor høyde? Har noen ganger sett når de har skutt opp raketter fra kiruna at eksosrøykebn kan få veldig flotte farger Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.