Gå til innhold

SAS måtte nødlande


Geir Teigo

Anbefalte innlegg

Gjest Geir-Finstad

Hei Jan det du tar opp her tror jeg er viktig og jeg er enig med deg at informasjonen kan være farget, det kommer ann på hvem du prater med det, og hvilken interesse de representerer.

 

Jeg er sikker på en ting, det er at dette er det håpløst og diskutere åpent og fritt i et slik forum, og til dere som sier har man sagt A for man si B, det velger man faktisk selv, men man skal ikke være rakett forsker for og skjønne at det ikke er lurt og prate fritt og åpent om dette? For de som er i yrket, kan det få kosekvenser, denne bransjen, trenger ikke flere negative ommtaler, så fortsett og fly, masse.

 

 

Men tror at eksemplet som jeg ga over, kan ilustrere hvordan forskjellige selskaper kan tolke samme regel, det er der variasjonene kan ligge, dette gjelder for alle bransjer.

 

Ha en fortreffelig aften, gule og blå, store og små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ha en fortreffelig aften de få som tør snakke litt fra levra og ikke føler seg bundet på hender og føtter av redsel for arbeidsgiver.

 

Og nei, man skal ikke være rakettforsker for å skjønne at det blir bråk av slikt. Men en skal ikke la seg skremme av det latterlige ordet "konsekvenser". Hva er vi egentlig, reddharer eller vikinger? Er i tvil om dette den dag i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir!

 

Det er greit nok dette at man i enkelte posisjoner ikke kan diskutere ting der man er utsatt for rettsaker osv. og i mine oeyne er det da best aa ikke skrive noe i det hele tatt om slikt...

 

Naa vet jeg ikke hvilken funksjon innenfor denne bransjen du har, men jeg ville gjaerne finne ut noe mer om disse spoilerene da dette ikke er vanlig. Jet vet om ett tilfelle i Australia der en B737 hadde en landing gear "walking beam" feil der den kom i kontakt med spoiler control cable under gear retract og spoilerene kom opp under avgang. Spoilerene, baade ground og flight, holdes oppe med hydraulisk trykk, og jeg vet ikke om noen fail mode der de kan bli staaende oppe...? En feil med spoiler hengslene der spoiler actuatior kan komme loes kan resultere i en "floating" spoiler, men dette er ikke vanelig... og har minimal effekt paa performance.

 

Dette tilfelle med decompression og naar man skal retunere, diverte eller fortsette til destinasjon er allt avhengig av type feil og naar dette hender, og det finnes ikke noe fasit svar for dette.

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk er skeptiske til å gå ut offentleg med informasjon om korleis ting er hos sin arbeidsgjevar kan e godt skjønna. Det kan føre til oppseiing om ein er verkeleg uheldig.

 

At det eksisterar ukultutrar innan luftfart er ikkjen oko sjokk. Det har det alltid gjort, det vil det alltid gjere, og dei er ikkje åleina om det. Det er ukulturar i ALLE bransjar. Det vere seg om ein er konditor eller astronaut.

 

Dersom det er ting som har skjedd og so mer graverande feil, plar det som regel komme ein rapport ifrå havarikommisjonen. Kanskje me skal smøre oss med eit par tuber smørefett og tålmod og vente på dei, i staden for å mase på dei som kanskje har litt info om slike hendingar her inne? Dersom det "pågår etterforskning" så er det ikkje rett av oss å prøve å presse informasjon ut av dei.

 

Men no skal eg ut i finvêret og fikse færing Hej og hopp i sommarsola :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Hei Dag, litt usikker på hvem av oss Geir du sikter til, men jeg har ingen informasjon og komme med i forhold til denne Spoiler saken. Jeg kjenner den rett og slett ikke beklager.

 

Og hva folk skriver det får nesten bli opp til hver enkelt, men lurt er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spoiler-saken var det visst Aslak som bragte opp... høres snodig ut for meg, for designet tilsier jo at de presses ned ved failure.

 

Vedrørende å fortsette ved engine failure... Kommer jo an på tilfellet, hva er det generelle problemet? Kommer jo litt på hva årsaken er, og hvilke indikeringer man hadde på forhånd... birdstrike? Brann? Historie i techlog'en som viser symptomer på problemer? Er det bare en rundown på cruise, så er det ikke mye å bekymre seg for min del... Ja, man skal ikke fortsette i evigheter, men det er ikke en emergency, og man kan i forbindelse med take-off alternate fly i opptil en time på en motor (tilsvarende Trondheim til Evenes) til man kommer til en egnet flyplass... Hva med ETOPS operasjoner da? Å fly på en motor er tross alt noe maskinen er sertifisert til! Er vi på vei til Gatwick og får rundown over Paris, så er det slett ikke noe problem å fortsette... Mesteparten av resterende flytid er likevel descend.

 

Decompression og fortsette med brukte masker? So what? Ved og under 10 000ft trenger man dem ikke, og så lenge fuel-beholdningen er godt nok ser ikke jeg at det er nødvendig å iverksette en diversion dersom man bare trenger 30 minutter mer til destinasjonen.

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Torbjoern!

 

Takk for ditt innlegg og syn paa dette og det var akkurat det samme jeg nevnte tidligere i mitt innlegg.

 

Geir Finstad!

 

Jo, det var deg jeg spurte og det er ikke noe problem. Jeg har hatt tid til aa sjekke litt om B737, classic og NG spoiler problemer. Det foerste jeg finner er i 1985 der en B737-200 hadde problemer med en spoiler PCU "blow down" check valve som resulterte i et spoiler panel staaende oppe. Det neste tilfelle jeg finner er i 1991 der en B737-300 hadde problemer med en spoiler PCU "hold down" check valve som resulterte i en "floating" spoiler. Det samme problemet dukket opp igjen paa noen B737NG produsjonslinjer i 2002, men det var ikke noen rapporter om dette problemet etter at det var fikset. I 2007 var det rapportert noen tilfeller med B737-800 utstyrt med den nye SFP (Short Field Performance) pakken der et spoiler panel var funnet staaende oppe etter landing. Det viste seg at en spoiler PCU link kunne paavirke ventilen slik at naar det var hydraulisk trykk paa, panelet ble staaende oppe. FAA sendte ut en Emergency AD (Airworthiness Directive) 2007-06-52 som resultat av dette og dette ble raskt fikset. Vi hadde ingen -800 med SFP pakker den gangen og jeg vet ikke om Norwegian hadde dette heller?

 

Saa til poenget mitt; Spoiler panel staaende oppe, ikke "floating" spoiler, er veldig serioest og veldig sjelden, og jeg ville tro at hadde dette hendt hos Norwegian ville Boeing, og oss andre B737 operatoerer, faat vite om dette. Dette er derfor lite troverdig og jeg vil oppfordre de (dere) som legger ut slike utsagn om aa sjekke dette foerst.

 

Ha en fin dag!

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Oterhals

Om pappa sa det er det nok riktig.

 

Det er bare det at han kan nesten alle reg. nr. på alle SAS Norge fly på rams. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...