Gå til innhold

Romferje/ISS-spotting over Sør-Norge


Halvdan Hellenes

Anbefalte innlegg

Fra og med idag og til og med 27. mars kan man flere steder i sør-Norge se romfergen Discovery og den internasjonale romstasjonen ISS.

 

Her er ensøkeside på steder for å få vite om og hvor sterkt den/de vil kunne ses fra hjemstedet ditt (jo lavere magnitude, «Mag» i tabellen, dess tydeligere er romstasjonen. Negative tall betyr sterkere).

 

Fant ut den kunne ses fra Larvik for rett under en time siden, men rakk dessverre ikke å se den (men kommer tilbake imorgen kveld og da vises den ang. noe sterkere).

 

Her følger man forresten ut vha. Google live hvor SST 119 til en hvert tid befinner seg ift. jordoverflata: http://www.n2yo.com/.

 

Den står ikke helt stille gitt. :whistle: Da jeg begynte å skrive dette innlegget lå den rett syd for Indonesia, siden har den krysset hele det Australiske kontinentet, passert under Tasmania og er allrede langt ute i Stillehavet mellom New Zealand og nå på vei inn over Mellom-Amerika. :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig spennende Geir! Ser ikke ut å være en så aller værst kurs den har begynt på igjen nå over Atlanterhavet for å være tilbale igjen over Euroa om noen få minutter. Skal holde øynene åpne og spesielt sørover om ikke så alt for lenge nå.

 

EDIT. SST 119 passerte gjennom mellom-Europa og bøyer inn over Svartehavet og Tyrkia nå. Litt for langt unnå for å se henne denne gangen gitt, men det kommer absolutt flere sjanser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så Discovery nå tydelig som en kraftig lysende bevegelig stjerne mot sør som bevegde seg vest-øst nå for 10 min. siden. Moro!

 

Må nå vente litt over døgn til neste gang (kl. 20:22:50 til 20:25:14 fra Larvik), men da blir hun til gjengjeld på det tydeligste å se av alle dagene under dette oppdraget (forutsatt klarvær selvfølgelig). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var veldig kjekt å se. Ikke dagligdags akurat. Utrolig korekt tid iflg, skjema også. Fikk øye på den ca 19.55.30 og den forsvant bak nabohuset kl: 1958.15, me3n da var det vist bare få sekunder igjen før den forsvant bak horisonten. Det var sikkert en esktra fin opplevelse for de pasasjerne i flyet som kom inn over Lørenskog mot Gardemoen nesten samtidig. For oss her i gata smelta de to sammen ett kort øyeblikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detter her er stilig!

 

Var ute å så litt nå.. det er skyfri himmel. jeg prøvde først å se litt sør, men det var vanskelig å se noe. Men jeg så litt østover og da så jeg en blinkede stjerne, altså den blinken mye mer enn alle andre, mistenker at det kasn være den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tatt noen bilder i dag også.. Når jeg har sett litt nærmere på dagens fangst - kunne jeg se to tydelige striper parallell..

Se bildet...

img_6935_resize-460x306.jpg

Zoomet flere ganger inn...

img_6935-i-to.jpg

Jeg leser at NASA har noe problem der oppe. Kilde: Nasa

Så jeg lurer om romfergen er flyttet litt lengre unna ISS for øyeblikket?

Eller er ISS så virkelig sinnsyk stort - i følge på bildet?

 

EDIT: Eller så er det bare pga lysbrytning som gjør at man kan se dobbelt.. Sjekket også bilder fra i går - det var noe tilsvarende det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...