Gjest Geir-Finstad Skrevet 29. oktober 2008 Skrevet 29. oktober 2008 Bare Norwegian blir store nokk, så skrur de opp prisen, og så er det neste billige tilbyder på banen, som forgudes... tror nå jeg.... Siter
Harald Strand Skrevet 29. oktober 2008 Skrevet 29. oktober 2008 Er nok rett det dere sier! Håper dette ville være en grunn til og sette MDene i trafikk på noen ruter Siter
Einar Kristiansen Skrevet 29. oktober 2008 Skrevet 29. oktober 2008 ..Og skal man tro ekspertene så er det spådd en blodrød høst og vinter for mange flyselskaper både i USA og Europa. Olympic Airlines og Alitalia kan bli de neste som må pakke sammen. Siter
Petter Tandberg Skrevet 29. oktober 2008 Skrevet 29. oktober 2008 Hva tror dere skjer med flyene..? Jeg tipper kanskje Norwegian kommer til å kjøpe noen av disse også... Siter
Timmy Brandt Skrevet 29. oktober 2008 Skrevet 29. oktober 2008 ..Og skal man tro ekspertene så er det spådd en blodrød høst og vinter for mange flyselskaper både i USA og Europa.Olympic Airlines og Alitalia kan bli de neste som må pakke sammen. Hmm... gick inte Alitalia i konk för några veckor sedan ? Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 29. oktober 2008 Skrevet 29. oktober 2008 Alitalia lever i "beste" velgående. Siter
Johan Clausen Skrevet 29. oktober 2008 Skrevet 29. oktober 2008 Og Olympic Airlines restarter som et nyt selskap. Kun med få fly og få ruter. Næste år vil de så restarte som Olympic Airlines igen. Men de lever, og det går vist lige. Siter
Tor Strengehagen Skrevet 29. oktober 2008 Skrevet 29. oktober 2008 Hei Petter. Bare litt info om det å kjøpe fly. Det er nesten ingen av lavpris selskapene som "eier" noen fly. De har dem på leasing. Etter det siste jeg hørte så eier for eksempel Norwegian kun 30% av et eneste, av flyene de oppererer. Så det eneste Norwegian kan gjøre er for eksempel å overta leasing kontrakten. Men at Norwegian skulle ha kapital til å kjøpe noen fly som helst er nok desverre ikke tilfelle. Selv store selskap som Lufthanse, Air France og SAS eier ikke på langt nær alle flyene sine, men en god del av dem. Siter
Olaf Ghanizadeh Skrevet 30. oktober 2008 Skrevet 30. oktober 2008 Hørte på radioen nå at Sterling hadde solgt billetter på telefon og nett helt inntil de ble slått konkurs 0222 i natt, hva er det for noe, da? Nå er du vel ikke den skarpeste kniven i skuffen som kjøper flybilletter fra et selskap som har forsider i de fleste store aviser om at de har gått konkurs. Siter
Per-kristian Jensen Skrevet 30. oktober 2008 Skrevet 30. oktober 2008 Hvordan skal Norwegian klare å utvide seg så mye på så kort tid, når de neppe får nye -800 fly på en god stund? Boeing har vel bare akkurat startet opp produksjon igjen etter en laaang streik der. Og jeg tviler på at Norwegian står først i køen, og MDene har vel fullt program i Sverige? Dersom DY skal ta over for NB vil jeg tro at de vil bruke i hvertfall noen av NB sine fly og piloter. Eller? Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 30. oktober 2008 Skrevet 30. oktober 2008 Dy har i følge Kjos allerede vært i kontakt med endel leasinselskaper. Samtidig gjør oljeprisen at MDene plustelig kan opereres rimelig igjen, så jeg tipper at MDene blir og endel nye -800 som egentlig skulle til Sverige går til Danmark + endel leasede fly. Ifølge Kjos er det kun -800 som er aktuellt. Siter
