Gå til innhold

Luxuscruise med USS Nimitz.


Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Det må da kalles luxus når man får seile verden over, spise og drikke gratis og fly så mye man vil :grin: . Ombord i et amerikansk hangarskip er det mye større flyaktivitet enn i hele det norske forsvaret til sammen, og når de kjører for fullt er det alltid et fly som tar av eller lander, kontinuerlig! Versjon 2 av USS Nimitz har vært ute ei stund, og det er en rekke forbedringer i forhold til første utgave. At dette er freeware er nesten ubegripelig, og sammen med AI Carrier 2 er dette både spennende og morsom flyvning. NB dette funker bare med FSX Acceleration!! .

 

nim1.jpg

 

nim2.jpg

 

nim3.jpg

 

nim4.jpg

 

nim5.jpg

 

Treffer du ikke kabeln så er det full go around, og med et hangarskip i bevegelse krever landingen en smule konsentrasjon.

 

nim6.jpg

 

nim7.jpg

 

nim8.jpg

 

nim9.jpg

Nytt i versjon 2 er bl.a et forsyningsskip for drivstoff, som gir nye utfordringer for de som liker å fly helikopter :grin: .

 

nim10.jpg

 

nim11.jpg

.....og så er det blitt mer liv på dekk, med animerte mannskap som assisterer under katapultstart. Det "annonseres" over skipshøytalerne med lydkulisser som skaper skikkelig hangarskipsstemning. Og katapulten har fått realistisk steam m.m.m. Kjempegøy.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, fuelsupply ship, Jet-A1 fuel till flygplanen då eller? För Nimitz är väl atom?

 

Stemmer det. Hadde det ikke vært for Generelt vedlikehold og rulering av mannskap så kan et hangarskip av Nimitzklassen være ute på havet i 50(?) år +/- i følge National Geographic. Ganske fasinerende, verdens lengste cruise :P

 

Flotte bilder Ernst! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk bra laget og her ligger det mye arbeid bak for å si det mildt. At det er Freeware forstår jeg godt(tenk over det). Forsyningsskip leverer nok parafin eller jet fuel til flyene. De er tørste! Og har Touch Down med Full Throttle for evt Go Around(klønete med så mye engelsk :D )

Da må jeg anbefale at dere ser filmen fra 1980 som jeg har satt inn plakat til under. Mye bedre flyging enn i Top Gun!

 

nimitz.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Du verden, takker for hyggelig respons folkens :D .

 

Supplyskipet forsyner hangarskipet med jetfuel ja, og det skjer under full fart. NAVY`n har flere supplyskip som følger hangarskipene rundt om i verden, så de behøver "aldri" avbryte sine tokt. I tillegg har de ganske mange COD-fly (carrier on board delivery) som tar seg av transport av forsyninger og personell.

 

Bare synd at den utvendige modellen på F14 spiser noe utrolig med framerates

 

Det var merkelig, jeg har ingen drop i frames, enten jeg er på dekk eller i lufta, er du sikker på at du har Dino Cattaneos modell??

 

kan du link det flyet eller er det F-18 ? Syns det så ut som en F-14

 

Både denne F-14 og T-45 Goshawk er laget av Dino Cattaneo .

Og som sagt MÅ du ha Acceleration for at dette skal funke, og da har du også en F-18 som kan være gøy å fly.

 

 

Men ikke glem AI Carriers 2, dette geniale lille programmet som gir deg muligheten for å plassere hangarskipsgruppen der du vil ha den ;) . Husker ikke i farta hvor jeg fant det, men det er bare å google.

 

Herlig! Men det er to ting eg enda ikke har funnet ut på den båten, hvordan får man de platene bak flyet til å løfte seg opp (tenker på når man skal ta av) og hvordan går man fre for å få heisen til å fungere? Ellers var det knall bilder! Har lekt meg selv med Goshawk'en på Eisenhover og Nimitz.

 

Heisen starter når du taxer innpå den. Når du skal ta av må du taxe flyet i possisjon for katapulten. [color:#FF0000]Trykk Shift U[/color] og mannskapet kobler deg til "launch bar" . Trykk [color:#FF0000]shift I[/color] og plata som skjermer mot etterbrennere reiser seg. Da er det bare å stramme beltene, gi på gass, trykk [color:#FF0000]shift spacebar[/color], og avsted bærer det :D . (Dette er Nimitz versjon 2).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg anbefale at dere ser filmen fra 1980 som jeg har satt inn plakat til under. Mye bedre flyging enn i Top Gun!

