Gå til innhold

B767 med Winglets


Truls Petter Elven

Anbefalte innlegg

Nå er ikke jeg sinnsykt god på forklaring men here we go: Winglets reduserer såkalt wingtip vortex, som er små usynlige "lufttornadoer" som skyter ut vingetuppen fra vingoverflaten og skaper "drag". Når winglets er montert vi mindre luft forsvinne ut fra vingetuppen og dermed vil mer luft passere over vingen og gi mer løft og bedre drivstofføkonomi.

 

Håper dette var forståelig og ikke helt i offside.

 

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig pent :)

 

Winglets bryter av luftstrømmen over vingetuppen på en annen måte enn en butt vingetupp, noe som gjør at wing-tip vortex blir mye mindre og skaper mindre drag. Dette resulterer naturlig nok i at flyet får bedre aerodynamiske egenskaper og kan bevege seg lengre enn om det ikke har winglets med samme fuel og last ;)

 

Ta en titt her: http://www.b737.org.uk/winglets.htm

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaha' date=' da ble jeg klokere på det.. :grin:

men hvis dere legger merke til det så er det noen sånne små raringer ute på tuppen av en A321, 320 osv. fungerer de på samme måten? [/quote']

 

Wingtip-fences kalles de vel. En tidlig versjon på å redusere slike vortices. Nå er disse "Blended Winglets" (som Boeing har på sine maskiner utenom 777 og 747) mye bedere enn Airbus sine.

Hva de kaller det vi har på 747,A330 og 340 aner jeg imidlertid ikke.

 

Boeing 777-300 og 767-400 har slike "raked-wingtips" - tuppen av vingen blir bøyd i vinkel lenger bakover. Helt hvordan det fungerer kan sikkert andre fortelle.

 

MD-11 har jo også noen slike Wing-lets, men hva slags type dette er aner jeg ikke, noen som vet?

 

Even: Det er vel ingen selskaper som enda har fått slike blended winglets på A320 da de fortsatt er under testing og dokumentering hos Airbus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvis dere legger merke til det så er det noen sånne små raringer ute på tuppen av en A321' date=' 320 osv. fungerer de på samme måten? [/quote']

 

Som Even skriver:

Delvis' date=' men Boeing sine er bedre..[/quote']

Det er snakk om ytterligere ~3% reduksjon i induced drag med blended winglets sammenlignet med Airbus sine wing fences, en betydelig forskjell med andre ord.

For å drive litt nitpicking, så er det Aviation Partners Boeing (APB) (et samarbeid mellom Aviation Partners Inc og Boeing) som står bak typen blended winglets en finner på 737NG, 757 og 767-300ER.

 

DE som lager wingletene til 7XX familiene' date=' er de samme som lager de til Airbus.[/quote']

Typen blended winglets som Airbus nå tester på en A320 er laget av Aviation Partners Inc. Når det kommer til Boeing sine raked wingtips så lages disse (etter det jeg vet) ikke av APB. Feks står Korean Airlines - Aerospace Division bak wingtipene på 787.

 

Forresten så er det faktisk flyselskap som har winglet på A320' date=' sånne høye da![/quote']

Det er nok ikke tilfellet, men Airbus tester ut blended winglets (amerikanske JetBlue har vært en pådriver for å få dette, slik at de kan fly transcon året rundt uten mellomlandinger.)

 

Wingtip-fences kalles de vel. En tidlig versjon på å redusere slike vortices. Nå er disse "Blended Winglets" (som Boeing har på sine maskiner utenom 777 og 747) mye bedere enn Airbus sine.

Men en fordel er at de ikke krever samme forsterkning av vingen som winglets (siden vingen utsettes for mindre wing bending.)

 

Hva de kaller det vi har på 747' date='A330 og 340 aner jeg imidlertid ikke.[/quote']

Winglets :)

 

 

Boeing 777-300 og 767-400 har slike "raked-wingtips" - tuppen av vingen blir bøyd i vinkel lenger bakover. Helt hvordan det fungerer kan sikkert andre fortelle.

Som med blended winglets øker en vingespennet (og dermed flyttes virvlene ved vingetuppene lenger fra hverandre)' date=' og i tillegg øker en wing sweep. En negativ side med raked wingtips er at det genereres løft lenger ut på vingen, og vingene må derfor gjerne forsterkes for å tåle dette.

 

MD-11 har jo også noen slike Wing-lets, men hva slags type dette er aner jeg ikke, noen som vet?

Disse baserer seg vel på Richard Whitcomb sitt opprinnelige design for winglets.

 

Du har nok sett denne - http://www.airliners.net/photo/JetBlue-Airways/Airbus-A320-232/1054589/L/

 

Det er ikke samme winglet-type' date=' og har vel aldri blitt noe suksess heller. Har ikke sett den på noen andre A3XX-maskiner. ;) [/quote']

Korrekt. Airbus testet først ut et eget design og deretter et designet av Winglet Technologies. I begge tilfeller viste det seg at den økte vekta disse designene førte med seg oppveide fordelene.

 

Ble ikke Blended Winglets sertifisert på 767? Trodde det bare var snakk om bagateller før det var i gang for fullt.

Ser ut til at de er ikke sertifisert riktig enda for 767-300 (men det er ikke lenge til dette skal være klart).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første kommersielle flight med WL på 767-300 ble gjennomført på søndag:

American Airlines on Sunday operated the first revenue flight with an Aviation Partners Boeing blended winglet-equipped 767-300ER. AA Flight 78 left Dallas/Fort Worth Sunday evening and arrived at London Heathrow yesterday morning. AA plans to install winglets on each of its 58 -300ERs by 2011 and expects to save up to 500,000 gal. of fuel per aircraft each year, depending in mileage. Winglets were installed at AA's Kansas City maintenance base. The airline's 124 757s and 77 737s already fly with winglets.

 

N389AAa.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...