Gå til innhold

Riktig flytytype på rutene


Kjell Hanssen

Anbefalte innlegg

Som noen av dere har sett, så har jeg en diskusjon med ledelsen ( 1 person ) i Virtuell Widerøe. Jeg ble kastet ut av selskapet på grunn av at jeg fløy feil flytype på rutene. Jeg fløy en Dach Q300 på en rute hvor Q100 skulle brukes.

 

Jeg har vært pilot i mange år nå, men har aldri opplevd maken. Det som er spesielt i denne saken er at tidligere ansatte som nå har trukket seg ut i WIF, ikke skjønner helt hva som skjer i selskapet.

 

Det er kommet en oppfordring om at det virkelige Virtuell Widerøe starter opp igjen.

 

Har lyst å høre andre piloters mening om dette med å fly F.eks Q300 på en rute med Q100. Er det virkelig slik at dere piloter bytter mellom så små fly for å følge rutene?

 

kom med kommentarer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at du blei sparka av den grunn.

Kan da ikke vere så flisespikkeri.

Greit nok at Widerøe flyr med -100 på kortbanenettet og at q300 treng litt lengre rullebaner/sikkerheitsoner, men dette er hobby/spill/gøy/ for de fleste selv om noen tar det litt lengre med det som verre er :blush: :cool:

 

Det blir som å nekte noen å bruke pmdg ng boeing når det egentlig er en classic som "skal" brukes...

 

Denne bør du anke på!

 

JT Elvheim

WIF102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er nå at så lenge man ikke har en -100 som er like godt simulert som -300 så bør man få fly 300 hvis man vil. Skal ikke være meningen at man skal bytte ut realisme med noe som er pretty much standard hvis man ikke på død og liv vil det.

 

Joda, jeg vet at det finnes en utmerket merge mellom Majestic og Dreamwings, men ikke alle er som meg og har orka å merge disse to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva fan, du ble kasta ut pga dette?

Akkurat fått e-post fra nye "sjefen" som blant annet skriver:

1. All flights should be done with the aircraft type that is scheduled with the route. Ex. Dash 8Q100 can only fligh Q100 routes, and not on the other routes of our schedule.

 

Men, jeg synes det går for langt, når han sparker deg ut derifra pga en filleting som å bruke 300 istedenfor 100.

 

Ser heller ikke ut som om man får noen advarsel om du bryter en regel du ikke er klar over

 

8. Pilots not following the above rules, will be deleted without reciving a message from the crew.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så er dette en hobby og en avveksling. Jeg har to fly inne som jeg liker å fly og som jeg bruker. Det er PMDG og MJC8Q. Begge er kjøpte fly. Når jeg har fløyet for Widerøe, så har jeg fløyet MJC8Q. Det er vel nok en 300, men der er ikke andre alternativer på denne. Jeg flyr den for at jeg synes den er bra. Den flyr jeg i SAS også. Har aldri vært noen spørsmål om å bytte verken mellom 100 og 300 eller til Fokker 50. Jeg spurte faktisk om det i SAS, og fikk beskjed at det var helt ok å fly Dach på Fokker-ruter.

 

I Widerøe fikk jeg også kritikk for at jeg hadde brukt 2,4 timer fra København til Værnes på en rute som det er beregnet en flytid på 1,7 timer. En tur i kraftig motvind, men ellers så gitt turen helt fint.

 

Når det er blitt som det er blitt, så har jeg ikke noe glede av å fly lenger for Widerøe. Føler ikke at det blir den hobbyen som det skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men hvis det er så viktig for deg å fly med WIF farger og Q300 så hvorfor flyr du ikke de rutene som er beregnet for denne fly typen?

Er det så viktig for deg å fly for virtual WIF? Du kan jo laste opp WIF liviery og fly for deg selv. Ingen tvinger deg til å være medlem i WIF.

Kanskje de gikk litt for langt, men jeg skjønner begge partene. Men igjen dersom de har ruter for Q300 så sjønner jeg ikke hvorfor du ikke kan fly dem isteden?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger selvsagt ikke å fly for Widerøe. Jeg flyr en del utenom dem. Jeg liker å fly Norge på langs. Det er blitt sånn nu i Widerøe at du kan ikke fly til en flyplass for så å starte fra en ny et annet sted. Du må fly fra den flyplassen du landet. Man er låst der. Selvsagt kan man betale for å fly fra en annen flyplass, men det er jo noe annet.

