Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det hadde vært ganske så ironisk.

 

Jeg jobbet for Braathens i mange år før selskapet byttet navn til SAS.. så gjennopstår Braathens i ett svensk selskap som ble dannet av ett Norsk selskap,som hvis ble kjøpt opp senere av sin erkerival..

Skrevet

Men dom kan ju välja.... få lite mindre betalt för jobben dom gör, eller inte få betalt alls för ett jobb som gick i konkurs ?!

 

Jag vet flera piloter som gärna hade flugit gratis för att få lite tid under ett år eller två.

Skrevet

Fløy Coast Air noen gang til Kvernberget?

 

Coast Air har i dag ruter til og fra Haugesund' date=' Bergen, Sandefjord, Oslo, Fagernes, Trondheim, Molde, Stord, Bodø, Andenes, Tromsø og Stockholm. Selskapet startet virksomheten i 1975. [/quote']
Skrevet
Timmy...

 

Jadå, jag vet.

Var menad som en kommentar till Harald. Det lät lite som att "ge piloterna det dom vill ha i lön - dom är ju trots allt piloter". Om CoastAir menar DET är orsaken till att bolaget gick i konkurs, så kunde men kanske ha frågat om någon vill ge ner lite i lön för att försöka rädda bolaget... alternativt bli arbetslös.

 

Kommer jag inte ihåg fel, var det ett bolag i Sverige som för många år sedan var på väg att gå i konkurs, erbjöd piloterna att gå eller gå ner i lön. Dom gick ner lite och dom flög vidare en stund.... bolaget är nu i konkurs ändå, men u get my point ? Maybe...

Skrevet
Jag vet flera piloter som gärna hade flugit gratis för att få lite tid under ett år eller två.

 

Noen av dem som har ATPL og kan fungere som fartøyssjef?

 

Med unntak av evt. Lotto-millionærer, har noen av dem spart opp nok penger mens de jobbet andre steder til å tilbakebetale flyskolelånet over ett år eller to, i tillegg til vanlige levekostnader, slik at man ikke er avhengig av lønnsinntekt? Eller forventes det at man holder en jobb ved siden av, slik at inntektkilden ikke er flygeryrket, men noe man bruker 12 timer av døgnet på som "erfaringsbygging" før man fortjener lønn for strevet?

 

 

Hilsen T

Skrevet
Noen av dem som har ATPL og kan fungere som fartøyssjef?

Jepp.... någon har jobb idag (ej pilot) men letar. Någon har valt att flyga post "gratis" istället för att gå arbetslös hemma... man får ju inga pengar för det heller så varför inte ?!

 

Med unntak av evt. Lotto-millionærer' date=' [/quote']

Jag låter DET vara osagt.... någon kanske har fått merparten sponsrad av föräldrar men det jag vet, så har dom flesta lån.

 

Eller forventes det at man holder en jobb ved siden av' date=' slik at inntektkilden ikke er flygeryrket, men noe man bruker 12 timer av døgnet på som "erfaringsbygging" før man fortjener lønn for strevet?[/quote']

Kan inte se problemet (annat än arbetsgivar avgifter) med att ha så många piloter i ett bolag att man kan jobba halvtid, dvs ha ett jobb bredvid som drar in pengar till mat och hyra. Nu är jag inte säker på vad ett halvtidsjobb i Norge bidrar med, om man ens kan betala mat och hyra på den lönen.

 

Vad jag säger är att det MÅSTE ha funnits en lösning på problemet om det var piloternas fel att bolaget gick i konkurs !

Skrevet
Kan inte se problemet (annat än arbetsgivar avgifter) med att ha så många piloter i ett bolag att man kan jobba halvtid, dvs ha ett jobb bredvid som drar in pengar till mat och hyra.

 

Så med å ta utdanning som gir pilotsertifikat, til en kostnad av flere hundre tusen kroner med svært liten eller ingen statlig støtte, så har man en moralsk forpliktelse til å arbeide gratis for en styrtrik kar som vil tjene enda mer penger?

 

Vad jag säger är att det MÅSTE ha funnits en lösning på problemet om det var piloternas fel att bolaget gick i konkurs !

 

Kanskje vi heller skal være forsiktig med å ta det for god fisk at det er pilotenes feil at selskapet gikk konkurs?

 

 

Jeg skal ikke besvare flere spørsmål med nye spørsmål, så her er min mening:

 

Luftfartsbransjen er gjennområtten mtp på kostnader og utgifter. Det er grovt urettferdig å peke på en rot til alt det onde, og i dette tilfellet si at det er pilotenes feil. Fuel-priser, gebyrer til luftfartstilsynet, lufthavnpriser og gebyrer, og lønnsutgifter generelt er alle med på å "dra lasset". Coast Air må jo selv komme opp med konkuransedyktige betingelser, desom de ønsker at piloter skal jobbe for dem og bli der. Jeg tviler på at pilotene i Coast Air har krevd urimelige forhold, men hvor lett er det ikke å skylde på dem når piloter generelt motsetter seg å arbeide utover hva flyvetidsbestemmelsene tillater...

