Gå til innhold

NYE Gardermoen


Frank Kristiansen

Anbefalte innlegg

En god løsning på plasseringen av terminalen mener jeg, iallefall bedre enn en "tvillingterminal" på nordsiden.

 

At A380 ikke får plass på Gardermoen i første omgang tar jeg ikke som noe nederlag, vi må jo kunne ha en unnskyldning for å dra litt rundt i Europa for å se på eksotiske flyvarianter også! :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedenfor en gate til A380 synes jeg de burde heller lage spotte balkong oppå taket på enden av den nye terminalen.

 

Veldig enig med Alexander der. Jeg vet ikke hva dette medfører av problemer' date=' eventuelt ekstra utgifter for prosjektet, men det måtte da gå an å foreslå noe sånt? [/quote']

 

Det er forslått allerede.. NSFF nevnte/ spurte om mulighetene for det i forrige møte vi hadde med ledelsen på OSL, så er det bare og se om de faktisk hører på.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig, så synes jeg dette er bedre enn et parallelt terminal. Det viktigste for meg, som passasjer, er å ha det lett å komme seg til flyet. Det hadde blitt mer tungvindt for en passasjer(meg) å komme seg fra en gate på den ene terminalen til den andre på andre siden av apron, må man da ta et slags tog eller går man i en tunnell under apron? Ja selvsagt ser det kulere ut og mer interesant, men man må tenke på det som er praktisk, nødvendig og hvor mye det koster.

 

Greit nok at flyene må taxi rundt, tror ikke pilotene har noe imot dette, da det er mye verre å komme seg til rw på Heathrow eller Madrid Barajas. Vi passasjerer har heller ikke noe imot dette da vi da sitter fint i flyet uten noe form for stress, men å løpe fra en terminal til den andre er noe jeg sier nei takk til.

 

Jeg synes dette er en glimrende ide, de gjør det lettest for oss passasjerer, en ny terminal på andre siden kan de lage i fremtiden når de trenger det.

 

Flyplassen i Oslo trenger ikke 2 separate bygg, ihvertfall ikke enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det snør da på Heathrow, kanskje ikke like mye som på Oslo, men det er ikke det som er poenget. Om de hadde lagd en parallell terminal, så hadde det vært vesentlig mer snøbryting uansett.

 

Ikke bare jeg som passasjer som synes denne ideen er bedre enn en parallell terminal, problemet er at dere(vi) på forumet vil ha noe kult, noe stilig på Gardermoen, selv om det ikke er praktisk for alle.

 

Hadde de bygd enda en terminal på andre siden av apron så tror jeg farmor må ha sluttet å reise med fly fra gardermoen viss hun ankommer den ene terminalen og må til den andre for å reise videre. Det er snakk om komplikasjoner for alle. Er ikke noe vits å lage et helt nytt bygg på andre siden, fører bare til vanskeligheter og komplikasjoner for passasjerer. Jeg liker å ta det med ro på flyplassen, og det verste jeg vet er når jeg må ta et sånnt tog fra den ene terminalen til den andre, blir mye stress når man har kommet forsinket med det ene flyet og må prøve å komme seg til det andre.

 

Snøbryting er ikke mitt problem, som passasjer, du er også passasjer, jeg vet ikke om det er noen som jobber som snøbrytere her på forumet, men tror ikke de har noe imot å bryte noen ekstra kilometer med taxiway, de får jo betalt for det og skiftet deres er ferdig når de har jobbet sine 8 timer eller hvor lenge de arbeider, og i tillegg åpner det for flere jobbeplasser på Gardermoen.

 

Snøbrytere får betalt for å fjerne snø på taxiway og runway, passasjerer får ikke betalt for å dra helt til et annet bygg på andre siden.

 

Synes vi på forumet her må heller begynne å tenke som passasjerer og ikke som om vi har noe med Gardermoen sin drift å gjøre, jeg er passasjer, og jeg vil ha det enkelt for meg og alle andre passasjerer enn å tenke på "Huff, nå må Gardermoen begynne å bryte snø!" , noe DE betaler sine ansatte for å gjøre.

 

Det eneste jeg bryr meg om når jeg er ute å reiser er å komme meg fra A til B, jeg sitter ikke å syter mens jeg ser på lastebil som fjerner snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ikke noe med hva som er kult eller ikke, men at de fleste fagforeningene er enige om at driften av flyplassen vil bli mye tyngre med denne løsningen. De ansatte vet selv best hva som vil føre til problemer, og de vet også hvem som må slite med det.

