Gå til innhold

Duste PAX del 1.


Pål Bernhardsen

Anbefalte innlegg

Ja du kan så si Pål. Men verre er det att om ei tid i den nære framtid vil ingen lenger reagere på slike utbrudd. Folk har den tendensen å glemme veldig fort hva som ligger bak disse oppgraderte sikkerhetsrutinene. Ganske mange som jeg ellers anser for oppegående folk sier seg allerede lei og hadde helst sett rutinene tilbake til det gamle. Jeg minner dem på hvorfor vi måtte oppgradere og att vi mest sansynlig vil måtte oppgradere igjen men blir stort sett møtt med ett skuldertrekk. Ingen motargument fra disse sjølsagt, men ett kjedsommelig uinteresert blikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er da ellers ganske enig med mange av dine "oppgitte venner", Per. Jeg er også av den formening at sikkerhets-hysteriet har gått langt over streken i dag.

 

Men enda værre blir det når sikkerhets-reglene inneholder så mange selvmotsigelser som det gjør i dag. Ta for eksempel den regelen om kniver med blad på mindre en 6cm. Men får du ha neglesaks med deg? Selv om saksebladene er mindre enn 6cm? Nei... :sick:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, det har gått for langt, og mesteparten er et spill for galleriet og ikke mer enn det.

 

Det smalt "over there", hva skjedde? Jo, sikkerhetsindustrien fikk en flott anledning til å pådytte oss masse tullerutiner vi ikke trenger. Flyene blir ikke sikre nok før de lar være å fly i det hele tatt.

 

Jeg er så lei disse kontrollene at fly er det aller siste alternativet om jeg skal ut på en reise. Har rett og slett fått "fly-vegring". Liker det kun i simulator!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er kontroller, men en annen ting er alle de tullingene som ikke gidder å forbrede seg til kontrollen.

 

"Å, jeg viste ikke at jeg ikke kunne ha med 1,5t cola på flyet".

"Å, må jeg ta ut laptopen fra veska."

"PIIIP", "Å jeg har mobilen i loma", "PIIIIP", "Å, nøkler må jeg også ta ut fra loma, det viste jeg ikke".

 

Det, hjelper fint lite å si at man ikke viste når forran sikkerhets kontrollen er det store LCD skjermer med instruks på hvordan man forbreder seg til effektiv kontroll.

 

Jeg er enig i at kontrollen han være teit og unødvendig, men la oss se på dette fra en annen vinkel.

 

Jeg mener, det er mange tullinger som oppfører seg om små, hjelpe løse barn.

Hadde de forbdredt seg, så ville køene være vesentlig mindre.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig i det du sier når dritten først eksisterer, kan ikke si deg i mot der.

 

Men prøv å komme til Heatrow 2330 på natta etter en 10 timers tur fra Brasil, og man finner ut man skal også plukkes i småbiter og analyseres før man engang kommer INN på flyplassen. Og ser 20 tomme skranker hvorpå EN er i drift. Og der står det en kar som bare ler av det hele. Det er bare han som ler. Den kvelden var det like før jeg eksploderte (klink edru).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne også hatt samme rutiner på alle store flyplasser. Det ene stedet skal laptopen ut men du kan beholde skoene, mens det andre stedet skal laptopen bli i bagen men skoene skal av. På Heathrow er det en egen kontroll av skoene. Noen steder piper de på sko med metall i hælen, andre ikke, noen steder piper de på enkelte belter mens andre steder piper det på andre belter.

Det er også varierende rutiner for jakker, gensere med glidelås osv.

 

Men som regel blir man godt innformert av informasjons skjermer som man har god tid til å se på mens man forbanner den ene treige idioten som operer den ene åpne kontroll skranken og med vilje tar seg altfor god tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mathias, innlegget ditt inspirerer meg til å si litt mer:

 

Hver gang jeg kommer til Kjevik, har jeg på meg en bukse som ikke har belte med spenne. Jeg er tynn, men gudskjelov henger buksa på likevel. Ett problem løst. Hva sko angår kjøper jeg aldri sko som inneholder metall. Spør ekstra om slikt når jeg er i skobutikken :grin:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrew, jeg nregner med det var ett arbeidsuhell fra din side når du sa "det smalt borti der", for det smalt jo her også, ja ikke i Oslo eller Norge men i London, Madrid og gud bedre hvor mange ganger til det hadde smullet om ikke sikkerhetens tjenstene hadde gjort jobben sin. Men om det ikke var ett arbeidsuhell fra din side har jeg vel bare statuert eksempelt jeg ville frem til. Når støvskyene har lagt seg glemmer vi fort. Dvs til neste gang en asylsøker med avslag går banans på ett fly fra en kortbane til en annen, en buss sjåfør etterlater seg små barn og enke osv osv. To leger om jeg ikke husker feil har også måtte bøte med livet for denne rabiate dødskulten. De politisk korekte kan kalle det så mye psykose de bare vil men det hjelper ikke det spor.