Frode Skjennem Skrevet 30. oktober 2008 Skrevet 30. oktober 2008 Kim, tror du, eller noen andre, at det som nå har skjedd, kan åpne opp en ny mulighet for at Norwegian igjen kan sette opp ei rute mellom Rygge og Kastrup?. De vil da ha en "base" i begge ender. Er klar over at bellegget var for dårlig tidligere. Men, husk at DY akkurat i dag åpner opp fire nye innenlands destinasjoner fra Rygge, noe som kan være en fordel for videre trafikk ut i den store verden, og dermed et høyere belegg. Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 30. oktober 2008 Skrevet 30. oktober 2008 Jeg har tro på en rute mellom Rygge og København, men jeg tror DY må klare å overbevise PAX ved å selge merkbare billigere billetter. Eller at Rygge som flyplass klarer å trekke til seg Oslo/omegn sørover istedenfor Nordover. Siter
Hans Fredrik Sunde Skrevet 30. oktober 2008 Skrevet 30. oktober 2008 Hektisk tid på Hangar.no nå som det er sååå mange saker! både Spainair og Cimber hjelper nå Sterlingkundene, og Norwegian åpner 11 ruter fra København (+ Ny Base) og nye ruter fra Stockholm også ' Cimber: http://hangar.no/news/118/ARTICLE/2157/2008-10-29.html Spanair: http://hangar.no/news/119/ARTICLE/2155/2008-10-29.html 11 nye ruter fra CHP: http://hangar.no/news/118/ARTICLE/2161/2008-10-29.html Stockholm (to artikkler) Når har denne blitt ompaintet? http://hangar.no/news/117/ARTICLE/2151/2008-10-29.html Samme :crazy: http://hangar.no/news/118/ARTICLE/2160/2008-10-29.html Siter
Per-kristian Jensen Skrevet 30. oktober 2008 Skrevet 30. oktober 2008 Det var da voldsomt da! Og DY har ledige fly hvor?! De åpner jo masse vinterruter ut fra Norge nå, samt Rygge-Stavanger Rygge-Trondheim og Rygge-Bodø-Tromsø-Bodø-Rygge... Og de får jo ikke nye 800 fly på en stund heller. Hvordan skal det gå til da? Siter
Rune Koppen Skrevet 30. oktober 2008 Skrevet 30. oktober 2008 Hei hei Ja det er jo litt fart på Rygge om dagen I går måtte vi jo ta i mot fly som skulle til gardermoen.Dem klarte vist ikke å holde unna for snøen.Rygge er alltid beredt vet dere hehe. For å si dette å så er jeg meget imponert hva dere vet her inne i forumet kjempebra det da Rune Ps Du er vel enig Frode. Siter
Frode Skjennem Skrevet 30. oktober 2008 Skrevet 30. oktober 2008 Jeg er så enig Rune. Rygge er i støtet nå. Alikevel lurer jeg på hvordan det blir med "han svensken" som skulle satse på Rygge/Landvetter? og eventuelt de som skulle prøve seg på Rygge/Arlanda? Vet du noe om det Rune? du som jobber på Rygge. Med det samme vil jeg hive på et spørsmål om det er noe militær aktivitet utenom det vanlige på Rygge, siden jeg har hatt noen overflyvninger over skyene i "SÆRP" med utrolig høyt støynivå. Akkurat som i gamle dager. Da kan du snakke om støy da. Mot Boeing 738 til DY med grønne landinger. Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 30. oktober 2008 Skrevet 30. oktober 2008 Det er to F-16 ("297" og "278") som trener på Rygge, de kom på tirsdag og drar vel igjen i dag...dessverre. Edit: Og da var de på vei hjem til Bodø igjen :\\ Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 30. oktober 2008 Skrevet 30. oktober 2008 Det var da voldsomt da! Og DY har ledige fly hvor?! De åpner jo masse vinterruter ut fra Norge nå' date=' samt Rygge-Stavanger Rygge-Trondheim og Rygge-Bodø-Tromsø-Bodø-Rygge... Og de får jo ikke nye 800 fly på en stund heller. Hvordan skal det gå til da? [/quote'] Leasing og endel ACMI-oppdrag tenker jeg. Som jeg skrev så har Kjoser'n vært i kontakt med flere leasing-selskaper. Og jeg tviler på at Norwegian fyrer opp ny base og masse ruter uten fly. Siter
