Gå til innhold

SAS måtte nødlande


Geir Teigo

Anbefalte innlegg

Gjest Geir-Finstad

Var dette en kystmoped eller en NG?

 

Så det nå, det var en 600. Ja ja, shit happens, men til trådstarter så tror jeg vell at om du tar et lite søk siste året så får du nokk svar på spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian trenger ikke snag for å nødlande og evakuere splitter nye NG'er.

 

http://www.vg.no/nyheter/uten-annonser/artikkel.php?artid=538477

 

Hadde dette vært Norwegian så hadde de vel bare fortsatt til OSL, lagt munnkurv på besetningen og latt som ingen ting. Hadde de diverted så kunne paxen forlystet seg med å ringe en nesten ikke eksisterende supporttelefon, før de kunne begynne å krangle om togplassene til Oslo. Dvs, etter at de hadde betalt 500-600 kroner for en taxi til togstasjonen.

 

Det er forøvrig uhyre sjelden at CFM 56 motorene gir opp på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, sånt som skjer.. Det er mot all fornuft at vi i det hele tatt skal fly, vi er bygget for å være på bakken ;) Så at det skjer noe sånn som dette - må vi bare regne med.

 

Holder med trådstarter her, hadde dette vært Norwegian - hadde det vært ramaskrik her inne ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian trenger ikke snag for å nødlande og evakuere splitter nye NG'er.

 

http://www.vg.no/nyheter/uten-annonser/artikkel.php?artid=538477

 

Hadde dette vært Norwegian så hadde de vel bare fortsatt til OSL' date=' lagt munnkurv på besetningen og latt som ingen ting. Hadde de diverted så kunne paxen forlystet seg med å ringe en nesten ikke eksisterende supporttelefon, før de kunne begynne å krangle om togplassene til Oslo. Dvs, etter at de hadde betalt 500-600 kroner for en taxi til togstasjonen.[/quote']

 

Tror det må være noe av det latterligste jeg har hørt på lenge, og spesielt siden det kommer fra en som visstnok skal være 737-pilot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi si det meste?

Den norwegian-maskinen foretok en sikkerhetslanding etter indikasjoner på brann.

Her tyder din kommentar på at Norwegian nødlander uten grunn.

 

Og Norwegian sine prosedyrer er akkurat like som SAS sine i samme situasjon. Fra din side høres det ut som emergency-checklistene er betydelig anderledes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags brann indikasjoner hadde de, sa du?

 

Det kan godt være at de har de samme prosedyrene som SAS, men det spørs jo om de følges. Hvordan kan de ellers fly Norge fra den ene enden til den andre med en spoiler stående rett opp? For deretter å ringe nære slektninger til crewet og be dem om ikke å snakke om saken?

 

Eller ha en decompression, gå ned i lavere høyde for så å fortsette med alle maskene brukt?

 

Javisst, mine prosedyrer er helt forskjellige. Heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du vise til tilfellene der dette har skjedd?

I det minste med decompression for jeg tror ikke Norwegian klarer å holde en munnkurv på hver eneste passasjer. Tror du?

 

Og piloter har vel en viss yrkesstolthet som gjør at de faktisk klarer å ta et oppgjør med flyselskapet sitt hvis det skal være nødvendig? Eller er det kun SAS-piloter som har yreksstolthet?

 

EDIT:

Når det kommer til kundebehandling vil jeg si at Norwegian er et billigselskap, og man får dermed forvente at man ikke får igjen billettpengene eller flyreisen når ting skjer. Det er en risiko man velger å ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan de ellers fly Norge fra den ene enden til den andre med en spoiler stående rett opp?

Eller fly ENVA-ENGM uten balanseror, kun bruk av spoilers...

 

Men, dette skjer sikkert i andre selskaper også. Har egentlig tiltro til at NAX følger de regler som skal følges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags brann indikasjoner hadde de' date=' sa du?

[/quote']

"Rundt 20 minutter etter avgang fikk piloten indikasjoner på en brann. Flyet returnerte da til Rygge og foretok en nødlanding."

 

 

Det kan godt være at de har de samme prosedyrene som SAS' date=' men det spørs jo om de følges. Hvordan kan de ellers fly Norge fra den ene enden til den andre med en spoiler stående rett opp? For deretter å ringe nære slektninger til crewet og be dem om ikke å snakke om saken?

