Gå til innhold

Mystisk lysfenomen i Troms og Finnmark


Tor Christian Stamnes

Anbefalte innlegg

Jeg synes ikke det virker logisk å forklare måten den mørke flekken utvider seg på slik. Flekken utvider seg symmetrisk over alt. Flekken utvider seg også mye raskere enn spiralen trekker utover, hvis du skjønne hva jeg mener. Og hvordan kan den store, blå stripen forklares?

 

Jeg har sett mislykkede raketter spinne flere ganger, på video, og jeg har aldri sett noen spinne så symmetrisk.

For meg ser det ut som rakettens normale spinn langs lengdeaksen gradvis har forskjøvet seg så raketten skrur mer og mer til den til slutt ligger nesten på tvers av fartsretningen. Dermed blir eksosen en konisk spiralsky.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var vitne til dette jeg å i morges rundt 07.55 eller noe slikt,

ble sittende å se på dette å gni meg i øynene(nettopp stått opp) å lurte rett å slett på om jeg var blitt steine gal^^

fortalte ikke til noen før jeg leste at det var flere som hadde sett det samme^^

ja man kan jo begynne å lure når man sitter å drikker kaffe klokken 07.55 å det begynner å snurre en spiral midt på himmeln i blå/hvite farger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erlend: ja, jeg skjønner poenget :)

Jeg stusset bare over at spinningen var vel symmetrisk ift. vanlig. Jeg synes det virker lite sannsynlig at en rakett skal kunne spinne ukontrollert symmetrisk. Spesielt mtp. faktorer som vind, redusert vekt ettersom drivstoffet forbrennes gjennom de 2-3 minuttene... Men vgs-fysikk er ikke på rakettforskernivå per i dag, så det er mulig jeg tar feil :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...