 

Vist nok prøver man å være så realistisk i "sim-verden" som mulig, men synes at dette går over alle grenser.

 

Det er jo selvsagt så enkelt at man kan fly hva man vil utenom selskapene, men det er nå bare blitt til at man flyr for et selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist nok prøver man å være så realistisk i "sim-verden" som mulig' date=' men synes at dette går over alle grenser.

[/quote']

 

Realistisk? Tror ikke piloten i virkeligheten går inn i hangaren eller ut på apron og velger hvilket fly han skal fly den dagen, det blir han nok tildelt av selskapet.

Og det at man må alltid fly fra den plassen man sist landet er også idiotisk. Sikkert mange piloter som flyr som pilot til et sted og så flyr til et annet sted som passasjer for deretter å fly en annen rute som pilot.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist nok prøver man å være så realistisk i "sim-verden" som mulig' date=' men synes at dette går over alle grenser.

[/quote']

 

Realistisk? Tror ikke piloten i virkeligheten går inn i hangaren eller ut på apron og velger hvilket fly han skal fly den dagen, det blir han nok tildelt av selskapet.

Og det at man må alltid fly fra den plassen man sist landet er også idiotisk. Sikkert mange piloter som flyr som pilot til et sted og så flyr til et annet sted som passasjer for deretter å fly en annen rute som pilot.

 

 

Hehhe.. Ja faktisk, piloter flyr ikke bestandig fra den flyplassen de landet på sist, men "haiker" vidre med andre fly fra samme selskap på klappsete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er inne på noe der. Har nære venner som flyr i det virkelige Widerøe og i SAS. Det skjer jo hele tiden at de må reise som passasjer for å nå sin rute.

Da virker det urimelig at man ikke skal fly en rute man har lyst til når man vil. Jeg gjør det selvsagt utenfor selskapet, men allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist nok prøver man å være så realistisk i "sim-verden" som mulig' date=' men synes at dette går over alle grenser.

[/quote']

 

Realistisk? Tror ikke piloten i virkeligheten går inn i hangaren eller ut på apron og velger hvilket fly han skal fly den dagen, det blir han nok tildelt av selskapet.

Og det at man må alltid fly fra den plassen man sist landet er også idiotisk. Sikkert mange piloter som flyr som pilot til et sted og så flyr til et annet sted som passasjer for deretter å fly en annen rute som pilot.

 

 

Hehhe.. Ja faktisk, piloter flyr ikke bestandig fra den flyplassen de landet på sist, men "haiker" vidre med andre fly fra samme selskap på klappsete.

 

Men dette er snakk om Widerøe og kortbaner. Hvis man flyr til en kortbane så reiser du normalt ikke passivt til en annen flyplass med et annet fly. Du flyr til du kommer til en større flyplass hvor det er Crew bytte/fly bytte. Selfølgelig reiser crew passivt til en flyplass til en annen, men dette skjer normalt ikke fra kortbanenettet, om det ikke var dårlig vær dagen før for eks. og flyet ikke kom seg ned på sin planlagte dest.

Hvorfor laster du ikke ned Dreamwings og merger den med Dash-8 300? så blir alle fornøyd og du kan fly til kortbanene med din Baby Dash :) At du må fortsette fra den flyplassen du landet på er bare for å ha det så realistisk som mulig. Ellers så kunne du jo bare ha flydd PMDG for VWIF..like urealistisk.

Forøvrig holder jeg med Alexander i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er snakk om Widerøe og kortbaner. Hvis man flyr til en kortbane så reiser du normalt ikke passivt til en annen flyplass med et annet fly. Du flyr til du kommer til en større flyplass hvor det er Crew bytte/fly bytte. Selfølgelig reiser crew passivt til en flyplass til en annen' date=' men dette skjer normalt ikke fra kortbanenettet, om det ikke var dårlig vær dagen før for eks. og flyet ikke kom seg ned på sin planlagte dest.