[/quote']

 

Har du noe konkrete dokumenter jeg kan se på? :)

 

 

 

Javisst' date=' mine prosedyrer er helt forskjellige. Heldigvis![/quote']

Vel, med tanke på at du kritiserer Norwegian på hvordan de håndterte den brann-situasjonen, så stiller jeg litt spørsmål angående dine prosedyrer. ;)

Hva ville du ha gjort i samme situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Kim , det er desverre slik at at ikke er alt man kan diskutere på et åpent forum, jeg støtter Aslak i dette, har mye informasjon selv om mange momenter, men jeg vil ikke legge ut slikt, har gjort det en gang tidligere, og ble maset ihjel av en journalist. Så jeg sier ikke mere en nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen kommer inn og sier at det brenner i vingen og jeg ikke har en eneste indikasjon i cockpit, så sender jeg en beskjed til ATC om at vi muligens har en brann om bord, og deretter sender jeg styrmannen bak for å ta en titt.

 

Du vil ikke få meg til å gjøre en emergency return og full evakuering fordi sola skinner på flyet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aslak Iversen

Norwegian trenger ikke snag for å nødlande og evakuere splitter nye NG'er.

 

http://www.vg.no/nyheter/uten-annonser/artikkel.php?artid=538477

 

Hadde dette vært Norwegian så hadde de vel bare fortsatt til OSL, lagt munnkurv på besetningen og latt som ingen ting.

Et litt merkelig innlegg syns jeg Aslak. :)

 

Altså enten så er jo dette nærmest en selvmotsigelse, eller jeg forstår ikke hva det er du vil si mellom linjene her. Jeg har forstått at du syns landingen etter misstanke om brann var helt forkastelig. Etter din vurdering totalt unødvendig, og at pilotene burde hatt sparken asap, osv. Men hvordan du gjør koblingen til denne saken skjønner jeg ikke helt.

 

Du insinuerer først at man i Norwegian lander helt uten grunn, men backer opp påstanden med argumenter om diverse (hemmelige) historier om at de (notorisk?) ignorerer farer og bare flyr videre.

 

Dersom du mener det er et mønster her, altså noe mer en enkelt-episoder og feilvurderinger som kunne skjedd hvor som helst, og hvem som helst, hva er det du mener mønsteret er?

 

Geir-Finstad

Kim , det er desverre slik at at ikke er alt man kan diskutere på et åpent forum, jeg støtter Aslak i dette, har mye informasjon selv om mange momenter, men jeg vil ikke legge ut slikt, har gjort det en gang tidligere, og ble maset ihjel av en journalist.

Nja, at du deler Aslaks syn her er jo fair nok, og det kan tenkes jeg selv gjør også hvis jeg får mer konkret klarhet i hva det er.

 

Men jeg syns vel kanskje man bør holde seg for god til å komme med såpass drøye påstander i en diskusjon, hvis man ikke tør si hva man viser til eller har noe kilder. Det blir litt håpløst å diskutere når dere som angivelig sitter inne med informasjon velger å beskytte Norwegian på den måten.

 

Haha, så jeg må dessverre be juryen om å se bort fra disse påstandene inntil videre, som det heter. Jeg ser foreløpig ingen grunn til å tro det finnes flere slike historier om Norwegian enn det gjør om SAS. At det i begge selskaper skjer ting allmennheten ikke får høre om, det tror jeg så gjerne.

 

PS, jeg tror at viljen til å tilgi hos den gemene hop, generelt er større for piloter som velger å lande på et grunnlag som i ettertid kanskje viser seg å være veldig tynt, enn for dem som ikke gjør det. Det har dessverre vært nok av hendelser der piloter ikke har forstått allvoret i en situasjon raskt nok, og med fatale følger. I så måte er noen nye sklier og en forstuet fot tross alt ikke så ille. Skal det først gjøres feilvurderinger er jeg glad når det går den veien. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil skjer hos Norwegian, feil skjer hos SAS. Feil skjer med alle flyselskap.

 

Nødlandinger skjer med SAS, nødlandinger skjer med Norwegian. Nødlandinger skjer med alle flyseskap.

 

Ikke noe vits å diskutere hvem som har rett om hva her inne, ingen som noen sinne gir seg på fs.no

 

Mistet min respekt for den såkalte piloten/kapteinen her inne etter hans sure oppstøtt i denne posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Feil skjer i alle selskaper, ingen tvil. Men det er også noe som heter kultur, ta scenariet til Braatens og SAS, Braatens hadde overvekt av snag og feil på Sola, mens SAS hadde de on location, dvs dyrere, da Braatens hadde sitt vedlikehold på sola... Så det er vell bare og erkjenne som du sier, vanskelig og diskutere på et åpent forum. God kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva jeg skal tro. Først kommer det påstander om ditt og datt, og når dere blir bedt om å dokumentere det dere så åpent prater om - holder dere tilbake informasjon pga frykt for at journalister skal snappe dette opp. Er dette en billig måte å ro seg utav en tapt diskusjon eller er det fakta? Unødvendig å i det hele tatt bry dere om en sånn diskusjon som dette, med mindre dere har fakta på bordet.. Virker ikke sånn veldig troverdig fra min side hvertfall ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir treffer spikeren på hodet. Dette er et kulturspørsmål. Sikkerhetskultur. Rapporteringskultur. SOP-kultur. Eller mangel på sådan.