 

 

Hilsen T

Skrevet

 

Vad jag säger är att det MÅSTE ha funnits en lösning på problemet om det var piloternas fel att bolaget gick i konkurs !

 

Lønn til 50 piloter, hvis vi sier snittet er 400 000,-(som kanskje er vel høyt for coast air?) = 20 millioner. La oss si at alle går ned til halvparten, da har selskapet spart 10 mill. Mulig det hadde passet bedre for en økonom, men ikke for de som mister halve lønna si. Etter skatt på 36% så har 200K blitt 128K.

 

Har man 500K i lån som skal betales ila 10 år så går 50K+renter til dette per år. Da står de igjen med ca 75K per år. Husleie + strøm osv, minst 5K per mnd. Da er det 15 000 igjen til mat, klær, diverse. Og lottokupponger.

 

Jobbe gratis sa du?

Skrevet
Har man 500K i lån som skal betales ila 10 år så går 50K+renter til dette per år. Da står de igjen med ca 75K per år. Husleie + strøm osv, minst 5K per mnd. Da er det 15 000 igjen til mat, klær, diverse. Og lottokupponger.

 

Har man 500k som skal betales over 10 år, så kommer man nok opp imot 8-9000 i månedtlige innbetalinger. 5000 for husleie + strøm osv? Hvor mange kvadratcentimeter snakker vi om da? Prøv opp imot 12-15000... Poff! Ikke mer penger igjen...

 

Realistisk: 9000 x 12 + 15000 x 12 = 288000kr i utgifter.

Konservativt: 7000 x 12 + 11000 x 12 = 216000kr i utgifter.

 

 

Men man har jo bare 128000 igjen etter skatt...

 

T

 

Skrevet

...inkludert strøm og nettleie, vann og renovasjonsutgifter + masse andre småting som følger med... jeg skrev "5000 for husleie + strøm osv".

 

Baller fort på seg til 12-15000 per måned i utgifter det (ikke bare husleien alene), og da har jeg ikke tatt hensyn til levekostnader (mat, drikke etc). Er man single og bor alene så finnes billigere løsninger, men er man en familie så blir det fort dyrt!

 

 

T

Skrevet
Så med å ta utdanning som gir pilotsertifikat' date=' til en kostnad av flere hundre tusen kroner med svært liten eller ingen statlig støtte, så har man en moralsk forpliktelse til å arbeide gratis for en styrtrik kar som vil tjene enda mer penger? [/quote']

Absolut inte det jag säger, jag är rädd att jag med mitt uttalande har dragit diskussionen till lite OT ! Men.... som jag skrev längre upp: Piloterna kommer ju inte har mer möjlighet att betala ner ett lån nu, mot vad dom haft om dom valt att gå ner i lön för att rädda bolaget. Jag tror (och hoppas) du förstår vad jag menar.

 

Kanskje vi heller skal være forsiktig med å ta det for god fisk at det er pilotenes feil at selskapet gikk konkurs?

Ja' date=' du vet ju hur man kan dras med av tidnignar och journalister.

 

Jeg skal ikke besvare flere spørsmål med nye spørsmål, så her er min mening:

 

Luftfartsbransjen er gjennområtten mtp på kostnader og utgifter. Det er grovt urettferdig å peke på en rot til alt det onde, og i dette tilfellet si at det er pilotenes feil. Fuel-priser, gebyrer til luftfartstilsynet, lufthavnpriser og gebyrer, og lønnsutgifter generelt er alle med på å "dra lasset". Coast Air må jo selv komme opp med konkuransedyktige betingelser, desom de ønsker at piloter skal jobbe for dem og bli der. Jeg tviler på at pilotene i Coast Air har krevd urimelige forhold, men hvor lett er det ikke å skylde på dem når piloter generelt motsetter seg å arbeide utover hva flyvetidsbestemmelsene tillater...

Jag håller med dig Torbjørn, till 100%. Pratade med en A320 pilot igår som i sin tur talat med en MyTravel kapten och dom diskuterade just det här med avgifter hit och dit och bolag som gått i konkurs. När man hört hur det ligger till och läser en sådan här artikel, så förstår jag inte hur ledningen kan skylla allt på piloterna.

 

Ang arbete vs intäkt vs boende / hyra / mat så säger jag igen.

Piloter utan jobb har ju ÄNNU mindre möjlighet att betala ett lån än piloter somm HAR jobb men med dålig lön. Har man dessutom inte 400k i årslön så är man väl smart nog att inte bo eller leva som om man hade det heller ? Man får kanske hyra en 1 rums lägenhet, köpa en billig bil (i Norge, hmmm) och äta nudlar en stund, precis som man gjorde när man var student och tog flygcertet.

 

Men... jag ska inte fortsätta, det är långt utanför tråden redan.

 

Hade det varit piloternas fel, så kunde ledningen gjort någonting med det för att försöka rädda bolaget. Eftersom man inte hört något om det eller ledningen inte gjort det utan istället nu lägger all skuld på piloterna, så är det inte deras fel.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...