Gå til innhold

Mystisk lysfenomen i Troms og Finnmark


Tor Christian Stamnes

Anbefalte innlegg

Om dere ikke har hørt det, så finnes det en svært troverdig teori på fenomenet nå.

 

Kiruna har en oppskytingsbase for raketter. I følge nettsidene til basen så skal de i disse tider planlegge å skyte opp en rakett som har med seg ca-15-20kg vanndamp som skal slippes ut ionosfæren for å se hvordan iskrystaller her oppe påvirker div. radarer. Dampen sprøytes ut via dyser samtidig som raketten roterer. Dette forklarer spiralene. Det var iallefall slik jeg forstod det.

 

Mulig jeg har misfortsått noe av detaljene her, men det er iallefall ikke så veldig mystisk lenger da..

 

Her er fra et tidligere prosjekt med samme type rakett som visstnok skulle prøves på nytt i disse dager. Har ikke lest så nøye gjennom nettisa.

 

http://www.space.fmi.fi/NISSE/NISSEhomepage.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZCZC FA79

031230 UTC DEC 09

COASTAL WARNING ARKHANGELSK 94

SOUTHERN PART WHITE SEA

1.ROCKET LAUNCHING 2300 07 DEC TO 0600 08 DEC

09 DC 0200 TO 0900 10 DEC 0100 TO 0900

NAVIGATION PROHIBITED IN AREA

65-12.6N 036-37.0E 65-37.2N 036-26.0E

66-12.3N 037-19.0E 66-04.0N 037-47.0E

66-03.0N 038-38.0E 66-06.5N 038-55.0E

65-11.0N 037-28.0E 65-12.1N 036-49.5E

THEN COASTAL LINE 65-12.2N 036-47.6E

2. CANCEL THIS MESSAGE 101000 DEC=

NNNN

 

 

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var selv vitne til dette, og det var virkelig et skremmende syn. Der og da gikk det mange tanker igjennom hodet, som feks atombomber, ufoer og dommedag!

Russerne bruker vanligvis holde igjen info når de mislykkes med noe, det har skjedd før. Det norske forsvaret er rimelig sikker på at dette er en russisk hendelse.

 

Hvis dette skjedde på la oss si 200 kilometers høyde så burde det være synlig i horisonten på over 200 mils avstand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser jo veldig interessant ut. Jeg har aldri sett en rakett som lager så perfekte spiral, og i hvert fall ikke så store at de synes fra Finland/Russland til Finnmark og helt ned til Trøndelag. Samtidig så skriver avisene at ingen visste om noen rakettoppskytning.

 

Har du noen kilde på den meldingen, Sindre?

 

Ut ifra bildene så synes jeg det ser ut som spiralen kommer opp fra et punkt bak fjellene på dette bildet, på samme måte som når en projektor sender ut et bilde. Det må imidlertid ha vært en rimelig heftig projektor i dette tilfellet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det virker logisk å forklare måten den mørke flekken utvider seg på slik. Flekken utvider seg symmetrisk over alt. Flekken utvider seg også mye raskere enn spiralen trekker utover, hvis du skjønne hva jeg mener. Og hvordan kan den store, blå stripen forklares?

 

Jeg har sett mislykkede raketter spinne flere ganger, på video, og jeg har aldri sett noen spinne så symmetrisk. Her er et bilde tatt med lang lukkertid: http://www.vg.no/uploaded/image/bilderigg/2009/12/09/1260348631558_532.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...