Braathens fikk påpaktning fra Luftfartstilsynet fordi de aldri skrev opp feil på vei ut fra basene, kun på vei inn. Widerøe hadde en cowboykultur som forhåpentligvis endte da de begynte å dekorere Norge med flyvrak.

Dere får akseptere at vi som er innenfor miljøet (som er svært lite, selv utenfor Norges grenser) har tilgang til informasjon som ikke alle har. Informasjon som i de fleste tilfeller gjør at man bare løfter på et øyelokk, men som i en del tilfeller gir regelrett hakaslepp. Dette er de tilfellene der de aller fleste av oss ville funnet en flyplass i nærheten å parkere på.

Når så den siste kategorien begynner å omhandle det samme selskapet, da er det ikke morsomt lengre. Dette dreier seg om sikkerhet og i siste rekke, passasjerenes liv og helse. Det er ikke alt som lar seg skjule selv om det ikke mangler på forsøk. Og tro dere meg, det forsøkes.

Det er adskillig lettere når media nærmest har satt et selskap på fredningslista, og det unnlates i det lengste å skrive noe negativt om det samme selskapet.

Dere skal ikke se bort fra at det etterhvert dukker opp noen interessante rapporter om luftfartshendelser utover.

 

Men nå må jeg slutte å gulpe, skal vi ikke konsentere oss om viktigere saker?

 

Hvilken farge synes dere er verst på et fly?

Lyseblått synes jeg er grusom. Og rosa.

 

Noen andre?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man sagt A, får man også si B! Det er garantert slik at ting blir holdt igjen av informasjon over hele linja i alle deler av samfunnet.

 

Man får ikke vite alt om politiet, kriminalomsorgen, matbutikken, restauranten eller flyselskapet. Det har blitt en naturlig del av samfunnet.

 

Men når man påstår ting på et offentlig forum, samme hvor ubetydelig det er så er det på sin plass å komme med begrunnede påstander.

 

Hvis ikke kan jo jeg slenge ut en påstand nå med det samme om et annet flyselskap:

 

Eneste grunnen til at SAS overlever er fordi de har et ulovlig prissamarbeid med de andre flyselskapene i Star Alliance. SAS går konkurs før sommeren er over!

 

(Ikke sant! Men morsomt å slenge ut påstander.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig diskusjon. Må le litt, for ofte er denne såkallte ”inside” informasjonen fra f.eks. SAS piloter som snakker om Norwegian og vise versa. Bare fordi en pilot har sagt ett eller annet, behøver ikke ryktet å være sant. Norwegian piloter diskuterer sikkert SAS hendelser seg imellom og er helt enige om at slik ville aldri de gjort. SAS piloter gjør nok det samme angående hendelser i Norwegian.

Er ikke mange Norwegian piloter tidligere SAS og Braathens kusker da?

 

Er enig med Christian, bedre å lande og ha tatt feil, en å fortsette å fly og ha feil. :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aslak:

Hvilken farge synes dere er verst på et fly?

Lyseblått synes jeg er grusom. Og rosa.

 

Jeg synes rosa fly med grønne elefanter er kult.... :D

 

Men hva er "kulturen" hos Norwegian, SAS, Widerøe osv. osv...? Tror det finnes kultur hos de fleste selskaper. Noen er litt flinkere å sjule sin kultur mens andre er ikke så flinke igjen.

 

Og selv om staten er medeier i SAS på nåverende tidspunkt, så er det ikke dermed sagt at SAS er fredet. Nye regjeringspartier kommer og går og stortings mandater endrer seg hvert 4 år som alle vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Aslak!

 

Vet dette emnet er allerede utdebatert, men kanskje du kan utrede litt her? Var det ground spoiler eller flight spoiler og hvordan ble den staaende rett opp?

 

Dette med decompression og retur eller fortsette til destinasjon kommer jo selvfoelgelig an paa hvor under flighten dette skjer. Er du naere destinasjon og du har fuel til dette er det vel ingen big deal og fortsette ved forskriftshoeyder? I alle fall saa maa jo oxygengeneratorene byttes ut...

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...