Halvdan Hellenes Skrevet 1. november 2008 Skrevet 1. november 2008 Litt overraskende nyheter i saken i Aftenposten på formiddagen idag. Her blir det virkelig spennende for opptil flere aktører å se hva som skjer! http://www.aftenposten.no/reise/nyheter Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 1. november 2008 Skrevet 1. november 2008 Som lyn fra klar himmel. Hadde aldri trodd det var noen som ville satse på et selskap som egentlig har slitt helt siden fusjonen med Maersk. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 1. november 2008 Skrevet 1. november 2008 Ja dersom "Nye Sterling" blir noe av, så bør de nok vise såpass "goodwill" å veksle inn de ugyldige billettene til folk med forrige Sterling - slik at man kan få reist med det nye selskapet. Dersom opptil 15 Sterling-maskiner skal i luften, vil det etter min mening ikke være plass til Norwegian overhodet på København (selv om det har kommet info, at de starter opp uansett). Dette vil kun medføre dårlig inntjening både for Norwegian og "Nye Sterling", som ingen av selskapene er tjent med. Synes dog at Sterling-navnet nå skulle bli lagt død en gang for alle, dersom "nye Sterling" oppstår - blir dette tredje gang Sterling har gått konkurs. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 "Passasjeraksjon mot Sterling" Danske Lars Gosvig tapte penger på kjøp av billetter i konkursrammede Sterling Airlines. Nå starter han en hjemmeside for å organisere andre, som har mistet pengene sine på samme måte. Målet er å fremme et felles krav mot konkursboet. Lars Gosvig arbeider som jurist og er momsekspert. Nå vil han lage en felles front mot Sterlings konkursbo, slik at kundene kan få tilbake så så mye som mulig av pengene de har betalt inn. - Folk skal sende sine krav inn til meg, og så sikrer jeg, at de er ensartede og sender dem i en bunke til bobestyreren, sier Lars Gosvig til dansk radio P4 i København. Lars Gosvig ser flere fordeler i at man sender inn et felles krav. Det vil lette bobestyrerens arbeide med å gjennomgå og etterprøve kravene. - På den måten vil det kunne skaffes flere penger til kreditorene, sier Gosvig til den danske radiostasjonen. For å organisere kravene mot Sterling Airlines konkursbo har ha opprettet hjemmesiden "krav-i-sterling.dk" som du du kan klikke deg inn her: http://krav-i-sterling.dk/ Artikkelen her: http://www.boarding.no/art.asp?id=33764 og enda litt mere Sterling-stoff: "- Jeg skjemmes over å ha jobbet hos Sterling" Ansatte føler seg kraftig lurt i flybløffen. Det har senere kommet frem at selskapet ikke tjente penger og at eieren hadde lite erfaring med drift av flyselskaper når han tok over ledelsen. En ansatt forteller at hun er overbevist om at eierne i lengre tid har kjent til at selskapet stod på randen av en konkurs. Selskapet har innstilt flyruter og sagt opp ansatte. - At konkursen kom akkurat når den gjorde, har sin naturlige årsak - det var dagen før lønningene til de ansatte skulle betales ut. De må ha visst tidligere hvor mørkt det så ut, og de fortsatte å selge billetter likevel, er forferdelig. Jeg skjemmes over å ha jobbet for Sterling, sier hun. Til tross for at Sterling-konkursen var et faktum allerede klokken 01:15 onsdag morgen i forrige uke, fortsatte selskapet å selge billetter frem til 02:30-tiden. - Jeg tror at det hele var kald beregning fra ledelsen og skjemmes over å ha jobbet for Sterling, uttaler en ansatt til expressen.se. Natten mellom tirsdag og onsdag forhandlet Sterling med to parter om å selge flyselskapet. I hemmelige samtaler satt ledelsen