Det er en film jeg ser om og om igjen. Har den på både DVD og Blu-Ray :smile:

 

Var ellers med på øvelser med Nimitz, Iowa og diverse andre skip i vestfjorden, cirka 1987. Misunte de når det var dårlig vær...de gamle norske fregattene var ikke svære greiene...var halvveis ubåt til tider :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Vet ikke om en i Nimitz klassen kan være ute i 50 år, de må vel inn for vedlikehold og reservedeler til fly og utstyr som bryter sammen de også. Men at Nimitz klassen lett kan seile i 40 år, som USS Nimitz har gjort nå, uten og refulle er riktig. Etter planene skal USS Nimitz faktisk de-kommiseres om ikke så altfor lenge mer pga det vil koste mer og gå gjennom fjerning av det brukte kjernefysiske drivstoffet g innsettelse av nytt drivstoff samt ett nødvendig hovedvedlikehold av skipet, en at skipet er for gammelt til og brukes.. Dessuten kommer det en enda større klasse den såkalte Ford klassen som til og med overstiger USS Nimitz klassen i størelse og tonnasje.. Og med alle de mest moderne løsninger som de har utarbeidet som nødvendige for en moderne marine spesielt når det kommert il hangarskip.. Så her snakker vi om mye avansert utstyr som kommer på plass

 

Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Du får trøste deg med at den norske marinen har blitt bedre en den var i 1987, og at den norske marinen har litt bedre fartøy i dag.. Selv om de fleste ligger mer eller mindre i opplag av mangel på mannskap.. Men pr i dag er de vist noe av det beste som finnes i en marine.. Selv om de er få og har tjeneste i ett enormt havområde..

 

Filmen USS Nimitz er heller ikke altfor galen, litt historisk ukorrekt, men det er kansje ikke så rart at F14 kan leke seg med japanske Zero?..

 

Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekre bilder Ernst, nesten som man kjenner sjø og kerosin lukten :grin:

 

Her er ett bilde på den nye Ford klassen + litt basic og supplerende info i tillegg til det Oddvar var inne på. Vil bli noe ala samme størrelse i tonnasje (rundt 100.000t) og offisiell info fra US Navy sier at både Nimitz og Ford klassen er, og vil bli 1092 ft, mao like lange (andre målinger viser at Ford klassen vil bli hele 2 :o meter kortere), men med 5-900 mann færre ombord på den nye klassen.

 

Også under utvikling er EMALS (electromagnetic aircraft launch system, tror det testes i dag på CVN-77), som skal erstatte dagens katapult system.

 

Opp til 90 fly (Nimitz max 85, normalt 64 stk) skal kunne bli stasjonert ombord, alt fra F-35, F-18, E-2 til MH-60 helikoptere og div UAV's.

 

Og Nimitz's "number of sorties pr day" oppgraderes fra 140 til 160 med den nye klassen...som det forøvrig skal bygges 10 stk av og første båt skal visst være klar i 2015, hvis ikke jorda går under i 2012 :whistle:

 

Den siste Nimitz klassen ble faktisk ferdig i januar i år, #10 George H. W. Bush (CVN-77) mens første skip ut var Nimitz (CVN-68) i mai 1975.

 

2-aircraft-carrier.jpg

 

1-aircraft-carrier.jpg

 

Og til sist, jeg visste ikke engang at det var ett nytt hangarskip på gang he he, så takk for info'n Oddvar, da lærte ihvertfall jeg noe nytt i dag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei gutta.

Som mange andre fikk jeg selvfølgelig dilla og har lasta ned denne godbiten.

Sliter forøvrig med installasjonen.

Ja jeg har Acc pakka. Men blir veldig usikker på hvor jeg skal legge "cvn_68_69cfg" fila. Det står i txt at den skal i "conf.d" folder i Aicarriers Installasjons folder.

Jeg har lett og lett men finner ingenting som ligner..

 

Er det noen som kan forklare ett trehuet hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Jøssåbevares, takker for fortsatt interesse :D .

 

Ja jeg har Acc pakka. Men blir veldig usikker på hvor jeg skal legge "cvn_68_69cfg" fila. Det står i txt at den skal i "conf.d" folder i Aicarriers Installasjons folder.

Jeg har lett og lett men finner ingenting som ligner..

 

Jepp, det er riktig som Tommy forklarer. Dette står også forklart i "readme" til AICarriers2.

 

Hvilken Nimitz-gruppe brukte du på de bildene med tanker?

 

Uuh, kem så husker det da, det skal stå noe om USN Patuxent...? Det er jo så mange forskjellige grupper, og jeg har prøvd de fleste :blush:

 

Interessante tilleggsopplysninger Pasi :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...