Må minne om att blant de titusenvis asylsøkere her til lands uten verifisert identitet og med utkastelses ordre på seg finnes det mer enn nok individer til å legge jernbanetorget i grus. Vi ser jo nærmest daglig att det smeller andre steder der denne faenskapen kommer fra og de samma folke ligger i dvale i min og din nabogård. Det gjorde de også før 9/11, før 7/9 og det gjorde de før det smalt i Madrid.

Vi ser hele tida att det avsløres hvilket svik forvalterne har utvist overfor vår trygghet. Slik saken med denne imamen i Drammen med sine kontakter i Pakistan viser.

Så lenge vi skal være så ettergivende å ikke adressere det virkelige problemet må vi bare ta med de begrensingene disse skylappene pålegger oss.

 

Att en kniv på 6 cm er akseptert mens ikke en neglsaks er vel for å sette en grense ett sted. For mitt vedkomende skulle grensa vært satt slik att de som er troende og praktisernde innen den samma dødskulten som de barbariske massemorderne fra nevnte aksjoner fikk skaffe seg sine egne flyplasser og fly. Det samme burde gjelde komunister. Er tross alt de to gruperingene som har stått for terror så hva er da argumentet imot?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

poenget mitt Gunnar var att det settes ett begrep basert på hvordan de respektive gjenstandene er konstruert. De vil helt sikkert endres etterhvert men jeg skjønner ikke hvorfor en neglfil på 7cm er mindre farlig enn en lommekniv på 6?

Det er altså ikke saksedelen men fila de har i tankene.

Men generelt tror jeg det største problemet er som mange andre har nevnt, de forskjelige oppfatningene og håndteringene av stort sett samme regelverk. Her må det ytterligere skjerping til og ikke minst for å konsentrere seg om de som faktisk utgjør en trussel mer enn den store hopen. En toller kan fortelle mye om å "lese" folk på avstand og uten att noen åpner kjeften. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er en kniv eller en neglsaks, så kan disse brukes som mordvåpen og trusel? Har liggende neglsaks her med en neglfil som man kan vippe ut, kan gjøre skade den også hvis man er gal nok.

 

Kan til dels være enig at det finnes mange rutiner osv. som kan diskuteres når det gjelder sikkerhetskontroll. Men jeg har den oppfattelse at dette bidrar med at jeg føler meg sikker når jeg befinner meg på et fly, selv om det finnes enkelte sikkerhets kontrollører som tar jobben sin litt for mye alvor, men pytt pytt... Enda sikker føler jeg meg når jeg tenker på hvor utspekulerte terrorister kan finne på når det gjelder å sjule dødelige våpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig Pål og Daniel. Desuten kan du gjøre deg ett aldri så effektivt våpen bare med en tannbørste og en lighter. Så det står mest på att de som kontrolerer må gjøre jobben sin og vi andre sørge for att de får gjort den mest mulig uten forstyrelser.

 

Det du nevner der Daniel gjør jeg før jeg når sikkerhets sjekken til og med Ulevål annahver helg, hver gang jeg skal på konsert så hvorfor ikke når jeg skal ut å reise. Og som du sier gjør det att de er smørblide og blir fort ferdig.

 

 

En sak sikkerhetsbransjen kansje burde ta innover seg er å søke mer folk med generell høy EQ, altså sosial inteligens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan egentlig diskutere sikkerhets kontrollørene så mye man vil og det helt til man er grønn i ansiktet og har mer lyst og spy over sære ting disse kontrollørene har for seg. Men vi kan ikke stikke under en stol at disse kontrollørene må helst ligge i forkant av terrorister når det gjelder spekulasjoner på redskap som kan benyttes i en terrorhandling.

 

Sikkert veldig surt for 300 PAX dersom en uskyldig ting som sikkerhetskontrollen godkjenner som håndbagasje viser seg å være et dødelig våpen ombord ;)

 

Som Gunnar sier her også, prøv og ta seg god tid, så slipper man å bli jaget opp av tidspress (stress) foran en sikkerhetskontroll som resulterer med at man driter seg loddrett ut som tråden referer til og attopåtil må betale 12.000 kroner i bot fordi man er lei av sikkerhetskontroll ved å true med at man har en bombe i skoene. :crazy:

 

EDIT: Siste avsnittet mitt her om angående tid og stress kom jeg til å tenke på at det var dumt av meg å skrive på forumet her, fleste av dere ønsker vel mest mulig tid på en flyplass når man først har anledning. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en del idiotiske regler rundt kontrollen.

 

Ikke lov å ta med mer enn 1,5 desiliter væske. Stikk på narvesen etter kontrollen, og kjøp deg en cola.

 

Kniver over 6 cm er ikke lov. Stikk på nærmeste kafeteria/restaurant, og ta med deg et par biffkniver.

 

Vurderer sterkt neste gang at jeg er ute og flyr, at jeg kjøper en halvliter cola, og når vi får maten på flyet, skal jeg drikke den, og skjære opp maten med biffkniven jeg tok med meg.