 

At du sier at ytre forhold ikke har noen innvirkning på den enkelte, og at man har å yte fra arbeidsdagens start til slutt, uten at man skal mene noe om de ytre forholdene viser en noe tvilsom innsikt.

 

(Og om du skulle lure, så har jeg noen års erfaring med å kontrollere og håndtere vintervedlikehold ved en flyplass)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleksander. Jeg mener å ha lest at vist man skulle bygge en terminal 2 på den andre siden av apron, så skulle man sende all utenriks over en terminal og all innenrisk på en annen terminal, så med mindre din bestemor skulle fly utenriks ville det ikke ha noe å si for hun.

 

Selvsagt blir snøbryttingen mere krevende nå som de for en pir på tvers av apron. Grunnen er at i begge innergjørnene blir det mye mere krevende å få fjernet snøen kontra idag da de har fire enkle gjørner å forholde seg til. Ser heller ikke bortifra at brøyting langs den nord/sørgående piren kan slå negatift ut for aviklingen på avganger på dagens løsning som har gate nermest den nye piren.

 

Brøyting kan være meget plasskrevende, spesielt med store maskiner som benyttes på en flyplass. Å har man i tillegg mye snø, ja da blir det ikke enklere for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleksander. Jeg mener å ha lest at vist man skulle bygge en terminal 2 på den andre siden av apron' date=' så skulle man sende all utenriks over en terminal og all innenrisk på en annen terminal, så med mindre din bestemor skulle fly utenriks ville det ikke ha noe å si for hun.

[/quote']

 

Det var akkurat det, det blir nemlig utenriks reiser. Brønnøysund-Trondheim-Gardermoen-Alicante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleksander. Jeg mener å ha lest at vist man skulle bygge en terminal 2 på den andre siden av apron' date=' så skulle man sende all utenriks over en terminal og all innenrisk på en annen terminal, så med mindre din bestemor skulle fly utenriks ville det ikke ha noe å si for hun.

[/quote']

 

Både min far, og min farmor flyr ettpar ganger i året fra Gøteborg via OSL til Stavanger.. Ofte med bare 45-50 minutter transit. Å komme seg fra terminal 2 til 1, bagasje osv... Ville gjøre dette vanskelig.

 

Det ser kult ut ja. Men egentlig virker ingen av løsningene særlig praktiske. Ikke at det finnes så veldig mange andre løsninger å ta av da men! :)

 

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er en glimrende ide, de gjør det lettest for oss passasjerer, en ny terminal på andre siden kan de lage i fremtiden når de trenger det.

 

Jasså. Men hvordan har du tenkt å få plass til den siden det aktuelle området da er taxebaner? Hadde dem vert fremtidsrettet, å da mener jeg å si at de ser lengre fram en til 2020, så hadde de valgt en løsning som ikke "Hinder" en ny terminal på nordsiden av eksisternde løsning. Å hvorfor bare bygge en liten pir for senere å må bygge en ny terminal, når man kan bygge terminalen nå, å stå ferdig rustet i mere en bare noen få år før en ny utvidelse må til. Fortsetter veksten i flytrafikken i det tempoet den gjør idag er det jaggu ikke mange års drift med dagens vedtak før det må bygges pånytt.

 

Hva er egentlig problemmet med å måtte forflytte seg noen hundre meter i en tunell under bakken? Er bare å beregne extra go tid. Å er man dårlig til beins, ja så finnes det hjelp på flyplassen for dette. Når min gamle bestemor med ei dårlig hofte og svak hukommelse klarer å reise alene utenriks, ja da trur jeg din også ville klart det selv om man må forflytte seg under bakken i noen meter. Man klarer jo å forflytte seg mellom terminaler andre plasser i verden, så jeg ser ikke hvorfor man ikke skulle klare det her på berget også. Fornebu var jo en plass der det var underjordiske tuneller mellom byggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 milliarder skal det koste' date=' og det blir en netto gevinst på 6 bruer/gater ser det ut som. Men masse plass til å selge sprit og tobak.

 

Noen som ser hva som faktisk teller?

 

[/quote']

Ikke bare sprit og tobakk, men de har vel sett hvor mye det er å tjene på forretninger bak sikkerhetskontrollen etter at det ble satt en grense på én liter "flytende væske" fordelt på ti beholdere. Når en stakkar ikke får ta med seg sine uåpnede colabokser igjennom sikkerhetskontrollen er det selvfølgelig mye å tjene på å selge tilsvarende colabokser til dobbel pris. In-transit børsen har nok vist seg å være fin butikk ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...