sammen med sine jurister, men forhandlingene førte ikke frem. Samtidig kjøpte reisende billetter på nettet, mens Sterling forfattet et brev om at selskapet var gått konkurs. - Ved 01:15-tiden visste de at det ikke ble noe oppkjøp, men de fortsatte likevel å selge billetter til 02:30-tiden. De skulle ha stoppet salgene tidligere, sier Nicolas Fischer fra Handel og kontors flyavdeling i Danmark til avisen. - Jeg synes det er feil. Du får penger av mennesker til tross for at du vet at du ikke kan levere varen, sier han. Det er helt forkastelig at man kunne kjøpe billetter på kvelden og natten den dagen. Det beste for selskapet ville vært å legge inn en feilmelding om tekniske problemer på hjemmesiden eller lignende, sier Lennart Björling i Svergies handelsreiseforening SBTA. Sterlings ansatte var heller ikke forhåndsinformert om utviklingen i selskapet. - De som jobbet på den tiden måtte betalte sine billetter hjem selv. En av mine kolleger måtte til og med betale et hotellrom som Sterling skulle betalt for, sier en av de ansatte. Det danske lavprisselskapet ble hovedsakelig drevet og eid av en finansmann fra Island. Det var i lang tid spekulasjoner rundt den økonomiske helsen i selskapet, men senest 14. oktober uttalte hovedeier Pálmi Haraldsson til Jyllandsposten; - Strerling er gjeldsfritt, den eneste gjelden det har, er til meg. Pálmi Haraldsson har selv pumpet inn millioner i selskapet for å prøve å redde det. Les hele artikkelen her: http://www.dinside.no/reise/transport/fly/-jegskjemmesoverahajobbethossterling/art792765.html Siter
Tor Strengehagen Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Bare Norwegian blir store nokk' date=' så skrur de opp prisen, og så er det neste billige tilbyder på banen, som forgudes... tror nå jeg.... [/quote'] Du fikk helt rett, Pris hopp Nemmelig. Siter
Jarle Kristiansen Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 får håpe Norwegian klarer seg.. har lastet bra opp med aksjer nå.... kursen er djevelsk billig nå.. Siter
Tommy Hansen Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Bare Norwegian blir store nokk' date=' så skrur de opp prisen, og så er det neste billige tilbyder på banen, som forgudes... tror nå jeg.... [/quote'] Du fikk helt rett, Pris hopp Nemmelig. Vel... Norwegian har da hatt billetter til 1500-2000 fra dag en. Så hvor det prishoppet er ser ikke jeg. At Norwegian selger en rute dyrere enn Sterling gjorde,har da ingenting med et prishopp innad på Norwegian sine ruter å gjøre. Billigbillettene er der fortsatt,akkurat som de dyre fullflex billettene,akkurat som det alltid har vært og sikkert alltid kommer til å fortsette å være. Så nei,du har ikke rett i at Geir har rett i det...enda. Nemmelig! :grin: Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 4. november 2008 Skrevet 4. november 2008 Og jorda er flat som en panne kake.... Om du har drevet med business en stund så er faktisk ikke dette rakett forskning... det er bare slik man utvikler dekkningsbidrag ved stor nokk markeds andel, dvs man kan ta seg rå til og tape litt marked fordi gevinsten av høyere dekningsbidrag kompanserer volum. Så bare vent og se, snart heier dere på jalla airlines... Jeg vil jo i samme slangen legge inn at jeg altid flyr sas, og de gir meg fantastisk service, samt en forutigbarhet som for meg er viktig. (går de konkurs eller ikke?) de leverer altid, om det ikke er plass, ja da sitter jeg i cocpit...og det går funker.... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.