De kan jo ikke gjøre noe, for alt sammen er skaffet mellom kontrollen og flyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler om sikkerhet. Sikkerhetskontrollene gjør meg ingenting, er noe man må gjennom uansett. Så man må bare godta det og heller gjøre seg kjent med regler osv, slik at det går fortere neste gang du skal gjennom en kontroll.

 

Det jeg dog ikke forstår er kontrollen av crew. Jada, skjønner at pursher, flyvertinne og slike kanskje burdes sjekkes siden de faktisk kan gjøre en del skade i cockpit om de bestemmer seg for det. Men samtidig, hva er vitsen med å sjekke kaptein og co-pilot? Om de ønsker å gjøre noe med flyet, hva skal de med en pistol? Kniv? De styrter bare, enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da fælt da. Duste pax, duste security, duste nabo og duste stat. Er ganske mye som er dust egentlig, men som jeg bare har lært meg og leve med. Jeg har lært meg til at når jeg skal ut å fly, så har jeg ikke lommene fulle av duppeditter av metall, småkroner samt at jeg har et belte som er lett å knipse av og på. Så lenge jeg forbreder meg så bruker jeg egentlig ikke noe lenger tid gjennom en jeg gjorde for 10 år siden. Det hender jo at det er kø, men det var det før reglene også. Selv om det beste kanskje er å bare kunne labbe rett inn på flyet, så blir det ikke noe bedre å surmule når det ikke er en mulighet. Mye gøyere å smile seg gjennom sikkerhetskontrollen og ønske vekteren en riktig trivelig dag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig noen som tar bladet fra munnen på vegne av 100.000 reisende:

 

Reiseoperatøren Berg-Hansen tar nå til orde for å fjerne sikkerhetskontroller på norsk innenriksflygninger.

 

Les mer (Og drøm om den tiden man slapp å beregne en time på flyplassen for at overivrige "lekepoliti" skal få utøve den makten de er satt til av et vikarbyrå)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt enig, men mener absolutt at sikkerhetskontrollen for innenriks med fordel kan tones ned et par hakk. For eksempel kan vi kaste disse latterlige "væske-reglene" på havet, og sørge for at folk nok en gang kan få lov til å ha med seg selvplukket blåbær i håndbagasjen uten å måtte belage seg på at personalet i sikkerhetskontrollen var i riktig humør...

 

Som et tiltak for å unngå at folk får tatt ombord økser, kniver, og andre opplagte våpen synest jeg godt sikkerhetskontrollen kan bestå. Men ut over det synest jeg det blir en del overflødig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror desverre ikke det er så smart å fjerne de tiltak som er gjort rundt sikkerhet. Hvertfall ikke å fjerne mye på en gang. I så fall har jeg troa på en gradvis fjerning av de "irratsjonsmoment" som vi har idag, og eventuelt nye tiltak som ikke er så "irriterende". Jeg mener i utganskpunktet burde de tiltakene ikke blitt innført i det hele tatt. Men jeg er stygt redd for at med det oppstyret som er rundt flysikkerhet i 2009, at vi setter "griller" i hoder på eventuelle terorist spirer. Vist tiltakene nå fjernes er det fare for at det kan bli en trend og "angripe" fly, og det er ingen tjent med.

Lurer på hva som hadde skjedd om tiltakene ikke hadde blitt inført, og man ikke snakka så mye om sikkerhet som man gjør idag. Tror det hadde gått fint jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Tror det hadde gått helt fint jeg også. Problemet er at alle hauser dette opp så alt for mye. Fint kun for sikkerhetsindustrien så de kan tjene seg mer feite penger.

 

Så lenge "Vi må bare godta-koret" fortsetter å synge sin melodi, blir alt bare dummere og vanskligere. Det er mange flyreiser jeg har satt en strek over for godt. Og før brukte jeg privat mye fly frem og tilbake til Oslo. Nå bruker jeg bilen; fly er ikke lenger et alternativ. Flyr kun når jeg er nødt til det, i jobbsammenheng. I fremtiden planlegger jeg å få meg en jobb på land. Litt fordi jeg har gått trett av sjølivet, og litt for å få fly og helikoptre ut av jobblivet for godt. Gleder meg til den dagen dette er i boks og jeg kan holde meg til kun bakketransport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en del idiotiske regler rundt kontrollen.

 

Ikke lov å ta med mer enn 1' date='5 desiliter væske. Stikk på narvesen etter kontrollen, og kjøp deg en cola.[/quote']

 

Sier seg selv at dette ikke er en idiotisk regel. På Narvesen innenfor sikkerhetsområde kan man være tilnærmet garantert sikker på at det som er i Cola-flaska faktisk er cola.

 

Det har vært tilfeller der narkotikasmuglere faktisk har smuglet narkotika i uåpnede hermetikkbokser. (Hvordan de klarte det er et godt spørsmål.) Da er det vel ganske enkelt å smugle et ukjent stoff i en Imsdalflaske også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...