[/quote']

 

Har selv sittet ved siden av en widerøe pilot på en flytur fra Trondheim til Brønnøysund, han hadde riktignok vanlige klær på seg men han hadde en pilot bag med widerøe klistermerker, i tilegg satt han med forskjellige ark med charts osv og fikk gratis drikke av flyvertinna og flyvertinna kjente han godt igjen. Da vi kom til Brønnøysund forlot han også flyet. Jeg gikk for å vente på bagasje og han gikk et eller annet sted(forfølger han ikke heller), etter litt kommer han tilbake med uniform og gikk igjennom sikkerhets kontrollen og inn til avgangs hallen.

Så de flyr også som passasjer i kortbanenettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har selvsagt ikke lyst til å blande meg for mye i denne diskusjonen, men det eneste jeg mente med mitt innlegg på Virtual Wideroe, er at man bør klart skille mellom prop og jet ruter. Altså ikke fly Q300 eller Q100 på Fokker 100 ruter.

Jeg er som sagt avgått CEO der, og har ikke noe med selskapet å gjøre, men jeg mener, en Fokker 100 har såpass mye høyere hastighet enn en Q300.

 

Det som var diskusjonen var hvor vidt turen ENVA - EKCH kunne bli brukt 4.1 timer på??? Når den er satt opp med 1.7timer. Ja, jeg skjønner jeg også at det kan skje i virkelighetene, pga. vær og trafikk. Men av det jeg kunne skjønne som var ute samtidig og fløy Air Baltic rute fra København, var ikke værforholdene eller trafikken noe problem den dagen på Vatsim.

 

Men jeg synes jeg også, som mange andre her, at det bør være åpent for alle å fly for Virtual Widerøe, og ser mye av problemet for Virtual Widerøe og ledelsen som sitter deg nå, er at de ikke har så mye erfaring med å håndtere dette i forhold til de gamle reglene, og de gamle praksisene i Virtual Widerøe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer gresset er grønnere på den andre siden innlegget.

Det har jeg bare ventet på,men for å holde oss til saken. Jeg er ganske sikker på etter å ha tenkt litt at det Virtual Widerøe som nå eksisterer, er det rette Virtual Widerøe til å drifte dette videre.

 

I dette miljøet vi driver må det være rom for feil, både fra pilot og crew it et virtuellt flyselskap.

Jeg har tidligere kommentert Virtual SAS sin litt for tidlige lansering, før de var helt klar. Men igjen, det må være rom for å gjøre feil, så lenge man kommer til enighet etterhvert.

 

Jeg mener jo at et virtuellt flyselskap er en "gruppe" som må ha noen spilleregeler. Det er en som alltid har i bunnteksten at dette er bare et spill, og det må man huske. Det er derfor jeg synes det er viktig at spillereglene er riktige for alle som flyr. Jeg har tidligere sammenlignet denne saken med at piloter i Virtual Air Baltic skulle fly Fokker 50 på Boeing 737 ruter, og hvis det er denne piloten fra SAS mener man kan gjøre i det SAS-et, er jeg veldig glad jeg ikke er medlem der, for da ville jeg vært tom for fuel lenge før jeg nådde Tel Aviv fra Riga i går. :)

 

Jeg avslutter innlegget med at et virtuellt flyselskap bør være åpent for alle, men hvis man vil flyge villt rundt, kan man vel gjøre det uten å ha et VA?

FSeconomy er jo forbiledlig der, for da kan man jo danne sine egne små grupper å fly rundt som man selv vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke blande mig i om man må flyve Q100 på en 1300 rute eller omvendt. Jeg ved, ligesom mange af jer andre, at rigtige selskaper jo ofte skifter mellem flytyper på samme rute. F.eks. kan man i Kastrup opleve, at Lusthansa sender en A300 afsted om morgenen fra Frankfurt. Dagen efter så er samme rute en CRJ-900. Der er godt nok forskel på det 2 flytyper. Oplevede da jeg var i Ungarn i 2004, at vi fløy med Malev B737-700 til Budapest, og Malev B737-800 hjem. Godt nok ikke den store forskel nej, men alligevel. Det er jo flere pax i -800 end i -700.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok umulig jo' date=' spesielt om man skal merge lovlig. Er ikke snakk om å endre noen tekstfiler.. [/quote']

Hvis det er to separate modeller for utvending og innvendig kan det vel ikke være umulig? Hvis det er to separate modeller, så er det så enkelt som å endre på en tekstfil.

 

Oppsettet i model.cfg er da:

[models]
normal='navn på modell utvendig'
interior='navn på modell innvendig'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...